sveigis Skrevet i går, 15:51 Skrevet i går, 15:51 Da må man ha hjelp her . Vår trofaste e91 begynte virkelig og skape seg igår kan man si … Startet bil ville ikke i gir og får varsel et tannhjul . Bilen er fryktelig ustabil og såvidt går samtidig så går kjølevifte for fullt . Etter mange startforsøk så får jeg bil i gir men såvidt går fremover og stopper . Finner frem voltmeter og her pendler det vilt mellom 9 og 15/16 volt .. Legger frem bildene av feilkodene her og mistenker de to før dynamo at de må være følgefeil . I og med volt løper løpsk ,så må det vel være dynamobasert eller spenningsregulator ? Jording ? Her inne er det mange flinke som sikkert kan hjelpe til . Feilkodene : Og da denne som tyder på noe dynamo greier : Igjen noen som kan guide meg tilbake til frisk 318 ?
Haug530D Skrevet i går, 17:29 Skrevet i går, 17:29 (endret) Kan jo muligens virke som en defekt spenningsregulator og at du derfor får disse andre feilmeldingene som en følgefeil, dynamo skal jo ligge i området 13.8-14.4V Eventuelt dårlig jord. Endret i går, 17:30 av Haug530D sveigis, Otis og Rune-K reagerte på dette 3
sveigis Skrevet 23 timer siden Forfatter Skrevet 23 timer siden 1 time siden, Haug530D skrev: Kan jo muligens virke som en defekt spenningsregulator og at du derfor får disse andre feilmeldingene som en følgefeil, dynamo skal jo ligge i området 13.8-14.4V Eventuelt dårlig jord. Stemmer det ja og som jeg og tenker . Var nå ute igjen og idag fikk jeg feil på alt omtrent 😩😂 Snakket med en nå og fortalte alt til han ,han sier sjekk kabler bak ved battteri for de har en tendens til og være råtne på disse bilene og da kan dynamo jobbe visstnok ,så sjekkes ut imorgen og selvsagt jording som du nevner .
Haug530D Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 55 minutter siden, sveigis skrev: Stemmer det ja og som jeg og tenker . Var nå ute igjen og idag fikk jeg feil på alt omtrent 😩😂 Snakket med en nå og fortalte alt til han ,han sier sjekk kabler bak ved battteri for de har en tendens til og være råtne på disse bilene og da kan dynamo jobbe visstnok ,så sjekkes ut imorgen og selvsagt jording som du nevner . Ja, det er nok likt både på 1 serie og 3 serie av denne generasjonen at kabler og jording er en svakhet. sveigis reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Så mye volt tyder på gåen spenningsregulator. Om kabler er gåen kan man gjerne måle spenning fra forskjellig punkter i bilen, fe eksempel spenning mellom + på batteri og jording på motor. Evt også omvendt, 12V+ i motorrommet mot minus på batteri. Om spenningsfallet mot batteriet er mye kan det tyde på dårlig kabel. Rune-K og sveigis reagerte på dette 2
sveigis Skrevet 13 timer siden Forfatter Skrevet 13 timer siden 9 timer siden, Haug530D skrev: Ja, det er nok likt både på 1 serie og 3 serie av denne generasjonen at kabler og jording er en svakhet. Ja er det så må sjekke det ut på denne og . Eneste jeg minnes er jo at jeg synes og huske at de så hele ut når jeg hold på i sommer me rust . 9 timer siden, mr.pingu skrev: Så mye volt tyder på gåen spenningsregulator. Om kabler er gåen kan man gjerne måle spenning fra forskjellig punkter i bilen, fe eksempel spenning mellom + på batteri og jording på motor. Evt også omvendt, 12V+ i motorrommet mot minus på batteri. Om spenningsfallet mot batteriet er mye kan det tyde på dårlig kabel. Ja som sagt så er det jo mye som tyder på mtp regulator . Det som er rart eller kanskje det bare sånn ,men når bil sviver så har den jevn spenning bak på batteri mens foran på pluss punktet logrer det mellom nå 9 og 17 volt
Rune-K Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden 1 time siden, sveigis skrev: Det som er rart eller kanskje det bare sånn ,men når bil sviver så har den jevn spenning bak på batteri mens foran på pluss punktet logrer det mellom nå 9 og 17 volt Det høres veldig ut som dårlige ledninger. Gjør som @mr.pingu sier og sjekk spenningen mellom pluss på batteri og pluss i motorrommet også gjør du det samme mellom minus på batteriet og gods på dynamoen. Begge steder skal vise tilnærmet 0 volt. mr.pingu og sveigis reagerte på dette 2
sveigis Skrevet 10 timer siden Forfatter Skrevet 10 timer siden 1 time siden, Rune-K skrev: Det høres veldig ut som dårlige ledninger. Gjør som @mr.pingu sier og sjekk spenningen mellom pluss på batteri og pluss i motorrommet også gjør du det samme mellom minus på batteriet og gods på dynamoen. Begge steder skal vise tilnærmet 0 volt. Skal ut og se senere akkurat nå null motivert og sofaen er god fremdeles .. Rune-K og mr.pingu reagerte på dette 2
*MrB* Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden 14 hours ago, sveigis said: Snakket med en nå og fortalte alt til han ,han sier sjekk kabler bak ved battteri for de har en tendens til og være råtne på disse bilene Ja. Dette er kjent feil på både 1 og 3-serie fra denne perioden Kablene på utsiden av batterikasse kan være helt ødelagt, selv om det ser fint ut på innsiden. sveigis reagerte på dette 1
mr.pingu Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Om spenningen er bak stabilt som samsvarer ikke foran, da er det nesten sikkert dårlig kabel. Dynamoen går vill foran, men "når" ikke bak så IBS sender signal til dynamo at den må øke spenningen enda mer men får det ikke «sett» den forventet spenning ved batteriet. Siden dårlig kabel er visst vanlig på disse biler ville jeg sjekket det først. Alternativ teori er at det er selve spenningsregulatoren som er gåen. Symptomene kan være ganske likt når man bare måler «foran» sveigis og Rune-K reagerte på dette 2
sveigis Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 5 timer siden, *MrB* skrev: Ja. Dette er kjent feil på både 1 og 3-serie fra denne perioden Kablene på utsiden av batterikasse kan være helt ødelagt, selv om det ser fint ut på innsiden. Er akkurat det det er og nå snakket jeg med en bekjent som hadde samme problem ,nærmest og her var kabel ødelagt . 4 timer siden, mr.pingu skrev: Om spenningen er bak stabilt som samsvarer ikke foran, da er det nesten sikkert dårlig kabel. Dynamoen går vill foran, men "når" ikke bak så IBS sender signal til dynamo at den må øke spenningen enda mer men får det ikke «sett» den forventet spenning ved batteriet. Siden dårlig kabel er visst vanlig på disse biler ville jeg sjekket det først. Alternativ teori er at det er selve spenningsregulatoren som er gåen. Symptomene kan være ganske likt når man bare måler «foran» Ja jeg skal få sjekket opp alt dette nå fortløpende og takk for tips her så langt 😊😊🙌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå