Gå til innhold

Min (gamle og ikke(!) bildeløse) "garasjetråd" - e61 solgt


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Takk skal dere ha. :)

 

Før jeg monterte ferdig alle dekslene til dashbordet begynte jeg på montering av rattet, da jeg må komme til noen plasser i fobindelse med kablingen av dette.

 

Dessverre gikk ikke det prosjektet helt etter planen. :(

 

Produksjon av kabelsett. Når jeg begynte å sjekke opp i dette virket det som om dette kabelsettet ikke lot seg bestille løst hos BMW, så jeg begynte å lete etter kontakter og slikt løst. Var ikke like lett å finne ut hva som ble brukt, men fant utav det til slutt. I etterkant fant jeg ut at kabelsettet faktisk kan bestilles løst, men til en pris på godt over 3000,- vil jeg si de rundt 200,- jeg brukte i deler på å lage det selv var hakket bedre. :)

 

IMG_6244_zpsdeclgdr3.jpg

 

IMG_6249_zpsvhivwow8.jpg

 

Deretter ble det "gamle" rattet og slepering demontert:

 

IMG_6254_zpszpzlei2n.jpg

 

IMG_6255_zpszxkpbcu9.jpg

 

Gammel vs. ny slepering. Den nye er opprinnelig til e70 X5 med rattvarme, derav den ekstra ledningen.

 

IMG_6257_zpsglr4ka30.jpg

 

Ny slepering på plass:

 

IMG_6258_zpspsr5ustg.jpg

 

Gammelt ratt klar for demontering. Performance-rattet kom egentlig med alcantara-deksel, men jeg synes det blir litt mye, så jeg tok heller M3-dekselet jeg kjøpte i høst.

 

IMG_6286_zpsmxptvuja.jpg

 

Alt over på det nye:

 

IMG_6287_zpsljaoo1mf.jpg

 

Girhendlene fjernet:

 

IMG_6289_zps7qlklqw5.jpg

 

...og rattet på plass i bilen:

 

IMG_6291_zpsvexiczb1.jpg

 

Alt vel og bra så langt, men jeg får ikke liv i Performance-delen av rattet. :(

 

Jeg har sjekket koblingene en milliard ganger, målt spenning til modul, målt spenning på CAN-signaler, målt gjennom alle ledninger at det er forbindelse og generelt sjekket det meste.

 

Ledningsnettet er riktignok hjemmelaget, men det er laget etter koblingsskjemaet som følger BMWs egen monteringsanvisning for dette rattet:

 

perfratt_zpskozmyvot.jpg

 

Selve koblingen er jo relativt simpel, så det er begrenset hvor mye feil en kan gjøre. Jeg har målt på alt som måles kan, og det jeg i grunn reagerte mest på er at jeg ikke måler spenning på "Kl. 15" og "Kl. 31" mellom B* (modul) og C* (ratt), noe jeg mener jeg burde om alt skulle være iorden, men det kan jo hende det fungerer litt annerledes enn slik jeg tolker det.

 

Potensielle feilkilder slik jeg ser det er:

  • Selve rattet. Det er ikke helt ukjent at disse tuller, men i de fleste tilfellene fungerer de delvis.
  • Kabelsettet. Kan naturligvis være en feilkilde, men alt er trippelsjekket, så isåfall er det feil i koblingsskjemaet etter min mening (noe som er lite sannsynlig).
  • Sleperingen. Denne er sjekket og alt ser ut til å fungere her.
  • Selve bilen. Mulig det er noe feil her, men ser ikke for meg det er sannsynlig igrunn.
  • Modulen for rattet. Det er heller ikke ukjent at disse feiler, men virker som om disse også beholder litt funksjonalitet. Jeg mistenker derimot denne litt grunnet spenningen jeg "savner". Jeg har snakket med Koed der den ble kjøpt, men der var det ingenting å hente ettersom BMWs monteringsanvisning "krever" at det skal installeres av BMW fagpersonell som det så fint heter. Det står også at bilen skal oppgraderes før dette installeres (noe de påpekte), men dette står i alle slike anvisninger. Har likevel tenkt tanken litt, men er redd for det er bortkastede penger.

