thansen Skrevet Mandag kl. 13:01 Skrevet Mandag kl. 13:01 BMW x3 xdrive30e 2021 g01 Flere her som har dette eller har opplevd problemet ? Ser ut til å være ett problem med xdrive systemet på g01 chassie. BMW sier selv at problemet skal være fikset i 2021 modellene som jeg har, men det er ikke tilfelle, BMW sier også at M modellen ikke skal ha dette problemet, men igjen jeg har M model og samme problem. Erfaringer? Burde jeg bare bytte fordeler oljen og resette adaptasjoner? Flere skriver likevel på Reddit at dette ikke alltid løser problemet:
Marius2002 Skrevet Mandag kl. 14:43 Skrevet Mandag kl. 14:43 Hei. M-Modell er X3 M eller X3 M40i (M-light). M-Sport er "bare" utstyr/utseende. Ergo har du/jeg ikke en M-modell. Spørs når i 2021(2020?) din ble produsert også. Du kan også sjekke dekk om du har ulik dimensjon foran og bak, slitasje på disse, stjernemerket? Ellers skader det ikke å bytte oljen.
Øyvind L. Skrevet Mandag kl. 14:43 Skrevet Mandag kl. 14:43 Uansett verdt å bytte oljen. Bytt den 2-3 ganger siden det ikke er tappeplugg. thansen reagerte på dette 1
thansen Skrevet Mandag kl. 21:55 Forfatter Skrevet Mandag kl. 21:55 7 hours ago, Marius2002 said: Hei. M-Modell er X3 M eller X3 M40i (M-light). M-Sport er "bare" utstyr/utseende. Ergo har du/jeg ikke en M-modell. Spørs når i 2021(2020?) din ble produsert også. Du kan også sjekke dekk om du har ulik dimensjon foran og bak, slitasje på disse, stjernemerket? Ellers skader det ikke å bytte oljen. Tror den er produsert i 2020. Bilen er en M model. Shadowline og full pakke. Topspeccet. Har 275/35/21 bak og 235/45/21 foran. Husker ikke akkurat tall men er mye breiere bak.
E.C. Skrevet Mandag kl. 22:49 Skrevet Mandag kl. 22:49 Les en gang til hva Marius skriver. 30e er ikke en M-bil. Utstyrspakken M-Sport, som kan omhandle understell og interiør/eksteriør, er ikke det samme som M-drivlinje, altså motor/kasse/diff. Du har en bil med M-Sport, ikke en M-bil. Tenk deg en eldre bil, som E46. M3 er en M-bil, en 330i med M-Sport er ikke en M-bil. mr.pingu, Marius2002, thansen og 1 annen reagerte på dette 3 1
Marius2002 Skrevet i går, 05:54 Skrevet i går, 05:54 (endret) 8 timer siden, thansen skrev: Tror den er produsert i 2020. Bilen er en M model. Shadowline og full pakke. Topspeccet. Har 275/35/21 bak og 235/45/21 foran. Husker ikke akkurat tall men er mye breiere bak. Okei, M-Sport som vi skriver da. 30e er ganske langt fra M-Model, selv om den har krefter i massevis og er en flott modell. I 2021 engang kom faceliften som 2022-modell og det er nok her BMW mener de har oppgradert - uten at jeg har noe kilder her, men det gir mening. Om du har 21" originale felger så har du Individual-felgene, de er knalltøff. Men sjekk hvilke dekk som står på. Om det ikke er stjernemerket så kan dette gi lugging iom. du har forskjellig dim. foran og bak. Det er en enkel sjekk Endret i går, 05:56 av Marius2002 thansen reagerte på dette 1
papertiger Skrevet i går, 06:26 Skrevet i går, 06:26 (endret) Det er så enkelt som å måle omkretsen på dekkene foran og bak - hvor mye avvik er det i %? Mange sier maks 1%, men er det mer enn 0,5% hadde jeg byttet. Jeg hadde lugging med 0,6% på en 4-serie, så 1% mener jeg er alt for mye avvik. Dess større avvik, dess mer må fordelingskassen jobbe for å utligne denne forskjellen, og som med alle mekaniske deler der motstand er for stor, så går det en stund før det går i stykker. Anbefaler deg å lese denne tråden: https://bimmers.no/forums/topic/817589-stjernemerkede-dekk-igjen/ Endret i går, 06:27 av papertiger Marius2002, thansen og uglefossen reagerte på dette 3
thansen Skrevet i går, 13:37 Forfatter Skrevet i går, 13:37 (endret) Ifølge chat så har 245/40R21 og 275/35R21 en rulleomkrets på ca 0.48% Tiresize sier også alternative til 245 40 r21 er tilsvarende bakdekkene som er på. Bakdekkene hadde ikke stjernemerke men framdekkene har det. Endret i går, 13:38 av thansen
mr.pingu Skrevet i går, 14:07 Skrevet i går, 14:07 27 minutes ago, thansen said: Ifølge chat så har 245/40R21 og 275/35R21 en rulleomkrets på ca 0.48% Tiresize sier også alternative til 245 40 r21 er tilsvarende bakdekkene som er på. Bakdekkene hadde ikke stjernemerke men framdekkene har det. Forskjellige merker kan ha forskjellig rulleomkrets avvik fra teoretiske mål, anbefaler derfor å måle rulleomkrets fysisk.
papertiger Skrevet i går, 14:56 Skrevet i går, 14:56 1 hour ago, thansen said: Ifølge chat så har 245/40R21 og 275/35R21 en rulleomkrets på ca 0.48% Tiresize sier også alternative til 245 40 r21 er tilsvarende bakdekkene som er på. Bakdekkene hadde ikke stjernemerke men framdekkene har det. Les tråden jeg linket til, så ser du at kalkulatorene bare er teoretiske regnestykker. Det er ikke automatisk slik i praksis. Slitasje på dekk spiller også inn, i tillegg til produksjonstoleranser. Stjernemerkede dekk er de eneste som sikrer lik rulleomkrets når de er nye, og de slites relativt likt. Gå ut og mål dekkene heller, først da får du svar på hvordan dine dekk er. mr.pingu, Marius2002 og thansen reagerte på dette 3
Marius2002 Skrevet i går, 15:40 Skrevet i går, 15:40 Det er jo ikke sikkert det er dekkene, men det er en typisk feil med disse symptomene som kan enkelt sjekkes og eventuelt elimineres fra listen thansen, mr.pingu og papertiger reagerte på dette 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå