Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Ser faktisk ut som at du har rett. Da bør det være enkelt å sjekke. Hvis Logic7 er kodet inn så har man L7 nede i displayet på lydinstillingene. Hvis man har Logic 7 i bilen så skal det være på utstyrskoden og også høyttalere i bakdører. Jeg må dog si at jeg har kodet inn L7 på min bil for å teste og lyden var der fortsatt, jeg har HiFi.
  2. Den varmer opp kjølevann når det er kaldt, slik at motoren ikke går for kaldt (diesel som ikke blir varm nok). Den har en sikring da, i motorrom. Så det hadde du funnet ut om du faktisk hadde dratt alle
  3. Du kan ha den frakoblet. Var nylig noen her som hadde en tråd om bytte av denne.
  4. Skyline er nok delvis populær pga. 2 Fast 2 Furios og Need For Speed spillene som en del vokste opp med.
  5. @Fredrik 90og @Lars89: I det aktuelle tilfellet var det definitivt ulønnsomt kontra å selge sin bil i DK og kjøpe en tilsvarende i NO. Vedkommende ønsket dog å beholde sin bil ved flytting og betalte en solid sum i engangsavgift. Med en såpass uinspirerende bil som en Aygo så lurte jeg litt på hvorfor.
  6. E36 320i som jeg hadde var en av de siste "vanlige" bilene med LSD. Det er ikke så rart at E36'er har blitt veldig populære i diverse miljøer, men nå er nok de fleste dessverre brukt opp.
  7. USA: du må ha refleks på støtfanger for å tydelig markere at her er det noe! Også USA: Bremselys? Rødt. Blinklys? Rødt, men med blink.
  8. Og med hvilken motor/årsmodell? Bensin uten turbo er det stort sett bare å glemme.
  9. Du får en del med den, men ikke alt. bl.a. så kan den nok ikke grafe disse tingene, så om sensoren detter ut i veldig korte intervaller så vil ikke du få det med deg. Du får nå uansett prøve en runde selv.
  10. Enkelte av de dieselbilene er nedtrimmet med software fra fabrikk, sånn som 90hk-utgaven. Denne kan i praksis "trimmes" til original effekt uten noe risiko. Det er forsåvidt riktig at N47 er en dieselmotor og at en 116i er en bensinbil, så trådstarter bør avklare hva han har aller først.
  11. Du, det var noen på jobb som på død og liv måtte importere sin Toyota Aygo fra Danmark, så folk er rare.
  12. Det tidlige elbilmarkedet har mye rart. Nå har de fleste landet på type 2 - plugg og CSS for hurtiglading, men kjøper man en litt eldre elbil, særlig fra utlandet, så bør man sjekke dette nøye.
  13. @awt: er det så mange muligheter på E61 preface da? Du har std og hifi, fysisk output til høyttalere er likt, men tonen endres litt - fordi hifi har ekstra output til sub. Logic7 sender de bakre + sub via amp (optisk), men de foran skal fortsatt fungere ettersom de er koblet direkte til hovedenhet. Individual kom først med LCI. Er det noe jeg misser?
  14. Castrol har en oljevelger. Du får opp mer enn bare motorolje. Du skal sannsynligvis ha Dexron III. Du kan bruke et Dexron med høyere tall, men det er ikke behov for det og det koster nok mer.
  15. Hvis det er absolutt ingen lyd så er det nok mer feil enn bare feil koding. Jeg hadde kanskje ikke anbefalt 2-DIN mtp at alt av kjørecomputer i en E6x vil forsvinne om man tar ut CCC.
  16. Det er en vanlig konfigurasjon at den store plusskabelen går fra batteriet til dynamo/starter/ladepunkt foran. De tre sistnevnte er vanligvis koblet sammen med en tjukk kabel. Det kan være feil på både dynamo og starter som trekker strøm. 0,3A er rundt 3.5W, så det greier du nok å se med varmekamera (folk leier ut på finn til typ 300kr) og muligens IR-termometer også.
  17. Lille er vel innslaget, mens store er selve starteren.
  18. Ny starter virker det som.
  19. De har løst det ved å gå for stjernemerking av godkjente kombinasjoner av dekk. Hvis vi er enige i at teoretisk rulleomkrets ikke alltid stemmer med faktisk rulleomkrets og den eneste måten å være helt sikker på at forholdet er ok blir ved å kjøpe stjernemerka, så er det vel ingen stor sak om de bruker det ene foran det andre?
  20. For å svare deg meget kort så er det slik at kalkulert omkrets fra dekkalkulator ikke alltid samsvarer med realiteten. Så om du har kalkulert avvik på 0,x % og det i realiteten er 1,x % så er det altså den siste som gjelder. Dermed er det lite vits i å spekulere om hva som passer sammen basert på kalkulatoren alene.
