Gå til innhold

Roadtripp 2016. Reisebrev ifra årets bilturer i Europa.


 Share

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Mr. Erling skrev:

Regner med at du fikk boken - katalogen signert, datert og stemplet av en person som betyr noe der inne på kontorene til Alpina?
Kan bli mye verdt for dine enda ufødte barnebarn :oops:

Hehe, jeg gjorde dessverre ikke det. Skulle kanskje spurt etter det ;) 

20 timer siden, Maggi93 skrev:

Har lest gjennom hele tråden din idag, veldig mye bra lesning og fine bilder ;) har vært på Tysklands tur i år selv med madammen, veldig gøy og skal definitivt gjentas!

 

Får legge inn noen stopp langs ruten dere har tatt, så ut som fine turer og steder :)

Hyggelig å høre :) Dette er definitivt en reisemåte jeg liker, man behøver ikke utenfor Europa for å se fine steder.

10 timer siden, fxslin skrev:

Veldig insperende reisebrev! Får mange gode ideer til egne turer.

Utrolig kult med Alpina opplevelsen:-)

 

Så bra at det kan være til inspirasjon, det gjør bryet med å legge det ut veldig mye mer verd :) Har jo selv fått masse gode ideer og tips ved å lese andre sine reisetråder, så da er det jo hyggelig å kunne tilby noe selv.

Alpina opplevelsen var helt spesiell, kommer til å huske den dagen jeg fikk slippe inn i det aller helligste hos Alpina ;) 

6 timer siden, BimmerFan! skrev:

Veldig spennende å lese som vanlig :D Skal ned dit selv i påsken, vet ikke om det blir med F10'en eller om jeg bytter den ut i en F01 LCI .

Veldig hyggelig å høre :) Du får lage ett lite reisebrev selv også når du skal på tur.

Stemmer for F01 LCI, enda bedre langturbil enn F10 ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott igjen Fredrik.:).

Bmw velt,skal jeg ha opplevd før eller senere uten tvil og den e34en du referer til er jo helt riktig .:).

Hvem hadde trodd at Frdrik90 og meg skulle møtes på en restaurant i Venezia?

Tyskland har mye fint å by på ser både natur og by uten tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 6

Vi farter videre mot den franske riviera i dag, med ett stopp i Portofino på veien :) 

296.JPG

Italienske motorveier er fantastiske noe steder, helt snorrette og med fornuftige fartsgrenser :)  

297.JPG

Jeg tror jeg lå sånn her i over en time uten å røre cruisekontrollen. Ikke veldig spennende men uhyre effektivt ;) 

298.JPG

På vei ut til Portofino var det en evig kø, men italienerne feiret en seier i fotball VM med noe fyrverkeri.. 

299.JPG

300.JPG

Tydelig at dette er en lekeplass for rikfolk...

301.JPG

Etter å ha stått i kø i nesten en halv time så kommer vi nesten ut til Portofino, men her sto det en politimann og ba folk snu!!! Det var ikke plass til flere biler der, man måtte parkere og labbe inn. Veldig bra at de venter med å si det til man nesten har kommer frem, jæ.... italienere :gunfire: Så da ble jeg ganske fedup kø, trafikk og hele Italia så jeg satte kursen mot Frankrike så fort jeg kunne. Må legge til at blodsukkeret ikke var på topp, kjørt langt, stått i kø og ikke allverdens å spise (vi skulle jo spise i Portofino) 

302.JPG

Så vi durer videre....

303.JPG

Endelig Cote d Azur :) 

304.JPEG

305.JPG

Vi måtte bare ha en liten avstikker for å se Monaco ovenifra, spektakulært er ordet jeg finner dekkende :) 

306.JPG

307.JPG

Sa var det bare å komme seg videre de siste få milene til hotellet i Antibes, madammen ville bade før det ble kveld...

