KristianI Skrevet Torsdag kl. 00:51 Skrevet Torsdag kl. 00:51 Sitter å ser litt på 330d med n57, noe kjente problemer med disse eller er det bare tut å kjør? har en f31 320iX som jeg vurderer å selge, gått 86000, nylig byttet olje diff fremme bak, fordelerkasse og girkasse. Bsi avtale, ettermontert el hengerfeste, defa motor og kupevarmer, nettopp keramisk coatet og godkjent senket på h&r fjærer. Understellsbehandlet med lanofilm. Nye klosser for ca 10k siden fremme og bak, hva kan jeg forvente å få for den?
teerex Skrevet Torsdag kl. 02:22 Skrevet Torsdag kl. 02:22 (endret) Masse kjente problemer, men bare tut og kjør allikevel En fantastisk motor når alt funker, og den er tatt vare på. Har ikke hatt noe problemer med min, utenom byttet EGR-ventil til kr 1400 i fjor. Men så har den da ikke gått så langt heller.... Endret Torsdag kl. 02:23 av teerex
KristianI Skrevet Torsdag kl. 02:36 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 02:36 Ser det er litt problem med registerkjede? Denne er 2015 mod gått 136k, import fra tyskland i 2019 så antar motoren ikke har gått like mye timer så hvis den skulle gått i norge, gått 40k etter import tror jeg. Bytte olje hver 10k så går den vel minst 300k uten større problemer?
teerex Skrevet Torsdag kl. 06:26 Skrevet Torsdag kl. 06:26 (endret) 300k uten problemer.. javisst Youtube, facebook og forumer er full av informasjon osv. om problematikken, så relativt lett å oppdatere seg om det iallefall. Har dessverre brukt altfor mye tid på slike youtubesnutter, selv om min knapt nok har passert 100k. Skifter olje hvert år eller ca. hver 5-6k km. Det er to generasjoner N57. Min 2013 er fra første, og 2015-modell er nok andre generasjon. Ble noen små endringer hist og pist, men vedr. registerkjede så er det nok ganske likt. Ekspertisen i Tyskland sier generelt at på rundt 200k må man regne med (eller bør) bytte, iallefall preventivt. Det er jo motorer som har gått lengre uten problemer, men det gjelder nok ikke de som har fulgt longlife-intervallene. Og noen få har vel har gått kortere. Ikke bare problem med strekt kjede, men også glideskinner i oppløsning som kan tette oljesilen. Tenkte å sende opp et inspeksjonskamera i tappehullet neste gang. Tror silen er like over tappehullet, så bør gå an å se om det er noe der. Ellers er det jo ting som vibrasjonsdemper og høytrykkspumpe som kan svikte, samt veiv/rådelager. Hvis den du vurderer gikk ca 95k km i Tyskland på 3 år, så fikk den vel 3 oljeskift der basert på 30k km intervall? Max. 2 år, men km blir vel også beregnet ut fra kjøremønster. Siden den har gått under 150k km så kan du jo få rimelig motor og drivverksforsikring hos If fram til 200k km, uten aldersbegrensning. Min var gått 86k på 8,5 år da jeg kjøpte den. Og hadde nettopp fått det 5. oljeskift. Servicecounter på historikken viser tydeligvis alltid en mere, da den inkluderer vel den oljen bilen ble levert med som ny? Ser counter står på 2 i 2016 (antar det var slutt med første oljeskift etter noen få tusen km). Kjøpte en utskrift av servicehistorikk i fjor på 46 sider (første oljeskift 29.05.2015 på 11.642 km som det står med penn i serviceheftet). Endret Torsdag kl. 06:28 av teerex
Øyvind L. Skrevet Torsdag kl. 07:56 Skrevet Torsdag kl. 07:56 (endret) Hadde E90 325d med N57 noen år. Kjørte det 80 tusen km uten noen problemer. Gikk hele tiden med steg 2 tuning uten EGR. Når jeg solgte den var den går 168 tusen km. Jeg byttet olje hver 10 tusen km og kjørte ikke på LL04 olje. N57 har ikke noe stort problem med register. Det er internett og Facebook som mener det. HP pumpe er CP4.2, men den går lenge hvis du la være å kjøre tom tank eller gammel/dårlig diesel. Dette er min mening og er nok ikke helt i tråd med Bimmers eliten sine meninger, men det er bare å kjøre på. Bra motor som går fælt bra og går billig... Endret Torsdag kl. 07:57 av Øyvind L. Tollefsen, fupsaker, Lars S og 1 annen reagerte på dette 4
*MrB* Skrevet Torsdag kl. 08:09 Skrevet Torsdag kl. 08:09 Har kjørt N57 i noen år nå. Ikke problemer, men den er heller ikke gått så langt ennå da. Som nevnt er det nok av ting å være obs på med disse, men det er en flott motor når den er i orden. Det er i praksis en forlenget N47, men mer harmonisk gange og mer olje (er teoriene) gjør at registerproblemene ikke er like utbredt. CP4.2-pumpe gjør den litt mer robust på den fronten enn N47 med sin 4.1-pumpe. Har den god og ryddig historikk tenker jeg at det er bare å handle.
