Gå til innhold

johanngj

Medlem
  • Innholdsteller

    229
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Kjøretøy
    BMW E61 520D LCI

Nylige profilbesøk

1624 profilvisninger

johanngj's Achievements

  1. Hadde samme bil som deg. Kjøpte et originalt filter med 10.000 km fra hogger for 3000,-. Biler som har passert 200.000km har ofte skiftet filter. Finn et brukt filter hos hogger og slå opp chassisnummeret på donorbilen med 200.000+ kmstand og finn så tidligere bilskilt på vegvesen.no. Ring så rundt til bmwforhandlere i området der bilen gikk, oppgi skiltnummer og spør når filteret ble byttet. Dermed får du «nytt» og flexbend for 1/5 av prisen.
  2. Ellers er er kontakten på kjølevæsketemperatursensor en synder. Kan kjøpes løst hos forhandler. Utsatt for irring, og jeg byttet også feilaktig termostater i hytt og pine på samme motor som deg. Se på temperaturen i displayet mens en kompis rugger på kontakten. Hvis den ikke er stabil, så vet du hva som skal til.
  3. Kjøpte et originalt filter med 10.000 km fra hogger for 3000,-. Biler som har passert 200.000km har ofte skiftet filter. Finn et brukt filter hos hogger og slå opp chassisnummeret på donorbilen med 200.000+ kmstand og finn så tidligere bilskilt på vegvesen.no. Ring så rundt til bmwforhandlere i området der bilen gikk, oppgi skiltnummer og spør når filteret ble byttet. Dermed får du «nytt» og flexbend for 1/5 av prisen.
  4. Sjekk også avlesningen live av eksos trykk. Kan jo også være at eksos trykkmåleren tuller og derfor sender bilen i nød modus. Hva gjelder turbotrykkfeilkoden, er andre bedre egnet til å uttale seg. Tipper en av forslagene vil være å sjekke etter vakuumlekkasjer.
  5. Når du aktiverer/ber om regenerering av kan du også lese av hvorvidt den faktisk blir aktivert eller ei. Er et eget felt under live data for avlesning av status. Har du sjekket at kjølevanntemperaturen er høy nok til at den faktisk kan regenerere?
  6. Glem 520d uansett om e6x LCI eller f1x. N47 med registerproblematikk og «liten» girkasse ville jeg hoppet over. Hvis e6x LCI så ta 530d. 525d har den lille girkassen fra 520d. 530d holder seg bra i pris. Fjern egr termostat, dpf, og bytt veivhusvventilsjon, så har du pålitelig og trimmevennlig utgangspunkt. En tidlig 525d fra f1x (overgang i 2011) vil gi deg n57 rekkesekser, men etter 2011 har 525d blitt endret til en oppjazza n47. Både n47 og n57 har Bosch cp4 høytrykkspumper som koster deg dyrt når de ryker, kontra m57 motoren i 530d og 525d i e6x LCI som har cp3 pumpe som ved et evt havari er mye enklere. Min drøm ville vært en e6x 530d uten xdrive.
  7. Har du kodet inn at du har byttet filter?
  8. Sant nok. Men multirem og strammer er kun 80.000 gamle. Bilen har nå samme tikking som før første registerjobb!
  9. Har 520D automat med N47A og fikk komplett registerbytte på «kampanjen» for noen år tilbake. Da ble det konstatert alvorlig strekk i kjedet. Dette skjedde ved 120.000km. Etter å ha lært/lest om N47 byttet jeg defor olje hver 15.000 isteden for BMW sitt anbefalte 30.000 intervall. Jeg har 5 oljeskift fra 120.000 til dagens 200.000. Nå virker det jammen meg som om jeg har fått slakt kjede igjen! Legger ved videofil med lyd. Noen som er enige i at det høres ut som kjede? Har byttet olje/filter selv og har bare kvitt på delene. Blir ikke overrasket om BMW nekter noe skyld ettersom jeg ikke har komplett servicehefte, men har gjort dette selv. IMG_2463.MOV
  10. Handlet der flere ganger da jeg hadde MB. Ingen dårlige opplevelser.
  11. Fikk mine kjeder+strammer byttet på merkeverksted på såkalt »teknisk kampanje». Det var riktignok noe jeg hadde snust opp via forum at dette eksisterte for n47a. Ingen som kom løpende etter meg akkurat Så null kroner. Turbo gikk fløyten 5000km tidligere, altså på 115.000. Hør med BMW om du fortsatt kan få utbedret kjedene hos dem til redusert pris. (Gratis)-«Kampanjen» er nok over, men biler som har vært reparert og servet på merkeverksted, har i allefall ifølge tidligere tråder på forumet fått noe goodwill av BMW på en slik jobb.
  12. Det er en oppfatning blant flere at hyppige oljeskift øker levetid på både register og turbo. Har byttet hver 10-15.000 km etter at både register og turbo tok kvelden på min n47a.
  13. Jeg ville kanskje tenkt at en e91 med n47 og 260.000 på telleren er såpass lite verdt at en full registerjobb med motor ut, nok ikke er verdt det. Dieselpumpe og dpf er jo også nærme livets slutt, så du har i mine øyne mange store utgifter foran deg om du ønsker å holde bilen på veien. Kjør til det smeller. Bytt olje hyppig.
  14. Sjekk flettet jordingdkabel til motor. Kanskje den er irret/dårlig kontakt. Begynnende tretthetsbrudd?
  15. Lad batteriet og prøv igjen!
×
×
  • Opprett ny...