Gå til innhold

Biltema Oljer og kjøleveske..!?


largund
 Share

Anbefalte innlegg

Tar en råsjans her med å starte NOK en tråd om Biltema-produkter, men nå har jeg merket meg nye, og bedre, specs på både oljer og kjøleveske.

 

Helsyntetisk 5W30, f,eks, olje med BMW LL04 LongLife-spec.

-dette betyr jo at olja har samme spec som en hvilken som helst LL04(01)-olje kjøpt fra hvilken som helst annen produsent. Castrol, Mobil, Shell, osv...  Eller?   Vi vet jo at Biltemas olje kan være fra hvilken som helst av disse produsenene...

 

Kjøleveske har spec for alle VAG-biler, Mercedes, Ford osv. Har lest meg opp på dette og Europeiske motorprodusenter spesifiserer sin kjøleveske annerledes enn f.eks japanske pga hardere vann i Europa. Dette må jo bety at Biltemas kjølevesker har de spesifikasjonene som er nødvendig også for BMW, eller?

 

Finnes det noen kvalifiserte tanker om dette utover hva jeg har tenkt overfor?

 

Og jeg syns vi skal, så godt som råd er, holde synsing og jeg har hørt ditt og datt, borte fra diskusjonen...  ;-P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg ang olje. LL04 er det samme uansett hvor det kommer fra.

Kjølevæske har ikke jeg brydd meg noe om, der er jeg mer på at kjølevæske er kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en råsjans her med å starte NOK en tråd om Biltema-produkter, men nå har jeg merket meg nye, og bedre, specs på både oljer og kjøleveske.

 

Helsyntetisk 5W30, f,eks, olje med BMW LL04 LongLife-spec.

-dette betyr jo at olja har samme spec som en hvilken som helst LL04(01)-olje kjøpt fra hvilken som helst annen produsent. Castrol, Mobil, Shell, osv...  Eller?   Vi vet jo at Biltemas olje kan være fra hvilken som helst av disse produsenene...

 

Kjøleveske har spec for alle VAG-biler, Mercedes, Ford osv. Har lest meg opp på dette og Europeiske motorprodusenter spesifiserer sin kjøleveske annerledes enn f.eks japanske pga hardere vann i Europa. Dette må jo bety at Biltemas kjølevesker har de spesifikasjonene som er nødvendig også for BMW, eller?

 

Finnes det noen kvalifiserte tanker om dette utover hva jeg har tenkt overfor?

 

Og jeg syns vi skal, så godt som råd er, holde synsing og jeg har hørt ditt og datt, borte fra diskusjonen...  ;-P

Sålenge den har riktig "godkjenning", som f.eks LL04 i denne sammenheng. Så er den god nok ifht. BMW's krav.

 

Kjør på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå at en olje som er godkjent med LL04 fra Biltema er noe annerledes enn olje fra feks Castrol som også har LL04??

Ja, det kan hende det er ekstra additiver som gjør oljen bedre, men LL04 er LL04??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting, en annen ting er at disse oljene overgår de kravene som bilene ble utviklet etter, med høye kneløft. En gammel 2001mod, krever Bmw LL01.

 

Blir bare for dumt å prate om tilsetninger, visst man ikke vet hva de forskjellige tilsetningene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den udødelige diskusjonen om Biltema vs dyre oljer  :beer:

 

Som noen nevner over her, det er tilsetningene i olja som koster. Det er disse som gjør slik at olja f.eks løser opp og bærer med seg avleiringene i motoren til filter isteden for å legge den igjen i oljekanaler og lignende, mer stabil viskositet ved høye/lave temperaturer. Ligger noen filmer på youtube som viser seigheten på olja ved -20* og der kan man se rimelig stor forskjell på viskositeten på dyr vs billig olje.

 

om det er nødvendig med alle disse tilsetningene om produsenten ikke krever det ? Neppe, men det vil alltid være et meningstilfelle spør du meg :-)

Som Otis sier her, oppfyller olja LL04 kravene, så kan du fint bruke den på en motor som krever LL04.

Har man en nyere turbodiesel som er følsom for seig/dårlig olje kansje man burde vurdere noe bedre enn biltema olje, men på en gammel bil med mye på tellerverket hadde jeg valgt en billigere type olje iallefall :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk spec på LL04 med viskositet 5W-40

 

Viscosity grade SAE J 300 5W-40

Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.846 

Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 84.9 mm²/s

Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 13.9 mm²/s

Viscosity HTHS at 150°C (302°F) ASTM D4741 3.7 mPa.s

Viscosity index ASTM D2270 171 Pour point ASTM D97 -38°C / -36.4°F

Flash point ASTM D92 235°C / 455°F

Sulfated ash ASTM D874 0.79% weight

TBN ASTM D2896 7.4 mg KOH/g 

 

Rent kjemisk så oppfyller Biltema olje MINIMUMSKRAV til BMW LL04. Men den er ikke like god som Castrol Edge over tid, spesielt hvis en er en som kjører 30000 km mellom hvert skift. Castrol Edge blir kraftig degradert etter 18000 km kjørelengde. Har tatt en god del oljeanalyser og fått testet forskjellige typer. 

Biltema er OK, Castrol Edge er bedre enn OK.

 

Som andre skriver her er det en del komponenter som blir tilsatt som er Castrol sin eiendom og som de har brukt god del tid på å utvikle. Samme har Shell tilsvarende komponenter av som er en bedriftshemmelighet og gir utslag over tid.

Endret av FJPopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte sist original BMW 5w-30 LL-04 olje fra billigbilpleie.no til 76,- per liter levert, dette forutsetter kjøp av minst 10 liter og noen andre lette ting, f.eks. rimelige Bosch viskersett, for å treffe kriteriene for fri frakt - norsk moms er inkludert. Til sammenligning tar Biltema 99,75 per liter for sin LL-04 olje i 4-liters dunker.

 

Det er altså ingen grunn til å ikke kjøpe original olje :)

 

PS. Oljefilter fra billigbilpleie.no er ikke originale, og var bare merket med "Produced in EU", så jeg har i stedet kjøpt MANN oljefilter til 5 euro per stykk som del av en større bestilling fra ersatzteile-reindeer.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tenkte jeg. Kjøpte fra samme nettsted (om jeg ikke husker feil) og da kom det på ca. 100kr literen for Castrol Edge. Filter kan man kjøpe noe sted billig, evt på GS når man bestiller noe annet i samme slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, man kan alltid få det bedre til en billigere penge :) Jeg kjører selv med Mobil1 kjøpt fra samme nettsted. 

 

Poenget er at til en gammel bil, som brukes helt normalt. Så kan man fint bruke det man har tilgjengelig, sålenge den oppfyller kravet til akkurat din bil. 

 

Det viktigste er uansett å bytte olje ofte nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme tenkte jeg. Kjøpte fra samme nettsted (om jeg ikke husker feil) og da kom det på ca. 100kr literen for Castrol Edge. Filter kan man kjøpe noe sted billig, evt på GS når man bestiller noe annet i samme slengen.

Kjøpte 10 liter olje på Koed i vinter for 700 kr (?), det går 7 på motoren (ca). Castrol Edge 5w30.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...