Gå til innhold

ny bil,noen som har prøvd f30 316i?


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror det Marius tenker på er at de færreste driver med lyskryssrace til daglig og dermed er det sjelden at man faktisk kjører hele 0-100 Km/t strekningen. 0-60/80 Km/t og 80-120 Km/t er i praksis langt mer interessante disipliner og her er forskjellen på 116i og 116d (som du påpeker) langt mindre påtrengende.

Setningen jeg siterte kan tolkes til å være veldig generell. Altså at to sekunder mer på 0-100 ikke er særlig merkbart i det daglige (uavhengig av type drivstoff motoren går på). For x16i og x16d vil forskjellene naturligvis være mindre merkbare pga dreiemomentet til dieselmotoren, men for x16d og x18d vil forskjellen være svært merkbar i det daglige (det er ca to sekunder i forskjell fra 0 til 100 på disse to også).

i Norge er nettopp F30 316d BMW´s premium alternativ i firmabilklassen (og hvis ikke dette er "smør og brød" bilene hva er så smør og brød bilene?) og den koster faktisk kun 15-16000 kroner mer enn en tilsvarende motorisert Ford Mondeo... i Norge!

Jeg har ikke satt meg inn i prisene, men er dette prisen fra prislistene, altså inklusive engangsavgift? Jeg mener ikke at det er fair å sammenligne bilpriser inkl denne avgiften med de idiotiske faktorene som ligger til grunn for denne. BMW er vel en av verstingene i klassen når det gjelder det oppgitte drivstoff-forbruket vs hva som er reellt (noe jeg er veldig glad for), og dermed opererer de med lavere CO2-tall, med følgelig lavere avgift. Hvis Mondeoen er tyngre (er den det?), så teller jo også dette negativt for den i prissammenligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utgangspunkt for diskusjonen var påstanden om at 0-100 Km/t på 10,9 sekunder for F30 316d ikke er imponerende. Jeg argumenterte for at dette er relativt og avhengig av fokuset. Jeg viste i denne sammenhengen til et par-tre andre bilmodeller med samme motorstyrke, nogenlunde samme vekt og pris. Min påstand er at F30 316d i relasjon til de aktuelle sammenlignbare bilmodellene absolutt gjør en god figur. Jeg har kun fokusert på motoreffekt, vekt, pris (i Norge) og akselerasjonstider 0-100 Km/t... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

316d gjør 0-100 på 10,9 sekunder og det er ikke mye imponerende i 2013 :roll:

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: BMWs innstegsmodeller har vært attraktive for bilkjøpere trass i at ytelsene ikke har vært banebrytende. Slik kan det lett fortsette å være også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten også spørre deg hvordan man kan merke at F30 316i er hurtigere enn 316d når den iht. BMW ikke er dette i f.eks mellomakselerasjoner, 0-80 Km/t og i norske motorveishastigheter. Jeg kjøper ditt poeng i høyere motorveishastigheter og på Autobahn, men det er faktisk heller ikke så stor forskjell på modellene når det gjelder en stående kilometer... små 2,10 sekunder... :)

Nå vet jeg ikke om du bevist unnlater det faktum at i det daglige er man ikke låst til 4 gir. Visst du velger riktig gir til rett bil, så vil forskjellen bli større i favør 316i.

Det er nok ikke den unge Fredrik som er på dypt vann her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er man ikke låst til kun 4. gear (har jeg påstått det?), men etter 15 år med dieselbiler vet jeg at man legger om kjørestilen til å bruke gearet mindre aktivt når man har en dieselbil (og det er heller ikke nødvendig å bruke gearet aktivt for å få en fornuftig fremdrift i en moderne dieselbil). Bruker man gearet aktivt med 116i vil den selvfølgelig være hurtigere enn 116d (les: det er tross alt forskjell på 136 HK og 116 HK).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket vertfall at når jeg kjørte 116d mot 116i, at bensinutgaven var sterkere lengre nede enn dieselen, samt at du kunne dra den mye lenger på turtall før den stoppa å dra. Men dieselen var nok muligens noe sterkere i registeret 2000-3000rpm, men det var da også kun der. Og det er et noe snevert arbeidsområde spør du meg. Til dagligdags kjører jeg stort sett vår 116i som en dieselbil, men samtidig inspirerer den også til aktiv kjøring (selv om draget stort sett er over før du når 5000rpm) med et effekt- og dreiemomentregister dieselen ikke er i nærheten av.