308.JPG

Fremme ved hotellet i Villenue Loubet, rett utenfor Antibes :) 

309.JPG

Her har madammen slengt seg ved bassenget. Undertegnede er ikke der, sitter vel på hotellrommet og surmuler over at det ikke ble noe Portofino :P Neida, for å være helt ærlig så var jeg avgårde å spylte bilen ;) 

310.JPEG

Senere på kvelden dro vi inn til Nice for å spise litt. Det er synd å si det men dette er det eneste bildet vi har ifra Nice :( Dette var også en uke før Nice ble rammet av den grusomme terroren, setter en støkk i deg når du vet du gikk på samme sted bare en uke tidligere...

393.JPEG

Dag 7

Vi startet denne dagen med å bare ligge på stranda utenfor hotellet, som sagt så er det jo tross alt ferie :) 

Men vi ble nå rastløse etterhvert så vi reiste inn til Antibes. Vi måtte jo bare bort i båthavna å glane litt ;) 

311.JPG

312.JPG

Ord blir litt fattige....

313.JPG

314.JPG

Badeplattforma er nesten større en gårdsplassen hjemme....

315.JPG

Helikopterlandings plass, det har du ikke på den gamle Dracoen din :P  

316.JPG

317.JPG

318.JPG

319.JPG

320.JPG

321.JPG

322.JPG

Norsk båt!! "Tau" ifra Stavanger :D 

323.JPG

324.JPG

325.JPG

326.JPG

327.JPG

328.JPG

329.JPG

330.JPG

331.JPG

332.JPG

333.JPG

334.JPG

E36 M3 vs 1700 talls byggverk :) 

335.JPG

336.JPG

337.JPG

338.JPG

339.JPG

340.JPG

Fortsettelse følger... 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 8

Denne dagen startet som gårsdagen, slaraffenliv på stranda :) 

Men Monaco sto for tur senere, liker meg godt i Monaco egentlig ;) 

 341.JPG

342.JPG

343.JPG

344.JPG

Måtte selvfølgelig kjøre F1 ruta noen runder, selve parade runden i Monaco ;) 

345.JPG

Her passa bilen fint inn synes jeg :) 

346.JPG

347.JPG

Fant en grei parkeringsplass nede ved havna i Monte Carlo :) Her setter jeg faktisk fra meg bilen uten betenkeligheter...

348.JPG

349.JPG

350.JPG

351.JPG

352.JPG

353.JPG

354.JPG

355.JPG

356.JPG

357.JPG

358.JPG

359.JPG

360.JPG

Bugatti forhandler, kanskje vi kulle bedt om en prøvekjøring :) 

361.JPG

362.JPG

To kamerater ute å cruiser ;) 

363.JPG

364.JPG

365.JPG

366.JPG

367.JPG

Monaco Yacht Club... Bua til Arendal gjestehavn blekner godt opp i mot dette bygget her :P 

368.JPG

369.JPG

370.JPG

371.JPG

372.JPG

Eieren er på båten, Rollsen står klar ;) 

373.JPG

374.JPG

På kjøretøyet skal fintfolk kjennes :P Denne er iallfall helt sikkert kjøpt og betalt. Det er sykt mye posører her i leide og leasa biler..

375.JPG

Greit med engen liten standbil ombord...

376.JPG

4x vannscootere står klare....

377.JPG

378.JPG

Dette ga meg en ide, ypperlig med sperrekjetting foran bilen utenfor jobb osv :) 

379.JPG

380.JPG

381.JPG

382.JPG

383.JPG

384.JPG

385.JPG

386.JPG

387.JPG

388.JPG

385.JPG

386.JPG

387.JPG

388.JPG

389.JPG

390.JPG

En liten daycruiser på rundt 45 fot....

391.JPG

392.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 9

Da var det tid for å starte på hjemturen, rette nesen nordover :) Ferden går denne gangen tilbake i Italia og over til Sveits, her skal vi prøve å få med oss ett par alpepass.

Dagen starter med en god og Fransk frokost på en liten cafe rett ved hotellet.

