Gå til innhold

Hpi

Medlem
  • Innholdsteller

    2939
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    5

Hpi vant dagen sist Januar 25 2024

Hpi hadde mest likt innhold!

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Ok. Kan du som privatperson bestille deler på den måten og hente de over disk på delelager?
  2. Ja det er nok annerledes for eget verksted. Uansett en dårligere løsning som privatperson. Tidligere kunne jeg ringe før kl 12 og få delen sammen med forsendelsen fra Malmø og hente den over disk på delelageret neste dag. De tok heller ikke betalt for frakt på den måten
  3. Jeg ringte til delelageret til Bavaria Haugesund for noen uker siden for å bestille noe småting som jeg ønsket raskest mulig. Bor rett i nærheten. Tidligere fikk man over natten der om man ringte før kl 12. Tror de hadde lager i Malmø? eller noe. Uansett så var det GS bildeler som svarte i andre enden. Ham jeg snakket med sa at de nå var leverandør av alle deler til Bavaria. Så da ble leveringstiden standard postgang. Har ikke prøvd å troppe opp på delelageret til Bavaria Haugesund men antar at det blir samme greia. Synd
  4. Har selv en n63tu fra 2013. Det første året med facelift motoren. Har ikke så mye å tilføye utover det som allerede er sagt her men som allerede nevnt så er det viktig å skille på alvorlige havarier og mindre ting som kjøleslanger til turboer, oljerør til turboer eller høyt oljeforbruk. De alvorlige tingene tenker jeg på rådelagre og registerhavari som krever motorbytte. Er ikke sikker på at alle motorbyttene skyldes store havarier men jeg er ikke sikker. Det er jo bl.a oppgitt en øvre grense for oljeforbruk så jeg vet endel fikk nye motorer etter å ha overskredet denne grensa. Motoren jeg har var kjørt 70.000km da jeg kjøpte bilen, når nærmer den seg 190.000km. Den bruker 1 liter olje pr 3000-4000km og har gjort det så lenge jeg har hatt den. Denne har det berømte 30000km/24mnd oljeskiftintervallet. Første eier skiftet på 30000km og 60000km, da jeg kjøpte den på 70.000km skiftet jeg olje med en gang og har deretter kjørt max 10000km som regel rundt 8000km. Har også holdt meg til 5w40 olje med veldig bra spec. De siste årene har det gått i Ravenol Rup 5w40 men kjørte tidligere på Liqui Moly. Er også veldig nøye på å ha rundt 100° på både olje og vann før jeg drar på. Vet at endel av de tidligere motorene hadde dyser som dryppet, da sper man ut olja og hvis man da ikke skifter denne i tide så blir det dårlig med smøring. Hadde også oppdatering på motorsoftware for ei tid tilbake som gikk på den automatiske oljepeilinga. Har sett folk fra Usa som det lyser rødt på oljeniå men bilen har ikke gitt beskjed. Den skal melde når det mangler 2 liter. Så jeg tenker at hvis man har kontroll på oljekvalitet og nivå så er endel gjort. Jeg etterfyller når det mangler 1 liter istedenfor å vente til bilen gir beskjed. Om jeg får et havari så får jeg ta det når det kommer. Det blir ihvertfall ikke ny motor fra Bavaria. Hadde nok sjekket opp hva som er å få tak i av brukt med historikk eller begynt å søke etter overhalte motorer rundt i verden. Så skal det også sies at de gangene noen spør på det Amerikanske s63/n63 forumet om det mange som kjører med original motor så er det alltid veldig mange som aldri har hatt problemer og som har høy kjørelengde så jeg synes slik det ofte er med forum at det er vanskelig å få et inntrykk over hvor stort problemet er. Usa har mange av disse motorene.
  5. Holder meg til originale på både i3 og F01. . Ingen gnisselyder eller striper på vinduet og imponerende lang levetid.
  6. Et mulig alternativ er den adaptive gasspedalen. Hvis man kjører mye med lav belastning og bilen "lærer" denne kjørestilen så kan dette fenomenet oppstå. Jeg må ha noen kickdown jevnlig på min bil ellers kan den bli slik som du beskriver. En annen metode for å få bort dette er å 1: skru på tenning, 2: gassen i bunn (kickdown) i 30 sekunder. 3: slå av tenning, 4:slipp gassen. 5: vent i 2 minutt, start bilen og kjør.
