Gå til innhold

1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35


henfjel
 Share

Anbefalte innlegg

Vet plenty om den, men jeg har ikke det jeg trenger i min bil for å ha hele pakken. Kan fint spleise de inn via ledningene til høyttalerne oppå dasjbordet, men hvis du vil ha best lyd må man ha delefilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ny bil på skroten i dag

Kom hjem med en instruksjonsbok på svensk, én hjulkapsel, siden min ene holder på å falle av, brytere for varmeseter (i reserve), dørpakninger fra E39 OG komplett sett med lyktespylere! Blir gøy å få montert til våren, venter til da siden det er så jævlig kaldt å stå ute og skru :P
 

Her er litt bilder!
50792496246_aae9e4ab00_b.jpg

 

Grå, gamle og ødelagte pakninger!
50792613897_9d9544fe89_b.jpg

50791745788_3cc9da8477_b.jpg

 

Sjekk ut den sprekken!
50792495981_e8687fe08a_b.jpg

 

Nye pakninger, med svart stoff! Ser veldig bra ut, og matcher resten av bilens fargetema. Disse er litt lengre enn E34 sine, så man får dekket inn der de gamle har krympet så man får helt tette dører.
50792613857_68f9018a36_b.jpg

50791745928_bd5d2b6833_b.jpg

50792496096_9975a67752_b.jpg

 

Ingen bilder av lyktespylerne foreløpig..

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ikke noe nytt på BMW-fronten i det siste, men jeg har hendene fulle med den gamle Forden min!

Har lagt ut bilde av den før mener jeg, men her er den:
50811442653_2407989575_b.jpg

 

Vi har vært gjennom litt av hvert, men det siste året har den så og si bare stått og ikke startet. Det hele startet med at jeg prøvde å overhale bensinpumpa. Den er mekanisk og har en membran som drives opp og ned av kamakslingen og pumper bensin fra tanken gjennom to enveisventiler i pumpa og videre opp til flottørkammeret forgasseren. Jeg kjøpte et overhalingskit en stund før dette, med en membran av et nyere materiale som tåler bensin enda bedre enn det originale, pluss nye ventiler.

Tok fra hverandre den gamle, og monterte kitet, men klarte på et vis å gjøre en feil som gjorde at akslingen slo hull i bunnen av pumpa. Har heldigvis flere pumper, slik at jeg fikk byttet bunnen. Selvfølgelig, dette er jo gamle greier og det tok noen forsøk. På den første pumpebunnen hadde armen som dytter akslingen knekt inni pumpa. Fikk til slutt satt sammen én hel pumpe og fikk bilen til å gå igjen, men siden det er åpent fra inni bunnpanna og opp et stykke inn i pumpa må jeg bytte en 50 år gammel pakning sånn at membranen ikke blir full av olje under. Denne pakningen er selvfølgelig vanskelig å få tak i, og jeg venter på den fra et selskap som spesialbestiller. MEN, motoren går hvertfall, og skal bli klar til en sommer full av kjøring!

 

Gammel bil betyr jo mye slitte greier, så jeg har store planer fremover.

- Nye motorfester (motoren faller snart ned)

- Nye giroverføringsforinger (hopper ut av 1. og revers)

- Overhale forgasseren

- Overhale bakbremser (brekket setter seg)

- Bytte dørpakninger (de gamle er snart borte)

- Elektronisk tenning (erstatter stift og kondensator)

- Kanskje ny clutch. Hvis ikke ristingen forsvinner med de nye motorfestene.

- Nye "white wall" dekk

- Nytt ledningsnett. Bilen har pr. i dag ikke en eneste sikring. Livsfarlig sånn som det kom fra fabrikken,

så jeg skal legge opp absolutt alt helt nytt fra bunnen av, legge opp til sikringer og reléer til det som

trekker mye strøm så ikke alt går via bryterne inne i bilen.

- Headers (skal erstatte den elendige eksosmanifolden som kom fra fabrikken

- Radio (fryktelig stille inni der på lange turer..)

- Trekke om seter, nytt taktrekk og dasj + dørtrekk. Og gulvmatter.

- Dobble forgassere, hvis økonomien strekker til etterhvert.

 

Dette blir jo med andre ord i hovedsak en restomod. Jeg skal la bilen forbli som den er på utsiden, med all patina den har fått gjennom årene. Under bilen + motorrom og inni skal alt være helt strøkent, slik at alt det mekaniske og elektriske fungerer som nytt (eller i flere tilfeller bedre) og interiøret er i orden.

