Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spekulerer på å montere hurtiglader i garasjen, men blir ikke riktig klok på hvilken lader jeg skal gå for.

Er det egentlig noen fordeler med BMW Wallbox lader? Hvis jeg har forstått det riktig, så er det egentlig bilen som styrer laderen ved bruk av wallbox, men med Easee / Zaptec lader er det laderen som styrer bilen. Fanboyen i meg vil gjerne montere opp BMW Wallbox lader, men det utgår om det ikke er nevneverdig grunn til det.

Litt nysgjerrig på hvordan integrasjonene med f.eks tibber eller andre smarte løsninger fungerer.

Erfaringer? :) 

Skrevet (endret)

Du kan velge at enten bil, lader eller strømselskap skal styre ladingen. Det er sjeldent en god oppskrift å blande disse. Velg at strømselskapet skal styre, så kan du velge at bilen skal lades når strømmen er billigst og lastbalansering. Jeg har BMW Wallbox og styrer ladingen fra bilen. 00:30 hver natt, ikke for at det er billigst, men fordi ingenting annet elektrisk drar mye samtidig og holder nettleien nede. Med at én ting styrer lading så slipper jeg at bilen ikke har ladet pga. kluss, det har flere opplevd. 
Kan koble Wallbox opp på nett og laste ned updates, men jeg har ingen intensjon om å fucke opp noe som fungerer. Så den har bare levert i ca. 4 år nå uten en eneste oppdatering eller noe, still going strong.
Jeg liker at det er fast ledning så ligger det en (omtrent ubrukt) ladeledning i bilen alltid. Så slipper man å glemme igjen ledning hjemme. Pass riktignok på at ledningen til boksen er lang nok. Jeg har 7m og plasserte boksen strategisk, så det dekker de fleste bilmerker. Minuset er at BMW Wallbox er stor, her er Easee og Zaptec mye nettere og finere :) 

Jeg kjøpte min brukt, var kun brukt i 1,5 år da jeg kjøpte den så den så omtrent ny ut. Avtalte riktignok med elektriker først, slik at jeg ikke kjøpte noe ingen ville montere. Betalte 1500,- for denne i 2022, følte jeg gjorde et kupp.

Gjør det enklest mulig for deg selv. Du vil, iallefall etterhvert, bare plugge i og komme til ferdig oppladet og klimatisert bil neste morgen. Behagelig.

Endret av Marius2002
Skrevet (endret)
18 minutter siden, Marius2002 skrev:

Du kan velge at enten bil, lader eller strømselskap skal styre ladingen. Det er sjeldent en god oppskrift å blande disse. Velg at strømselskapet skal styre, så kan du velge at bilen skal lades når strømmen er billigst og lastbalansering. Jeg har BMW Wallbox og styrer ladingen fra bilen. 00:30 hver natt, ikke for at det er billigst, men fordi ingenting annet elektrisk drar mye samtidig og holder nettleien nede. Med at én ting styrer lading så slipper jeg at bilen ikke har ladet pga. kluss, det har flere opplevd. 
Kan koble Wallbox opp på nett og laste ned updates, men jeg har ingen intensjon om å fucke opp noe som fungerer. Så den har bare levert i ca. 4 år nå uten en eneste oppdatering eller noe, still going strong.
Jeg liker at det er fast ledning så ligger det en (omtrent ubrukt) ladeledning i bilen alltid. Så slipper man å glemme igjen ledning hjemme. Pass riktignok på at ledningen til boksen er lang nok. Jeg har 7m og plasserte boksen strategisk, så det dekker de fleste bilmerker. Minuset er at BMW Wallbox er stor, her er Easee og Zaptec mye nettere og finere :) 

Jeg kjøpte min brukt, var kun brukt i 1,5 år da jeg kjøpte den så den så omtrent ny ut. Avtalte riktignok med elektriker først, slik at jeg ikke kjøpte noe ingen ville montere. Betalte 1500,- for denne i 2022, følte jeg gjorde et kupp.

Gjør det enklest mulig for deg selv. Du vil, iallefall etterhvert, bare plugge i og komme til ferdig oppladet og klimatisert bil neste morgen. Behagelig.

Godt å se at strømselskap kan styre lading også. Til og med med norgespris er det jo noen kroner å spare her, da nettleien er noe lavere på natterstid.

Fast ledning gir stort plusspoeng! Blir ganske lik løsningen jeg har i dag med nødladeren, fastmontert på vegg med både holder og hus for pluggen, takket være 3D-printer.

Enig i at den tar noe plass, men igjen så liker jeg muligheten til å kveile opp kabelen stilrent.

1500kr er absolutt et kupp! Ser at Gen. 4 ligger på rundt 8.000kr direkte hos BMW nå. Eassee/Zaptec ligger på rundt 7000kr. Jeg jobber i elektrobransjen selv, og kan ha muligheten til å kjøpe elektromateriell til en noe hyggeligere pris. Spørs om det blir verre hos BMW. 

Endret av Bækkmann
Skrevet

Ja, de fleste strømselskap gjør det. Jeg fikk en oppdatering på strømselskapappen og orket ikke koble sammen igjen så da har det bare blitt styrt fra bilen. Enkelt.
Ja, jeg ser jeg betalte 9100,- for montering inkl. sikring i 2022. Det er da 30m med kabel og noe rør + arbeid. Så da betalte jeg 10600,- ferdig montert inkl. laderen. Ligger en ubrukt BMW Wallbox på finn nå, men usikker hvilken generasjon det er. Greit å sjekke at elektriker vil montere før kjøp uansett. :) 

Finn.no | BMW Wallbox

Jeg har også en slik adapter for vegg til pluggen. Jeg er for lat til å kveile rundt Wallbox, så veggadapteren henger 50cm fra bilen. Da er det toppen av latskap og ekstra sytaløst å koble i ladepluggen hver dag.

IMG_7942.thumb.webp.e06ded176ae1a1bfb154a5d60398c754.webp

Skrevet

Relaterer sterkt til latskapen😂 Men det er kjekt å ha muligheten til å kveile opp kabelen når en holder på med noe i garasjen og/eller trenger gulvplass.

Dette ser ut til å være en eldre lader, basert på "i" logoen. Gen 1. eller 2. kanskje?

Jeg tenkte heldigvis litt fremover da jeg renoverte garasjen i 2020, og har et eget sikringsskap med 3-fase 32A sikring klar i garasjen. Det er altså kort veg for å få opp laderen. Installasjon gjør jeg selv, da jeg har fagbrev som elektriker.🤓 

Tror nok jeg kommer til å gå for en Gen 4. som er den nyeste i skrivende stund, i frykt for at noe en gang i fremtiden plutselig ikke er bakoverkompitabelt med eldre ladere. Penere å se på er den også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...