Gå til innhold

Fredriks alternative bimmerstråd


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

En liten hyllest til Aérospatiale-BAC Concorde. Som de fleste kanskje vet var Concorde sammen med sovjetiske Tupolev Tu-144 (delvis) verdens eneste supersoniske passasjerfly i kommersiell trafikk. Concorde var et samarbeide mellom franske Aérospatiale og britiske British Aircraft Corporation (BAC) og fløy for første gang 21 mars 1969 og for siste gang 26 november 2003. Det var flere årsaker til at flyet ble tatt ut av trafikk, men de primære årsakene var manglende trafikkgrunnlag (konseptet var foreldet), et alvorlig styrt ved take off utenfor Paris i 2000 samt 11 september terroren i 2001. Jeg synes at flyet er utrolig elegant og vakkert... :)

http://www.youtube.com/watch?v=lqv_l4SYL0A

http://www.youtube.com/watch?v=59JKPFdX1CA

http://www.youtube.com/watch?v=9uMm16fUwoQ

http://www.youtube.com/watch?v=EMUNhroYfWE

3mkri0bfjs7r9zwncmf3.jpg

8c6yvaub5mhlkvxef2lo.jpg

f0m0a7y9og8mi6ijc70j.jpg

0t0r1knadgtvhs4q2sq6.jpg

btbprt2ycrm18h77qfke.jpg

lrzcanihdfsupwftdeg5.jpg

9fv6f0b05yw84nxgth7m.jpg

 

 

Jeg kom over dette eldre innlegget og har brukt litt tid i morges på å se igjennom filmen om Concorde på Youtube. Et fantastisk fly og en ingeniørs drøm selv om det aldri fikk den betydning som man kunne håpe.
 
I forbindelse med åpningen av Gardermoen i oktober 1998 så var Air France på besøk med F-BVFC og det ble arrangert en supersonisk rundflyvning over Nordsjøen. Jeg var rask ute og fikk tak i billetter og hadde en fantastisk tur. Toppfarten på turen var "kun" rundt Mach 1.06 men det var likevel en stor opplevelse.
 
Jeg har nettopp sett at en annen passasjer på rundturen har lagt ut en film på Youtube:
 
 
@Fredrik: Kan Sinsheim tekniske museum anbefales? Kan man komme inn i både Concorde og Tu-144 eller kan de kun beundre utenifra? 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott video, litt av en opplevelse :) Når Concorde ble pensjonert i 2003 så gikk flyindustrien 30 år tilbake i tid og der er vi ennå, tenk for en opplevelse der måtte være å kunne være så velbemidlet at at man kunne fly med dette flyet. Min fetter var så heldig å få fly med Concorde noen ganger i jobbsammenheng, veldig greit kan man si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg kom over dette eldre innlegget og har brukt litt tid i morges på å se igjennom filmen om Concorde på Youtube. Et fantastisk fly og en ingeniørs drøm selv om det aldri fikk den betydning som man kunne håpe.
 
I forbindelse med åpningen av Gardermoen i oktober 1998 så var Air France på besøk med F-BVFC og det ble arrangert en supersonisk rundflyvning over Nordsjøen. Jeg var rask ute og fikk tak i billetter og hadde en fantastisk tur. Toppfarten på turen var "kun" rundt Mach 1.06 men det var likevel en stor opplevelse.
 
Jeg har nettopp sett at en annen passasjer på rundturen har lagt ut en film på Youtube:
 
 
@Fredrik: Kan Sinsheim tekniske museum anbefales? Kan man komme inn i både Concorde og Tu-144 eller kan de kun beundre utenifra? 

 

 

Dette er sannelig en utrolig artig film og man kan tydelig merke spenningen og entusiasmen som var der før og under flyturen. Flyet var virkelig en fantastisk konstruksjon... teknisk og visuelt. Jeg er tilbøyelig til å være enig med min navnebror i at da Concorde ble tatt ut av trafikk ble hele flyindustrien på mange måter satt tilbake 20-30 år. Jeg synes f.eks ikke at dagens Boeing 787 representerer et større relativt teknisk fremskritt enn 747 gjorde i 1969. Concorde var av et helt annet og mye mer imponerende kaliber.

 

Det tekniske museet i Sinsheim kan anbefales, men det er mer et opplevelsessenter enn et seriøst museum. De har veldig mye på litt for liten plass og ikke alt er like interessant i min verden (som f.eks "Elvis" avdelingen). Flyene og bilene er definitivt mest interessante og som en bonus har de også en ganske fornuftig samling av tysk WW2 utstyr (stridsvogner, uniformer, våpen etc.). Denne samlingen gjør de av naturlige årsaker ikke mye reklame for, men den er faktisk ganske fin.

