Gå til innhold

BMW går over til Shell-olje.


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Hpi skrev:

Jeg tenkte å prøve Shell Helix Ultra ECT C3 5w30 neste gang. Den kommer opp som førstevalg på oljevelgeren hos Shell.  Denne er laget ved hjelp ved hjelp av en prosess hvor naturgass blir omgjort til olje. Vet ikke hva det betyr i praksis for motor men er nysjerrig på å teste da Shell hevder å være alene om denne teknologien. 

Har kjørt med Castrol Edge Titanium FST 0w30 LL04 og Bmw Twinpower turbo 0w30 LL04 olje uten å ha merket noe forskjell så jeg tror vel også egenlig at så lenge de er merka LL04 så er de good to go. Det viktigste for min del er å bytte ofte. Max 10.000km, som regel mindre selv om det sikkert er unødvendig :) 

 

Den shell olja brukte jeg på 123d, bra saker det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, danskiii skrev:

Den shell olja brukte jeg på 123d, bra saker det :)

Det høres bra ut, merka du noe forskjell på noe måte i forhold til andre oljer?  Motorgange, oljeforbruk eller annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er over norm interessert i olje, men som forstår at TWS er noe hissig på en gatebil anbefaler jeg å se på Mobil1 5w50. Dette er den eneste olja (i verden) som bærer "BMW High performance diesel" "sertifisering/tag". Dette kommer av tiden med problemer med 23d motoren, hvor bmw sentralt krevde at det var denne som skulle fylles.

Ikke minst kan det fåes til fornuftige priser de rette stedene.

Endret av TRF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hpi skrev:

Det høres bra ut, merka du noe forskjell på noe måte i forhold til andre oljer?  Motorgange, oljeforbruk eller annet? 

Nå skal det være sagt det var ikke 5w30 men 0w60 mener jeg det ble brukt. Var bmw som informerte meg de hadde fyllt denne etter den hadde vært inne hos dem på rep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Otis skrev:

Oioioi. Oljer ja. Åpenbart et minefelt for enkelte.

Jeg kjøper hva som helst bare det har LL04 merking og det virker helt fint på alle mine motorer.

Nå er jeg ganske blank når det kommer til olje, men hva er forskjellen på LL04 og LL01? Jeg er intressert å bytte olje på min N53 da den ved litt inspirert bruk bruker olje. Ser at BMW har LL04 0w40 olje, mens i dag bruker den LL01 0w30 hvor siden forrige oljeskift har fylt på tre ganger. Men jo kaldere ute jo mindre bruker den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, ahj skrev:

Nå er jeg ganske blank når det kommer til olje, men hva er forskjellen på LL04 og LL01? Jeg er intressert å bytte olje på min N53 da den ved litt inspirert bruk bruker olje. Ser at BMW har LL04 0w40 olje, mens i dag bruker den LL01 0w30 hvor siden forrige oljeskift har fylt på tre ganger. Men jo kaldere ute jo mindre bruker den. 

Det hjelper nok ikke med annen olje. Men LL04 er vel med mindre sulfat eller noe så den er snillere med katalysator og dpf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den forteller sikkert ingenting som har noe nytteverdi med tanke på hvor god jobb olja gjør i en motor.   Tror nok Shell og Castrol etc har litt mer vitenskaplige metoder enn dette når de utvikler motorolje :-D 

Dette så ut som noe som kunne vært laget på grunnkurs på yrkesskolen. Sikkert like meningsløst som den testen hvor en kar koker motorolje opp til 400 grader i et reagensrør. Ingen nytteverdi i forhold til en bilmotor.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 24.2.2018 at 21.57, Otis skrev:

Det hjelper nok ikke med annen olje. Men LL04 er vel med mindre sulfat eller noe så den er snillere med katalysator og dpf. 

Jeg så at den nye M power olja er LL04 0w40. Men har det noe å si om det er LL01 eller LL04 man fyller på, så lenge det er en av de to? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk alltid instruksjonsboka og eventuelt oljevelger til oljeselskapene for akkurat din motor, ikke noe annet. Ikke bli blind på LongLife (LL) olje, den sier ikke stort om kvaliteten på oljen, det er det ACEA og API kravene som sier mest om kvaliteten. 

F.eks 520d motor

ACEA C2, C3
API (Oppfyller kravene til motortest) SM / SN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...