Jeg skal ikke påstå at det samme gjelder 316i, men 116i vil jeg påstå er en bil der du får både i pose og sekk: mer effekt enn du har betalt for (ref. dynotester nevnt tidligere), både i det daglige, og når du trenger det lille ekstra for å ha det ekstra morsomt, samt at den er sammenlignbar med 116d på pris (koster noe mer, men ikke mye om du tar i betraktning den ekstra effekten du får, samt den overraskende store arbeidsregisteret denne motoren har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt resonnement vedr. effektkurven på 116i er også et uttrykk for hvor revolusjonerende moderne bensinmotorer i realiteten er i forhold til tidligere tider. Bensinbilene har på dette området tatt igjen det forspranget som dieselbilene har hatt de siste 15-20 årene. Tilbake står dieselbilenes gjennomsnitlige 15-20% bedre drivstofføkonomi (ned fra 30-35% for noen år siden når det gjelder små/mellomstore biler).

Dieselbiler har alltid hatt et relativt smalt arbeidsområde. Stort sett ligger maksimalt dreiemoment mellom 1750-3000 rpm. Ergo vil kjørestilen bli påvirket av denne begrensningen. Dette er vilkårene enten man liker det eller ikke. På den annen side passer begrensningen også ganske bra til bykjøring og norske hastigheter generelt. Det er dette fenomenet i kombinasjon med det kraftige dreiemomentet som har gjort dieselbilene veldig populære de siste 10 årene i Norge, men det er heller ingen tvil om at denne utviklingen vil endre seg kraftig i tiden som kommer nå som moderne bensinbiler også har fått ladeluft og dermed et kraftig dreiemoment over et mye bredere register.

Vi er derfor på mange måter tilbake til der vi var for 20 år siden. Dieselbilene har en økonomisk fordel (tunge biler mer enn lette biler), men samtidig også viktige bruksmessige begrensninger i relasjon til en god bensinbil. Den gangen var dieselbilene mest for spesielt interesserte og/eller for folk som kjørte langt. Jeg tror at vi etterhvert vil oppleve den samme utviklingen idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har mange gode poeng der Fredrik.

Det har generelt vært en dreining den siste tiden mot større bensinandel. Tror aldri jeg hadde vurdert bensinmotor om det ikke hadde vært turbo på. Det er jeg nok ikke alene om å tenke, da moderne bensinmotorer med turbo har vist seg å ha et forbruk som er lavt nok sammenlignet med dieselmotor, samt ateffekt/dreiemoment er høyt nok til at den er med i vurderingen.

Men det skal også nevnes et par andre grunner til at vi valgte bensin: støynivået er mer behagelig enn med en knatrende diesel (ja, BMW ligger et stykke etter på dette når det kommer til dieselmotorer), lukten fra bensineksos er bedre enn fra diesel, samt at en bensinbil er generelt lettere å ha med å gjøre på vinteren når det er kaldt. Nå har 116d, og sikkert de andre dieselene fra BMW, en elektrisk varmer som gjør at kupeen blir fortere varmet opp.

Skal heller ikke stikke under en stol at miljøhensyn har spilt inn, om enn i en svært liten rolle. En bensinbil er mye bedre for lokalklimaet enn en diesel, noe som har vært velkjent for mange i lang tid, men som regjeringen ser ut til nettopp å ha oppdaget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg var ute og prøvde f30 med 316i med automat i går. Det var en fornøyelse!

Vesentlige kvikkere og morsommere en min 2006 e91 318d.

316i motoren i en f31 vil fungere bra også.

Det er er nok mye skepsis til å kjøpe en ny bmw med en 116i(jaffal hos meg), men prøv den først, og bli imponert over hva de får ut av den motoren.

Når som jeg er på jakt etter brukt/ny e91/f31 har jeg sagt at jeg skal ha større og sterkere motor en min 318d... hadde ikke trudd at 316i var et alternativ da nei :P

Har ikke prøvd f30/31 316d , så kan ikke sammenligne med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Jeg var ute og prøvde f30 med 316i med automat i går. Det var en fornøyelse!

Vesentlige kvikkere og morsommere en min 2006 e91 318d.

316i motoren i en f31 vil fungere bra også.