...så jeg er veldig i tvil hva jeg skal gjøre videre. Rattet er jo tøft og godt å holde i og alt det der, men det er litt småteit med et panel som ikke virker. Skulle jeg hatt det slik det er nå kunne jeg jo spart meg for både slepering, kabelsett og rattmodul.

 

I tillegg fikk jeg ganske raskt en telefon fra fruen i dag om hvorfor i all verden jeg hadde montert et ratt av fløyel! Dette var både stygt, ekkelt og teit. I tillegg til at det hadde en liten skjerm uten mål og mening. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve modulen har spenning, så det er nok dessverre ikke så enkelt. Jeg savner derimot spenning mellom modul og ratt (om denne er "normal" og målbar).

 

Det beste hadde vært å testet rattet i en bil som har dette (man trenger ikke å demontere rattet i den aktuelle bilen for å gjøre dette), eller evt. fått testet modulen på samme måte, men det er ikke så veldig lett å finne noen som har slikt, og i tillegg går med på å utføre en slik test er jeg redd.

 

De fleste som har disse rattene har også V1, og de har en litt annen modul (ihvertfall en med et annet delenummer), så de går nok ikke overens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det ikke kodes noe etter at rattet er montert for å få igang performance delen? :)

Ser det er flere linjer i blant annet kombi modulen som går på shift lights osv, og dette henger sammen med rattet regner jeg med, kanskje det må legges noe i VO? 

 

Oppdatere forresten alle mine moduler bortsett fra CIC og Combox (oppdatert fra før) til nyeste versjon i går, og fikk en del funksjoner (unyttige sådan) i de fleste moduler. Brukte vel 1 times tid totalt om ikke kortere med winkfp og icom :) Kan hende det hjelper, men er sikkert ikke derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig og kode rattet (dessverre). Dette står også ganske klart i monteringsanvisningen, i tillegg til at jeg har lest de aller fleste trådene jeg har funnet rundtom ang. dette rattet.

 

Oppdatering er noe jeg vurderer bare for å ha gjort det som sagt, men om det skal gjøres hos et verksted må jeg montere tilbake den originale CD-spilleren og slike teite ting, så hadde vært greit å gjort det på samme måte som du har gjort. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har faktisk testet det også, men uten at modulen var tilkoblet.

 

Ingen hell der heller, men det er godt mulig at rattet krever signal på den tredje ledningen for å i det hele tatt fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være nødvendig og kode rattet (dessverre). Dette står også ganske klart i monteringsanvisningen, i tillegg til at jeg har lest de aller fleste trådene jeg har funnet rundtom ang. dette rattet.

Oppdatering er noe jeg vurderer bare for å ha gjort det som sagt, men om det skal gjøres hos et verksted må jeg montere tilbake den originale CD-spilleren og slike teite ting, så hadde vært greit å gjort det på samme måte som du har gjort. :)

Ah okey, så rart at det ikke vil funke..

Var veldig greit å oppdatere med WinKFP og tar jo 1/12 av tiden det tar med ista eller sss/progman :) Brukte icom jeg men skal funke med k+dcan ledning å. Fordelen med icom er hastigheten da, går jo mye fortere over ethernet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen som vil gjette årsaken? :)

 

Potensielle feilkilder slik jeg ser det er:

  • Selve rattet. Det er ikke helt ukjent at disse tuller, men i de fleste tilfellene fungerer de delvis.
  • Kabelsettet. Kan naturligvis være en feilkilde, men alt er trippelsjekket, så isåfall er det feil i koblingsskjemaet etter min mening (noe som er lite sannsynlig).
  • Sleperingen. Denne er sjekket og alt ser ut til å fungere her.
  • Selve bilen. Mulig det er noe feil her, men ser ikke for meg det er sannsynlig igrunn.
  • Modulen for rattet. Det er heller ikke ukjent at disse feiler, men virker som om disse også beholder litt funksjonalitet. Jeg mistenker derimot denne litt grunnet spenningen jeg "savner". Jeg har snakket med Koed der den ble kjøpt, men der var det ingenting å hente ettersom BMWs monteringsanvisning "krever" at det skal installeres av BMW fagpersonell som det så fint heter. Det står også at bilen skal oppgraderes før dette installeres (noe de påpekte), men dette står i alle slike anvisninger. Har likevel tenkt tanken litt, men er redd for det er bortkastede penger.

 

IMG_6485_zpsoot4desp.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...