Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Fredrik skrev:

Såvidt jeg vet har han også bestilt en ny Model X 100D fordi hans nåværende Model X P90D bruker for mye juice i forhold til batteriets kapasitet til hans bruk.

Hvor har dette blitt nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Det mest riktige hadde vel vært å sammenliknet med en 320d i det minste. Men kunne du ikke utfordret 316en med ett race, førsteman Oslo - Kristiansand - Oslo :) 

I'm in! :D Nå får kjip16'en min ny programvare snart. Da klarer den seg nok hakket bedre mot en i3. Men, taper gjør den nok allikevel. Med mindre vi gjør dette i Tyskland da ;) 

 

Artig å få henge med Bjørn! Dette elbilopplegget er neimen ikke så dumt :) 

Endret av Nytern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gorg skrev:

En 316 har jo ikke nubbsjans mot en i3, så litt feige lag her :P 

Hvor mye ekstra vil du betale for en 3-serie som er hurtigere enn en i3? Den nye i3 som har et større batteri koster ca. 270K kroner, mens selv en 316d koster minimum 100K mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne blir det helt feil å sammenligne en i3 med en 3-serie. Det riktige her burde vel være en 1-serie, og da kommer man langt med en 118d/120d som skiller 50-90.000kr avhengig av girkasse. Tar man også med i betraktningene at man må ut med 10-15.000kr for ladestasjon og rundt 5.000kr til elektriker, så er forskjellen enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at sammenligningen når det gjelder effekt og akselerasjonsverdier er relativt lite relevant uansett hvilken alminnelig bil man bruker, men jeg forstår hvorfor noen henger seg opp i dette. Det var den samme greia da dieselbilene begynte å gjøre sitt inntog på begynnelsen/midten av 2000 tallet. Folk forsto ikke hva som var poenget med dieselmotorene og mente at bare man hadde nok effekt på bensinbilene ville dieselbilene bli fullstendig overkjørt. Slik gikk det som kjent ikke... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Hvor mye ekstra vil du betale for en 3-serie som er hurtigere enn en i3? Den nye i3 som har et større batteri koster ca. 270K kroner, mens selv en 316d koster minimum 100K mer.

Hvor mye ekstra man vil betale avhenger jo helt av behovet. Hvis man vil ha en "bil" så er jo behovet der, samme om man ønsker bedre plass. Videre så er det om man ønsker en bil som har 1000 km rekkevidde, enten det er 25 grader varmt eller -15 grader. Så kan vi jo begynne å snakke andrehåndsverdi, hvor mye er I3en verd om 5 år når teknologien har gått en del videre? Da tenker jeg man ikke kommer så galt ut likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik skrev:

Hvor mye ekstra vil du betale for en 3-serie som er hurtigere enn en i3? Den nye i3 som har et større batteri koster ca. 270K kroner, mens selv en 316d koster minimum 100K mer.

Har allerede det ;) 

Men det var jo ganske åpenbart hvem som kom til å vinne et dragrace.

Leser jeg rett at det var deg @Nytern i videoen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Hvor mye ekstra man vil betale avhenger jo helt av behovet. Hvis man vil ha en "bil" så er jo behovet der, samme om man ønsker bedre plass. Videre så er det om man ønsker en bil som har 1000 km rekkevidde, enten det er 25 grader varmt eller -15 grader. Så kan vi jo begynne å snakke andrehåndsverdi, hvor mye er I3en verd om 5 år når teknologien har gått en del videre? Da tenker jeg man ikke kommer så galt ut likevel :) 

Poenget er at Gorg mener at en 316 (diesel i dette tilfellet) ikke har en sjanse mot i3 og at sammenligningen derfor er urettferdig (mot 3-serien av en eller annen grunn formoder jeg). 3-serien fås nesten ikke billigere enn en 316d (kun 318i er billigere) og selv den er altså minst 100K dyrere enn en i3. Hvis du vil ha en 3-serie som akselererer like hurtig 0-100 Km/t som en i3 må du opp i 320i/320d og de er minst 120-130K dyrere enn en i3.

Hvorvidt dette er dyrt eller billig avhenger, som du påpeker, av hva du skal bruke bilen til. Få har bruk for 1000 Km rekkevidde uten stopp, men jeg liker å ha muligheten til dette (dog er det ikke noe jeg legger stor vekt på)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...