Gå til innhold

Bilvask: Softwash som faktisk fungerer?


noekult
 Share

Anbefalte innlegg

Altså, vasker du ikke din egen bil hjemme pga du tenker på miljøet?

 

Jeg prøver å unngå det på grunn av miljøet, ja. Naboen har bærbusker rett nedenfor, jeg tenker også på ham og ungene som kan få i seg skadelige stoffer. Synes dette er en helt naturlig vurdering. Tenker du ikke på andre du, kanskje? Hvis mange nok ikke gjør det, så blir det nødvendig med lovforbud, slik flere andre europeiske land har allerede.

 

Definer avfetting.

 

Kan du ikke bare lese på flaska selv? F.eks. fra Biltemas kaldavfetting: "Brukes ved motorvask, avfetting og avsalting. Løser opp asfalt, tjære, olje, salt m.m.". Så tar du frem hodet du har under armen og setter det på rett plass og tenker deg om. ;)

Cardio

Hehe, hadde det bare vært så vel at bilen ble avfettet etter noe runder med fullt gasspådrag. :)

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å unngå det på grunn av miljøet, ja. Naboen har bærbusker rett nedenfor, jeg tenker også på ham og ungene som kan få i seg skadelige stoffer. Synes dette er en helt naturlig vurdering. Tenker du ikke på andre du, kanskje? Hvis mange nok ikke gjør det, så blir det nødvendig med lovforbud, slik flere andre europeiske land har allerede.

 

 

Kan du ikke bare lese på flaska selv? F.eks. fra Biltemas kaldavfetting: "Brukes ved motorvask, avfetting og avsalting. Løser opp asfalt, tjære, olje, salt m.m.". Så tar du frem hodet du har under armen og setter det på rett plass og tenker deg om. ;)

Hehe, hadde det bare vært så vel at bilen ble avfettet etter noe runder med fullt gasspådrag. :)

Tror det er du som spaserer rundt med hodet under armen din, skal man tyde innleggene dine.

Skal gi deg ett hint på veien, det finnes flere typer, blant annet miljøvennlige typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg ett hint på veien, det finnes flere typer, blant annet miljøvennlige typer.

Da skal jeg gi deg et hint tilbake, kjære venn: Det spiller ingen rolle hvilket middel som brukes, fordi det er det samme som vaskes av fra bilen. Forutsatt at bilen blir like ren av de forskjellige produktene.

 

Temaet var altså skadelige stoffer som finnes i urenhetene som vi vasker av fra bilen. Dette kommer i tillegg til skadestoffer i vaskemidlene. Merk deg for øvrig at svanemerkede vaskemidler ikke er fri for skadelige stoffer, de har fått dette merket fordi de inneholder mindre enn verstingene.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det bare er en brøkdel av støv, metaller o.l. som festes på bilen burde vi jo vært i graven for lengst.

Det meste av slikt vil ligge igjen på veiene, der regn, vind og andre forhold tar dette med seg i drikkevann, åkrer, havet osv. Det er jo ikke slik at disse tingene bare fordufter.

Jeg tror nok de fleste ripsbærbusker overlever fint om man vasker bilen en gang i blant jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det jo ikke akkurat miljøvennlig å måtte kjøre 1-2 (tur-retur) mil for en stakkar for å vaske bilen sin heller......

 

Nå har riktignok jeg en enkel olje og sandfelle i enden av renna mi hjemme, men det er nok ikke store forskjellen...
Det meste av det som vaskes av er jo ren møkk og ikke olje og annet radioaktivt avfall...

Heller jo ikke spillolja eller vasker motordeler rundt der.

De fleste selvvaske anlegg har du heller ikke lov å vaske motorrom f.eks..

Endret av Tyggern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å unngå det på grunn av miljøet, ja. Naboen har bærbusker rett nedenfor, jeg tenker også på ham og ungene som kan få i seg skadelige stoffer. Synes dette er en helt naturlig vurdering. Tenker du ikke på andre du, kanskje? Hvis mange nok ikke gjør det, så blir det nødvendig med lovforbud, slik flere andre europeiske land har allerede.

Kan du ikke bare lese på flaska selv? F.eks. fra Biltemas kaldavfetting: "Brukes ved motorvask, avfetting og avsalting. Løser opp asfalt, tjære, olje, salt m.m.". Så tar du frem hodet du har under armen og setter det på rett plass og tenker deg om. ;)

Hehe, hadde det bare vært så vel at bilen ble avfettet etter noe runder med fullt gasspådrag. :)

Men det må da være grenser..

Parkerer såklart ikke bilen min rett atmed buskene til naboen, og sprøyter ikke avfetting i ansiktet til ungene deres.

Som poengtert over så kommer jo møkka på bilen fra veien, så om den møkka flyttes fra veien til gårdsplassen er ikke det verdens undergang.

Skal man være så miljøbevisst blir det i mine øyne helt feil å i det hele tatt ha en bil. Den daglige kjøringen til og fra jobb og butikken forurenser en del mer enn en bilvask på gårdsplassen ett par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gi deg et hint tilbake, kjære venn: Det spiller ingen rolle hvilket middel som brukes, fordi det er det samme som vaskes av fra bilen. Forutsatt at bilen blir like ren av de forskjellige produktene.