Så, her er litt bilder av et par småting som allerede er gjort, som er underveis eller deler jeg har fått :)

Nye nøkkelringer i vintage-stil, burgunder genuine leather med gullskrift.
50812309017_39c4524972_b.jpg

 

Nyproduserte motorfester, overhalingssett til forgasseren og to av giroverføringsforingene (ny type med messing-inserts).
50812309377_0ecc639d6d_b.jpg

50812309147_49e06a7f70_b.jpg

50812309102_563d527fbc_b.jpg

50812309302_0ae469ac12_b.jpg

50811455073_c74cc7faff_b.jpg

 

En siste ting jeg nylig har fått i orden er ratt! Det originale rattet var sprekt i plasten, og på et tidspunkt knakk den ene eiken, og ble teipet

sammen.. Så jeg bestemte meg for å investere i et Nardi-ratt fra rundt 70-tallet, ny i esken, hånlagt i Italia! Rimelig fornøyd! Mangler bare

horn-knapp, men den er på tur i posten :)
50812309237_8061c0477d_b.jpg

50811454143_7ffab99e6c_b.jpg

50812309217_3d271ef381_b.jpg

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest gjennom hele tråden her nå, det skal være litt detaljer rundt omkring :) eneste jeg legger merke til på en meget pen å strøken e34 er noen hvite flekker foran og på bakfangeren som skriker om å bli flekket opp :P

Absolutt en inspirerende å spennende tråd jeg vil følge med videre på :)

E34 er absolut min favoritt og har hat flere selv, har 2 nå.

Men di er laaangt ifra så strøkne som det din er selv om jeg har planer for dem på sikt ;)

Bra jobba stå på videre å fortsett di fine oppdateringene her :)

Så foresten en på e34 Norge gruppa dreiv å hugde en sedan med nedleggbare bakseter. Var grått stoff men det er jo bare å få trekt opp i ønsket materiale ;)

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Nå har jeg lest ALT her og jeg fryder meg over entusiasmen din til å holde det som startet som en "noe enkel" E34 til å bli en flott utstyrt luksusbil!
At du beholder orginalitet og gjør smakfulle oppgraderinger treffer meg midt i hjertet. Du er en detaljfreak, akkurat som meg selv. Stå på videre!
Ellers ler jeg litt for meg selv hver gang du er på skroten for å hente deler, men det er faktisk akkurat slik du beskriver det, veldig morsomt å grave i andres skrot for å finne gull!

Fortsett alle de gode oppdateringene og hold bilen akkurat slik den er, dette skal jeg følge med på videre. :)

 

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke regnet med å ha noe spennende å oppdatere med her på en stund nå, men plutselig dukket skvettlappene jeg bestilte opp i posten! Klarte ikke vente, så jeg tok en times tid ute og fikk montert dem. Passet egentlig godt, siden det har blitt ganske mye mildere de siste dagene og det er mye salt på veiene. Så kan jeg skåne kanalene mine for litt salt hvertfall :P

Disse er ikke originale, men reproduksjoner fra Storbritannia av originalene. Var litt usikker på passformen, men det viste seg å være ganske bra! De sitter fint intill karosseriet, og sitter godt fast. Men, jeg fikk ikke brukt skruene som skal skrus gjennom lappen og holde fast innerskjermen foran var litt korte, og manglet passende skive, men den satt godt fast uansett. Skal finne passende skruer og skiver når våren kommer og det ikke er så jævlig kaldt å jobbe ute..
50792502636_e687cb3818_b.jpg

50792620952_246b36e10b_b.jpg

50792502771_510ed4f437_b.jpg

50791752748_a1002dbc63_b.jpg

50792621207_fa29ca8a70_b.jpg

50792621272_90345dd6a9_b.jpg

50792503011_06507b5d06_b.jpg

 

Syns det ble bra! Og, det fine er at monteringen ikke krevde noe boring eller modifisering av fangeren eller skjermen. Så det kan lett skrus av igjen til sommeren. Men, jeg tror jeg skal beholde de bak. Kan bli stilig med de nye BBS-felgene mine, kanskje litt senk foran, og skvettlapper bak ;)

Endret av henfjel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • henfjel changed the title to 1992 525ix Gletscherblau Metallic - rust, rust, sveiseapparat og motorblokk side 35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...