teerex Skrevet Torsdag kl. 08:10 Skrevet Torsdag kl. 08:10 (endret) 22 minutter siden, Øyvind L. skrev: Hadde E90 325d med N57 noen år. Kjørte det 80 tusen km uten noen problemer. Gikk hele tiden med steg 2 tuning uten EGR. Når jeg solgte den var den går 168 tusen km. Jeg byttet olje hver 10 tusen km og kjørte ikke på LL04 olje. N57 har ikke noe stort problem med register. Det er internett og Facebook som mener det. HP pumpe er CP4.2, men den går lenge hvis du la være å kjøre tom tank eller gammel/dårlig diesel. Dette er min mening og er nok ikke helt i tråd med Bimmers eliten sine meninger, men det er bare å kjøre på. Bra motor som går fælt bra og går billig... Ja 168k km er jo innafor det som kan forventes å være relativt problemfritt. Men hva kan definisjonen på om det er et stort problem i % av antall motorer i trafikken være? Jeg følger et par verksteder på Facebook, bl.a. i England. De legger ut flere ganger i uka bilder fra jobber de har med N57 motorer. Hovedsaklig bytte av kjede, men også rensing av innsug og div. annet som veiv/rådelager. Og følger man med på biler som selges så er det ikke uvanlig å se beskrevet at kjedet er byttet etter x antall km. Det var en nylig på Facebook som laget en poll/statistikk over N57 havarier, med spesifisert antall turboer og evt. tuning og antall km. Skal se om jeg finner den. Ja N57 går mere harmonisk, og kanskje ikke på fullt så mye turtall som N47. Men igjen er det vel ofte klaget på dårlig oljetrykk ved lave turtall, samt tomgangskjøring som medvirkende årsak til lagerslitasje. Og kjedet på N57 må jo dra rundt på 50% flere ventiler, men kanskje jevnere belastning allikevel. N47 drar dessuten rundt på to balanseakslinger, men de er jo ikke drevet av kjede. Forumet her har jo egen tråd om dieselmotorer, sikkert mye nyttig å plukke opp der også Endret Torsdag kl. 08:19 av teerex laffe reagerte på dette 1
KristianI Skrevet Torsdag kl. 11:02 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 11:02 Takk for alle gode svarene, bytte registerkjede forebyggende rundt 200k? Hvis jeg bytter olje hvert år så burde det vel holde lengre, eller? Går vel an å levere den inn til bavaria og sjekke slakk på kjede når det nærmer seg? Eller kan det komme helt plutselig? laffe reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Torsdag kl. 11:38 Skrevet Torsdag kl. 11:38 Enkelte anbefaler å bytte preventivt etter rundt 250.000km på både M57N2 og N57. Kommer vel gjerne litt an på både hva slags oljeskift intervaller den har kjørt på og hva slags bruk bilen har hatt også. Jeg er på min andre N57 bil og har hatt lite plager med de, men ingen av de var passert 150.000km så det skulle vel bare mangle 😅 Har sett to E91 325d (N57 204hk) som tidligere har vært brukt som sivil av UP til salgs på Finn, og begge de fikk vel registerkjedet byttet på rundt 300.000km om jeg husker rett. teerex reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet Torsdag kl. 13:52 Skrevet Torsdag kl. 13:52 5 timer siden, teerex skrev: Ja 168k km er jo innafor det som kan forventes å være relativt problemfritt. Men hva kan definisjonen på om det er et stort problem i % av antall motorer i trafikken være? Jeg følger et par verksteder på Facebook, bl.a. i England. De legger ut flere ganger i uka bilder fra jobber de har med N57 motorer. Hovedsaklig bytte av kjede, men også rensing av innsug og div. annet som veiv/rådelager. Og følger man med på biler som selges så er det ikke uvanlig å se beskrevet at kjedet er byttet etter x antall km. Det var en nylig på Facebook som laget en poll/statistikk