394.JPEG

395.JPEG

399.JPG

396.JPG

Vi stoppa på grensa mellom Italia og Sveits for å kjøpe Vignett, 41 Euro skulle de ha... 

397.JPEG

398.JPG

Så bærer det inn i Sveits :) 

400.JPG

401.JPG

Vi endte etterhvert opp på en øde motorvei som vi hadde helt for oss selv :) 

402.JPG

403.JPG

404.JPG

Stigningen begynner..

405.JPG

Vi nærmer oss :) 

406.JPG

407.JPG

Så starter vi turen oppover San Bernadino passet, kjent ifra åpnings sekvensen i den originale Italian Job filmen. På med solbriller, på med Matt Monroe "on days like these" og så var det bare å svinge dieseldroget opp hårnålsvingene 8)  

408.JPG

409.JPG

410.JPG

411.JPG

412.JPG413.JPG

Vel opp på toppen så får bilen kjøle seg ned :) 

414.JPG

415.JPG

416.JPG

417.JPG

418.JPG

Så plutselig ser jeg en ny 7-serie som kommer forbi, kult den tar jeg bilde av tenkte jeg....

420.JPG

...men rett etter kommer det jaggu en kamuflert jævel... Her står jeg langt unna oppe på heia uten å kunne få tatt ett nærbilde :evil:

421.JPG

Enda en...

419.JPG

... og en til i følge med to 7-serier. De dro på det dem hadde bortover, her snakka vi sekser bensinmotor. Hørtes ut som en skikkelig klassisk BMW sekserlyd, lover meget bra :) 

422.JPG

Vi måtte vente på noen kuer som skulle over veien...

454.JPG

Så fartet vi videre mot neste fjellpass, San Gottard :) 

423.JPG

Opp dit skal vi...

424.JPG

425.JPG

426.JPG

427.JPG

428.JPG

429.JPG

430.JPG

431.JPG

Vi måtte ta en liten fotoshoot her oppe :) Pen bil i pent landskap :D 

432.JPG

Jeg undres om BMW noensinne kommer til å lage en så fin 5-serie igjen?

433.JPG

434.JPG

435.JPG

436.JPG

437.JPG

Det gamle St Gottard passet, brostensbelagt så det var uaktuelt ;) 

438.JPG

439.JPG

Snø!! :) 

440.JPG

Toppen

441.JPG

Her oppe var det hotell, restaurant og suvenirsjapper :) 

442.JPG

443.JPG

444.JPG

Holdt på å si at dette var gamle festningsanlegg ifra krigen, men Sveits var jo nøytrale så det må være noe annet ;) 

445.JPG

Her går "gamleveien"...

446.JPG

447.JPG

Her kommer "gamleveien" opp...

448.JPG

Så begynner vi å kjøre nedover...

449.JPG

450.JPG

451.JPG

452.JPG

453.JPG

Så setter vi kursen mot Zurich så vi kan ta kvelden :) 

455.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en flott tur, Fredrik :) Kan tenke meg det var spesielt å være i Nice bare uken før.. Huff..
Jeg ser det er flere steder du har vært jeg må legge på "To-do"-listen min for neste tur.

Vi var selv på tur i sommer, men klarte å skvise inn enda mer enn deg på 14 dager :lol:
Men utrolig hvor langt man kommer om man bare kjører litt hver dag. Med masse omveier og overnattinger var vi i Kroatia den femte dagen med kjøring. Og Kroatia kan absolutt anbefales som reisemål med bil, herlig land å kjøre rundt i.

