F25x3 Skrevet Torsdag kl. 07:51 Skrevet Torsdag kl. 07:51 (endret) Hei, sønnak 80ah agn start-stop er defekt. Tenkte bytte med 95ah Biltema batteri, men beholde 80ah som registrert batteri for å unngå koding. Slipper da konfigurere om fra 80 til 95 ah som man ikke kan gjøre med ista, slik jeg forstår det. Blir det trøbbel? Eller jeg kjøper et 80ah agm fra Biltema, når jeg valgte skiltnummer kom ikke dette batteri som alternativ. Det er vel ryddigste løsning. Endret Torsdag kl. 07:54 av F25x3
Otis Skrevet Torsdag kl. 08:25 Skrevet Torsdag kl. 08:25 Det er ingen som kan konkludere helt 100%. Men. Dette med kapasitet på batteriet er for at bilen skal kunne lade batteriet riktig. For dette kalkuleres av bilen, mht gjenværende batteri kapasitet etter bruk. Alt dette registreres av bilen selv. Men iom ingen har inne har all fakta på hvordan dette fungrerer, så vet ikke 100% sikkert hva som skjer om du ikke koder om. Det er selvsagt spekulering at du da kan få kortere levetid på ditt nye batteri. mr.pingu reagerte på dette 1
Haug530D Skrevet Torsdag kl. 09:07 Skrevet Torsdag kl. 09:07 Burde gå fint det, er verre om man setter inn ett batteri med mindre AH da vil det bli overladet som i værste fall kan føre til eksplosjon. teerex og mr.pingu reagerte på dette 1 1
mr.pingu Skrevet Torsdag kl. 10:19 Skrevet Torsdag kl. 10:19 (endret) Anbefaler likevel å kode riktig kapasitet fordi vi kan ikke måle hvor mye prosent en batteri men bare spenning. Kapasitet og spenning henger sammen i en kurve som @Otis forklarte her ovenfor. Men det er ingen direkt fare ved å sette inn en større batteri men den skal aldri blir overladet som @Haug530D forklarer. Levetiden kan bli påvirket. AGM er litt annerledes enn Li-ion hvor det er faktisk lønnsomt for levetiden å bare lade til 80% men AGM trives best når den er ladet til 100% så det blir ikke for mye sulfat. Ved å lade den bare til 80% er det sjans at sulfaten som dannes ikke fjernes og kapasitet og levetiden blir redusert. AGM fjerner sulfat i «absorption phase» av ladingen som er de siste 10%. Mener man kan endre batteri type og kapasitet i ISTA under Conversion/Retrofit. Endret Torsdag kl. 10:25 av mr.pingu
F25x3 Skrevet Torsdag kl. 10:43 Forfatter Skrevet Torsdag kl. 10:43 Til min forskrekkelse så sa ista at det var et 90ah batteri som var montert der tidligere. Måtte da registrere mitt nye som 90ah selv om det er 80ah. Takk for tilbakemeldinger, må se om jeg kan få programmert batteriet riktig, må bare sette meg inn i hvilket program det er snakk om. Bruker Otis sin vm (win7) så programmet ligger kanskje der 😊 Otis og teerex reagerte på dette 2
Otis Skrevet Torsdag kl. 10:58 Skrevet Torsdag kl. 10:58 Det gjør det faktisk. Bruker da NCS. Mener det ligger inne en guide også. Evt ligger på det google driven min også. F25x3 reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Torsdag kl. 12:00 Skrevet Torsdag kl. 12:00 2 hours ago, Haug530D said: Burde gå fint det, er verre om man setter inn ett batteri med mindre AH da vil det bli overladet som i værste fall kan føre til eksplosjon. Of things that will never ever happen this will never ever happen the most. Det er samme ladespenninger så lenge batteritypen er lik (agm/wet) og BMW styrer spenninga i stor grad etter temperaturen ute, som er ca. batteritemperaturen. Kapasitet i sammenheng med hvilespenning forteller hvor mye et normalt batteri har igjen av futt. Hvis IBS merker at forbruket og hvilespenninga ikke henger helt sammen er det fort gjort å få både feilmeldinger, bilens antagelse om at batteriet snart er ferdig og utkobling av komponenter. Eksplosjon derimot skal du slite med å få. Det greieste er selvfølgelig å gjøre registreringer riktig. mr.pingu og Otis reagerte på dette 1 1
Haug530D Skrevet Torsdag kl. 12:05 Skrevet Torsdag kl. 12:05 4 minutter siden, E.C. skrev: Of things that will never ever happen this will never ever happen the most. Det er samme ladespenninger så lenge batteritypen er lik (agm/wet) og BMW styrer spenninga i stor grad etter temperaturen ute, som er ca. batteritemperaturen. Kapasitet i sammenheng med hvilespenning forteller hvor mye et normalt batteri har igjen av futt. Hvis IBS merker at forbruket og hvilespenninga ikke henger helt sammen er det fort gjort å få både feilmeldinger, bilens antagelse om at batteriet snart er ferdig og utkobling av komponenter. Eksplosjon derimot skal du slite med å få. Det greieste er selvfølgelig å gjøre registreringer riktig. Tja kanskje satt litt på spissen der og gjelder nok helst vanlige vannfyllte batteri, men det er viktig https://www.bimmer-tech.net/blog/item/115-bmw-battery-replacement-and-registration
teerex Skrevet Torsdag kl. 17:59 Skrevet Torsdag kl. 17:59 (endret) Jeg gikk ned fra 105 Ah til 90 Ah AGM. 92Ah fra Biltema.Var greit å endre/retrofit med skanneren. Det går ikke å velge noe mindre enn 90 (eller større enn 105) sånn uten videre. Endret Torsdag kl. 18:05 av teerex
teerex Skrevet Torsdag kl. 20:23 Skrevet Torsdag kl. 20:23 (endret) Husket visst feil der, det er litt flere alternativer å velge. Men ikke 92 eller 95 Ah AGM. Her fra en annen E70. Endret Torsdag kl. 20:27 av teerex
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå