Gå til innhold

Carlsius

Medlem
  • Innholdsteller

    1077
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    24

Carlsius vant dagen sist Juni 19 2024

Carlsius hadde mest likt innhold!

1 følger

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Larvik
  • Kjøretøy
    E63 645ci

Nylige profilbesøk

6039 profilvisninger
  1. Tror ikke jeg er så Heldig at det er setematta. Feilkode SBSR open circel som utløser airbag lampe. Den kommer ikke før etter oppstart nr 2 eller evt 3, veldig merkelig den ikke er der konstant. Etter det jeg har klart å undersøke meg frem til så er dette noe med IBS på den negative batterikabelen. Vet jeg har en tilbakekalling fra BMW på batterikabelen men det er selvfølgelig den positive😄 Hører med BMW om å få ordnet tilbakekallingen før det blir videre feilsøking på merkelig airbag feil.
  2. Nydelig å lese om bilparken din! Angående oljeskift på Girkassen anbefaler jeg å kjøpe servicekit fra ZF samt pakninger over mekatronik enheten. Gikk veldig greit å bytte det når jeg gjorde det nå på min 645ci, det tar bare tid. Utrolig stor forskjell på girskiftene nå kontra før. Husk å fjern adapsjonsverdiene også, det hjalp for min del. Gjøres med DIS eller ista Jeg kjøpte servicekit + pakninger over mechatronic enheten hos KOED. Ligger mange fine videoer på YouTube som viser hva som skal gjøres, selv fra ZF. Lykke til 👍🏼
  3. Ny tur med bilhenger På vei til Eu kontrollen hørte jeg en ulyd fra drivlinjen som gjorde at jeg ikke ønsket å kjøre den hjem igjen. Enten var: - Varmedeksel løst og slo mot mellomaksel - Ett lager eller noe annet katastrofalt ødelagt i girkassen - Løs mellomaksel. Uansett hvilke av disse alternativene det var ønsket jeg ikke å gamble på å kjøre, så da ble det ny tur med henger. Denne 6 serien har blitt trukket mer enn kjørt i mitt eie 😂 X5’n klar 6 serien skvist inn på hengeren Fremme på verkstedet og opp i bukken viser det seg at boltene til opphengslageret til mellomakselen har begynt å løsne, som skapte ulyd jeg opplevde under kjøring. Disse kan ikke ha vært strammet nok under montering, så de ble demontert, satt inn med locktite og montert tilbake med korrekt moment. Når jeg fant ut av det, var jeg veldig glad jeg ikke kjørte den hjem fra Eu kontrollen eller til mekanikeren men heller tok den på hengeren. Lastes opp og tas med tilbake Hjemme igjen fikk bilen en ordentlig vask med etterfølgende Iron X behandling. Var en del å ta tak i her Etter flere runder avfetting og en runde med clay var det tid for å legge beskyttelse. La da sonar sin keramisk coating som jeg kjøpte for å klare fri frakt. Ble her veldig overrasket over bedding effekten fra start, så får vi se om den fortsetter å leve opp til forventningene. Feilen på Eu-kontrollen skulle fikses så her ble nytt stag til nivåsensoren bestilt fra KOED. Det gamle staget hadde rustet i kulelageret som gjorde at det ikke satt like godt lengre. Ny montert tilbake - Som holder i sikkert 15 år til Så er bilen klar for etterkontroll eller er den?
  4. @Fredrik 90 - Grunnen for at jeg gikk for 5w-50 var siden jeg var veldig fornøyd med endringen jeg gjorde på min forrige N62 ved å gå opp til 5w-40, og fikk anbefalt å bruke 5w-50 om man ikke bruker den om vinteren. Dette er ikke en bruksbil som skal brukes om vinteren så gikk derfor for 5w-50 som jeg foreløpig er veldig fornøyd med. @norbakken - Skal bli deilig å få brukt bilen, må bare få den lovlig kjørbar. @KireS - Takk for det, kjekk hobby som gjør at man lærer mye @sveigis - Takk, her går det for det meste i skruing og lite kule oppgraderinger. Det er jo sånn det planer å være, hvertfall i starten på disse prosjektene jeg kjøper. Fint å høre det er interessant. @Larssoyl - Helt enig!
  5. Delmål 1 er nådd, bilen er nå kjørbar. Neste på listen er Eu kontroll Timen ble bestilt før ferien og første ledige time var 22 August noe som var uendelig lenge til på det tidspunktet, men med tanke på alt som har skjedd i mellomtiden førte det til at den faktisk kom litt for fort. Bmw I3s’n og X5’n er biler som bare fungerer og krever lite skruing, men godt jeg har fått E63’n for å tilfredsstille lysten til å skru. Oljelekkasje Fikk beskjed fra mekanikeren at det var lekkasje fra bank 1, mulig også andre steder men hovedsakelig der. Den jobben har jeg gjort 5-6 ganger før og siste gang ble jeg enig med meg selv at denne jobben gidder jeg aldri gjøre igjen. Meget trangt på bank 2 som fører til mye knot, men nå var jeg så gira til å begynne å skru selv så tok denne jobben. Dempere til panseret blir fjernet og panseret blir løftet så langt opp som det går. Gir mye bedr røys og tilkomst i motorrommet Kupefilter innsats demontert Etter 20kg plastikk demontert og løsnet 365 kontakter kom toppdekselet av på bank 1. Forstår godt hvorfor denne lekker, pakning er som sprø plastikk. Nye pakninger klare med bolter og pakninger til bolter Manglet 90kr for gratis frakt, så da ble jeg ett offer av mersalg😂 Oppdaget under demontering at jeg hadde glemt å bestille pakning til vakumpumpe og la merke til oljesvetting rundt frontdekselet på bank 1. Førstnevnte kan monteres senere, men sistnevnte må tas NÅ. Ingen av de pakningene lå i første bestilling så det ble bestilt ASAP fra koed. Dessverre er min tolkning av ASAP og KOED/posten sin tolkning av ASAP ganske forskjellig. Det tok 1 uke selvom KOED pakket samme dag som bestilling…. En uke senere er pakninger + mye annet på plass og jobben fortsetter. Tydelig oljelekkasje fra vakuum pumpe Har jo blitt skadet av å se M539 så alt skal vaskes og gjøres rent. Bra for resultatet, dårlig for tidsklemma jeg står i før eu kontroll 😛 Frontdekselet pakning montert tilbake, sammen med vakumpumpe pakning. Toppdeksel pakning klar for å komme tilbake i bilen. Når denne jobben var ferdig var det 24 timer igjen til Eu kontroll timen, så da var det bare å Jekke opp og starte på understellet. Bestilte inn casterstag, bærearmer og ytre/indre endeledd til begge sider for å ha byttet alt. Grov justering av endeledd frem til 4-hjulskontroll Igjen slår M539-smitten over. Vasker mansjett med prickbort og oppvaskbørste Ferdig shinet og klar for montasje Noen som vet hva det beste med å bytte indre endeledd er? Da har jeg endelig god grunn for å bruke det nærmeste jeg kommer drapsvåpen av alt verktøyet jeg har. Gedigen fastnøkkel. Gammelt og slitt casterstag mot nytt Prikken over i’en for denne reparasjonsutstyr var å montere splitter nytt motordeksel Idet siste hjul ble satt på og bilen ble senket ned på bakken var det 15min igjen til Eu kontroll timen, alltid ute i god tid…. Prøvde å utsette timen da jeg kun rakk å få gjort 60% av det jeg ønsket av reparasjoner før jeg levert den til Eu kontroll, men dessverre var første ledige time midten av oktober. Dermed bestemte jeg meg for å stresse for å nå det jeg klarte, så går jeg en konklusjon på hvor dårlig det står til nå enn i oktober. Spesielt 2 ting jeg var bekymret for å få feil på: Bremser - Siden bilen har stått stille siden november i fjor var bremsene veldig rustne. Har hovedsakelig kun kjørt bilen i 30 min, så minimalt med hard nedbremsing jeg fikk gjort for å slite vekk rusten på skivene. Samt med dårlig casterstag var jeg mer bekymret for å skape kast i skivene. Eksos - Eksosanlegget har blitt sveiset igjen og er tett, men bilen gir fra seg ett voldsomt brøl om man rører gasspedalen. Redd de vil påpeke uorg eksos som gjør at jeg må bygge nytt anlegg. Bil levert 1 min før tiden Granskes nøye De fleste blir overrasket over at en bil har feil, mens jeg ble overrasket over at det ikke var flere sider med feil😂 VELDIG fornøyd selvom den ikke ble godkjent, da denne mangellapper er bedre enn jeg kunne håpet på siden den har stått siden oktober og jeg har ikke fått kjørt den mer enn 30 min.
  6. Diff og mellomaksel inne = Endelig kjørbar Bil🤩 Etter 1,5 måned hos mekanikeren var endelig bilen kjørbar og den kunne hentes. Bilen ble kjørt hjem for egen maskin og på den turen fant jeg ut av: KW1 understellet på bilen gjør bilen meget stiv. Spent på hvordan det blir med 20’’ felgene som jeg har liggende. Nå kjører den på 18’’ med ballongdekk😅 Girkassen girer ikke slik den skal, så det var strek i regningen. Men istedenfor å banne og klage, så velger jeg å se på det som en ypperlig mulighet for å åpne en girkasse å gjøre en ordentlig service på den. Ser den lekker olje, så håper det løses med en service++. Motoren er veldig frisk og høres veldig bra ut, men har en relativt stor oljelekkasje. Casterstag er utslitt og trenger å bli skiftet Slark i endeledd Løst blinklys Litt lei av å fikse de store feilene som ikke gjør så stor visuell forskjell slik det har vært frem til må, så jeg hoppet på noen av de litt mer morsomme jobbene. Da fikk X5 overraske med sin plass. Her er 4 stk dekk og 4 stk felger i eske plassert i bilen inkludert ett bilsete som tar 1/3 av baksetet. Selv de små feilene må fikses, så det ble også noen små poser fra KOED Motordeksel hadde 3 av 4 skruer - For OCD sin skyld måtte det kjøpes inn en skrue for å komplettere. Neste på listen, som er en standard hos meg: Fjerne skiltramme. Denne gangen var det ingen tvil, kan IKKE kjøre rundt med Scania skiltramme på en BMW. Shark-nose designet i front på 6 serie er ikke egnet for skiltrammer. Bilen er for spiss for rammen, eller rammen er for stiv for fronten så den følger ikke kurven på bilen. Gamler skilter var av plastikk så nye ble bestilt, 120kr vel brukt. Borrelås fra Biltema montert på skiltet og klart til å klistres på bilen Neste på listen var denne pakken Ikke lett å forstå hva det skal være. Ble selv ganske overrasket når den skulle hentes på postkontoret men det er en del av overraskelsen med å kjøpe privat På grunn av designet på 6serien stikker blinklys-lykten lenger ut enn resten av karosseriet og festene til lykten knekker når noen lener seg på bilen i dette området. Begge lyktene hadde knekt sine fester men venstre foran var værst, så startet der. ‘’Finn 5 feil‘’ 😛 For at nær og fjernlys ikke skal reflektere opp igjennom blinklyset så har de ett sort belegg under lykta. Det var krakelert og litt slitt bort her, så fjernet det løse Og lakkerte den fra undersiden med sort lakk for å hindre lys å slippe igjennom. Lakkeringsjobben er sponset av pose fra meny og gaffa Gammel lykt ute, her var ingen av festene intakt. Ny montert inn med alle tre fester i bruk Plutselig dukket denne opp i noen gamle kasser med deler: Dette er fra første E63 som jeg retrofittet CIC på. Veldig fristende å gjøre det igjen, men det blir ikke aktuelt da jeg skal få denne bilen i god stand og selge den. Da er ikke den jobben verdt det. 6 serien i godt selskap i påvente av mer arbeid som skal utføres
  7. Alt lar seg løse, med mere deler og mer tid. Så vi skal komme i mål😅 Hyggelig å høre det interesserer Har så vidt startet på lista over ting som skal gjøres så kommer nok flere oppdateringer
  8. @Enes Yakici- Her har det gått unna med å få den kjørbar. Det har vist seg å være en større utfordring enn jeg regnet med. Det har ikke vært tid til å oppdatere da jeg har vært opptatt med å tømme KOED, GSbildeler, skruvat, eurodeler og Bparts for deler 😂 Oppdatering på redningsprosjektet Selvom det er morsomt å kjøre med stor henger, er det morsommere å kjøre 6 serien for egen maskin så målet er å få den kjørbar. Det nør jo ikke ta så lang tid, er jo bare å bytte diff? Veeel så enkelt ble det ikke. Prioriteringsrekkefølge på jobben med bilen er som følger: Gjøre den kjørbar Få den eu godkjent Reparere alt resterende Bilen ble satt på verksted for å bytte diff, samt sveise igjen hull i eksosen som tidligere eier hadde kappet ut for å få mest mulig lyd . Ønsket ikke gjøre dette på garasjegulvet hjemme selv da det er meget klønete og i tillegg har jeg ikke sveiseapparat. Hull kappet av tidligere eier i eksos for ekstra lyd. Dette blir sveiset tett og krysser fingrene for at lydnivået er innenfor eu kravene etterpå Diff kjøpt av Bparts som jeg har lakket ble sendt til mekaniker sammen med bilen. Eksos blir demontert og gammel diff ut og ny inn. Eksos blir sveiset tett og ny diff skal inn når jeg får kontrabeskjed fra mekaniker. Mellomaksel er også ødelagt, den har røket tvers av. «Endeleddet» hang bare i gummimansjetten. Da var det bare å trille bilen ut av verkstedet i vente på flere deler. Jeg måtte da bestille mellomaksel og i tillegg var det en rift i mansjetten til drivakselen høyre bak så bestilte også med en brukt drivaksel som ble byttet. Begge delene hadde gått halvparten av det bilen idag har gått. Selvfølgelig når man har dårlig tid da tar frakten lengst tid, det slår aldri feil. Mellomaksel og drivaksel ble fraktet fra Tyskland til Portugal for å få tollpapirer, for deretter å komme til Norge. Så etter to uker kom delene og kjørte de ned til mekanikeren med engang i håp om å få bilen kjørbar den dagen. Nye deler ankommet: Montasje av drivaksel høyre side gikk med «vold og vaselin» da den satt godt fast i navet. Montasje av mellomaksel gikk veldig greit frem til den skulle kobles på diffen. Ny kontrabeskjed fra mekaniker «Diffen har for stor flens mot mellomaksel, så de passer ikke sammen….» Jeg begynner å undersøke nærmere på diffen og info jeg fikk fra Bparts på forhånd var kun VINnr og jeg sjekket at det var en 645ci og ifølge en vindecoder hadde den bilen automat. Ser nå på diffen at den har utveksling 3,23 mens jeg skulle hatt 3,46. Biler med 3,23 er manuelle biler eller med SMG. Så jeg har vært så heldig å klart å kjøpe en diff fra en manuell/smg 645ci. Det er jo som å finne nåla i høystakken, bare med negativt fortegn. Bil trilles ut av verkstedet igjen, fortsatt ikke kjørbar i påventede av mer deler.. Diff fra KOED er nå på vei, nå trippelsjekket delenummer at den skal passe. Skal bli godt å få bilen hjem da det hoper seg opp med bildel-pakker hjemme som er bestilt i ferien mens bilen venter på drivverk deler X5’n fungerer dermed godt i shuttle trafikk frem og tilbake fra postkontoret.
  9. Flott E34 med nydelig farge! Gratulerer med kjøp av flott bil og morsom historie rundt kjøp, aldri gi seg Klarer heller ikke la vær å kommentere på at en E61 M5 som trekker en E34 M5 er nærmest pornografisk, hadde dratt av veien om jeg hadde sett det😍😂
  10. Om du fortsatt sitter på de gamle dekkene er jeg på utkikk etter sommerdekk i ca samme dimensjon, så send meg gjerne en DM om du skal av med settet Pøs på med bilder av bilen i tråden, den fargen er nydelig!
  11. Gratulerer med vanvittig flott bil! Skulle jeg bestilt ny elbil hadde jeg havnet på akkurat denne med lik farge kombo da det ser meget strøkent ut Hvorfor har du byttet dekk allerede? For å skifte merke eller dim?
  12. ISTA diagnose - Feil på de Adaptive lysene Nå som bilen ikke lenger viser feil i IDrive er vel alt i orden tenker de som ikke vet bedre, mens det finnes alltid feilkoder på en bil som er eldre enn 10 år. Vi tar det dermed ett nivå lengre ved å jobbe med diagnose-listen i ISTA. Jeg jobber mot ett urealistisk mål med å ha ingen feilkoder i ISTA når jeg er ferdig I utgangspunktet er jeg fornøyd med å kun ha så få feil nå. Har allerede fått utryddet 6-7 stykker. Bilen viser ingen feil på DME som jeg er veldig fornøyd med mens de resterende feilene havnet hovedsakelig om lysene. Startet ut med AUC sensor feilen, og fant ikke noe spesielt feil med sensoren, men fant kun sensor #1 som sitter på radiator kappa, Ref rød pil. Delekatalog hos koed viser at det finnes 2 stk sensorer. På tidligere biler mener jeg at jeg har sett en AUC sensor oppe ved kupe filter innsatsen, men den finnes ikke på denne bilen. Verken noe å montere sensor på eller ledning til sensor 😕 Enten er feilmelding på sensor #2 som mangler eller så har jeg feil på sensoren som er på radiatorkappa #1. Må slå ett slag for ISTA, det er genialt. Brukt DIS før og det fungerer også fint men foretrekker ISTA mye mer. Her leser jeg meg opp på IHKA med alt mulig tilleggsinfo. Kjekt å lese seg opp på det man jobber med. Uten å komme frem til endelig konklusjon gikk jeg videre på AHL feil, og da spesielt communication stepper motor begge lykter da jeg mistenker fukt som 98% av alle biler opplever. Venstre side ble så demontert og det var fortsatt feil på høyre og dermed ble begge SMC moduler erklært død. Resultatet av demontering venstre side: Innerskjerm løsnes for god tilgang til smc modul som sitter på venstre side av lykta. Her er den plukket ut Modul ute og allerede ser jeg tegn til fukt Modul åpnes for å se hvordan det ser ut inni. Det var ikke serlig bra. Oppsummering av feilsøking: AUC SENSOR: Sensor på radiorkappe byttes. AHL STEPPER MOTOR 1/2: SMC moduler er gåene på grunn av fukt. Usikker på hvilke løsning jeg går for. Alternativ 1: Kode vekk adaptive lys, beholde smc moduler og tette lekkasje inn i lyktene. Alternativ 2: Kjøpe inn 2 stk SMC moduler og kode de til bilen i håp om at det løser alle 3 AHL feilmeldinger. AHL SYSTEM FAULT: Ikke feilsøket i dybden, men må løse ovenstående først. AHL - RIDE LEVEL SENSOR: Sensoren bak har feil, må feilsøke under bil om den er koblet til og at armene til motoren er montert korrekt. Hvis det er må sensor byttes. TEL CONTROL UNIT No communication - Ikke feilsøkt noe spesielt men kan det være så enkelt som at moterola Bluetooth telefon i midtkonsollen har fått fjernet sitt batteri?
  13. Bagasjelokk åpner reparasjon Når jeg hentet bilen fant jeg fort ut av at bagasjelokk åpneren ikke fungerte da tidligere eier kun åpnet via knapp i bilen eller nøkkel. Kunne kjøpt ny mekanisme men valgte å kjøpe komplett Brukt åpner med emblemet da det eksisterende emblemet hadde sett bedre dager Ikke voldsomt pent eller funksjonelt Innertrekk fjernet for å komme til baksiden av mekanismen. Mekanismen er enkelt fjernet når bekledning er av Gammel VS ny Her kunne jeg enkelt bolter brukt enhet på bilen og vært ferdig iløpet av 5 min, men så har man ikke muligheten til å åpne bagasjelokk med nøkkel om strømmen har gått for eksempel. Da ny(brukt) lås kun fungerer sammen med nøkkel fra den bilen. Dermed startet jeg å demontere den gamle i håp om å flytte låsesylinder over. Gamle kunne demonteres i flere dele mens den ny innkjøpte kunne ikke demonteres da jeg ikke Finn sylinderen ut på grunn av mangel av nøkkel som kunne åpne den. Vurderte å dra til låsesmed for å dirke den opp men siden jeg hadde demontert alt i 1000 daler kunne jeg nå flytte emblemet over på gammel vippe-del, og sette gammel vippe del over på ny base håper det ga mening, hvis ikke er oppsummeringen: Nå fungerer lås med riktig nøkkel og ser bedre ut Bevegelige deler smøres godt opp og alt monteres tilbake Ferdig samlet og klar for montering Med kjøpet på bilen fikk jeg med nye dempere til bakluka da tidligere-tidligere eier hadde kjøpt inn 2x dempere uten å få de skiftet. Bakluka åpner ikke automatisk slik den skal. De gamle fungerer ok om du hjelper bakluka første cm, men den spretter ikke opp av seg selv slik den skal. Dessverre hadde x2 tidligere eier kjøpt inn dempere som er for lange, så det gikk i vasken, og jeg får vurdere å kjøpe inn 2 nye selv. gamle VS nye (Riktig VS Feil)
  14. Flott garasje du har fått deg her 👍🏼 Spent på utfallet av epoxy/flis da jeg står akkurat i samme posisjonene min ny oppførte garasje. Jeg har også litt søkk i gulvet som jeg regnet med å flytsparkle rett før enten epoxy eller fliser. Hvor mange mm søkk mente epoxy leggeren at ham kunne ta med epoxy? Fliser er penere men epoxy er mer holdbart og tåler mer, tenker jeg. Jeg heller mot epoxy da fliser kan nok godt holde til å kjøre inn og ut, men en garasje jekk vil ikke en flis takle tror jeg. Kan løses med å legge ut en plate under jekken for å fordele trykket hver gang det brukes men veldig kjedelig om det glemmes 😕
  15. Retrofits er alltid morsomt å lese om og fin bil du har her med en voksende utstyrsliste Følger med på fortsettelsen her
×
×
  • Opprett ny...