Gå til innhold

SportyMorty

Medlem
  • Innholdsteller

    42
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

SportyMorty vant dagen sist Oktober 13 2024

SportyMorty hadde mest likt innhold!

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Høvik
  • Kjøretøy
    G61 520d xDrive

Nylige profilbesøk

122 profilvisninger

SportyMorty's Achievements

  1. Takk for det du. Kan nok stemme at bilen befant seg der da ja.
  2. Artig artikkel i VG i dag om nye fossilbiler: https://www.vg.no/i/25y8ny «– Folk er blitt veldig bekymret for prisfallet på elbiler for tiden, samt det store volumet som ligger ute til salgs og ikke blir solgt, sier administrerende direktør Stig Otto Nilsen.» (i «Stadssalg», som driver med auksjoner for staten). «Han peker også på familiebiler som BMW 520d xDrive, Suzuki Vitara, Skoda Octavia og Skoda Superb som gode valg for de som trenger en familiebil, men som av ulike grunner ikke ønsker elbil.» (KNA).
  3. Forbrødring i jobbgarasjen, «gammel» og ny:
  4. En helt annen ting, dessverre mer i den ubrukelige retningen, er den mest avanserte parkeringsassistenten. Altså den som kan lagre parkerings-«manøvre», og parkere bilen automatisk for deg, mens du selv står utenfor. Eller sitter i bilen, for den saks skyld. Jeg var usikker på om den funksjonen ville være verdt det, derfor betalte jeg ikke i overkant av fire tusen kroner for den ved bestilling. Det er nemlig mulig å få en tre måneders gratis prøveperiode via nedlasting/aktivering via Connected Drive. Det jeg primært ønsket å teste den på var min i overkant trange garasje. Det er så vidt den smetter inn gjennom åpningen (med sidespeilene utslått i hvert fall), samt at det henger dekk på veggen, og med hyller i bakkant. Det viser seg, ikke veldig overraskende, at dette ikke lar seg gjøre. Den lar meg begynne innspillingen av en manøver, altså innkjøringen til garasjen, men gir ganske raskt opp, med beskjed om at det er for trangt. Det som faktisk har latt seg registrere, er en ordinær rygging ut i gata når den står foran garasjen. Da er det en 90-graders manøver på helt vanlig vis. Dette greier den selvsagt, men heller ikke her helt uten problemer. Langs med gårdsplassen har jeg nemlig en hekk, med en steinkant helt nederst. Denne steinkanten har ikke parkeringsassistenten helt fått med seg. Hvis manøveren startes fra akkurat riktig sted så går det bra. Men hvis den startes litt for langt til siden, så bare vrenger den rattet over, med full fart i retning katastrofal felgskraping, og i verste fall punktering. I sum blir dommen altså «ubrukelig», til mitt formål. Slik ser det ut inni garasjen:
  5. Tok en liten road trip fra Oslo til Trondheim, og videre til Steinkjer i helga. Målet var å få en skikkelig langtur før den verste vinteren satte inn. Det ble vel litt dårlig timing, kan man si. Møtte Kong Vinter på Alvdal i Østerdalen. Som en liten digresjon kan det nevnes at bensinstasjonen ved innkjøringen til Alvdal (sørfra) har fått en hyggelig oppgradering. Det gamle og slitne toalettet har blitt erstattet av denne fløyen med splitter nye greier - de forventer formodentlig storinnrykk? Siste biten inn til Trondheim var i følge med brøytebiler og mye kø. Men greit å få prøvd bilen på vinterføre også, selvsagt. Drivstofforbruket (på denne lille toliters dieselen) ble også ganske hyggelig opp til Trondheim: Nå skal det vel likevel i rettferdighetens navn sies at det p.g.a. vinterføre og mye kø ble kjørt vesentlig snillere enn ellers 😎🚗 Inne i Trondheim kom det veldig passende trøndermusikk mens Nidarosdomen ble passert: IMG_7285.mov Turen oppover som sådan var i all hovedsak nydelig. Kjørte stort sett på adaptiv cruise control, med assistert filholder. Det fungerte jevnt over helt ypperlig, men jeg tror nok det likevel passer best på landevei/motorvei uten for mye busslommer og annet krimskrams den kan bli forvirret av. Ja, det vil si, den er avhengig av godt oppmerkede kant- og midtstriper. Så fort det ble liggende snø og slaps sa den opp styrejobben. Den ordinære adaptive cruise controlen klarer også rundkjøringer rimelig greit, selv om den (i mine øyne) er i overkant defensiv. Standard-sportssetene, riktig nok i skinn, var også ganske så behagelige. Funksjonen for å blåse luft i ræva egner seg riktig nok sikkert bedre i litt varmere deler av året, da lufta var ganske kald. Rattvarmen, som noen her inne rådet meg til å kjøpe med, fungerer veldig effektivt. Man trenger ikke å ha noe på henda selv på en kald dag, da det går rimelig fort å varme det opp. En annen helt strålende greie er de adaptive fjernlysene. Dvs. at så lenge alt står på full auto, så bestemmer bilen selv når fjernlysene slås på. Når den møter biler, eller ligger bak biler, så maskerer den ut det nødvendige området mens fjernlysene generelt beholdes på. Man kan se lyset danse litt, og spesielt