-
Innholdsteller
9369 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Dager vunnet
59
Innholdstype
Profiler
Artikler
Forum
Galleri
Blogger
Kalender
Alt skrevet av E.C.
-
E.C.'s garasjetråd - våkner litt opp igjen etter vinteren
emne svarte i E.C. sin E.C. i Bilder og filmer / Show-off
Fortsetter der jeg slapp. Ble omlegg av hjul og der kunne jeg snike inn to bittesmå sideoppdrag. Rasleklemma fra Bosch holdt ikke så lenge før den ble rusten og stygg, så nå blir det å prøve ATE-sine: Så ble fjorårets lille tullball-julegave til en selv montert: Heldig som jeg er så ble det nå plutselig risting ved nedbremsing, så det blir fort til at hjula må av en tur igjen. Ikke helt sikker på grunnen, men nå hadde bilen stått 1-2 uker etter å ha blitt vasket (veldig strategisk av meg), så det spørs om ikke ting har satt seg fast litt. Skal gi den noen gode nedbremsinger fra litt fart for å se om det kommer seg, ellers blir det å balansere hjula og demontere caliper for å file litt på klossene, for å se om det hjelper at de beveger seg lettere. Litt rart, siste tur med disse hjula var etter bytte av casterforing og da var alt 100 %. Prosjekt hjemmelakkert vinterfelg har blitt demontert og det ser ut som at lakken har holdt helt fint i løpet av sin første vinter. Så ut som at alle piggene var fortsatt på plass også: Og nå tror jeg jaggu meg at jeg har funnet en tålelig fremgangsmåte for å vaske gummimatter også. HT-spyler, Vorreiniger B, runde med oppvaskbørste, HT-spyler: Så var det bare å knipse et bilde av pedalområdet, for så rent blir det ikke før om ett år igjen: Så da var det bare å fortsette med å vaske og hive seg over det skapet jeg hadde da: Blir ikke alltid perfekt, men det blir nå bedre: Fått nok "dividers", så her blir det bare å sette opp etter hvert som det fyller seg opp: Fjernet noen klistrelapper til før jeg ga opp: Så et lite før og etter utvendig: Så ble det montering av fjorårets bursdagsgave. Greit å få inn noe skikkelig om man først skal lage hull i en kliss ny benk: På E91 har det blitt nevnt at kupevifta "kunne lage bråkete lyd" så det endte opp som det endte: Original del laget av Valeo. Nesten umulig å oppdrive direkte fra Valeo og når man først finner det på nett så er det ofte dyrere enn originalt, dét gidder jeg i alle fall ikke. Er ikke så vanskelig å bytte disse, så det å ha prøvd en fra høggeren til 500 spenn var nå ingen krise. Nå har jeg om ikke annet funnet ut at høggeren jeg kjøpte fra er seriøse også, ettersom det var ingen problem å reklamere på den første. Sitter nå igjen med 2 originale viftemotstander til overs og en "reserve-vifte" om ikke annet: Så var det mer småtull som skulle fikses på samme bil. Dørstopperen på "handlepose-døra" pleier å funke sånn halveis i kulda, men på sommeren er det lite innsats å spore. Dørstopperen er veldig lett å ta ut når fuktsperra er ute, men var jeg lur nok til å gjøre det i fjor? Åpenbart ikke, så da ble det en "here we go again": Ikke rart den ikke holdt når skiva som skal holde fjæra nede ikke er der: Den manglende skiva fisket jeg ut fra bunnen av døra med en magnet etterpå, så dette kunne potensielt ha vært reparert for 0 kr i fjor, men sånn er nå det med den saken: Det var egentlig ikke den skiva jeg leitet etter med magneten, for jeg hadde selvfølgelig mistet en skrue oppi døra og bruke minst et kvarter på å få den ut. Så dagens tips er som alltid maskeringsteip: Det positive var at butylbåndet jeg monterte i fjor satt som bare fy, så det var nå bra. Da var det bare å lappe det hele sammen igjen: Skulle egentlig skru litt mer på den bilen, men så ble det et arkeologisk oppdrag i stedet, ettersom elektrikeren skal komme om noen dager: For å bruke USA-mål så var det noen steiner på størrelse med en stor vaskebjørn som skulle brytes ut der, så da orket ikke jeg å skru bil i tillegg, men da begynner man i alle fall å komme seg litt i gang igjen. -
Nå har ikke jeg sjekket diagrammet, men hvis du har feil på låsen i førerdøra kan det fort slå ut på de andre. Fikk du med hva feilkodene var?
-
Da har du kanskje et problem med dørmodulen da? Feilkodene er vel der igjen? Sletting av feilkoder reparerer ikke bilen.
-
Lyst på noen originale uoriginale felger til din bil? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=327590721
-
Utvidelse av garasjen er vel uansett riktig svar her?
-
Hvor er den kjøpt og hva har du som innmat der? En ting er å matche sentrallås (den voodoo-prosedyren du nevner), en helt annen er å ha chippen i nøkkelen matche ews og la deg starte bilen.
-
S752 individual audio system uten lyd
emne svarte i E.C. sin Gran3 i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Kontrollspørsmål: hvordan forsvant lyden? Fungert på noe tidspunkt? Gjort noen "reparasjoner" rett før? Sjekket sikring og at kabel greier å levere strøm helt fram til forsterker? Ikke noen kjempetriks her nei. Det gule lyset har ikke jeg helt trua på. -
S752 individual audio system uten lyd
emne svarte i E.C. sin Gran3 i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Da har du de Otis nevnte + den jeg nevnte. CCC/CIC vet du hvor er, CD-veksler i hanskerom, mediamodul i bagasjerom (rett i midten bak baksetet), forsterker over venstre hjulbue og head up i dashbordet. -
S752 individual audio system uten lyd
emne svarte i E.C. sin Gran3 i Bilstereo, multimedia og navigasjon
Skal du ha konkrete tips for akkurat din bil så må du frem med regnr / rammenummer eller komplett utstyrsliste, så man kan sjekke hva det er du har av relevant utstyr. Som du er inne på selv så varierer antall optiske moduler med utstyrsnivået og her er det ingen klarsynte som vet hva du har i din bil. @Otisikke most i controlleren, men mulf/telefonmodul i bagasjerommet har det. -
Litt rart den ble bygd om til kun 3 seter da. Kanskje noen akselvekter som ikke gikk innanfor den gang.
-
Blandet noe benevning her? 0,4 mA er jo ingenting. 0,4 mA * 24 t = 9,6 mAh. Ergo over 100 dager før du har trukket 1 Ah fra batteriet, som er på hva 80-100Ah? Normalt standby-trekk er vel < 35-50 mA
-
Det kan limes med tape og enkelte bilprodusenter gjør faktisk dette. Hadde dog passet på å velge noe vannsikkert og beregnet på oppgaven, ikke innedørs tape til å henge bilder på veggen. Se på noe fra 3M eller Tesa. Tec7 etc. går nok ingen steder, på godt og vondt. Spoiler limt med tape bør være mulig å fjerne uten å ødelegge lakken på bakluka, Tec7 kan bli erhm, spennende.
-
Hvor ligger feilkoden? Under ABS/DSC-modul? Eller i "rattmodulen", (husker ikke hva den heter på E9x)? Du må først finne ut hvilken modul som klager på manglende eller "improbable" stryvinkel og lese av livedata for styrevinkelen i modulen som sensoren er koblet til direkte (rattmodul). Kan du gjøre det med din Foxwell? Se hva slags verdier som dukker opp? Det kan være forstyrrelse i datasignaler mellom moduler og da vil det ikke nødvendigvis hjelpe med ny styrevinkelsensor så det er litt dumt å kaste deler på problemet uten å ha undersøk nøye, men det kan også være litt møkk som har samlet seg, så man kan muligens slippe unna med noe rens, ala dette: https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=520467&highlight=steering+angle+sensor (rens kan være nok, tenker ikke på å lodde om ting). Komplett styrevinkel/rattmodul med slepering får man nok relativt billig brukt til E9x, om det skulle være behov.
-
PDC er litt som aktive ABS-sensorer. Du kan ikke måle noe vettug med et multimeter for å konkludere om den er ok eller ikke. Det du kan måle med multimeteret er ledningsnettet. Gjerne måle en liten last over alle ledningene (ved å plugge ut i begge ender først). Thats it. Hvis ledninger er ok og forsyningsspenningen er ok så har du trolig en dårlig sensor. Noe du kan bekrefte ved å plugge om og se om problemet flytter seg.
-
De aller fleste er plug and play.
-
Du må loope. Ellers kommer ikke signalet videre.
-
Det der er rust. Ved oljelekk sitter møkka som magnet der olja har vært og det ser helt annerledes ut.
-
Det kan være kabelbrudd også, som med alt av sensorer og feilkoder. "Feil på en sensor" betyr gjerne noe som har gått i stykker: åpen krets eller kortslutning. For modulen som skal snakke med den sensoren er det umulig å vite om en slik feil er på ledningsnettet fram til sensoren eller inne i selve sensoren.
-
N55 er nok ansett for å være rimelig kurant. Tåler ikke like mye bank og topptrim som N54, men har til gjengjeld noen reviderte deler sammenlignet med N54 som fører til færre utskiftninger for hvermannsen som ikke skal trimme masse. I Norge er det ikke så mange av de, men på utenlandske forum finner du plenty av info om du googler litt, deriblant forskjeller på N54 og N55. EDIT: Rekkesekser er nå fortsatt hva BMW får til best og jeg vil si at nesten i et hvilket som helst karosseri så er R6 det mest driftsikre valget, enten om du sammenligner med R4 eller V8-V10.
-
- 21 svar
-
- retrofit
- retrofitting
-
(og 7 andre)
Merket med:
-
- 21 svar
-
- retrofit
- retrofitting
-
(og 7 andre)
Merket med:
-
Går vel en ekstra ledning til AHL, for å fortelle lykta når og hvor den skal svinge. Den infoen inn har du ikke på vanlig bi-xenon. Sånn ut fra hukommelsen.
- 21 svar
-
- retrofit
- retrofitting
-
(og 7 andre)
Merket med:
-
Tja, det er mye fokus på trykk på tomgang her. Sist jeg leste om variabel oljepumpe i N47 (om jeg husker rett) så var det snakk om at det er ved max last (fullt dreiemoment) du hadde behov for mest smøring, ikke ved høyest rpm med lite last. Så jeg vil jo ikke si at ideen nødvendigvis er noe dårlig og pierburg har levert mange OE-komponenter på M57 så kvaliteten er sikkert kurant, men jeg har ikke helt trua på at det er lavtrykk på tomgang uten last som tar rådelageret til disse motorene.
-
Posten kommer neppe til å droppe et momskrav, til tross for forevist kvittering på innbetalt eller "innbetalt" moms. Dette har blitt ganske tydelig nå med innskjerpede regler på moms fra første krone (fra 2024). Har du betalt til selger så er det vedkommende du skal be om å få refundert moms fra. Gebyr fra Posten på toppen av det hele får du også. Autodoc har jeg nettopp handlet fra og det har jeg gjort siden ca. 2021. Aldri hatt noen problem med moms. Det eneste er at de kan pakke litt dårlig noen ganger. Fikk refundert en billig vare (150 kr) der skaden var av betydning, selv om de var litt mindre fremoverlente på akkurat det enn butikker i Norge. Jeg er innlogget på både PC og App. Leter som regel opp på PC og legger til wishlisten og følger med på pris på app. Før var mandag billigst, med noen % ekstra på kveld. Nå kan det fort være billigst på tirsdag også. % - rabatten har nå blitt litt hipp som happ, varierer masse avhengig av vare. Venstre del kan være -40 % og symmetrisk speilvendt høyre del - 46 %. Noen ganger vises ikke prosenten i app i det hele tatt, men varen er billigere enn da den ble annonsert med f.eks. -12 %. Hele poenget er nok at man skal slite med å få en stor og god bestilling der alt har god rabatt. Strategien min er egentlig å lempe inn "mye" på wishlisten og følge med, gjerne via screenshots av pris. Når man har nok til gratis frakt så kjøper man en bulk, men da forutsetter det at man planlegger en del framover og ikke har akutt behov til å kjøpe noe der og da. Noe av ekstra ulempen det siste året eller to er at kronekursen går ad undas, så det blir enda en faktor i puslespillet. Leveringstiden varierer litt, men ettersom man pga. tidspunktet for mest prisavslag sjeldent bestiller før mandag/tirsdag så kommer prøvene som regel i løpet av påfølgende uke.