 

Temaet var altså skadelige stoffer som finnes i urenhetene som vi vasker av fra bilen. Dette kommer i tillegg til skadestoffer i vaskemidlene. Merk deg for øvrig at svanemerkede vaskemidler ikke er fri for skadelige stoffer, de har fått dette merket fordi de inneholder mindre enn verstingene.

 

Kom med eksempler på verstingene da og de som er snillest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ser at gsbildeler kjører kampanje på Kwazar-produkter om dagen. Pumpekanonen Kwazar Orion Superfoamer ser veldig lovende ut i tester, bra skum og hele bilen kan skumlegges på én oppumping. Tilbudsprisen på 600 kroner er billigere enn på ebay. Noen som har en mening om denne? Må da være ideell å ha med seg til selvvaskeanlegg, bare å fylle på egen såpe og varmt vann og pump inn luft.

 

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11.5.2017 at 0.08, Basse Lusk skrev:

Ser at gsbildeler kjører kampanje på Kwazar-produkter om dagen. Pumpekanonen Kwazar Orion Superfoamer ser veldig lovende ut i tester, bra skum og hele bilen kan skumlegges på én oppumping. Tilbudsprisen på 600 kroner er billigere enn på ebay. Noen som har en mening om denne? Må da være ideell å ha med seg til selvvaskeanlegg, bare å fylle på egen såpe og varmt vann og pump inn luft.

 

Jeg har denne og kan bekrefte at den funker veldig bra. Ikke helt på høyde med skumkanon på høyttrykk, men gjør absolutt nytten.  I tillegg slipper man å blande for hver gang man skal vaske bilen, da en 6 liters-kanne holder til flere vask.  Hadde skumdyse til 1,5 liters kwazar venus før, og den holdt bare så vidt til å dekke bilen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
On 5/16/2017 at 3:07 PM, gregus said:

Jeg har denne og kan bekrefte at den funker veldig bra. Ikke helt på høyde med skumkanon på høyttrykk, men gjør absolutt nytten.  I tillegg slipper man å blande for hver gang man skal vaske bilen, da en 6 liters-kanne holder til flere vask.  Hadde skumdyse til 1,5 liters kwazar venus før, og den holdt bare så vidt til å dekke bilen en gang.

Hvordan er erfaringen din med denne 3 år senere? Hører veldig mye forskjelling om disse Kwazar produktene, noen elsker dem, ander sier de ikke er verdt fem flate øre. Jeg tenker og blande ut min egen avfetting fremover da jeg føler at avfetting på alle bensinstasjoner som regel er svært kraftige og reduserer levetiden på lakkbeskyttelsen betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også si at den børsteløse vasken "laserwash" på linderud ratt bak Bislet kebab fungerer veldig bra. 

Skal jeg gi bilen en god vask og masse kjærlighet så gjør jeg følgende: 
* Kjører til Circle K Vollebekk og spyler ned bilen med såpe og høytrykk
* Kjører deretter ned i parkeringskjelleren på Meny Vollebekk (etter kl 18)
* Spyler bilen ned på nytt med brannslangen for å sikre meg at støv ikke har kommet på. 
* Tørker bilen med håndkle og legger på voks

På Meny koser jeg meg gjerne i 2 timer... Parkeringsplassen er gratis og stor. Så her er det ingen som plager meg, og jeg plager ingen. Godt lys også 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.6.2020 den 15.58, BrokeBoi skrev:

Hvordan er erfaringen din med denne 3 år senere? Hører veldig mye forskjelling om disse Kwazar produktene, noen elsker dem, ander sier de ikke er verdt fem flate øre. Jeg tenker og blande ut min egen avfetting fremover da jeg føler at avfetting på alle bensinstasjoner som regel er svært kraftige og reduserer levetiden på lakkbeskyttelsen betraktelig.

Erfaringen er grei. Har ikke brukt den på en stund, men har mest å gjøre med at jeg har flyttet og bruken ikke passer like godt lengre. Har flere kwazar-flasker, og noen har tatt kvelden, så erfaringen er ikke udelt positiv. Kan godt hende det fins bedre produkter der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, wabby said:

Kan også si at den børsteløse vasken "laserwash" på linderud ratt bak Bislet kebab fungerer veldig bra. 

Skal jeg gi bilen en god vask og masse kjærlighet så gjør jeg følgende: 
* Kjører til Circle K Vollebekk og spyler ned bilen med såpe og høytrykk
* Kjører deretter ned i parkeringskjelleren på Meny Vollebekk (etter kl 18)
* Spyler bilen ned på nytt med brannslangen for å sikre meg at støv ikke har kommet på. 
* Tørker bilen med håndkle og legger på voks

På Meny koser jeg meg gjerne i 2 timer... Parkeringsplassen er gratis og stor. Så her er det ingen som plager meg, og jeg plager ingen. Godt lys også 😃

Dropper du da forvask/avfetting når du spyler ned med såpe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, BrokeBoi skrev:

Dropper du da forvask/avfetting når du spyler ned med såpe? 

Løper nok en runde med forvasken dersom bilen er veldig skitten. 
40 spenn forvask
40 spenn vask
så kjører jeg inn til meny kjelleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...