-
Innholdsteller
81 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
1
eivi91 vant dagen sist Oktober 8 2024
eivi91 hadde mest likt innhold!
Om eivi91
- For øyeblikket Viser emne: Min '09 X5 xDrive30d
- Bursdag 01/29/1991
Profile Information
-
Kjønn:
Mann
-
Bosted:
Sunnmøre
-
Kjøretøy
'09 X5 xDrive30d
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
eivi91's Achievements
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
papertiger reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
Etter hva jeg har funnet ut, så virker det som dette er en mer eller mindre "bransjestandard" motor som brukes til forskjellige motoriserte oppgaver hos mange bilmerker. Blant annet girstang, sentrallås, justering av rattstamme, motoriserte ryggekamera som flippes ut, motoriserte sidespeil etc. Ja, lyden er av motoren som roterer på akslingen når bilen settes i og tas ut av Drive. Den lyden var der alltid før også, før den gamle motoren tok kveld. Så det antar jeg skal være slik, men det hadde vært interessant å høre fra andre med samme bil om det er slik hos de også. 😊 EDIT: Hører forsåvidt samme lyden her, 9 sekunder ut i videoen:
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
///M-ini95 reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
Otis reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
⭐ Motorhavari ........ på girspaken ⭐😂 For noen mnd tilbake så begynte girspaken å gå bananas, og oppførte seg slik som i starten av denne videoen: Leste av feilkoder, og der lå "A82E Interlock E Faulty", som betyr at motoren inne i girspaken var på vei ut. Denne motoren roterer på en aksling som bare tillater å vippe spaken mot venstre (sport/manuell modus) når girkassa står i D. Har også lest om de der motoren har havarert i åpen stilling, slik at man kan vippe spaken over til venstre i alle posisjoner. Her hadde den altså tatt kveld i låst stilling: Sjekket litt rundt, ny komplett spake kostet 15.000,- uten rabatter, så det var jo uaktuelt: Fant derimot noen brukte spaker fra huggerier til 2500-3000,-, men disse kom fra biler som var kjørt like langt, eller lengre enn min. Med andre ord ingen garanti for at det kan skje akkurat det samme med de om ikke lenge. Etter en del googling og fundering så fant jeg ut hvilken motor det var snakk om, og fant den på AliExpress til 200,- ferdig fraktet hjem: 9 dager senere lå den i postkassen: Så da var det bare å begynne å demontere: Og til slutt var spaken komplett igjen med ny motor: Og gledelig nok var det 100% suksess: Slik så den originale motoren ut:
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Gjensyn med e34.Pics &Upd
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e61 530 d 2005 modell & e91 318i.Småskruing og div.
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535 i.Gjensyn med e34.Pics &Upd
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
eivi91 reagerte på et innlegg i et emne: Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?
-
mslello reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
fupsaker reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
T.V reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
sveigis reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
norbakken reagerte på et innlegg i et emne: Min '09 X5 xDrive30d
-
Takk for det! Ikke noe å stusse i, det er veldig kjekke biler når de fungerer. 😂 Generasjonen før (E53) hadde vel en del problemer med girkasse. Jeg har snart eid denne i et år nå, og det har jo blitt litt påkost, men 85% er jo påkost som strengt tatt ikke har vært nødvendig, men fordi jeg har hatt lyst (stereo, senk, shadow line, lykter, etc.). Når det gjelder dette med segen hekk, så er det mulig jeg er litt miljøskadet av å ha kjørt Sierra, som ofte har blitt kalt "Sirævva", fordi de ofte ble sett med segne fjører bak. 😂 Uansett, begynner å bli bra fornøyd med hvordan bilen har blitt nå. 😊
-
Når jeg kjøpte bilen, så plaget det meg at fronten var mye høyere enn hekken. Det er et stuk jeg ikke liker, syns det bare ser ut som bilen er segen. Så ved bytte av bakfjører, så tenkte jeg dette ville jevne seg ut, noe det ikke gjorde. Hekken var fremdeles for lav. Så ble det montert H&R senkefjører, men fortsatt var bilen 1 cm lavere bak enn foran (målt fra bakken til skjermkant). Mulig det bare er slik det er ment å være på disse bilene? Viser ikke så godt fra denne vinkelen: Men fra denne vinkelen synes det godt: Bilen er ikke flyttet på mellom de to bildene. Jeg søkte derfor opp et firma i Litauen som produserte hevekit til E70, men kjøpte bare de to klossene til bakfjørene med rød ring rundt (20 mm heving): Så nå er bilen 1 cm høyere bak enn foran, noe jeg syns tar seg mye bedre ut:
-
Bilen sto på sakseløfteren halve ferien for å få gjennomført en polering og coating. 😊 Det gjorde seg virkelig, det blir fint å gå høsten i møte med bil som er enkelt å holde ren. Bilen ble først grundig vasket: Etterfulgt av clay for å få bort de siste urenhetene: Før jeg da kunne gå i gang med poleringsmaskinen. Det ble brukt Scholl S20 Black på lilla spiderpad på DA-maskin: Det kommer seg: Etter bilen var polert, gikk jeg på med Cerakote Headlight Restoration Kit. Denne har jeg brukt en gang før (på en annen bil) med veldig godt resultat: Lyktene våtslipt: Etter påføring av keramisk coating: Før og etter: Deretter var det klart for keramisk coating av bil. Har alltid brukt voks, men ville prøve meg på coating denne gangen. Valget falt på Carpro CQuartz 3.0 UK, som var veldig enkel å legge: Etterfulgt av Carpro Reload: Alt av glass ble satt inn med Clearvue, dekksidene fikk dekkfornyer, og eksoshaler polert opp med Autosol. Fornøyd med resultatet. 😊 Fin vannskrekk:
-
Litt seint ute her, men enig, disse er kule. 😁 Lagret denne for mange år siden som jeg siklet på, sort med rødt interiør: https://www.finn.no/62011532
-
Da har jeg endelig fått tatt en god runde lakkorrigering på denne, etterfulgt av keramisk coating. 🤩 Ting tar tid, selv om det er sommerferie, med barn og familie som gjerne ønsker å finne på ting. 😂 Så har blitt mye kvelder, bilen har hengt inne på løfteren i to uker i dag for å komme i mål. 😅 Resultatet ble i hvert fall veldig bra, selv til amatør å være. 🫣
-
Følte for en liten modernisering av hekken. 😃 Har tenkt på dette helt siden jeg kjøpte bilen, men har ventet på en god pris på disse. De har stått som "Utsolgt" hos AutoDoc leeeeenge, men nå omsider kom de på lager igjen. Så da var det bare å følge med på prisen og bestille når det var billigst. Akkurat nå ligger de til 2400,- mer enn hva jeg betalte, så det viser bare hvor mye prisene varierer og hvor mye man kan spare om man følger med. Jeg har flere varer i "Ønskelisten" som jeg vet hva som er AutoDocs billigste pris (i hvert fall som jeg har sett de noen gang ha), så da kan jeg bare sammenligne prisnivået med disse for å vite når det er billigst. 😁 Jeg syns LCI-lyktene løfter hekken mye, og det ser straks ut som en nyere bil. 😊
-
Ting tar tid, har vært hektisk på jobb nå før sommeren, så har ikke fått kommet meg til å bolte fast saksene og prøve de med bil på før i går kveld. 😅 Får ca. 1 meter høyde under bilen i dette stillet. Mulig det hadde gått an å løftet den 1 låsehakk til, men turte ikke i går, den skal tross alt løfte litt før man senker også. 😂 Nå er jo dette et veldig høyt karosseri, så en sedan får jeg enda høyere. Har nå bestilt meg litt påfyll av poleringsprodukter, så jeg har et håp om å få frisket opp lakken litt på denne i løpet av sommeren, etter man har fått feriert litt. 😎🏖️ Er jo kjekt med sakseløfter til polering også, får bilen opp i arbeidshøyde.
-
Det der er veldig gode biler. 😁 Jeg hadde en 2009 modell Outback i 7 år, dieselutgaven attpåtil. Boxerdieselene har et frynsete rykte mtp. at lagerbukkene som holder veiva er for svake, så det ender med at lagerbukkene sprekker, som igjen fører til for store belastninger på veiv, og veiva knekker til slutt. Min hadde heldigvis fått ny shortblokk på forsikringsskade rett før jeg kjøpte den, så det var et problemfritt bilhold for min del. 😂 Dieselene har også "unequal length headers" originalt, så de har den karakteristiske boxerlyden. Her er en video av den jeg hadde: https://www.youtube.com/watch?v=7995AFtZ9W8 Ellers en nydelig E39 M5! Kunne godt tenkt meg en slik selv som godværsbil. 😁
-
Ja, jeg liker veldig godt dette karosseriet. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at dette er biler som fort kan kreve litt nå som de har begynt å dra på årene, så jeg ville ikke anbefalt noen som ikke skrur selv å kjøpe en slik bil. 😊 Blir fort dyrt om man skal betale blodpris for deler hos bilverkstedene, i tillegg til svindyre timepriser. Har ikke kassespesifikasjonene foran meg her, men det er en bassreflekskasse for 4x 6,5" elementer. Så her har jeg brukt 4x GAS MAX S1-6D1, som kobles ned til 2 ohm samlet last. Så bruker jeg en monoforsterker som gir 1500W i 2 ohm. Det fungerer veldig bra. 😁 Ja, spent på det jeg også. Tanken min har vært å kunne sitte på en krakk med hjul under bilen. Uansett blir det mye enklere enn å ligge på rygg på garasjegulvet med bilen på støttebukker. 😃 Nå er jo ikke sakseløftere like praktiske som en 2-søyler for eksempel, siden platået på sakseløfterne fort kan blokkere litt av tilkomsten, men praktisk sett i en bruksgarasje så veier det høyt å få alt ut av veien og flush med gulvet når det ikke er i bruk.
-
Det dukket opp en leveranse her forleden dag, og dette har jeg gledet meg til. 😁 Det var da sakseløftere til brønnene jeg laget for snart 5 år siden når jeg bygde hus og garasje . Bunnen av brønnene ble noe grov, så jeg valgte å flytstøpe 2 cm til, da jeg uansett hadde dybde nok til det. Slangene som fulgte med ble dessverre ca. 80 cm for korte for å komme til tilkoblingene inne i kontrollboksen, så jeg må få laget meg noen forlengerslanger der. 😊 Jeg har bare ca. 2,7 meter takhøyde i garasjen, så jeg får ikke utnyttet hele løftehøyden disse saksene gir, men det blir uansett veldig kjekt å ha.
-
Haha. Ja, bilvalget var heldigvis helt og holdent opp til meg. 😎 Jeg bestemte meg også for å kjøre selv, så forloverne fikk sitte bak, og jeg måtte naturligvis holde meg unna alt av alkohol til etter kjøreturen. 😂 Bilen hadde også spjeldstyrt eksos, så V8eren brummet godt med åpne spjeld.
-
Som en «fun fact», så brukte jeg denne E32’en som bryllupsbil når jeg giftet meg tilbake i 2017. Det var da min svoger som eide bilen, og den var strøken. Med interiør av vannbøffelskinn og med doble ruter. Han solgte den senere samme året, og jeg angrer på at jeg ikke kjøpte den selv. Det var min svoger som bygget den om til manuell. Noen av eierne i ettertid har jeg hørt rykter om at ikke var like pedantiske i bilholdet sitt dessverre, men kjenner ikke til hvordan tilstanden er nå.