Gå til innhold

eivi91

Medlem
  • Innholdsteller

    90
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

eivi91 vant dagen sist Oktober 8 2024

eivi91 hadde mest likt innhold!

Om eivi91

  • Bursdag 01/29/1991

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Sunnmøre
  • Kjøretøy
    '09 X5 xDrive30d

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

eivi91's Achievements

  1. Overtidsmiddag with a view. 🍔🍟🥤
  2. Gratulerer, godt jobbet. 💪 Ellers støttes Style 285 hjul. 😄 Er det 16 tommere som står på denne nå? Den tåler jo både 1 og 2 tommer større felger denne. 🙂
  3. Pent med rød E70. Jeg er svak for røde biler. 😅 https://www.finn.no/mobility/item/426566837
  4. Blir bra å få løftet hekken på denne. De så jo ikke så gamle ut fjørene som stod på, med klistermerket på plass å all ting. Er det feil type til bilen, siden den er så lav bak? Spiser i hvert fall dekk ser jeg. 😅
  5. Den girer egentlig fint, "normale" folk hadde nok ikke tenkt på det en gang. 😂 For meg virker det som at det er converter lock-up som ikke reagerer kjapt nok i enkelte tilfeller. Jeg har lyst at alt skal være 100%, det plager meg hvis noe ikke er det. Så jeg tenker at jeg prøver meg på solenoider, separatorplate og dempere i denne omgang. I tillegg kommer jeg til å skifte sleeves og bridge-seal enda en gang. Jeg sjekket nemlig ordrehistorikken og så at det var fra VAICO det settet jeg hadde satt i. Det ble bestilt rett etter jeg kjøpte bilen, så jeg visste vel ikke bedre den gangen. 😅 Så jeg har et nytt sett fra ZF på vei. Når jeg tenker meg om, så satt faktisk ikke ene sleeven så godt opp i girkassa, den ville skli ut av hullet sitt igjen. ____________________________________________________ Ellers så har jeg plukket av den heveklossen bak igjen. Jeg fikk en irriterende "fjærlyd" i lave hastigheter (under 25 kmt), som om at fjæra stod i spenn og ikke fikk beveget seg som den skulle, så det klunket. Vet ikke om det rett og slett var en dårlig designet kloss, eller om den var beregnet for bruk bare sammen med originale fjærer. Jeg orket ikke å gå tilbake til bare H&R fjærene bak, siden hekken da ser så segen ut, så det ble montert på plass igjen fjærer i original høyde. I grunn fornøyd med det, det var fronten som var viktigst å få ned, siden det så ut som den var på stylter. Jeg var forresten også innom Statens Vegvesen tidligere i uka og hentet meg ut nye skilt. Bort med de dårlige plastskiltene som man fikk for noen år siden, og på plass med nye i stål.
  6. Når jeg først nå baller med dette, så tenkte jeg å splitte opp ventilhuset og skifte mellomplaten og de 6 små demperne inni der også. Hvilke O-ringer tenker du på?
  7. Jepp, olje, filter og tetninger er skiftet. Så holder en knapp på solenoider.
  8. Jeg trenger ZF-settet med nummer 1068.298.047. Er det dette du har? 😊 Hmm, ja, det skjer vel oftest ved kald bil når du sier det, men føler det har skjedd når bilen har fått litt varme også. Men det skal jeg undersøke litt nærmere. Det som er litt merkelig, er at jeg kan reflashe XHP, så syns jeg den girer mer presist i noen dager, før det er tilbake. Men flashing av XHP resetter ikke noen adapsjonsverdier til girkassen. I går syns jeg den tullet litt når jeg var ute på en runde fra butikk til butikk (med kald/mellomvarm bil vel og merke). Prøvde da trikset jeg har sett noen anbefaler, om å skru på tenning, holde nede gasspedalen i 30 sekund, av med tenning, og starte. Da giret den på samme måte som når jeg reflashet XHP. Men etter hva jeg har forstått, så er det throttle body adaptions reset? Andre skriver at det er "reset transmission shifts". Noen som vet hva som egentlig skjer når man gjør dette? Det fungerte i hvert fall, bilen føltes mer responsiv, og mer presise girskift. Jeg kontaktet XHP i sommer og spurte om de hadde noen forslag, og de svarte: Så når jeg spurte hvorfor det ble bedre med en reflash i noen dager før det var samme oppførselen igjen: Så derfor kunne jeg tenkt meg å prøvd å bytte solenoidene. De er jo uansett 16 år gamle med over 200k km bak seg.
  9. Bilen brukes, og fungerer stort sett som den skal. 😃 Men jeg kunne tenkt meg å skifte solenoider/magnetventiler på ventilblokka/mechatronicen i girkassa. Den girer fint 90% av tiden, men noen ganger hender det at den girer, men turtallet forblir like høyt, og senkes ikke før jeg slipper gassen. Så det kan vel tyde på converter lockup som herker av og til, og kunne av den grunn tenkt meg å skiftet solenoiden til torque converter clutchen. Og når jeg da i så fall må ned igjen med hele mechatronicen, så ville jeg da skiftet samtlige solenoider. Har sjekket oljenivå på kassen, og det var spot on. Har vurdert å resette adapsjoner, men vet ikke om det har noe for seg. Solenoid-kit fra GS koster 7 168,- inkludert BMWCCN rabatt. Fra Eurodel koster samme settet 6 522,-. Fra Autodoc har jeg sett samme kit helt nede i 4 113,-. Men problemet der er at det ikke har vært på lager på ukesvis. Så avventer foreløpig litt. Sunnmøringer liker ikke å betale mer enn de må. 😂 Ellers så oppdaget jeg at det stod en skrue i høyre bakdekk her en dag, men det holdt heldigvis på luften. Så ble en pit-stop innom den lokale dekksjappa for fjerning av skrue og rep i går. Sakseløfteren er forresten kjekk å ha for andre oppgaver også. 😃 Holder på å bygge en ute-trapp:
  10. Etter hva jeg har funnet ut, så virker det som dette er en mer eller mindre "bransjestandard" motor som brukes til forskjellige motoriserte oppgaver hos mange bilmerker. Blant annet girstang, sentrallås, justering av rattstamme, motoriserte ryggekamera som flippes ut, motoriserte sidespeil etc. Ja, lyden er av motoren som roterer på akslingen når bilen settes i og tas ut av Drive. Den lyden var der alltid før også, før den gamle motoren tok kveld. Så det antar jeg skal være slik, men det hadde vært interessant å høre fra andre med samme bil om det er slik hos de også. 😊 EDIT: Hører forsåvidt samme lyden her, 9 sekunder ut i videoen:
  11. ⭐ Motorhavari ........ på girspaken ⭐😂 For noen mnd tilbake så begynte girspaken å gå bananas, og oppførte seg slik som i starten av denne videoen: Leste av feilkoder, og der lå "A82E Interlock E Faulty", som betyr at motoren inne i girspaken var på vei ut. Denne motoren roterer på en aksling som bare tillater å vippe spaken mot venstre (sport/manuell modus) når girkassa står i D. Har også lest om de der motoren har havarert i åpen stilling, slik at man kan vippe spaken over til venstre i alle posisjoner. Her hadde den altså tatt kveld i låst stilling: Sjekket litt rundt, ny komplett spake kostet 15.000,- uten rabatter, så det var jo uaktuelt: Fant derimot noen brukte spaker fra huggerier til 2500-3000,-, men disse kom fra biler som var kjørt like langt, eller lengre enn min. Med andre ord ingen garanti for at det kan skje akkurat det samme med de om ikke lenge. Etter en del googling og fundering så fant jeg ut hvilken motor det var snakk om, og fant den på AliExpress til 200,- ferdig fraktet hjem: 9 dager senere lå den i postkassen: Så da var det bare å begynne å demontere: Og til slutt var spaken komplett igjen med ny motor: Og gledelig nok var det 100% suksess: Slik så den originale motoren ut:
  12. Takk for det! Ikke noe å stusse i, det er veldig kjekke biler når de fungerer. 😂 Generasjonen før (E53) hadde vel en del problemer med girkasse. Jeg har snart eid denne i et år nå, og det har jo blitt litt påkost, men 85% er jo påkost som strengt tatt ikke har vært nødvendig, men fordi jeg har hatt lyst (stereo, senk, shadow line, lykter, etc.). Når det gjelder dette med segen hekk, så er det mulig jeg er litt miljøskadet av å ha kjørt Sierra, som ofte har blitt kalt "Sirævva", fordi de ofte ble sett med segne fjører bak. 😂 Uansett, begynner å bli bra fornøyd med hvordan bilen har blitt nå. 😊
  13. Når jeg kjøpte bilen, så plaget det meg at fronten var mye høyere enn hekken. Det er et stuk jeg ikke liker, syns det bare ser ut som bilen er segen. Så ved bytte av bakfjører, så tenkte jeg dette ville jevne seg ut, noe det ikke gjorde. Hekken var fremdeles for lav. Så ble det montert H&R senkefjører, men fortsatt var bilen 1 cm lavere bak enn foran (målt fra bakken til skjermkant). Mulig det bare er slik det er ment å være på disse bilene? Viser ikke så godt fra denne vinkelen: Men fra denne vinkelen synes det godt: Bilen er ikke flyttet på mellom de to bildene. Jeg søkte derfor opp et firma i Litauen som produserte hevekit til E70, men kjøpte bare de to klossene til bakfjørene med rød ring rundt (20 mm heving): Så nå er bilen 1 cm høyere bak enn foran, noe jeg syns tar seg mye bedre ut:
  14. Bilen sto på sakseløfteren halve ferien for å få gjennomført en polering og coating. 😊 Det gjorde seg virkelig, det blir fint å gå høsten i møte med bil som er enkelt å holde ren. Bilen ble først grundig vasket: Etterfulgt av clay for å få bort de siste urenhetene: Før jeg da kunne gå i gang med poleringsmaskinen. Det ble brukt Scholl S20 Black på lilla spiderpad på DA-maskin: Det kommer seg: Etter bilen var polert, gikk jeg på med Cerakote Headlight Restoration Kit. Denne har jeg brukt en gang før (på en annen bil) med veldig godt resultat: Lyktene våtslipt: Etter påføring av keramisk coating: Før og etter: Deretter var det klart for keramisk coating av bil. Har alltid brukt voks, men ville prøve meg på coating denne gangen. Valget falt på Carpro CQuartz 3.0 UK, som var veldig enkel å legge: Etterfulgt av Carpro Reload: Alt av glass ble satt inn med Clearvue, dekksidene fikk dekkfornyer, og eksoshaler polert opp med Autosol. Fornøyd med resultatet. 😊 Fin vannskrekk:
  15. Litt seint ute her, men enig, disse er kule. 😁 Lagret denne for mange år siden som jeg siklet på, sort med rødt interiør: https://www.finn.no/62011532
×
×
  • Opprett ny...