Gå til innhold

Hardtops E9 3,0 CS


Hardtop
 Share

Anbefalte innlegg

DA er det en milepæl i prosjektet! :-)

Tråkket til i helga og lakkerte hele bilen fra topp til tå! Lakkerte over lista først, som planlagt. Det gikk såpass smooth at jeg tok sjansen på å lakkere hele bilen under lista også i en operasjon.

Ble veldig fornøyd med resultatet, fikk bra finish og kun et par små sig. :-) En del støv her og der, men det fikser jeg senere med litt triks jeg har sett på Youtube. Høvler ned støvkornet med en liten skarp firkant, og polerer opp etterpå. Hele bilen skal jo uansett "buffes" før jeg monterer lister osv.

Her er jeg psyket og klar til dyst! :)

IMG_6203.JPG

Her er basen lagt over lista, uten klarlakk.

IMG_6184.JPG

IMG_6185.JPG

På disse bildene ser man godt hvordan gummilistene er løftet opp for å slippe lakk innunder. Brukte tynn papp (plakater fra jobben :-)) som jeg stakk under lista og festet med tape. Får kjøpt det som et ferdig produkt, men enkelt å lage selv.

Her er tre lag klarlakk kommet på, og da ser det litt blankere ut. :-)

IMG_6189.JPG

Da var det bare å fjerne maskeringa. Tofarget E9 :-)

IMG_6198.JPG

Så maskerte jeg motsatt. La på ekstra papir ettersom plasten kan ha en lei tendens til å slippe fra seg baselakkstøv som forurenser klarlakken. Man får kjøpt spesiell plast hvor baselakken fester seg skikkelig, men jeg brukte billig Biltemaplast.

IMG_6199.JPG

Samme prosedyre her med baselakk (et lett strøk, to tyngre, et lett strøk) og klarlakk (et lett strøk, to tyngre)

Når man sprøyter klarlakk blir det temmelig tåkete inni teltet. Det gjør at det blir vanskelig å se skikkelig hvordan lakken legger seg. Flere lyskilder, helst lysstoffrør med gitter, som reflekterer i overflata og enda bedre avsug må til hvis jeg skal hellakkere en annen gang. Her er første strøket med klarlakk på plass.

IMG_6202.JPG

Så etter ytterligere to strøk ble det slik.

IMG_6204.JPG

IMG_6205.JPG

IMG_6206.JPG

IMG_6207.JPG

IMG_6208.JPG

IMG_6209.JPG

Så satte jeg litt varmluft på. Klarte å få opp temperaturen i teltet til 37 grader.

IMG_6210.JPG

 

SÅ ENDELIG UT AV GARASJEN I ENSFARGET BLÅ! :-D

 

IMG_6217.JPG

IMG_6223.JPG

IMG_6226.JPG

IMG_6227.JPG

IMG_6228.JPG

 

Så da er det verste gjort føler jeg. Var veldig spent på om jeg skulle få til lakkeringen på en skikkelig måte, og det gikk bedre enn jeg hadde forventet. :-)

Da skal bilen få stå litt i ro til høsten kommer. Må sanke litt poeng på hjemmefronten, og vise meg litt inne i huset også.

Har dessuten den engelske pasienten som skal brukes litt. :-)

Da rydder jeg sammen lakkboksen for siste gang på en stund! :-)

IMG_6224.JPG

IMG_6225.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Takk takk. Lakkering er gøy det, men det er mye lukt og søl. :-)

Har forøvrig endret litt på planene rundt det å sy interiør selv. Kom over disse på Finn:

36_1268720146.jpg36_1746137982.jpg36_1834688969.jpgSeter E9.jpg

 

Recaro LXC

Kjøpte de av en meget dyktig litauer som jobbet med dette på fritiden. Han jobbet ellers med å sy presenninger og kalesjer til båter. Jeg leverte også baksetene, inkl sidevanger og senterdel til ham, så trekker han det også opp i samme type skinn og mønster. Dette hadde jeg aldri klart å komme i nærhetene av selv. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...