 

Man kan komme inn i nesten alle flyene inkl. Concorde og "Concordski"... :)

 

Jeg vet ikke om du har fått med deg denne dokumentaren om Concorde... vel verdt å bruke litt tid på... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott video, litt av en opplevelse :) Når Concorde ble pensjonert i 2003 så gikk flyindustrien 30 år tilbake i tid og der er vi ennå, tenk for en opplevelse der måtte være å kunne være så velbemidlet at at man kunne fly med dette flyet. Min fetter var så heldig å få fly med Concorde noen ganger i jobbsammenheng, veldig greit kan man si ;)

 

Enig, det er ikke lengre noe som kan måle seg med Concorde.

 

Dette er sannelig en utrolig artig film og man kan tydelig merke spenningen og entusiasmen som var der før og under flyturen. Flyet var virkelig en fantastisk konstruksjon... teknisk og visuelt. Jeg er tilbøyelig til å være enig med min navnebror i at da Concorde ble tatt ut av trafikk ble hele flyindustrien på mange måter satt tilbake 20-30 år. Jeg synes f.eks ikke at dagens Boeing 787 representerer et større relativt teknisk fremskritt enn 747 gjorde i 1969. Concorde var av et helt annet og mye mer imponerende kaliber.

 

Det tekniske museet i Sinsheim kan anbefales, men det er mer et opplevelsessenter enn et seriøst museum. De har veldig mye på litt for liten plass og ikke alt er like interessant i min verden (som f.eks "Elvis" avdelingen). Flyene og bilene er definitivt mest interessante og som en bonus har de også en ganske fornuftig samling av tysk WW2 utstyr (stridsvogner, uniformer, våpen etc.). Denne samlingen gjør de av naturlige årsaker ikke mye reklame for, men den er faktisk ganske fin.

 

Man kan komme inn i nesten alle flyene inkl. Concorde og "Concordski"... :)

 

Jeg vet ikke om du har fått med deg denne dokumentaren om Concorde... vel verdt å bruke litt tid på... :)

 

 

Ja, det var en fantastisk tur og jeg er veldig fornøyd med å ha prøvd flyet før det var for sent. 400 km/h i takeoff speed er også det raskeste jeg har kjørt ;-)

 

Jeg så filmen du linket til men fant kun del 1 og 4 av 5. Jeg tror at jeg muligens har sett filmen på TV tidligere.

 

Et flyteknisk museum hvor du kommer deg inni,over og under en Concorde er det i Duxford. Anbefales på det sterkeste, sett gjerne av ei langhelg det er et flyshow der.  http://www.iwm.org.uk/visits/iwm-duxford

 

 

Takk for tipset! F-BVFC som jeg fløy står nå i Toulouse og hvis jeg en gang er i nærheten så skal jeg kjøre forbi. Det var vist den siste Air France Concorde som fløy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Museet anbefales for de med flydilla og tekniske løsninger ja :-) Jeg har vært på både Sinsheim og Speyer museene, men det i Duxford er råest. 3-4 hangarer fulle av teknisk utstyr og fly.

 

Jeg håper det er greit med noen bilder til i bloggen din Fredrik ? :smile:

 

Motoren til Hawker Typhoon, en Napier Sabre VII 24 sylindret H motor på 37 liter og 3055 hk

 

post-42843-0-64010900-1383519859_thumb.j

post-42843-0-34625000-1383519788_thumb.j

post-42843-0-98417200-1383519825_thumb.j

post-42843-0-09359600-1383519912_thumb.j

post-42843-0-91178700-1383519941_thumb.j

post-42843-0-97874200-1383519984_thumb.j

post-42843-0-62278600-1383520027_thumb.j

post-42843-0-54189500-1383520055_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange flotte bilder i tråden nå og det liker vi... :)

 

Imperial War Museum Duxford står helt klart på min liste over steder som jeg skal besøke. Jeg har dessverre kun besøkt avdelingen i London; som selvfølgelig også er verdt et besøk. Vårt sommerlige besøk i Sinsheim var egentlig mest for morroskyld (lå på veien mot Stuttgart og Porsche´s severdigheter), men vi ble positivt overrasket over samlingen. Et annet museum jeg gjerne vil besøke i England er The Tank Museum i Bovington.

