Gå til innhold

E.C.

Medlem
  • Innholdsteller

    9369
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    59

Alt skrevet av E.C.

  1. Det er mange problemer som ligner, men som har ulikt opphav. Noen som har opplevd noe lignende kan anbefale deg en reparasjon som koster en 1000-lapp, men som kanskje ikke vil hjelpe deg i det hele tatt. Det er derfor alltid greit å starte med en diagnose og se om noe dukker opp. Hvis ikke kan man begynne med tipping. Sjekk diagnosetråden for folk i ditt område. Sikkert flere som kan ta det for deg mye billigere enn et verksted.
  2. 5HP18 som har vært på noen av de senere E34 og E36 har også hatt Esso LT71141 "lifetime"-olje. Jeg har den formeningen at de oljene som er offisielt godkjent for girkassen kombinert med fornuftig intervaller er veien å gå. Er de innenfor spec så er de innenfor spec, det er ingen i oljebransjen som gidder å levere produkter som overskrider spec, det er penger ut av vinduet. Lager man et produkt som er vesentlig bedre så får man godkjent det som noe som holder til høyere krav og tar seg betalt deretter.
  3. Når du har avklart at bredden og innpress stemmer noenlunde overens så er det egentlig bare å passe på at rulleomkretsen ikke avviker mer enn 5% fra originalt. Den originale rulleomkretsen er bl.a oppgitt i vognkortet, videre kan du bruke http://www.dekkalkulator.com/ for å sjekke om det er innenfor eller ikke. Ellers er det verdt å få med seg at rulleomkretsen skal ikke avvike mer enn 1% mellom front- og bakaksel om man har xDrive hvis man velger å gå for hjul med forskjellig dimensjon foran og bak.
  4. ZF er ganske flinke på å gi detaljerte beskrivelser på hvordan man skifter olje, samt legge ut videoer. Det er definitivt tommel opp, skulle ønske at flere produsenter drev med det samme.
  5. Tatt diagnose enda? Kan være kam/veivsensor som pleier å ta kvelden i den alderen.
  6. Du kan strengt tatt kutte vekk plasten rundt og lodde rett på. Så lenge du gjør det skikkelig slik at vann ikke kommer inn så ser jeg ikke problemet
  7. Ja, det ser sånn ut. Du kan evntuelt vente til du har fått sensoren som du har bestilt og se visuelt utifra bilder at kontaktene ser ut til å stemme overens.
  8. Får ofte tikkelyd de første sekundene etter oppstart på den motoren der. Jeg kjører Castrol Edge 0W-40. Kjøper du på nett så blir ikke prisen så gærn. Kanskje like greit å ta en oljeskift for deg, blir da ca. 6,25L med olje som trengs. Kan nok bruke både 10W-40, 5W-30 og 5W-40 uten problem. EDIT: postet samtidig. Mobil1 skal nok være godkjent for motoren din. Den finner du vel på Jula om jeg ikke husker feil.
  9. Ble mye bedre nå som du bidro.
  10. 10w-60 er vel standard for M-biler med S-motorer, deriblant e36. M50/52 i e36 har xw-40 eller xw-30 i visc.
  11. Mer sannsynlig at det er vannpumpe enn termostat.
  12. Sier mannen som påstår at olje x er bedre enn olje y når det gjelder oljetemperatur uten å dokumentere påstanden sin på noe måte.
  13. Oljekjøleren er vel en liten radiator som oljen går gjennom, kan ikke se for meg at noen skulle lage et opplegg der kjølevæsken skulle være innvolvert. Ser heller ikke for meg at merket på oljen som holder samme spec vil slå av 40-50 grader og få deg i et annet temperaturområde. Samme viskositetskrav vil bety tilnærmet lik flow på oljen ved gitte temperaturer, så det gir ikke mening at oljen skal kjøle seg bedre på noe vis. Jeg vil si at en termostat som sitter fast høres mer riktig ut.
