Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9369
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Hadde ikke sett vekk fra det nei. Var vel noen som hadde hele 300 kg for en stor bil.
  2. Det er vel en del biler i Norge som er presset inn på kl. B med latterlig lav juridisk lastekapasitet, uten at det stopper brukerne til å laste disse godt.
  3. Fortsatt sitteputer som sprekker på siden etter så kort tid og kjørelengde. Trodde at man hadde løst det ved å bruke tøystoff på siden. Sånne sprekker har man hatt siden E9x om jeg husker rett, kunne ha gjort det litt bedre på en toppmodell suv i 2018.
  4. Hvis man kjøper polariserte briller med helt runde glass og løsner glassa så skal man kunne vri de rundt til polariseringen ikke tar HUD
  5. Om det er kun bakre del så ser ikke jeg for meg at det skal være noe problem. Downpipe muligens verre, ettersom 99,9% av de som putter det på trimmer samtidig. Er det drivverksforsikring du er bekymret for?
  6. Helt enig, bilene som havner på slike auksjoner fremstår som regel veldig rævkjørte. Prisene som forlanges for disse er ikke i nærheten av lave nok for å ta en slik risiko.
  7. Stod vel og spant på bakhjula fram til banken kom og hentet?
  8. https://www.koedbmw.com/no-no/product/KB1161089 🥴 Fra en M4 da! Mulighet for å ettermontere! Her må jeg si at gjenbruket til Koed har gått litt for langt.
  9. Vanlig på LED-lykter ja.
  10. Brukt en del den sprayen der, har også tint med hendene når det har vært "krise". Varmeflaske er en mulighet.
  11. Hjelper absolutt på motivasjonen å kunne få litt varme når man holder på. Blir det fysisk arbeid så holder det i lange baner med 15-18 grader og det blir noe helt annet enn å ha 4-8 grader inne. Har man hele garasjen isolert så blir varmepumpe mest økonomisk, men da må du holde 8-10 grader innedørs året rundt, så valget for meg i år var ganske enkelt. Enig i at man kan finne mye inspirasjon i andres løsninger. Om ikke ting passer direkte hos en selv så er det mulig å havne på nye tanker og komme opp med en løsning man ikke hadde tenkt på før.
  12. @///M-ini95 takk takk @tennbrikket det er dit jeg sikter, at det er litt mindre stress med gammel bmw. Satser på å være i mål med oppvarmet garasje året rundt om noen år, da kan man virkelig legge ut på noen bilprosjekter. Gammel kjøkkeninnredning er det jeg startet med og det fungerer ganske greit, men da dører begynte å falle av så skjønte jeg at den måtte ut.
  13. Fra turen til vinterlagring på fredag:
  14. Garasje, både bygging og innredning, er et relevant tema her på forumet så jeg skal prøve å oppsummere årets mini-prosjekter i denne posten her. I tillegg til å isolere taket har jeg gått ganske hardt inn for å få innredet innvendig. Desto tidligere man blir ferdig med slikt, desto tidligere kan man utnytte garasjen på best mulig måte. Arealet og utformingen på garasjen får man ikke gjort så mye med, så man starter bare et sted og bygger videre på det. Selv om det har gått en del kroner her så er ikke akkurat budsjettet ubegrenset og filosofien har alltid vært å kjøpe ting som passer inn med resten og som er av god kvalitet, til en god/riktig pris. Altså mye fra finn og mye brukt. Planen hele veien har vært å fjerne trappen bak i garasjen og ha stasjonære ting som skap og arbeidsbenk der. På langsidene kan man da ha verktøyvogner og andre ting på hjul som kan shuffles over til motsatt side av garasjen når man trenger plass rundt bilen for å jobbe. Ting startet på våren, mens det fortsatt var snø. Jeg snublet over en verktøyvogn på finn som selvfølgelig stod "feil sted" i landet. Det er ikke alle som er like gira på å ordne frakt på noe slikt, men jeg sendte nå en melding for å høre. Lang historie kort: Etter noen uker var den på plass: En brei Hazet altså! Hvor jeg kunne få på plass alle mine 3/8" innlegg og el-skralle i én og samme skuff og hvor den lange momentnøkkelen ikke trenger å ligge på tvers av skuffen og ta opp masse plass. Den har en slett vegg uten oppheng bak og er i så måte mindre dyp, tross samme skuffdybde. Kombinert med veldig gode og ikke utslitte hjul passer den perfekt til å bli trillet mellom bilene når man jobber. Strøken var den ikke, men i bra stand. Trengte bare en runde med støvsugeren og få fjernet litt rusk som lå igjen: Og nye skinner da. Skinnene med softclose var litt ødelagt på øverste skuff så der ble det bestilt nye: Ser man nøye nok på den helt til høyre så vil man se at den mangler en bit. For innlegg i bunn testet jeg ut Wurth sitt på rull: Dette innebærer en del kutting: Litt annerledes enn Hazet sitt originale (litt mindre tett), men ikke nok til å forsvare prisdifferansen: Og på plass i skuff: Så var det en arbeidsbenk på finn som jeg hadde siklet etter i et halvt år som ble satt ned i pris igjen. Da var det vanskelig for meg å si nei. Dagen etter vårmønstringen med BMWCCN var det bare å få ordnet seg en henger og ta en tur. Været hadde rukket å snu fra strålende sol dagen før til snøstorm-light til sol igjen, så det var en spennende tur: Denne var altså helt ubrukt: Og er god for 75 kg per skuff, så ingen stress å laste inn tunge bremsedeler inn her: Fikk også bestilt litt innredning til innredningen via @Hallgrim86: Vaskevogna fra IKEA fikk seg en upgrade med IKEA-holdere. Disse er billige og kan brukes til å holde alt mulig rart, slipper jeg å ha en såpekanon som alltid vil velte over: Fikk meg også en trommel med strømledning på veggen (til venstre for døra) for å slippe kabelspaghetti: Noen har kanskje merket at det står et nytt skap her: Nok en gang greide jeg å prute til meg frakt på døra og da ble det kjøp. Bortsett fra en medium ripe på siden var det veldig fint brukt, men også fullt av treflis fordi det har stått på et verksted som driver med slikt. Ble mye støvsuging kan du si: Ble ut med absolutt alle hyller og skinner for å flytte skuffene høyest mulig. Jeg skulle ha en arbeidsbenk til, for det er vanskelig å gå fra 240x90 til 150x75, men nå måtte den plutselig matche resten, så justerbare bein måtte den ha. Etter en stund fant jeg en som passet og da ble det å ta en tur igjen da: Her kan dere se at montering overlapper med malingen av takplater: Jeg måtte ta av to skap på veggen for at benken med verktøyveggen skulle få plass der den skulle stå, nå som bredden på den andre benken var bestemt: Så litt nedbombet ut allerede ettersom avfukteren også hadde kommet i hus: Det var da jeg fant ut at jeg skulle male de resterende skapene, men er glad for at jeg gjorde det: Så da havnet det slik, flush på høyde og på fremsiden (ikke det beste bildet): Den slangen dere ser på kompressoren over ble jeg aldri venn med. Totalt pain in the ass å rulle ut og rulle sammen, ganske stiv var den også. Da var det ikke så mye annet å gjør enn å skaffe seg en slangetrommel: Fikk laget en skjøt og en modifisering slik at det fortsatt er hurtigkobling mot kompressor. Da kan jeg alltid trille kompressoren et annet sted om det er behov, uten å tømme den først og styre med skrukoblinger. Hurtigkobling i den andre enden som ikke smeller ved frakobling og som pga. samme patent er lett å koble på. De koster, men klart verdt det i mine øyne. Når skapet ble flyttet mot baksiden måtte avfukteren få egen hylle. Den skal ha et fall på våtluften som går ut og da bør det være jevnt, så ble en skinne på veggen: Så var det plutselig hengertur igjen: Garasjen er ikke oppvarmet gjennom vinteren, så skulle lage et frostsikkert skap som holder plussgrader. Ting som motorolje, bremsevæske, kjølevæske og annet som går ufortynnet i bilen trenger ikke å stå der, men vaskeprodukter og diverse spray tåler ofte ikke frost, så det kan være greit å slippe å ha de inn hjemme. Et defekt kjøleskap eller fryser fra "gis bort" på finn er billigere, men ikke like kult som et brusskap. Denne hadde defekt kjøling, så bare å koble ut kompressoren og vifta inne (trolig ikke helt heldig med børstet motor der det potensielt er brennbare ting) så er man good to go. Fikk byttet lysrør og tennere til noe som funket også. LED øverst og "vanlig" inne. Tenkte at 58W skulle holde til oppvarming, men som vi senere skal se så ble det ikke helt slik: Der ser dere hva de siste 61 cm ytterst til høyre skulle gå til. Mon tro om noen har hatt det inntil en arbeidsbenk før (ref kjørespor på siden): Det har nok stått på et gatekjøkken en gang i løpet av livet så en god runde med vask måtte til her også: Og fylle opp med ting og tang da: Blir ikke helt kronologisk i garasjehistorien dette her, men jeg regner med at folk vil se det med lyset på: Så var det disse skapa igjen da. Etter litt ventetid hadde jeg fått hentet meg enda en pakke: Fra dette: Til dette: Takprosjektet hadde også blitt mer eller mindre ferdig på dette tidspunktet: Måtte ta noen stemningsbilder da: Ble også ryddet i kabelspaghetti med litt kabelkanaler: Avfukteren fikk vinklet den tørkede luften innover i rommet, så den ikke blåser rett i hjørnet der: Etter litt prøving og feiling havnet smartstyringen av avfukter og overvåking av garasjetemperatur og luftfuktighet på Tapo: Så her er oversiktsbildet, hvor jeg fikk klemt inn alle skap, benker og fortsatt plass til å stable dekk. Ganske fornøyd med hvordan det ble. Et sett med høyttalere fikk jeg plass til også. Spilles av via den bittellille forsterkeren dere ser midt på benken (over blåtann): Så var det en hengertur til da: Bra skap til god pris, så det kan få stå i det ene hjørnet til side for porten: Hadde rukket å komme seg noen effekter på veggen i mellomtiden: Skapet var også ubrukt, men hadde trøbbel med å løse ut skuffer. Måtte låse og låse opp mellom hver gang. Skyldtes nok den skeive saken her: Etter at det ble rettet litt ut så har det fungert som det skal: Tåler litt disse, obligatorisk "jeg står i skuffen"-bilde: Så begynte det å bli kaldere og da blir det fort veldig kjipt å skru. Så dette ramlet inn: Skulle teste ut hvor bra det fungerte uten å føre eksosen ut av bygget, men etter 10 min drift fikk jeg skallebank fra lukta og det ble fort uaktuelt. Dessuten tilfører enhver forbrenning mye fuktighet til lufta (selv om det er betydelig lavere fra diesel enn fra f.eks. gass), så det er kanskje like greit å føre ut, så det ikke blir kondens på veggene med en gang ovnen skrus av og garasjen får samme temperatur som ute. Da ble det Biltema og handle løsdeler til eksos: Og få en kis til å lage hull i veggen: Jeg ønsket å ha mulighet til å kunne dytte litt på den ved behov (f.eks. løfte av eksosen og trille varmeren vekk om sommeren eller flytte litt på den uten å koble fra eksos, f.eks. når den skal tankes opp), så eksosen ble egentlig bygget basert på det tjukkeste flexirøret Biltema hadde med en overgangsbonanza til å passe utløpet på varmeren: Appen hadde vært bra i 2003, men vi får ta den for hva den er, greit å kunne se om varmeren er av eller på og hva den er stilt inn på: Kommer fort opp i temperatur den: Termostaten fungerer også helt greit, men jeg har ingen planer om kontinuerlig oppvarming, så dette var mer for å teste over to døgn: Som noen kanskje har gjettet så har det ikke blitt så mye tid, ork eller penger til overs for å drive med retrofits som jeg egentlig hadde sett for meg i år. Ble nok nødvendig og uforutsett skruing i år i tillegg til alt dette. Når det gjelder interiøret til E61 som @Snagg30 har vært meget behjelpelig med å hente hos høgger og fått fraktet bort til meg så har nå alle delene kommet på plass. Her må jeg bare nok en gang si tusen takk! Her er noen bilder fra siste henteøkt:
  15. Sjekk i delekatalogen for din bil for å være sikker:
  16. Du må bytte bolter. Bytt også valvetronic-pakningen. Se siste halvdel av posten min her, der får du egentlig alt du trenger av info: https://bimmers.no/forums/topic/825167-ecs-garasjetråd-abs-trøbbel/?do=findComment&comment=3384792
  17. Slipper det med fire like, men da er det mer naturlig å kjøre samme felgbredde også. Ellers kan du se i tabellen:
  18. E.C.

    Gåend foring

    Du kan evt se om du finner noe powerflex som kan passe. Har sett folk støpe egne poly-foringer også, men vet iike hvor bra slikt blir.
  19. E.C.

    Gåend foring

    Må vel nesten spørre KW du, det er ikke mulig å bytte foringa der originalt fra hva jeg ser. https://www.kwsuspensions.net/contact Hvis dette skyldes at bolten til demperen ble strammet i feil posisjon så er vel den andre siden ikke så langt bak.
  20. Klages på for stor skjerm og på for mye skjerm overalt, har en bil lansert for 18 år siden ikke skjerm er det søren meg klaging også. Jeg mener nå at det ikke ser så "utrolig billig kjipt ut". Fin, ren linje, selv om cock-pit følelsen i E36 og E46 er litt bedre.
  21. Du må måle fysisk når dekket sitter på felg. F.eks. vha. en lastestropp som du tar rundt hjulet. Hvis du skal kjøpe et brukt hjulsett så lar det seg gjøre før kjøp, men skal du bestille nye dekk og få de montert på felg er det fort mer pes om avviket er for høyt.
  22. Tar bare utgangspunkt i spørsmålet her, men det er kanskje av interesse for flere. Bensinkvaliteten er "dårlig" fordi man har et høyt svovelinnhold som stammer fra råoljen. Når råoljen destilleres så havner svovelet i både bensin og diesel. Bensin må riktignok tukles litt mer med for å få opp oktantallet til noe vettug, mens diesel er nærmest tut og kjør når man har destillert ferdig. Før man begynte å bry seg om folk som stryker med fordi de puster inn uheldige kjemikalier løste man problemet med oktantall veldig greit med å dumpe inn blyforbindelser i bensin. Da ble oktantallet passe høyt og alle var happy. Svovelet derimot visste man fra tidlig av at ikke var så heldig for motoren. Svovelet blir til svovelsyre ved forbrenning og det er jo ikke helt heldig at ting flyter i en sterk syre mtp. korrosjon, men det er bare å bytte olja "every 3000 miles" og ha nok additiver så kan du selge mer motorolje til folk. Da slipper man som drivstoffprodusent å bruke noe særlig peng på å fjerne svovelet fra drivstoffet. Så får kompisene dine som driver med stål solgt flere eksosanlegg når det ruster hull i disse på løpende bånd. Så kom det miljøhippier som ikke ville ha sur nedbør (og nå snakker ikke jeg om svenske i fallskjerm). Sur nedbør som bla. stammer fra svovelet i drivstoffet. Da måtte plutselig drivstoffprodusenter fiske ut det svovelet før det havnet på tanken hos folk. For diesel er ULSD et kjent begrep. Ultra low sulfur diesel. Så tilbake i tid og tilbake til motorene. Dieselblokker som kjører høy komp og har stålblokk tåler det "greit", mens fancy produsenter fra Europa begynte å lage lette alublokker i bensinmotorer. Der kan ikke du ha stempelringene gnikkenede rett mot alu og det nikasil-belegget som BMW lagde var ikke helt bueno mtp. høyt amerikansk svovelinnhold. Derav all problematikken. Alusil (som er et nyere type belegg for alu-blokk) har vel +/- løst dette problemet, men nå har også USA begynt å fjerne mer svovel fra drivstoff, så det kan hende at nikasil hadde greid seg bedre den dag i dag. Når det gjelder oktantall så er det mulig å måle som RON eller MON. Det man trenger å vite om dette er at det er to tall som angir hvor mye kompresjon drivstoffet tåler før det selvantenner, det er bare målt litt forskjellig, men høyere = bedre. Du må fortsatt måle både RON og MON for å få begge tallene, men samtidig så er det i praksis slik at RON er "alltid" ca. 10 tallverdier over MON. Så i Norge bruker vi RON. 95 og 98. Hva bruker USA? Er det MON? Neida, de skal ha snitt av RON og MON. Så grovt sagt er pumpetallene man ser fra statene ca. 5 lavere enn det vi har i Norge, men bensinen er "den samme". Norge har ikke så mange biler på RON 92 og det finner du ikke på pumpene, mens i USA har du fort masse innefektiv ræl med stort slagvolum og lav kompresjon (som blir enda lavere oppe i fjellet pga lavere lufttetthet) så da gir det mening å selge RON 92, eller "87" som det heter der. Og tilbake til kule X1-er. Jeg var meget fristet da jeg så denne ligge ute for en stund siden. Kul bil og ingen upris, så det finnes minst en slik i Norge også: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=254205446
  23. Jeg pleier å dra linja på prisen til én M-Sport demper for samme bil. Hvis hele coiloversettet ditt med 4 dempere + 4 fjærer koster mindre enn én ny M-Sport demper så tenker jeg at det muligens, kanskje, potensielt ikke er så superbra.
  24. Hyggelig å høre at tråden brukes til litt oppslag 🙂
×
×
  • Opprett ny...