  21. @Marius2002: det var ca. 90% av grunnen til at jeg solgte. De som vurderer saker hos Tesla kan ofte verken lovverket i Norge eller bilfaget. Du ender opp i lange og frustrerende diskusjoner der de nekter å fikse ting, samtidig som du blir kastet fra konsulent til konsulent. Blant mine "favoritter" var krangelen vi hadde om lakk som ble slitt vekk fordi døra var feiljustert: Tesla: "Du E.C., den døra di som stakk litt ut nede har vi nå justert, men det blir ikke noe omlakkering fordi slitasjen skyldes ytre påvirkning. Døra var egentlig innenfor spec." Meg: "Så hvorfor justerte dere døra da?" Tesla: "Erhm, uhm, ja du klaga jo på at den var langt ute..." Meg: "Så hvis dere justerte den inn så er dere enige i at den ytre påvirkningen skyldes at den stakk for mye ut og at det må da være en følgefeil?" Tesla: "Ja, det var jo litt rart, he he he..." *Innser tapet* Likevel måtte det mye mer korrespondanse til før jeg fikk det fikset. Så var det riper på frunk som skulle omlakkeres (igjen): Meg: "Det ser jo ut som at en 7-åring har penslet over her" Tesla: "Vi har vurdert det innenfor spec, vi kan se på det igjen, men om vi vurderer det til å være innenfor spec igjen så må du betale for servicetime fordi du waster tiden vår". Meg: "Oida, men da kan vel jeg bare ta det til et uavhengig lakkverksted for vurdering?" Tesla: "Nei, det er ikke tillatt og vi aksepterer ikke vurderinger gjort av andre" Meg: "Lakkerer dere in-house nå?" Tesla: "Nei, vi sender videre til MPS" Meg: "Så det du sier er at dere ikke har noen fagfolk på lakk siden dere ikke gjør lakk og karosseri, men at dere samtidig er de eneste som kan vurdere om lakken er ok eller ikke?" Tesla: "Erhm, uhm, vi kan kanskje se på den igjen da. Erhhm." Den ble til slutt omlakkert på deres regning, men den mengden arbeid jeg måtte gjøre med å dokumentere alt og klage tok fort en arbeidsdag eller to. Bilen er for øvrig byttet ut med en e91 nå.
  22. E.C.

    LCI RETROFIT

    Hvis noen tar penger for disse så er de nok litt uærlige for å si det sånn.
  23. I "dagens episode" fikser jeg en ting som jeg burde ha gjort sist sommer - mens det var varmt og godt ute, men som jeg av en eller annen grunn har greid å utsette til det absolutt måtte gjøres. Den gode kleine følelsen av å stoppe ved pumpa og ikke få opp tanklokket har altså returnert! Jeg visste med en gang hva problemet var, men i mangel på noen andre varme gjenstander enn mine hender valgte jeg å dra hjem og fikse det i garasjen. Aktuatoren til tanklokket fryser nemlig i låst posisjon pga vann som samles inn i det hullet hvor låsepinnen går, så når det er -10 ute (som i dag) så sitter det bom fast. Hvis det er kun litt is der inne så greier man å massere lokket samtidig som man trykker på åpne-knappen i ny og ne, men i dag var ikke jeg i det heldige hjørnet, så etter 5 min ved pumpa på Shell måtte jeg gi opp. God og kald bil bekreftet: Hentet en pose med varmt vann og holdt den mot lokket i rundt 5 min. Husket ikke helt om den var øverst eller nederst, men etter litt massering og trykking så kom det seg: Var ikke så rart at det satt fast. For dere som tenker på å bruke den grønne nødåpneren fra innsiden av bilen så blir ikke det noe forskjell, da den er såpass tynn at den vil ryke lenge før du får ut den fastfrossne låsepinnen. Jeg har prøvd å dra i den ved begge andledningene det har vært skikkelig fryst, men det har ikke bidratt med noe. Da var det bare å pirke ut isen fra hullet og tørke opp: Demontere på aktuatorsiden og tørke opp der også, begge bitene ligger under: Så er det bare å finne noe som avstøter vann, tar litt plass og ikke tørker ut eller fryser. For eksempel dette: Smurte inn på begge sidene som går til aktuatoren. Enklest å montere når den er i låst posisjon, bare dytte på plass og vri de små tappene noen grader: Sirkulere mellom åpent og låst et par ganger og fjerne overflødig fett, så er man i mål: Da kan bilen få seg en velfortjent halvliter med olje: E61'n er ikke en stordrikker, men det går kanskje rundt 1L per 10 000km +/-. Enda godt at den har peilepinne. 325'en er heldigital og her om dagen maste den om at det var lite olje. Jeg var litt skeptisk til påstanden ettersom det rett i forkant var målt "midt på" ved flere anledninger. Fylte derfor på kun 0,5L og da havnet markøren på max. Så den masinga var altså ikke reell. Det er jo litt leit at den kan feiltolke slik, for om noen kan lite om bil, er litt paniske og "aldri sjekker" oljenivået så kan de hive på en hel liter og da er man fort over max, særlig om det var på max til å begynne med. Jeg vet nå i alle fall for meg selv at om jeg har sjekket jevnlig og det har vært på samme nivå og det plutselig er "lite olje" i følge bilen, men samtidig ingen oljeflekk på bakken ute så skal jeg la den få måle noen runder til før den får seg noe påfyll.
  24. Eller kanskje et x? 7x0d?
  25. Jeg vil egentlig grine, for om man som forhandler sannsynligvis tar 10%+ av salgsprisen her som provisjon så bør man kunne påspandere et emblem som er korrekt.
×
×
  • Opprett ny...