  14. Tenkte å se om noen har liggende. Sedan/touring/compact har like. Jeg har bil fra 95 så denne har blinklys som skrus fast med en skrue. Ser etter rustfrie og originale, men litt rust som kan pusses ned går greit. Bulkete og gjennomrusta er ikke aktuelt, det har jeg fra før Uoriginale har jeg heller ikke lyst på, da kan jeg heller kjøpe dem nye. Farge er ikke så farlig med, men 303 cosmos svart er bonus, spesielt om tilstanden er såpass bra at man bare trenger å montere. Bor i nærheten av Bergen og vil se på tilstanden før jeg evt kjøper, så kan ikke være langt unna. Er ikke superhast, så om noen skal innom Bergen framover og kan ta med kan det være aktuelt.
  15. Rask googling sier at de har 8-9 i komp.
  16. Var det som slo meg først, kan muligens være noe annet. Du får vel sette treklosser under hjula til brekket er fikset
  17. Mulig clutch.
  18. Her er min erfaring med Baan Velgen. Det meste står i innlegget der, men kort oppsummert: gikk smertefritt for meg og kan anbefales!
  19. Da har felgene kommet i hus! Jeg har teknisk sett kun pakket opp én felg, men utifra hva jeg så i den første esken og tilstanden på resten av eskene så antar jeg at alle er like bra. Prosessen med BV gikk egentlig smertefritt. Jeg startet med å sende en mail til dem og fikk respons rundt en halvtime senere. Vi brukte rundt 1 uke på å sende mail fram og tilbake da personen jeg pratet med ikke alltid kunne svare like fort pga. reiser og diverse. Egentlig ikke noe problem for meg da jeg allerede i første mail fikk oppgitt at leveringen kunne ta rundt 5 uker og generelt ikke hadde noe problem med å vente. Det var mulig med flere betalingsalternativer, jeg gikk for PayPal som var det enkleste for meg. Sporingsnummeret ble sendt til meg på mail samme dag som forsendelsen ble sendt ut. Jeg fikk en telefon fra FedEx som leverer felgene om at de trengte en kopi av PayPal kvitteringen ifm moms/toll, jeg spurte om å få en SMS som listet opp hva de trengte og hvor jeg skulle sende det og det fikk jeg rett etterpå. En mail senere var alt i orden. Sendingen ble senere overlevert til Bring som prøver 2 utkjøringer på døra (selvfølgelig i arbeidstiden) før de lemper ting på postkontoret. Svea sendte meg en faktura for moms på felgene. Administrasjonsgebyret deres var rundt 100kr, så egentlig helt OK. Baan Velgen kan altså anbefales! Da gjenstår det bare å få på litt Swissvax Autobahn som ble nylig innkjøpt og få over dekkene som sitter på noen andre felger pdd.
  20. Så litt på forumet du lenket til og er enig i at programmet har noen greie funksjoner, men helt annen bil fordi du endret mappinga til gasspedalen? Det du har oppnådd er at du trenger ikke å tråkke like mye på pedalen som før for å gi like mye gass. Det du skriver om å endre dreiemoment på forskjellige turtall i første post høres ut for godt til å være sant. Effektanlegg er antaglivis tilskudd til bilen din i positivt forstand, men KN-filtre er som regel bare tull som lager fancy lyd, tetter seg fort og slipper gjennom mye møkk.
  21. Ser bra ut det! Pass bare på neste gang at kaliperen og navet ikke henger/drar i bremseslanga når du demonterer. Får litt vondt av å se slikt, er fort gjort å feste det med en stropp elns til bærearm/stabstag
  22. Vanskelig å tippe, du må nesten selv se under bilen og i motorrommet. Parker et sted uten oljeflekker så får du et hint om hvor det kommer fra sånn ca. Om motoren er dekket av olje må du vaske og følge med hvor det dukker opp. Ellers kan du sjekke servobeholderen og oljefulterhuset. Om det lukter brent olje ville jeg sett mest på eksossiden ved manifold.
  23. Under jekkplatene?
×
×
  • Opprett ny...