over N57 havarier, med spesifisert antall turboer og evt. tuning og antall km. Skal se om jeg finner den. Ja N57 går mere harmonisk, og kanskje ikke på fullt så mye turtall som N47. Men igjen er det vel ofte klaget på dårlig oljetrykk ved lave turtall, samt tomgangskjøring som medvirkende årsak til lagerslitasje. Og kjedet på N57 må jo dra rundt på 50% flere ventiler, men kanskje jevnere belastning allikevel. N47 drar dessuten rundt på to balanseakslinger, men de er jo ikke drevet av kjede. Forumet her har jo egen tråd om dieselmotorer, sikkert mye nyttig å plukke opp der også Har også sett mange på Facebook som sier at N57 har problemer med kjedet, turbo osv osv, men nå er det jo en kjent sak at engelskmenn er helt idioter når det kommer til vedlikehold av biler og motorer så for min del så er ikke UK noen pekepinn på hvor bra eller dårlige N57 er. En annen ting er at det ikke kommer frem noen fakta om disse "dårlige" motorene. Har de vært trimma feks? Dårlig trimming kan være grunn til turbohavari feks..
teerex Skrevet Torsdag kl. 20:17 Skrevet Torsdag kl. 20:17 (endret) 6 timer siden, Øyvind L. skrev: Har også sett mange på Facebook som sier at N57 har problemer med kjedet, turbo osv osv, men nå er det jo en kjent sak at engelskmenn er helt idioter når det kommer til vedlikehold av biler og motorer så for min del så er ikke UK noen pekepinn på hvor bra eller dårlige N57 er. En annen ting er at det ikke kommer frem noen fakta om disse "dårlige" motorene. Har de vært trimma feks? Dårlig trimming kan være grunn til turbohavari feks.. Men på Youtube florerer det av tyske firma/verksteder som gjør disse jobbene. Og tyskerne er vel ikke idioter når det kommer til vedlikehold Ja ikke bare tyskere der da, men fra flere land i Europa (ja og ruzzland også). Endret Torsdag kl. 20:18 av teerex Øyvind L. reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Torsdag kl. 20:28 Skrevet Torsdag kl. 20:28 En N57 som kjører i kø 80-90% av tiden (som mange jo gjør) er ikke optimalt. Tomgang gir dårlig oljetrykk, og så kan man jo bruke auto start/stopp. Men det gir pumpen dårligere forhold, så da blir det litt «pick your poison». Får den strekt seg regelmessig, er i hvertfall forutsetningene de beste. teerex reagerte på dette 1
teerex Skrevet Torsdag kl. 21:45 Skrevet Torsdag kl. 21:45 1 time siden, *MrB* skrev: En N57 som kjører i kø 80-90% av tiden (som mange jo gjør) er ikke optimalt. Tomgang gir dårlig oljetrykk, og så kan man jo bruke auto start/stopp. Men det gir pumpen dårligere forhold, så da blir det litt «pick your poison». Får den strekt seg regelmessig, er i hvertfall forutsetningene de beste. Håper jeg har funnet en god medisin for min N57. Jeg bruker den kun til langkjøring. Så bruker jeg gammelbilen rundt i byen til daglig kjøring. En 25 år gammel diesel uten partikkelfilter og med deaktivert EGR, som tåler all slags kjøring og tomgangskjøring like godt ☺️ *MrB* reagerte på dette 1
eivi91 Skrevet Fredag kl. 07:53 Skrevet Fredag kl. 07:53 Apropos så fikk jeg akkurat denne i feeden 😂 teerex reagerte på dette 1
Øyvind L. Skrevet Fredag kl. 08:56 Skrevet Fredag kl. 08:56 11 timer siden, teerex skrev: Håper jeg har funnet en god medisin for min N57. Jeg bruker den kun til langkjøring. Så bruker jeg gammelbilen rundt i byen til daglig kjøring. En 25 år gammel diesel uten partikkelfilter og med deaktivert EGR, som tåler all slags kjøring og tomgangskjøring like godt ☺️ Min N57 har heller ikke DPF eller EGR. Går som ei klokke etter 187 tusen km. 😇 teerex reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå