Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min e61 lci har fått problemer med nivåreguleringen i kulden 

kompressor er i følge han jeg kjøpte den av byttet i 2024.  Begge velger byttet 2025.

hører ingen lekkasjer.  Kompressoren starter men stopper etter en stund. Den gir feilkode på running time

har satt bilen i en parkeringskjeller med 8 grader over natten men det hjalp ikke. Er det ikke varmt nok? 

noen råd her?  Kan jeg komme til og varme med hårføner en eller annen plass?  Jeg antar det er fryst fukt i noen slanger eller lignende 

Endret av Robin L
Skrevet

Hva er det fysiske problemet ditt? Er bilen for lav på en eller begge sider? Er den for høy? Eller er det sånn passe høyde, men du får feilmelding?

Du må først avgjøre om det er sensorfeil eller reguleringsfeil. Inspisere fysisk høydesensorer og armer. Deretter lese ut live-data for høyde og se om den endrer seg når du beveger på sensorarmene (koblet fra bærebru).

Klart noe kan ha fryst, men slanger der er ikke mange mm i diameter, så alt det ville ha tint over natt ved + 8 grader.

Ny kompressor er ikke nødvendigvis noe positivt. Vet aldri hva folk bytter fra og til. 

Skrevet

Problemet begynte rett før helgen. Da var det minus 18 grader. Da startet kompressoren også stoppet den.   Siden har bilen seget mer og mer ned. Nå er den nesten helt nedsette og kan ikke kjøres mer.  Rent fysisk så går kompressor uten at bilen hever seg.  Og jeg hører ingen lekkasjer 

har sjekket diagnose og det er ingen andre feilmeldinger annet enn at den stopper på running time. Det er nok ecu som stopper kompressoren så den ikke skal gå istykkelse.  Sensoren virker ok, de gir nivå -har lest av live data på de. 

kompressor var forsåvidt bytter hos bavaria, så antar den er av ok kvalitet. Men jeg har ingen dokumentasjon på den

Skrevet

Ventilblokk er nok synderen, kan jo ta den ut å sette den inn med en form for teknisk spray. Er nok kondens eller lignende som lager trøbbel.

Skrevet

Mulig ventilblokk, men du har en slags lekkasje noe sted (mulig i ventilblokka). For det skal ikke sige så mye på kort tid, selv om det ikke tilføres luft. 

Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Mulig ventilblokk, men du har en slags lekkasje noe sted (mulig i ventilblokka). For det skal ikke sige så mye på kort tid, selv om det ikke tilføres luft. 

Mulig det er en ørliten lekkasje?  For kompressoren går relativt ofte. Typ daglig ø. Vet ikke om det er normalt?

Skrevet

Jeg har nå vært ute og sjekket litt. Jeg koblet av ut-slangen fr kompressor, og det kommer luft ut av den.

har prøvd å varme ventilblokken litt med varmluft uten hell.  

kan jeg konkludere med defekt ventilblokk?  Er det noen fabrikanter som er anbefalt og ikke her?

Skrevet

Greit at det kommer luft ut av kompressor, men mengden/trykk er svært viktig her. Prøv å teipe en engangshanske over utgangen på kompressor eller få målt trykket. 

Kompressor stopper nok å gå, da det ikke blir registrert en endring i høyde av sensorer. Det er standard virkemåte. 

Så enten slipper ventilblokka ut luft, feil vei/lekker. Eller så klarer ikke kompressor å skape nok trykk for å få lift inn i belgene. 

Skrevet
24 minutter siden, Otis skrev:

Greit at det kommer luft ut av kompressor, men mengden/trykk er svært viktig her. Prøv å teipe en engangshanske over utgangen på kompressor eller få målt trykket. 

Kompressor stopper nok å gå, da det ikke blir registrert en endring i høyde av sensorer. Det er standard virkemåte. 

Så enten slipper ventilblokka ut luft, feil vei/lekker. Eller så klarer ikke kompressor å skape nok trykk for å få lift inn i belgene. 

Jeg synes ikke det kom en veldig stor luftmengde. Jeg blokkerte utgangen med fingeren og da bygget den opp en del trykk internt hvertfall.  Har forsøkt å resette koden slik at jeg får kjørt kompressoren to runder etter hverandre, men bilen hever seg ikke. 

Skrevet

Jeg vet jo ikke om dette har vært fryst forsåvidt, men fristende å tenke det da det var så kaldt

hadde e39 tidligere og den frøs også et par ganger når det var skikkelig kulde, men den ble alltid ok etter å ha fått stått i oppvarmet garasje 

Skrevet

Om du klarer å holde over utgangen med fingeren på kompressor, så er det for svakt. Da er kompressor ødelagt, gitt at du holdte på utgangen på kompressor og ikke ventilblokka.

En kompressor skal ikke stoppe å fungere i minusgrader, da er det noe feil en plass. Mulig tett tørkefilter som blokkerer lufttilførsel til kompressor. Da er vi over på dette, som jeg nevnte ovenfor. Om kompressor starter, og kontrollmodulen ikke ser en endring i høyde, så stoppes kompressor, for da er noe feil.
Om tørkefilter er tett pga is/for mye vann i kulene inni tørkefilter, så får ikke kompressor tak i luft, og klarer ikke heve bilen, dermed indikeres en feil og ting slutter å fungere.

Dette er vel og merke på manglende høyde.

Men om man for høy høyde, så er det motsatt vei. Da vil kontrollmodulen forsøke å slippe ut luft fra belgene, og om ikke kontrollmodulen ser en endring så indikeres en feil.

Skrevet

Er jo en mulighet for at overtrykksventilen på kompressoren kan ha rusta fast eller fryst fast i åpen posisjon. Ganske vanlig feil. Får ikke løs ventil som orginal del, men ebay\aliexpress har ventilen.

Har skiftet på min kompressor. Står denne ventilen i åpen posisjon så bygger ikke kompressor opp trykk i det hele tatt. Tørkefilteret kan også være fullt av vann, som er fryst.

Skrevet
1 time siden, Otis skrev:

Om du klarer å holde over utgangen med fingeren på kompressor, så er det for svakt. Da er kompressor ødelagt, gitt at du holdte på utgangen på kompressor og ikke ventilblokka.

En kompressor skal ikke stoppe å fungere i minusgrader, da er det noe feil en plass. Mulig tett tørkefilter som blokkerer lufttilførsel til kompressor. Da er vi over på dette, som jeg nevnte ovenfor. Om kompressor starter, og kontrollmodulen ikke ser en endring i høyde, så stoppes kompressor, for da er noe feil.
Om tørkefilter er tett pga is/for mye vann i kulene inni tørkefilter, så får ikke kompressor tak i luft, og klarer ikke heve bilen, dermed indikeres en feil og ting slutter å fungere.

Dette er vel og merke på manglende høyde.

Men om man for høy høyde, så er det motsatt vei. Da vil kontrollmodulen forsøke å slippe ut luft fra belgene, og om ikke kontrollmodulen ser en endring så indikeres en feil.

Stemmer, jeg klarte fint å holde for med fingeren.  Det var ikke store luftstrømmen. Hørte den bygde trykk da jeg holdte for.  Hvor mye luft skal det komme?  Det er jo ikke mange liter luft som skal i de belgene

Skrevet

1 bar = 1 kg/kvadrat cm. Om du kan holde igjen med fingeren kommer an på hvor stort hull du dekker for. Trykket som skal være på disse har ikke jeg i hodet, men det som går ut av kompressor må fort være mer enn i f.eks. bildekk. Bilene heves rimelig fort når ting er i orden, så trolig 6-8 bar et sted, som typisk trykkluft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...