Gå til innhold

Fredrik 90

Medlem
  • Innholdsteller

    24971
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    357

Alt skrevet av Fredrik 90

  1. Tenke jeg skulle legge ut litt fra årets guttetur til Alpene, det har blitt krevd og etterspurt av flere og det er jo hyggelig 😀 Vi har på en måte gått litt lei av Nurburgring, særlig siden de fleste av oss ikke har biler som er egnet til ringen i år så ble det kjøretur til Alpene i stede. Ett fint avbrekk synes jeg, Ringen kan man alltids reise til igjen når man har egnet redskap. Jeg valgte å kjøre X5 da jeg rett og slett ville kjøre en bil med moderne teknologi og komfort. Har kjørt flere turer nedover med Alpina og 130i’en så nå var det på tide å kjøre på guttetur med en moderne bil 😎 Spurte pent og fikk stå på trailerdekk 👍 Grei overfart, seilte forbi ett krigsskip i horisonten 👍 Forbausende rolige veier nedover i Danmark 😀 En liten benstrekk i Danmark Vel fremme i Flensburg ble troppene samlet 😀 Det er stort utvalg i BMW 😂 Etter ett bedre måltid her så suser vi videre, for dere som har kjørt nedover og vet hvor køen starter nord for Hamburg. Vi kjørte køfritt helt hit…ved inngangen til Elbtunell 😳 Har seriøst aldri opplevd å kjøre igjennom her uten kø.. På andre siden durer vi nedover A7 i retning Wolfsburg hvor første overnatting skjer. Neste morgen kommer jeg ut og blir møtt av dette synet… Jeg starter umiddelbart å saumfare bilen og jadda…faen satan altså!! Er liksom ikke noe tvil om at idioten har vært inni min bil 😡 Jeg tar masse bilder selvsagt og gjør meg klar til å begynne å banke på hotell dører. Jævelen skal finnes før han rekker å forlate hotellet, nå er vi syv brautende Sørlendinger klare til "Manhunt". Men fyren dukket plutselig opp av seg selv da han skulle reise samtidig som oss. Han skyldte på mørkt og dårlig sikt, greit nok. Viste seg at bilen var en leiebil og at skaden uansett ville bli rapportert ved innlevering. Så vi utvekslet kontaktinfo, jeg fikk ta bilde av all dokumentasjon og så reiste vi videre mot München 👍 Vi ruller inn i BMW sin hovedstad 👍 Tok ikke bilde av bilen for "Vier Zylinder” bygningen, men jeg tok ett bilde her i Juli 2024 da vi var her på vei til sommerferie i Italia 😀 Jeg har fast plass i kjelleren på BMW Welt, her står jeg alltid. De har til og med satt opp en F sånn at folk vet at dette er Fredrik sin plass 👍 Ikke så mye spennende her nede i dag, men diesel is still king i Tyskland. En lekker i4 med tre liters sekserdiesel, eller 430d om du vil 😀 Eller blir G26 for stor, hva med en 220d Gran Coupe? Golf med "Alpina" skilter 😉 Fikk som første på Bimmers lagt øynene mine på iX3 live, tenk meg av alle personer inne her skulle de denne først 😂 Jeg likte disse her bedre, men så var det de pengene da… De fleste i turfølget hadde aldri vært her så vi måtte inn på museumet også. Jeg for min del bare skummet igjennom, har vært igjennom dette museumet intet mindre en seks ganger, selv min fem årige datter har vært her to ganger 😂 Denne tar jeg bilde av hver gang, men så er det til gjengjeld kanskje den kuleste utstillingen på hele museumet. 5er rommet. Eller som han ene sa "Faen, her var det mange fine delebiler" 😅 🤮🤮 Legende 😎
  2. Jeg tror nok vi må omstille oss litt på hva vi anser som dyrt i tiden fremover. Er det en ting som er sikkert så er det at biler skal ikke bli billigere, iallfall hvis de planene styresmaktene har går som tiltenkt. En kurant brukt familiebil til en halv mill vil bli normen, særlig hvis det er en hybrid eller fossilbil. Men også elbiler med gode egenskaper og lang rekkevidde vil stå seg langt bedre i pris de kommende årene. Hvis det fra 2027 skal være full moms på elbiler, noe som i utgangspunktet gjør de fleste bilene 150-200 000 kr dyrere så vil dette helt klart påvirke bruktprisene i stor grad. Det er jo bare å se på G30/31 med dieselsekser så skjønner man at dette henger sammen. En halv mill for en kurant X3 ladbar hybrid kan man mene er for mye osv, men etterhvert så er det nok her det skal ligge prismessig uansett. Med svak krone så vil heller ikke bruktimporten ta seg opp, så bruktmarkedet vil ikke få påfyll konkurransedyktige alternativer den veien heller så her ligger det an til selges marked noen år til.
