Har selv en n63tu fra 2013. Det første året med facelift motoren. Har ikke så mye å tilføye utover det som allerede er sagt her men som allerede nevnt så er det viktig å skille på alvorlige havarier og mindre ting som kjøleslanger til turboer, oljerør til turboer eller høyt oljeforbruk. De alvorlige tingene tenker jeg på rådelagre og registerhavari som krever motorbytte. Er ikke sikker på at alle motorbyttene skyldes store havarier men jeg er ikke sikker. Det er jo bl.a oppgitt en øvre grense for oljeforbruk så jeg vet endel fikk nye motorer etter å ha overskredet denne grensa. Motoren jeg har var kjørt 70.000km da jeg kjøpte bilen, når nærmer den seg 190.000km. Den bruker 1 liter olje pr 3000-4000km og har gjort det så lenge jeg har hatt den. Denne har det berømte 30000km/24mnd oljeskiftintervallet. Første eier skiftet på 30000km og 60000km, da jeg kjøpte den på 70.000km skiftet jeg olje med en gang og har deretter kjørt max 10000km som regel rundt 8000km. Har også holdt meg til 5w40 olje med veldig bra spec. De siste årene har det gått i Ravenol Rup 5w40 men kjørte tidligere på Liqui Moly. Er også veldig nøye på å ha rundt 100° på både olje og vann før jeg drar på.
Vet at endel av de tidligere motorene hadde dyser som dryppet, da sper man ut olja og hvis man da ikke skifter denne i tide så blir det dårlig med smøring. Hadde også oppdatering på motorsoftware for ei tid tilbake som gikk på den automatiske oljepeilinga. Har sett folk fra Usa som det lyser rødt på oljeniå men bilen har ikke gitt beskjed. Den skal melde når det mangler 2 liter. Så jeg tenker at hvis man har kontroll på oljekvalitet og nivå så er endel gjort. Jeg etterfyller når det mangler 1 liter istedenfor å vente til bilen gir beskjed. Om jeg får et havari så får jeg ta det når det kommer. Det blir ihvertfall ikke ny motor fra Bavaria. Hadde nok sjekket opp hva som er å få tak i av brukt med historikk eller begynt å søke etter overhalte motorer rundt i verden.
Så skal det også sies at de gangene noen spør på det Amerikanske s63/n63 forumet om det mange som kjører med original motor så er det alltid veldig mange som aldri har hatt problemer og som har høy kjørelengde så jeg synes slik det ofte er med forum at det er vanskelig å få et inntrykk over hvor stort problemet er. Usa har mange av disse motorene.