  7. Hvis feilen skulle vise seg å være fordelingskasse så driver i hvert fall automatkasseverksteder og reparerer disse til en helt annen pris enn en ny. Det kan hjelpe å skifte dekk, har du kjørt lenge med feil dekk så kan det hjelpe med oljeskift på fordelingskassen. Det som skjer ved feil dekk er at fordelingskasse hele tiden prøver å kompensere for forskjellen i rulleomkrets. Til slutt blir olja i fordelingskasse varm og det blir etterhvert skade på innmaten.
  8. "Sauefett" eller lanolin skal ifølge reklamen være bedre på nettopp brukte biler hvor rusten kanskje allerede har startet. De hevder at Lanolin stopper tilgangen til oksygen til rusten slik at den stopper. Hardere stoffer med fellesbetegnelsen "tectyl" kan lage lommer slik at rusten kan jobbe videre under tectylen. Dette var det jeg satt igjen med av inntrykk da jeg selv skulle velge for noen år siden. Jeg valgte Lanolin til min F01. Skal jeg si noe negativt om Lanolin så er det at det aldri tørker helt så det er grisete når man skal skru på på noe under bilen. Jeg har likevel behandlet bilen 2 ganger. Angående hva som er "best" av "sauefett" og "tectyl" må du bare følge din egen overbevisning. Er ix3 bygget som en "normal" bil slik at det er en metall i dørken som kan ruste? Jeg spør fordi jeg har en i3 og disse er jo stort sett bygget av materialer som ikke ruster så der anser jeg understellsbehandling som helt bortkastet.
  9. Genialt, takker og bukker.
  10. Hei, Skal skifte blinklyset i venstre speil på i3, så når jeg hadde dette oppe at kontakten var grønn på pinnene og vanntetningen var dårlig. Tenkte jeg ville skifte kontakten før det nye blinklyset fylles med vann men klarer ikke å finne ut hva denne heter på realoem. Selve kabelmatten til speilet heter 7438929.9 men det mangler vel noen tall i begynnelsen der for søk hos realoem. Skal heller ikke ha hele kabelmatten men kun pluggen til blinklys. Legger ved bilde jeg fant på Ebay hvor jeg har tegnet en pil mot gjeldende kontakt. Finnes denne kontakten å få kjøpt løs? Mvh
  11. Finnes det fine replica felger med I3S spec eller er det grei tilgang på brukte? Jeg vurderer å skifte på min vanlige i3 til neste sommer. Har skjønt at dette er plug and play uten at noe stikker utforbi skjermene?
  12. ACC er litt ymse på i3 ja, har lært et par triks for å forbedre opplevelsen noe, det ene er å skru på varmetråder om morgenen for da blir den samtidig kvitt dugg i kamera som sitter i frontruta, dette dugget er en av grunnene til at den kan være morgengretten hvis bilen står ute. Det andre er å trykke endel ganger på RES knappen på rattet når den plutselig finner for godt å skru av ACC mens man kjører. Trykker man RES vil den iblant komme på igjen og samtidig vil den ha "lært" da den er adaptiv på et vis.
  13. Automatgearservice i Åsane Bergen om du er på den kanten av landet.
  14. Jeg har ikke noe erfaring med dette selv men ser at det skrives at NGK SILZKBR8D8S (97506) fungerer bedre på flere av n motorene ved tuning. Står også om gap ved opptil 2 bar ladetrykk og over 2 bar ladetrykk. Det er oppgitt i tommer så du må regne om i mm. 1 tomme er 25.4mm Opptil 2 bar blir det da 0.56-0.58mm men over 2 bar ladetrykk er de helt nede i 0.46mm men det kan du sikkert se bort ifra. Du kan lese om det her, her er også en film om hvordan du justerer gap på plugger. Jeg har ingen erfaring med dette selv og kan heller ikke gå god for noe av dette men du kan jo høre med de som tunet bilen om de anbefaler kaldere plugger. BMW F series (N55 / S55 / N63TU / S63TU) Spark Plugs - What brand and which gap? - bootmod3 customer service - bootmod3 Wiki (atlassian.net)
  15. Ser det er noen som skifter til kaldere plugger og annet "gap" når de tuner litt hardt for å unngå misfire.
×
×
  • Opprett ny...