  3. Hadde det ikke vært for at bilene på bildet er ekte modeller så hadde jeg trodd dette var ett AI generert bilde 😂😂 Kjørte litt i Oslo i helgen, jeg er så innmari glad jeg ikke bor i den byen der. Elendig trafikk, det er veiarbeid og ulogiske gatelayouter over alt…store deler av byen er jo en byggeplass. Elendige sjåfører, jeg har kjørt mye i verdens forskjellige storbyer og i Oslo får man bare ikke til effektiv trafikk avvikling som kreves i hektisk bytrafikk. Drosjer og foodora bud i vrakbiler er de værste. Og elendig kvalitet på veidekket OVER ALT!! Oslo må være den eneste byen i Europa hvor de rikeste nabolagene har like dårlig asfaltdekke som de fattigste delene av byen. Blir vel sånn i en by styrt av sosialister og grønne kommunister de siste ti årene.
  4. Bayersk muskelbil dette her 😎 E36 er kanskje en av de minst attraktive eldre BMW modellene i min bok, har aldri vært noe fan av modellen. Men akkurat Alpina B8 4,6 synes jeg er umåtelig tøff, en helt unik bil for sin tid. Den fikk litt kritikk fra bilpressen for å være litt fremtung, og på bane så klarte den ikke helt å matche M3 3,2. For bare få år siden kunne man plukke opp en slik i Sverige for 120 000,-. Så fikk amerikanerne øynene opp for disse (ble aldri solgt i USA) og de har siden støvsugd markedet for disse bilene og drevet prisen opp i over 40 000,- EUR på kort tid.
  5. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt det de siste 15 åra… Man kan ikke basere seg på slike tester som går på hvordan folk vedlikeholder bilene sine. Noen bileiere av spesifikke merker er i gjennomsnitt flinkere til å ta vare på bilene sine enn andre. Hver bidige gang Dekra eller Tüv kommer med sine rapporter så hiver media seg rundt med store oppslag. ADAC derimot presenterer hvert år sin "pannenstatestikk" som går på hvilke biler som bryter sammen oftest langs veien og trenger hjelp. De filtrerer ut punkteringer, feilfylling av drivstoff og andre klare uhell som ikke relateres til bilens driftsikkerhet. Her scorer BMW høyt i mange modell klasser. Som vi ser her så har f eks en 2020 mod 5 serie kun 3,7 posent havari langs veien per 1000 bil. 2020 X5 enda lavere med 2,7 prosent. Så både 5-serie og X5 bryter sammen færre ganger langs veien enn samtlige av sine konkurrenter på tyske veier. 3-serie, 4-serie og X3 gjør det også veldig bra, men det gjør Audi A4, A5 og Q5 også. Mens Hyundai Ioniq 5 og Ford Mondeo gjør det svært dårlig. Også har vi amerikanske J.D Power som går direkte på bilens bygge kvalitet og hva eiere synes om den. Her pleier også BMW å komme bra ut, ofte best ut av samtlige europeiske konkurrenter.
  6. Siste vask før vinterlagring 👍
  7. Sier du det? Jeg hadde ikke noe problem med dette for litt siden. Har de kanskje gått tilbake på det igjen
  8. Endelig sier jeg 👍 Nå kan man sende melding til selger også igjen uten at de ber om innlogging med svensk bank ID.
  9. Men til den prisen var den fristende da. Kjøpe denne, kjøre den i vinter og selge til våren. Til denne prisen kan man sikkert sitte igjen med en liten fortjeneste også. Men er det ikke mer enn 299 hester i disse?