Det er er nok mye skepsis til å kjøpe en ny bmw med en 116i(jaffal hos meg), men prøv den først, og bli imponert over hva de får ut av den motoren.

Når som jeg er på jakt etter brukt/ny e91/f31 har jeg sagt at jeg skal ha større og sterkere motor en min 318d... hadde ikke trudd at 316i var et alternativ da nei :P

Har ikke prøvd f30/31 316d , så kan ikke sammenligne med den.

Det høres jo svært interessant ut.

På så små motorer foretrekker jeg egentlig manuell for at det ikke skal bli masete med tilhørende høyt forbruk, men mulig at automatkassen fungerer bra der også.

Jeg vurderer alvorlig F31 316i som neste bil (men må først ha vår F20 116i i 2,5 år til før den leveres inn- lider av bilsyken så ser stadig på ny bil!), spesielt om ACS kommer med chip til denne også. Til 116i har de chip som skal gi 204hk/290Nm, opp fra 136hk/220Nm. Med 2 år/100k km garanti.

Det koster, men vesentlig billigere enn å kjøpe en 320i, som starter på nesten 70k mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Kan begynne med litt generell fakta.

316i er en N13 motor, det er samme 4-sylinder som sitter i 18i og 20i. Dette betyr mao. at du får en nedtunet 18i uten modifikasjoner, mens 20i har en annen motorkjøler. Det er en ECU nedtunet versjon, og har også en sperre på dreiemomentet. Så her får du mye god bil for pengene! 

Det er også motstand i bakpotten på 316i, og om du bytter bakpotte så får du fjernet motstand OG gevinst på 16HK! (Nederst på effektmåling)

https://www.insideperformance.de/en/3er-bmw-f30-f31-2x1-rohr-335i-look-anlage_1279/

I tillegg er bilen veldig tuningvillig. Pga. Twinpower tech. så får du dratt mellom 204 og 240 hk ut av denne lille motoren.

legger vel link:

generell info:

https://www.autoevolution.com/news/get-84-more-hp-on-your-bmw-f30-316i-for-690-too-good-to-be-true-91338.html

200hk:

http://esstuning.com/n13-18i-spec-e-tronic-tuner/

215hk:

https://www.autopower.no/?side=Tuning&id=2551

240hk:

https://www.br-performance.be/en-be/chiptuning/1-cars/5-bmw/525-3-serie/3859-f3x-10-2011/5681-316i/?stage=5648

Som dere ser er det et bredt spekter på hva som tilbys til denne bilen :P

316i har et helt sprøtt dreiemoment sammenlignet med hva man kunne oppdrive før. Det jeg kan si er i alle fall at motor KAN by på litt trøbbel... den er ikke så trofast som mye annet. Det varierer helt klart fra bil til bil, og sjåfør til sjåfør.... (hvordan man bruker bilen etc) 

alt kommer naturligvis på garanti, så du har jo den biten dekket med reperasjoner etc. pluss at alle deler byttet har 5 års garanti fra datoen det er byttet :)

ellers er 316i sterk. Du kan ligge i 5 gir i 40 km/t... altså, det er ikke akkurat noe jeg hadde trodd var tema på en 16i! 

16i er mye sprekere enn 16d og det merkes. I tillegg er forbruket helt Ok, og motoren lyder bedre, går jevnere og er mindre stress med tanke på dagens dieselforbud som har dukket opp i Oslo by. 

Til de som mener at 316i er slapp. Er dere LAGET av penger? Eller har dere kjørt M biler hele livet? Dette er en imponerende og VELDIG bra 1,6L med 136hk som drar fra mye annet i samme prisklasse. I tillegg så må dere også huske at den må sammenlignes med andre biler i samme segment med SAMME motor.

jeg kan fortelle at ut i fra de 21 bilene av BMW vi har hatt siden 2004 så imponerte 316i meg like mye som X6 M! Dette fordi jeg ikke forventet noe særlig av 316i akkurat som jeg var skeptisk til en SUV/SAV med masse motor og et M Badge. X6 M og 316i er ikke sammenlignbare på pris, motor etc. men overraskelsesmomentet var i alle fall det samme for meg. Jeg begynte skeptisk, men nå leser jeg heller og lærer stadig at BMW på nytt og på nytt virkelig kan levere bra!

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...