Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kona ble lei av å høre på ei forferdelig klakking foran som jeg aldri har funnet ut av så hu satte bilen på verksted.

Diagnosen derfra var slark i indre endeledd og tannstang. Men at vi kunne prøve å bare bytte endeleddet og se om det blir bedre. Nå skal det sies at det er kun klakking som har plaga oss. Styringa har ikke virket rar, finnes nesten ikke dødgang, er ikke tungt å dra hverken den ene eller andre veien. Det er en nå vi kjører over småhumper/hull hvor det oppleves som et slag og lyden er der. Større ting som fartsdumper så gir det sjelden lyd fra seg. Har virkelig ikke lyst til å bytte tannstang, da tror jeg jeg har møtt min overmann. Krever utstyr for noen kroner for at det skal være mulig. Verksted skal ha 10k for jobben + deler. 

Så er det en snoding liten klikk lyd av og til når jeg toucher bremsepedalen. Men nå er jeg snart lei av å bruke penger på den, tilstanden på bilen ellers er så bra at det er jæskla synd hvis det skulle være tannstanga. Den ser så pen ut også, ikke noe lekkasje, var kanskje litt olje der når jeg bytta endeledd for et snaut år siden, men beskjedent. Jeg kan ha vært uheldig med Febi Bilstein som jeg kjøpte, og at jeg rett og slett bare skulle satt på Lemførder med en gang.

Hva tror dere, bytt eller selg. Her sitter jeg med en bil som har fått bytta mye deler siste 2 åra og servicer, det finnes nesten ikke rust på den (litt bakluke greier). Ville være synd å måtte kvitte seg med den. Beskjeden var at den vil ikke vil gå igjennom EU kontroll neste år hvis det ikke blir gjort noe. 

Skrevet

Jeg tror jeg villesjekket litt mer her før man konkluderte med at det var tannstang .

På den første e61en jeg hadde fikk jeg og beskjed om dårlig tannstang på et ikke merkeverksted .

Her viste det seg at etter bytte av indre stag forsvant lyd og den var som du sa tight og fin .

Utifra de erfaringene jeg har med dårlig tannstang ,så merker man det virkelig ved styring frem og tilbake spesielt når bil står stille og man ratter frem og tilbake .

Ser d nevner klikkelyd når du bremser ,er det mer en svak dunkelyd ?

Hvis ja så tenker jeg du har svaret på dine problemer hvertfall noe av det.

Da er det foring i casterstag /bakre stag som lager lyd som regel .

Et annet tips erfaringsmessig ,så ser jeg ofte at mange foringer osv kan se bra at helt til man demonterer det 😩.

Som sagt så tror jeg at jeg ville sjekket mer opp før man konkluderte med defekt tannstang .(Kan selvsagt være det ,men verdt og gå mer løs i materien ).

Synd og selge om du er fornøyd med bil og det kan være en filleting .

Skrevet

Som nevnt over og ta og sjekk bilen andre steder. 
Har byttet tannstag på Pre LCI, men da var det ikke ulyder. Det var dårlig styring, rattet gikk ikke tilbake selv ved svinging bla. 
Sparte mye også ved å kjøpe på Koed selv og få pant på den gamle deretter bytte på ikke merkeverksted.

Skrevet

Dersom lyden fremkommer over humper og hull, sjekk som nevnes over stabstag link foran. Kan også være verdt å gå over casterforinger siden du nevner en svak klakkelyd når du går på bremsepedalen, hvor langt har bilen gått siden disse ble skiftet sist (eller har de ikke blitt byttet?) - erfaringsmessig holder disse ca 100 000 km. Men er disse gåene fører det også som regel til vibrasjon ved nedbremsing. De var gåene på min F11, da begynte det såvidt å bli vibrasjon, men den største forandringen var når jeg toucha bremsepedalen - før bytte opplevdes det som om noe var løst der framme og jeg hoppa på pedalen. Altså at du slamma inn noe som var løst. Etter bytta var alt smooth og fint. Ingen klakkelyd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...