Gå til innhold

KasperR

Medlem
  • Innholdsteller

    136
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om KasperR

  • Bursdag 10/22/1991

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Trondheim
  • Kjøretøy
    BMW 540i e39

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Har eiet 3 biler med ganske forskjellige V8- motorer. Har alltid likt dens karakteristikk og lyd.
  2. Her er min gamle ( sen 99 modell) 540i med 19” BBS CH. Original høyde med msport II understell. Blir noe høy med 19”, men alt i alt så det greit ut. Synes disse felgene med denne størrelsen ser meget bra ut på e39. Ellers er jeg enig i at 18” er det beste kompromisset kjøre- og utseendemessig.
  3. Hvis du tar av aktuator- motoren på fordelingskassa så kan du kjenne slakken på kjedet inni der. Kan det være at det har hoppet helt av? Hva med clutchpakken f.eks?
  4. Sånn som jeg har forstått det er det ikke mulig å koble ut 4*4 på den måten på disse bilene. Noen flere innspill her? 😊
  5. Var å prøvde en 2004 x5 isted. Firehjulstrekken virker ikke, og bilen gir ingen feilmeldinger i dash på dette. Undersøkte nøye lyder rundt fordelingskasse, men finner ikke noe definitivt her. Vet at de har svakhet ved aktuator, kjede og splines, men disse problemene har ofte en karakteristisk ulyd. Den har en veldig svak ulelyd noen ganger på tomgang, som muligens kommer fra fordelingskasse. Ellers ingen ulyder under kjøring, ved sving osv. Ei heller noen nøkking eller problemer med igangsetting. Girer fint. Noen som har innspill på hva dette kan være?
  6. Synes det er mye trist fra både audi, Mercedes og BMW fortida, men av det jeg personlig har erfart er det mercedes, og da særlig interiøret i dem som skuffer mest. Hadde bla. en ny glc350e på lån. Joda, ved første øyenkast så jo dette greit ut. Skinnende pianolakk og lufteventiler i lettmetall. Jeg fant fort ut at hele interiøret i realiteten var av ekkel, knirkende plastikk. Godfølelsen var helt fraværende. Uvitende folk snakker om hvor imponerende interiør de får i Mercedes om dagen, selv i de mindre bilene som a og b klasse. Det er skremmende hvor lettlurte vi har blitt. Det er ikke gull alt som glitrer. Da synes jeg faktisk at det ærlige interiøret i en 1- serie msport er mye mer attraktivt.
  7. Hadde en litt artig spot her ute i den trønderske saltsuppa. Nemlig en strøken 1988 Lancia Thema i.e turbo, eid av samme kar siden 1990. Vi hadde en slik i barndommen. Den hadde en overboostfunksjon som virket på wastegaten, hvis man tråkket hardt nok på gassen. Gikk 0-100 på under 7 sek, som var ganske raskt i 1990. Artige biler, med noe ymse kvalitet. Det var stadig problemer med girkasse, elektronikk og oppheng. Noe dårlig bilde;
  8. Har en 320i sedan som har store problemer med dugg under kjøring. Har letet høyt og lavt etter vann/ fuktighet i tepper, men bilen er knusk tørr innvendig. Det er så ille at jeg må sitte med intensiv rutevarmer for i det hele tatt å se ut under kjøring. Har også sjekket kupefilter, men det er nytt og tørt. Det legger seg dråper på innsidene av rutene. Noen som har tips til hva dette kan komme av, eller hva jeg bør se etter?
  9. @Fredrik 90 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=107701440 928 til deg? Rett årsmod. , og prisen tror jeg også er helt rett
  10. Prisene på 928 i Norge ( og sverige) henger igjen ift. markedet nedover i europa. Ryddige biler nedover i europa har blitt meget dyre. 20000 euro og oppover. Jeg får inntrykk av at det er få 1987 mod. og oppover i Norge. Så hva de går for er vanskelig å si. Jeg dog sett flere 1987 og 88 mod. s4 tilsalgs i Sverige for rundt 100-170k. I sommer lå det en pen og ryddig 83 mod. 928S med manuelt gear her i Norge på finn. Den lå på finn 3 uker, og hadde en pris på rundt 120000kr om jeg husker rett. Jeg er overbevist om at den ville kostet det dobbelte hos en forhandler i Tyskland. Norge er kanskje en av de beste plassene for å kjøpe en klassisk 928 nå, uten å bli ruinert. Men akkurat s4 modellen ser jeg lite av. Ser nesten flere GT og GTS tilsalgs, men disse går for 500000++
  11. Jeg var en stund ganske nerme å kjøpe en 928, og det er derfor mye (unyttig) informasjon om modellen som har satt seg. Etter det jeg forstår, fikk nordamerika 4.7 literen, men den ytet bare 240hk. Den hadde bla. andre kammer enn fullblodsversjonen. Som du sier, så var det flere slike tilfeller hos andre europeiske bilmerker i USA. Bensinkvalitet var kanskje en medvirkende årsak, men jeg er ganske sikker på at det også var en form for proteksjonisme ovenfor amerikanske bilmerker. Altså at de gjorde det vanskeligere for euro biler å bestå utslippskrav. Det samme med meget spesielle regler for bla. støtfangere og lys. Meningen med dette var å gjøre de europeiske bilene mindre attraktive ift. amerikanske biler.
  12. Bare en liten kommentar til 928 på det amerikanske markedet: I 1978 hadde us versjonen av 928 220hk, som var en noe detunet versjon av den europeiske 240hk versjonen (4.5L). 2 år etter, så kom 928S på det europeiske markedet (4.7 liter), men den samme 4.7L motoren ytet bare 240hk i us versjon, og de måtte i tillegg vente til 1982/1983 før denne kom på det nordamerikanske markedet. Under ventetida kunne de bestille 928 competition pack, som innebar de kosmestiske endringene en S- modell hadde. (spoilere, felger) Ikke før i 1985 kunne amerikanerne bestille en 928 som nermet seg 300hk, da med den oppgraderte 5-liters motoren, som hadde en 4- ventils topp, og ytet 288bhp i nord- amerika. (Noen kaller denne modellen S3)
  13. Flott bil! Det som plager meg litt er at de bruker den samme 4.4L potetmotoren også i denne M5en. Den finnes i alt fra 650i/550i og oppover, og har gjort det siden F-serien. M5 har historisk sett vært en motorteknisk oppvisning, med m88, S38, S62 og S85, som alle har vært nesten unike for M5. ( unntak; M1, Z8, M6 ) Dette for meg er med på å gjøre bilen spesiell og karismatisk. Skjønner godt at klimahensyn og kostnader spiller inn. Nybilkjøpere av denne bilen gir muligens blaffen også, sålenge den leverer varene, men jeg må likefullt si, som den bilentusiasten jeg er, at jeg ikke liker utviklingen på dette området.
  14. Igår fikk jeg snappet opp en 99' 320i med bare 77000 km på telleren 😊 Eid av eldre dame mesteparten av sitt liv, og bare brukt på sommeren. Bilen er til min bror. Bortimot helt strøken, og kjennes ut som en ny e46 å kjøre. Artig å komme over sånne kjøretøy!
  15. Motoren og rusten. Har studert bildene, og den har dessverre blitt angrepet ganske stygt. Bare se innsiden av døren på ene bildet. Det er god grunn til å tro at bildene ikke viser hele sannheten også. Jeg mener den trenger en hellakering omtrent, og derfor synes jeg prisen er mer enn høy nok. Synd, for bilen er i utgangspunktet meget fin!
×
×
  • Opprett ny...