Mye spennende fra gammelt av og, i alle fall rundt de områdene vi var i. Anbefaler Dvigrad på det sterkeste, lite folk og spennende å utforske :)

Gleder meg allerede til femte Europatur med bil.. Nærmer seg komplett utforsket :lol: Og kun i BMW, dog fire forskjellige hittil 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å kjøre sydover mot sommerhuset i Provence (ca. 110 Km fra Nice) i sommerferien, men ombestemte oss og dro opp på fjellet i Norge istedenfor. Jeg skal hilse å si at vi tenkte vårt da vi så nyhetene på fjellet vedr. tragedien i Nice. Alt er tilfeldigheter og man kan ikke trekke noen konklusjoner ut av dette, men vi kunne like gjerne ha vært i Nice den aktuelle kvelden iom. at det var den franske nasjonaldagen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.8.2016 at 9.27, andreaskarm skrev:

Så ut som en topp tur.. Neste gang så vil jeg også lenger sør samt få med meg litt av alpene :-) Diesel BMW er faktisk ikke så verst å dra på tur med. Lavt forbruk, og godt med dreiemoment.. 5 serien min er uten tvil den beste tur bilen jeg har hatt. 

Jeg anbefaler absolutt Alpene, hadde heller ikke vært her før og jeg synes det var spektakulært :) BMW sine dieselmotorer er helt fantastiske, masse moment og lavt forbruk. Jeg kjørte jo 7000 km med E90 325d for fire år siden, gikk helt supert det også men 5-serie er absolutt å foretrekke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.8.2016 at 11.54, Julianv skrev:

Ser ut som en flott tur, Fredrik :) Kan tenke meg det var spesielt å være i Nice bare uken før.. Huff..
Jeg ser det er flere steder du har vært jeg må legge på "To-do"-listen min for neste tur.

Vi var selv på tur i sommer, men klarte å skvise inn enda mer enn deg på 14 dager :lol:
Men utrolig hvor langt man kommer om man bare kjører litt hver dag. Med masse omveier og overnattinger var vi i Kroatia den femte dagen med kjøring. Og Kroatia kan absolutt anbefales som reisemål med bil, herlig land å kjøre rundt i.

Mye spennende fra gammelt av og, i alle fall rundt de områdene vi var i. Anbefaler Dvigrad på det sterkeste, lite folk og spennende å utforske :)

Gleder meg allerede til femte Europatur med bil.. Nærmer seg komplett utforsket :lol: Og kun i BMW, dog fire forskjellige hittil 8)

Ja det med Nice var litt spesielt, samme med Munchen også... Det kjøpesenteret det var terror på der lå ikke så langt unna hotellet vi bodde på.

Ja jeg tenker også at det gjelder å få mest mulig ut av dagene man har til rådighet, men for vår del er det viktig å ikke haste for mye. Prøver å få til en fin balanse om å holde oss i bevegelse samtidig som man får nok tid til å slappe av. Kroatia står på to do listen vår, vi planla faktisk å ta ferge ifra Venezia men fant ut at vi måtte litt ned i Kroatia for å finne de fine plassene. Så det blir nok på neste tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.8.2016 at 15.42, Fredrik skrev:

Vi pleier å kjøre sydover mot sommerhuset i Provence (ca. 110 Km fra Nice) i sommerferien, men ombestemte oss og dro opp på fjellet i Norge istedenfor. Jeg skal hilse å si at vi tenkte vårt da vi så nyhetene på fjellet vedr. tragedien i Nice. Alt er tilfeldigheter og man kan ikke trekke noen konklusjoner ut av dette, men vi kunne like gjerne ha vært i Nice den aktuelle kvelden iom. at det var den franske nasjonaldagen.  

Ja det er helt klart tilfeldigheter. Men vi tenkte mye på om "tenk om noen av de vi møtte var blant ofrene" "tenk om vi gikk forbi gjerningsmannen på gata" osv. Men slik kan man egentlig ikke tenke, alt handler om tilfeldigheter.

26 minutter siden, magneten skrev:

Helt rått! Skremmende mange bra tips til neste tur her :D

Superfine bilder også.

Hyggelig å høre :) Jeg må jo også legge til at ditt reisebrev har vært til inspirasjon, samt at jeg fikk snappet opp noen tips. Er godt vi kan utveksle erfaringer og opplevelser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...