på bilen foran kan man se en svart «boks», som gjør at det i praksis lyses opp kun et stykke opp på støtfangeren, men er langt unna å treffe bakrute. Det ser også ut til at den holder seg unna sidespeilene. En tvers igjennom genial funksjon - utrolig digg å slippe å tenke på den lysspaken, spesielt i litt dårligere vær. Har ikke blitt blinket på av motgående trafikk, som er et veldig godt tegn. Fikk ikke brukt firehjulstrekken, antagelig, men det ble en liten slaps-lugging på motorveien på et tidspunkt, og da hentet den seg greit inn igjen. Hjemover igjen fikk jeg den strålende idéen å kjøre over Dovre, selv om det var meldt snøvær og en del vind. Hvor ille kunne det bli, liksom, og uansett greit å få testet bilen på skikkelig vinterføre. Joda, vintervær ble det nok av. Både på vei opp til og selvsagt på selve fjellet var det tøffe tak, med tidvis «null» sikt p.g.a. snøfokk. På et tidspunkt måtte jeg rett og slett stoppe helt opp for å orientere meg, så jeg ikke skulle havne i skavlene, og med møtende trafikk. Og ja, jeg hadde sjekket at det ikke var noen bak meg. Her er en liten smakebit på været, filmet av bilen selv: 2024-11-24_18-56-39_Manuelt_Kamera_Foran.mp4 Filmen viser ikke helt nøyaktig hvor j***ig det var, men litt inntrykk får man vel likevel. På et tidspunkt ble det saktens for mye for radaren, som brukes til den adaptive cruise controlen: På sørsiden av fjellet ble det etter hvert underkjølt regn i et par minusgrader. Herlig speilglatt og ditto ising på ruta. Men bilen klarte seg bra den. Fikk likevel en litt guffen oppbremsing (eller mangel på sådan), da en litt ivrig kar skulle inn fra et påkjøringsfelt. ABS’en fungerer i hvert fall… Kom meg uansett vel hjem. Det ble omsider væromslag til bare pissregn.
  6. Takk for det. Når det gjelder stjernemerking må jeg innrømme at jeg var ukjent med det. Finner uansett ikke noe slikt merke i farten. Skal sjekke sommerdekkene senere, for syns skyld. Forøvrig, det med ulik dimensjon, er det p.g.a. at det er en stor og tung stasjonsvogn, eller har det med xDrive å gjøre?
  7. Da er vinterskoene endelig på, etter litt leveringsforsinkelser. Syns selv de er ganske fine, til vinterdekk å være 😎❄️ Som på sommerdekkene er det litt forskjell i dimensjon bak og fremme: Når jeg først var innom fikk jeg lagt inn gummimatter i stedet for tøymattene som så lett blir skitne:
  8. Har du bestilt den ennå? Hva slags utstyrsnivå legger du deg på?
  9. Takk for det! Må nesten nevne at i dag fylte jeg diesel for første gang. Tilfeldighetene ville ha det til at det stod en kar parkert med en i5 på stasjonen, litt på siden. Det stod Bilia på siden av den, så enten var han på prøvekjøring eller så er han ansatt der. Vurderte i et lite øyeblikk å rulle opp på siden av ham og utveksle litt erfaringer. Men det ble med tanken. Han satt sikkert og tenkte på hvilken dust jeg var med så flott bil og så fylle diesel da… 😱 Han om det 😎 Jeg redder verden fra elbilene, én bil om gangen 😇
  10. Hvilken modell får du lov til å velge? eDrive40, eller full pupp M60?
  11. Takk for det! Jeg har ingenting å utsette på LED-lysene ennå, men det hører med til historien at jeg faktisk ennå ikke har kjørt med fjernlys 🤔 Dessuten har jeg ikke mye å sammenligne med, annet enn gammel-Skodaen. Har aldri sett laserlysene i aksjon på en annen bil. LED-lysene er for øvrig adaptive, så så vidt jeg forstår skal man kunne kjøre med fjernlys også ved møtende trafikk. Dette har sikkert vært standard lenge på BMW - husk at jeg er BMW-newbie 👶🤪
  12. Tusen takk, begge to! Fargen er bevisst valgt, for å være litt diskrét. Selv om dette er en (alt for) dyr bil, så ønsker jeg ikke å rope ut «se på meg!» 🤪😎 Det holder at jeg selv vet hva slags bil det er.
  13. Tusen takk for det! Fått mye skryt av naboer og familie så langt, og er selvsagt superfornøyd selv - det siste er nå tross alt det viktigste. Men oppmerksomhet fra andre er en god nummer to 😎 I dag var det familieselskap med flere elbilfantaster tilstede, men det ble ikke noe snakk om akkurat det. En av dem poengterte tvert i mot at moderne dieselmotorer renser svært bra…
  14. Tusen takk for det! Føler meg veldig heldig, ja. Jeg skal prøve å huske å dele stort og smått etter hvert som jeg blir bedre kjent med bilen.
  15. Da har jeg hatt gleden av å ta første «langtur», fra Oslo-området til Gardermoen og tilbake, på motorveien. Herlig adaptiv cruise control. Dette var en «must have» da helt ny bil skulle specces. Den har flere moduser, bl.a. med «assisted driving». Da hjelper den til med å holde bilen i feltet sitt - noe den gjør en svært god jobb med. Bare på de aller krappeste svingene gir den opp. Den vil svært gjerne at man i det hele tatt holder henda på rattet under slik kjøring, men nøyer seg med noen lette kjærtegn helt i bunnen (men kun én hånd er ikke nok).
×
×
  • Opprett ny...