Ove67 Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden Kan komme med litt oppdatert erfaring med bilen. Har blitt bedre kjent med bilen og diverse funksjoner og har fått justert inn diverse slik jeg liker. Har dessuten hatt en langtur i Norge. Fortsatt er det en helt fantastisk bil, men starter med det negative for å avslutte i en positiv tone. Jeg synes fortsatt bryteren for setting av ønsket fart er en voldsom nedgradering i forhold til den jeg hadde i F10 og G11. Men har heldigvis funnet ut at jeg nesten kan klare meg helt uten å betjene den. Jeg kan stille inn ønsket tillegg i fart i forhold til fartsgrensen (ulikt for 60 og under og 70 og over). Skal ikke si hva jeg har satt den til, hehe. Må riktignok trykke SET for å endre setpunktet når jeg har kommet til ny fartsgrense. Utmerket fornøyd med den løsningen (tror ikke G11`en hadde dette, men sjekket aldri skikkelig ut). Men det som fortsatt oppleves som skikkelig negativt er de f***** knappene i konsollen. Jeg klarer ikke finne ut hvordan trykke. Noen ganger føles knappen helt fint - andre ganger følere jeg jeg trykker inn knappen "på siden" (vanskelig å forklare). Tar gjerne tips! Jeg har strengt tatt kun behov for å bruke én av dem - den for å starte parkeringsmodus. Jeg har løst det med å legge inn i shortcut. Da trenger jeg to raske tapp på skjermen. Men dumt med to trykk i stedet for ett. Klimaanlegget er fortsatt krøkkete å betjene, men bruker nå i økende grad auto - får se hvordan erfaringen med den blir utover høsten og vinteren. Jeg nevnte redusert nivå av comfort access. Og ja, låsing av dør (kun på frontdører) er mye mindre responsiv enn i G11 . Jeg husker faktisk hvordan responsen her var mye bedre i G11 enn i F10. Rekkevidden på sommerstid ender på 500-530 km. Det er litt lavt i forhold til WLTP på 590 - 625 km. Men her kommer vel større dekk enn standard, samt bruk av AC inn vil jeg tro? Men 50 mil er rikelig i praksis. Lading på offentlige ladere er imidlertid ikke så greit. Det er rett og slett for mye plunder og heft. Lagde meg en oversikt basert på hukommelse etter turen fra Belgia og hjem, samt langturen i Norge nå sommer. Jeg har koblet meg til 18 ladere - på seks av disse har jeg ikke klart å starte lading. Det er dårlig. Det har vært ulike årsaker (defekt lader, ikke kontakt med bilen, etc.). I to tilfeller har jeg kontaktet support - uten at de kunne hjelpe. 33% feilrate er rett og slett for dårlig, men det er kanskje jeg som har hatt uflaks? I ett tilfelle der jeg fikk startet lading, plundret jeg mye i begynnelsen, men husker ikke detaljer. Så til det positive. Jeg har ikke akkurat blitt mindre positiv de siste to månedene! Må nevne setene igjen. De er virkelig fantastiske! Har fått justert meg enda bedre inn nå. Jeg var jo voldsomt fornøyd med setene i G11'en, men disse er utrolig nok enda bedre De gjør seg virkelig på langtur! Liker lyden ved lukking av dørene: et veldig fast og klart SMAKK - uten noe mer. Hører ikke lyden fra soft close-motorene fra innsiden (den lyden ødelegger litt av feelingen). Vising av navigasjon i HUD er er klar oppgradering. Ved alle veikryss av avkjøringer får man opp et kart (med 3D-effekt der kartet skråner) med tydelig linjer der man skal kjøre. Det der er en fryd å bruke. Har skaffet meg solbriller uten polarisering for å alltid se HUD'en. Jeg rakket ned på vindusviskerhendelen i første innlegg. Vel, jeg har utrolig nok klart å venne meg til denne. Det hender fortsatt hendelen løftes/senkes ett hakk for langt, men sjeldnere nå. Den lette vindusviskerhendelen passer forsåvidt sammen med en veldig lett styring. Nevnte ikke det sist, men bilen er veldig lett på rattet - litt sånn "amerikansk stil". Før likte jeg ikke sånt, men nå synes jeg det er litt deilig - det er sikkert alderen. Andre biler føles nå så tung på rattet (noe de ikke er). Dette er vel min "guilty pleasure" Autoparkering er nå blitt veldig lett å starte (jeg hadde problemer med å initiere denne i F10 og spesielt G11 faktisk). Nå får man opp flere valg på skjermen og bilen gjør alt selv. Bilen kjører frem og tilbake for å justere seg inn i parkeringsfeltet. Men vet ikke om jeg føler det er helt trygt. I ett tilfellet ble den forstyrret av noen fotgjengere foran mens bilen var i ferd med å rygge inn i feltet. Bilen var akkurat da i ferd med å kjøre litt frem, men etter forgjengerne kom i veien, bestemte den seg for å rygge så nærme den ene parkerte bilen at den fløytet. Men det gikk bra. Hører gjerne andres erfaringer om autoparkering. Det var det jeg kom på i skrivende stund. Fortsatt helt strålende fornøyd altså Ron Jeremy, KireS, Marius2002 og 5 andre reagerte på dette 8
mslello Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Hvis du vil ha enkel lading, kan jeg anbefale å aktivere Ionity avtalen du har gjennom BMW kortet. Det bruker jeg selv. Koster vel 79 kroner i mnd. Men får lade til 3,50. Så en ladestopp, så er det spart inn. Tror ikke det er noen bindingstid heller på avtalen lenger. Så du kan f.eks. bare ha den i juli og august. Ettersom de fleste lader hos Tesla, er det veldig sjelden kø i tillegg. Men de har ikke like mange ladestasjoner som Tesla, så kan være greit å sjekke dekningen der du skal kjøre mest først. I myBMW appen da, kan du sette Ionity som foretrukket operatør og når du kommer frem til laderen, så bruker du bare BMW kortet til å starte lading. BMW kortet kan også brukes på en del andre ladere. Funket f.eks. på hotelllading via Kople i Molde nå i helgen. Ove67 og Marius2002 reagerte på dette 2
papertiger Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Har også, med min begrensede elbilerfaring (litt leiebil og litt egen bil) opplevd merkverdig mye plunder og heft med ladere. Og ikke det jeg anser som brukerfeil, da det løser seg ved flytting til annen lader, med samme prosedyre. Kan være greit å ikke ha tissetrengte unger og sulten kone, eller selv være tissetrengt for den saks skyld, når en skal styre med slikt, sånn tips fra egen erfaring Ellers kjekt å høre at du er i det store og hele er godt fornøyd med i7! Det er jo et premium produkt, og mye av det som er uvant er kanskje en læringssak, med G11 som var ganske lik F10 i operasjon og User Interface. Endret 1 time siden av papertiger Ove67 reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå