Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 hours ago, laffe said:

Gjensidige tilbyr vel maskinskade opp til 10år/200 000km uansett om bilen har bekket 150 000km eller ikke, gjelder kanskje flere selskap, men mulig en del andre har begrensing på 7/8år..

Gjensidige har med sin drivverk forsikring ca 3100kr i måneden kontra fremtind topkasko uten motor og drivverk 1700kr. 

Skrevet

Enda ikke fått svar fra selger. Mail nr 4 ble akkurat sendt med nytt emne. Personlig tenker jeg at en seriøs aktør skal kunne svare på en slik henvendelse på 2-4virkedager? Hva tenker dere?

Skrevet

Har du ringt de? Møtt opp personlig? Hvordan er ordlyden i mailene? Det har litt å si, selv om du har en god sak.

Skrevet
4 minutes ago, *MrB* said:

Har du ringt de? Møtt opp personlig? Hvordan er ordlyden i mailene? Det har litt å si, selv om du har en god sak.

Blir litt langt å møte opp, de holder til i Skien og jeg i Finnmark. Har sendt saklige og høfflige purringer.

Trådstarten er ca hoved mail sendt til de i første omgang. Så har jeg egentlig bare purret 2 ganger, fredag 12des og mandag 15des. Første mail ble sendt mandag 8desember.

"Hei igjen. 
Viser til tidligere e-post vedrørende avvik mellom annonse og bilens faktiske tilstand
Ber om skriftlig tilbakemelding innen rimelig tid. Det har nå gått 4 virkedager uten respons."

Uten om det har jeg bare sendt en helt ny epost med samme lyd som trådstarten her. 

Skrevet

Ville nok prøvd å ringe. Og så understreket at du er opptatt av å finne en løsning uten at det skal måtte trekkes inne andre instanser. Tydelig, vennlig, pragmatisk, men ikke truende. Er det fortsatt dødt får du heller vurdere å kaste hanskene. Er det en seriøs forhandler bør de være interessert i dialog i det minste.

Skrevet

Fikk svar fra selgeren nå:

Heisann Tom,

Takk for tilbakemeldingen din.
Vi vil selvsagt dekke kostnaden for utskifting av den sprukne ladeluken. Når det gjelder kjøringen til merkeverkstedet, er dette en utgift som uansett ville påløpt i forbindelse med feilsøk og gjennomgang av bilen, uavhengig av tilstanden på ladeluken.

Når det gjelder videre kompensasjon, ønsker vi gjerne å høre dine tanker rundt hva du anser som en rimelig løsning, slik at vi kan forsøke å komme frem til en god og minnelig løsning for begge parter.

Ser frem til å høre fra deg.

Hva tenker dere ville vært en fornuftig kompensasjon? Skal jeg prøve å finne andre biler på finne med ca samme kmstand og envt pris? Blir kanskje litt vanskelig da det sikkert ikke er så mange der.

Skrevet

Tja. Slike garantier som man kan kjøpe (Autoconcept f.eks.) koster gjerne 2-5k/år, avhengig av biltype, dekning osv. Så da har du i hvertfall en pekepinn på hva en "tapt" batterigaranti til 2029 har i ca kostpris. Et ødelagt hybridbatteri er en typisk "100k-jobb" for å gi et annet tall. Kompromisset ligger vel et sted imellom, men nærmest det første vil jeg anta.

Skrevet
4 minutes ago, *MrB* said:

Tja. Slike garantier som man kan kjøpe (Autoconcept f.eks.) koster gjerne 2-5k/år, avhengig av biltype, dekning osv. Så da har du i hvertfall en pekepinn på hva en "tapt" batterigaranti til 2029 har i ca kostpris. Et ødelagt hybridbatteri er en typisk "100k-jobb" for å gi et annet tall. Kompromisset ligger vel et sted imellom, men nærmest det første vil jeg anta.

Har diskutert med chatgpt, bedt han søke opp liknende saker osv. Han mener kravpris burde være på 40tusen. Men at man burde godta alt over 35. Kanskje også vurdere 30. 

sjekket også kjapt finn for liknende biler, og var en tilsvarende som hadde kjørt 165k til en listepris for 305tusen. Så kan man jo trekke i fra forhandlingsrom og si at verdien kanskje er 290-295k som igjen kanskje utgjør en markedsforskjell på 40tusen. 

Skrevet

Det er ofte enklere å forhandle om elementer enn pengebeløp. Jeg tenker en fornuftig løsning kan være at selgeren dekker garanti via eksterne tilbydere de tre neste årene, alternativt at de selv påtar seg et garantiansvar for batteriet frem til 2029 (ca. kr. 15 000,- ref. tallene til @*MrB*). Sannsynligheten for at noe skjer med batteriet er lav og sånn sett forbundet med lav risiko. Noe stort mer enn dette kan jeg neppe se for meg at man får til.

Skrevet
24 minutes ago, Saltkjelen said:

Det er ofte enklere å forhandle om elementer enn pengebeløp. Jeg tenker en fornuftig løsning kan være at selgeren dekker garanti via eksterne tilbydere de tre neste årene, alternativt at de selv påtar seg et garantiansvar for batteriet frem til 2029 (ca. kr. 15 000,- ref. tallene til @*MrB*). Sannsynligheten for at noe skjer med batteriet er lav og sånn sett forbundet med lav risiko. Noe stort mer enn dette kan jeg neppe se for meg at man får til.

Problemet med en slik garanti er jo hvis selskapet går konkurs. Da sitter man igjen med null og niks. I så fall måtte det være at de betaler for at et eksternt firma skal dekke dette frem til 2029, feks Autoconcept som er nevnt her i tråden.

Skrevet
På 15.12.2025 den 20.37, thansen skrev:

Problemet med en slik garanti er jo hvis selskapet går konkurs. Da sitter man igjen med null og niks. I så fall måtte det være at de betaler for at et eksternt firma skal dekke dette frem til 2029, feks Autoconcept som er nevnt her i tråden.

Litt merkelig argumentasjon. Hva om da det eksterne firmaet går konkurs?

Skrevet
1 hour ago, Maverick2002 said:

Litt merkelig argumentasjon. Hva om da det eksterne firmaet går konkurs?

ikke så merkelig når firmaet jeg kjøpte bilen av er etablert i 2022 :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...