  10. Vinterlagring er for veteranbiler! En moderne entusiastbil kan man fint kjøre hele året
  11. Jeg tenker bare tilbake til han sommergjesten fra Oslo jeg traff her i byen for ett par år siden. 2005 mod E60 535d, eid siden ny og gått 635 000 km på samme motor, samme kjede, samme turbo, samme dyser og samme drivverk. Oljeskift for hver 12 000 km siden ny, oljebytte på girkasse på hver 100 000 km og alltid kjørt motor varm før den belastes eller slås av igjen. Høres ut som en ganske enkel oppskrift for lang levetid. Greit hvis man kjøper bilen ny, men kjøper man brukt så blir det litt vanskeligere. Men jo tidligere man starter med slikt vedlikehold jo bedre. Edit: Når jeg tenker på det så har jo jeg gitt ett godt grunnlag til de som har kjøpt bil etter meg. Hvis jeg tar mine hovedbiler de siste 15 årene, en E90 325d, F10 530d, G30 540d og nå G05 X5 45e har alle blitt kjøpt inn når de var vært type 1-4 år gamle og gått ca 40-50 000 km. Alle har de blitt brukt likt, altså brukt med over snittet mekanisk sympati. Aldri hardkjør på kald motor, unngått småkjøring selv om dette er umulig å unngå til en hver tid. De har også alle fått mange harde mil på Autobahn hvert år, men det er kanskje en fordel? Alltid kjørt oljeskift på 15 000 km, girkasse og fordelingskasse på 100 000 km. Og alle har blitt solgt etter 4-5 års eierskap da med km stand på 140 -160 000 km. Litt tidlig å svare for X5 ennå, men de andre bilene har vært driftssikre som en Toyota fra 90 tallet.. Ettersom X5 er en hybrid som i det daglige kjøres på strøm så har jeg regnet meg frem til at selv om oljeskift intervallet mitt er 15 000 km så er det egentlig kun 6-7000 km på fossilmotoren alene med min bruk. En titt i kjøredata fra bilen var ny og i service historikken så ser det ut som fossilmotoren alene har fått ett oljeskift for i snitt hver 10 000 fossilkjørte km fra ny. Så her bør jeg være på trygg grunn med den ellers bunnsolide B58 motoren
  12. Ja det er en helt deilig farge på E39. Jeg husker da opphavet kjøpte ikke ny men bruktimportert fersk opp fra Hamburg 97 modell 520IA sedan i ca 1999. Sort med sort velour interiør, deilig det også husker jeg. Men i hallen hos Aarhus Auto (han var stor på bruktimport av E39) på His i Arendal så hadde han også fått inn en Oxford grønn 528i sedan med Sand beige komfortstoler. Jeg som 9 åring satt bak rattet i den i butikken og kjente på kvaliteten og hvor ufattelig luksuriøs denne bilen var. Beige setebelter med sorte kanter var liksom prikken over ien i detaljnivået. Maste på fattern om ikke vi heller kunne ta den med hjem men det var nytteløst.
  13. Ja komboen pre facelift E39 i Oxford grønn og Sand Beige interiør var det som solgte akkurat denne bilen til meg 😀 Det er bare helt riktig på en 90 talls premiumbil 👍
  14. Men igjen så hører man jo bare om de bilene som havarerer, aldri noe om de bilene som faktisk virker. Man kan etter hvert ikke kjøpe noen ting om man skal sitte å krisemaksimere alt som finnes av biler der ute.
  15. Det er tørt og fint ute for tiden, da kjører vi Alpina til jobb 😀
  16. Men om man går rundt og tenker at alt skal havarere når som helst så kan man jo ikke kjøpe annet enn en elektrisk shitbox som alle andre. Jeg tror ikke man skal høre på alt som skrives på her og der heller.