 

Apropos WW2 avdelingen i Sinsheim festet jeg meg ved fokuseringen på alminnelige små ting som kan knyttes til krigen, men også mer spesielle ting som f.eks et stykke stål fra slagskipet Tirpitz hentet fra Norge. Dette skråblikket på hva som kan være i en teknisk samling er typisk for dette museet. De har f.eks en flott samling med førkrigs toppmodeller fra Mercedes-Benz og Bugatti, men like ved har de også funnet plass til fine eksemplarer av f.eks Porsche 924 og Mercedes-Benz W123 200. Litt rotete og jeg er usikker på hva motivet er, men interessant er det helt sikkert... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IWM Duxford har også en egen avdeling for det britene har brukt til landkrig, og det som har blitt brukt imot dem rundt om i verden.

Bla forskjellige stridsvogner og til og med Montgomery`s "bobil"

 IRA er også representert..

post-42843-0-47432600-1383581514_thumb.j

 

 

Et annet museum som er verdt et besøk, er pansermuseumet i Munster mellom Hannover og Hamburg. http://www.panzermuseum-munster.de/index.php?id=home

 

Der har de også en bit Tirpitz stål, men den er det skutt igjennom, 45cm..

 

 

 

post-42843-0-61738500-1383582486_thumb.j

post-42843-0-41481000-1383582501_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Calcium Ammonium Nitrate er åpenbart populært blandt terrorister og ytterliggående organisasjoner med onde hensikter. Kunstgjødsel er såvidt jeg vet stort sett det samme og har man nok kan man til og med ødelegge hele regjeringskvartaler. Takk for tipset om Deutsches Panzermuseum i Munster. Dette museumet besøker vi neste gang vi skal til Tyskland... :)

 

Apropos stridsvogner har jeg dette leksikonet. Anbefales og vel verdt pengene... :)

 

http://www.amazon.co.uk/Encyclopaedia-German-Tanks-World-Self-propelled/dp/1854095188/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1383587714&sr=8-2&keywords=encyclopedia+of+german+tanks+of+world+war+two

 

gallery_38233_76_281477.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at den svarer til forventningene. Litt nerdete er boken, men den er veldig artig hvis man har sansen for den slags krigshistorie... :)

 

Apropos interessante alternativer til BMW 1-2 og kanskje 3-4 seriene. Volkswagen Scirocco R er kan jeg godt leve med selv om jeg trolig heller ville ha valgt Golf pendanten. 265 HK ved 6000 rpm og 350 Nm mellom 2500 og 5000 rpm fra en rekkefirer på 1984 cm3 er OK. 0-100 Km/t går løs på 5,8 sekunder og topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 Km/t. Motor Trend´s Carlos Lago liker iallefall bilen selv om den ikke markedsføres i USA... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en interessant artikkel som gjør et poeng ut av at BMW faktisk har endret fokus når det gjelder hva slags tilgang de har til bilmarkedet generelt. De fokuserer nå på submerker fremfor kortsiktig vinning med flere submodeller som et ledd i kortsiktig inntjening. BMW´s overskudd falt med 3,7% i årets tredjekvartal selv om antall solgte biler gikk opp. Årsaken er massive investeringer i modellene i3 og i8. BMW vil totalt lansere 25 nye bilmodeller i perioden frem til slutten av 2014. Et langt større antall enn Mercedes-Benz og Audi vil prestere i den samme perioden... :)

 

http://www.thetruthaboutcars.com/2013/11/bmw-focused-on-i-subbrand-over-short-term-monetary-gains/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Back on track... den nye BMW i8 er en ganske tøff sak... B)

 

 

Ja, i8 er veldig flott. Desverre blir den sikkert kostbar her på fjellet. Her er en video med litt mer info om bilen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=LkOFbXVfcjw

 

Jeg håper at den svarer til forventningene. Litt nerdete er boken, men den er veldig artig hvis man har sansen for den slags krigshistorie... :)

 

Apropos interessante alternativer til BMW 1-2 og kanskje 3-4 seriene. Volkswagen Scirocco R er kan jeg godt leve med selv om jeg trolig heller ville ha valgt Golf pendanten. 265 HK ved 6000 rpm og 350 Nm mellom 2500 og 5000 rpm fra en rekkefirer på 1984 cm3 er OK. 0-100 Km/t går løs på 5,8 sekunder og topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 Km/t. Motor Trend´s Carlos Lago liker iallefall bilen selv om den ikke markedsføres i USA... :)

 

Flott bil. Jeg har aldri vært Volkswagen-fan men kjenner at jeg er på gli. Både Golf 7 og up! syns jeg er fine.

 

Jeg (eller rettere min bedre halvdel) har tidligere hatt en VW Sharan. Det var enormt med plass i bilen, kjøreopplevelsen kan best beskrives som buss-aktig og kvaliteten var elendig. Jeg var ikke akkurat lei meg da bilen ble solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...