  17. Hadde tenkt å poste denne selv, dette er veldig mye bil for pengene. Neste bil med km stand på under 100 000 km koster over 600 000,- så dette er helt klart ett kupp. 45e har ligget stabilt høyt i pris lenge så det var egentlig forventet at disse kom ned ett hakk i pris. Det er ikke så lenge siden dette var bil man skulle ha 700 000 for, noe som kanskje var litt i overkant for en 2020 modell som har gått tett på 100 000 km. Riktig nok mangler denne aktuelle bilen noen vesentlige ting, laserlys kan man sikkert leve uten men comfort acess MÅ man ha på en moderne bil. G05 diesel derimot skal man fortsatt ha mye for, selv om disse også har kommet seg ned litt i pris. Men her skal man fortsatt betale over 700 000 kr for en 2019 modell som har kjørt over 100 000 km. Selv om jeg vil hevde at diesel egner seg best i X5 så blir prisforskjellen her så stor at det ikke går å forsvare fremfor å kjøpe en 45e. Bruktbil til salgs: BMW X5 - 2019 - Svart - 265 hk - SUVOffroad | FINN.no
  18. Det her må jo være artig å kjøre på vinteren.. Bruktbil til salgs: Audi S1 - 2018 - Blå - 231 hk | FINN.no
  19. Konge skiltnr også, BN74040 😎 Det som derimot er litt forjævlig er at den står hos Autonero. Disse gutta her har gjort det til en forretningsidé å spore opp eiere av unike biler i Norge og tilby de ganske gode priser på det internasjonale markedet. Fremgangsmetoden er velkjent, de får via rykter og kanaler kjennskap til en som sitter på en litt unik bil. Ringer fyren og spør om han er klar over hva akkurat hans bil kan selges for internasjonalt, de fleste får seg en positiv overraskelse. De påtar seg oppdraget om å selge bilen for dem på auksjon i utlandet og oppnår god pris. Helt lovlig selvsagt, men veldig trist for den norske bilparken som tømmes for unike biler. Føler dem på Facebook og alt av litt eldre og spesielle biler ender opp i alle verdens hjørner. Mest eldre Porsche og Ferrari, men tipper denne E38’n også går den veien. Det er bare ikke kjøpekraft eller vilje til å betale 400 000,- papp for en preface E38 i Norge.
  20. Utrolig artig! Jeg tror at hvis det var mulig å kjøpe Alpina ny igjennom forhandler i Norge slik det er i Sverige nå så ville man solgt flere Alpina nye i Norge. Folk har penger og er bilinteresserte så dette tror jeg det burde være ett lite marked for. Nå skal du se når BMW nå tar over Alpina så kommer det helt sikkert en elbilmodell, da skal jeg vedde på at BMW Norge vil representere Alpina i Norge.
  21. Er det ikke noe som heter at det finnes kun to biler, ny og gammel BMW 👍 Jeg synes det er veldig gøy med kontrastene av å kjøre gammel BMW (E34 og E39) og dagsaktuell BMW (G05 X5)
  22. Tenker på Olsenbanden hver gang jeg ser en sånn Toyota. De grisekjørte jo noe jævlig med to sånne, en sedan og en stasjonsvogn (som til slutt blir delt i to) 😂 Som barn så tenkte jeg alltid at Sverre Holm (Benny) var helt rå til å kjøre bil, i voksen alder har jeg lært at de hyrte inn ganske kjente rallysjåfører til stuntkjøring 😅
  23. Gratulerer! Du kommer til å synes det er helt herlig å være tilbake med BMW som bruksbil Når forhandler skal regge den så be om å få den på HB skilter, de er vel lokale til der du bor. Det kommer til å matche bra der den står ved siden av E34en din med samme bokstav kombinasjon.
  24. De går tomme en sjelden gang, tankbilen var der i stad når jeg kjørte forbi på vei hjem fra jobb.
  25. Jeg vet ikke om noen ettermarkeds løsning på dette, men jeg vet at på nye Mercedes E-klasse så oppretter man førerprofil knyttet til nøkkel. Der går man så inn og fjerner fartsvarsel og da forblir det av som default. Hvorfor....HVORFOR kan ikke flere produsenter gjøre det sånn?
×
×
  • Opprett ny...