Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

37 minutter siden, M-Tech skrev:

Wastegate gir ikke fra seg noe som helst lyd. Dette er en ventil som er montert i forbindelse med eksosiden i turboen og regulerer ladetrykket. :)  Vet ikke hvordan det er på disse, men vil tro du har en resirkuleringsventil som slipper overflødig ladetrykk til innsugssiden. Det er nok derfra lyden kommer. :)

Det var upresist beskrevet ja, vet ikke hvorfor jeg blandet inn wastegate. Trolig fordi jeg nettopp hadde lest om at disse bilene kun har wastegate og ingen resirkuleringsventil eller BOV.  Uansett, lyden jeg får er typisk kvitrelyd som kommer fra turboen når gass-spjeldet lukkes og lufta slår tilbake og bremser turboen. 

Digresjon: Når jeg hører på disse klippene igjen tenker jeg at jeg burde få gjort et opptak fra utsiden av bilen. Det er nok utrolig mye mer lyd enn det høres ut til på disse klippene.

 

EDIT: Etter å ha lest på nytt så ser jeg at jeg trolig faktisk hadde rett men hadde glemt det igjen. Disse bilene er litt fancy og slipper faktisk ut overtrykket via wastegate: "B48/B58 uses the wastegate (high speed electric servo) to bleed off pressure instead of a traditional diverter bypass valve. And it sounds really odd doing so." (fra Burger motorsport). Det høres veldig likt ut som vanlig turbokvittring (tilbakeslag i turboen).

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, macrorain skrev:

Det var upresist beskrevet ja, vet ikke hvorfor jeg blandet inn wastegate. Trolig fordi jeg nettopp hadde lest om at disse bilene kun har wastegate og ingen resirkuleringsventil eller BOV.  Uansett, lyden jeg får er typisk kvitrelyd som kommer fra turboen når gass-spjeldet lukkes og lufta slår tilbake og bremser turboen. 

Digresjon: Når jeg hører på disse klippene igjen tenker jeg at jeg burde få gjort et opptak fra utsiden av bilen. Det er nok utrolig mye mer lyd enn det høres ut til på disse klippene.

 

EDIT: Etter å ha lest på nytt så ser jeg at jeg trolig faktisk hadde rett men hadde glemt det igjen. Disse bilene er litt fancy og slipper faktisk ut overtrykket via wastegate: "B48/B58 uses the wastegate (high speed electric servo) to bleed off pressure instead of a traditional diverter bypass valve. And it sounds really odd doing so." (fra Burger motorsport). Det høres veldig likt ut som vanlig turbokvittring (tilbakeslag i turboen).

Dæven, der lærte jeg også noe nytt. Dette har jeg aldri hørt om før. Ting er ikke som før tydeligvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, M-Tech skrev:

Dæven, der lærte jeg også noe nytt. Dette har jeg aldri hørt om før. Ting er ikke som før tydeligvis. :)

Litt mer teknisk forklaring (som jeg måtte lese to ganger 😛 ) : "A blow-off valve is not used in current models. Pressure peaks, caused by sudden load shedding due to the inertia of the turbine of the exhaust turbocharger, can be avoided by careful tuning of the Digital Motor Electronics software. With foresighted charging pressure control, pressure peaks can be predicted and reduced by quick adjustment of the electrically-adjustable wastegate valve. Assisted by a delayed load control of the Valvetronic (in the minimum lift direction) or the throttle valve (in the closed direction), the remaining charge air which is produced can be routed to the exhaust emission system via the engine. This form of control thus prevents the exhaust turbocharger shaft from being exposed to excessive torsional stress due to high pressure peaks."

Det gøye med dette rent praktisk er jo at da at man får kul turbokvitrelyd uten at det er skadelig for turboen :D 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, macrorain skrev:

Litt mer teknisk forklaring (som jeg måtte lese to ganger 😛 ) : "A blow-off valve is not used in current models. Pressure peaks, caused by sudden load shedding due to the inertia of the turbine of the exhaust turbocharger, can be avoided by careful tuning of the Digital Motor Electronics software. With foresighted charging pressure control, pressure peaks can be predicted and reduced by quick adjustment of the electrically-adjustable wastegate valve. Assisted by a delayed load control of the Valvetronic (in the minimum lift direction) or the throttle valve (in the closed direction), the remaining charge air which is produced can be routed to the exhaust emission system via the engine. This form of control thus prevents the exhaust turbocharger shaft from being exposed to excessive torsional stress due to high pressure peaks."

Det gøye med dette rent praktisk er jo at da at man får kul turbokvitrelyd uten at det er skadelig for turboen :D 

Måtte vel lese det mer enn to ganger jeg...😅

Men etter hva jeg forstår så er dette basert på at elektronikken på forhånd vil forutsi hva du kommer til og gjøre og i den forbindelse regulerer wastegate asap. Det som måtte bli av overflødig trykk vil forsvinne gjennom motoren ved at gasspjeld og ventiler i motoren holdes åpene for at trykket skal ha en annen vei å gå enn gjennom turboen, litt enkelt forklart. 

Sånn jeg forstår det så bør du ikke få noen kvitrelyd om dette fungerer som det skal. Du har tunet bilen? Da er det ikke sikkert dette fungerer som tenkt, og derfor får du kvitrelyd. Kvitrelyden kommer av lufttrykk som presses ut gjennom kompressorsiden på turboen.

Er ikke helt på trygg grunn her, så absolutt mulig jeg tar feil. Synes uansett ikke dette høres ut som noen god løsning, og forstår ikke helt grunnen til å velge et slik system. Tenker først og fremst det er av miljøhensyn, men klarer ikke helt å se den store fordelen. Klart, med en resirkuleringsventil så vil noe potensielt forsvinne ut i inntaket, men det kan ikke være stort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref sutringen min her http://bimmers.no/forums/topic/815197-f30-usannsynlig-mye-vei-og-vindstøy/?tab=comments#comment-3216062 , så er jeg lei av veistøy og vindsus i bilen. 

Har derfor bestilt støydemping av dører, bakseter og buer i bagasjerommet (skal utføres på tirsdag). Vurderer påsprøytet støydemping ala http://sagaantirust.no/stoydemping/  (interessant å høre om noen har erfaring med dette) også, men får se hvor mye effekt innvending demping gir først. Skal se om jeg får lurt @Nautiluz til å ta litt bilder underveis så det kan dokumenteres i tråden :) 

EDIT: Har bedt BMW ettergå dører/vinduer for dårlige pakninger eller feil justering når jeg skal inn for å sjekke klimaanlegget også, får se hvor villige de er til å se over det. 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått gjort en datalogg med JB+ også, slik at jeg fikk sammenlignet med Ventura tuning. Peak effekt på hjula er ca 30hk høyere med Ventura map4 slik den står nå, men ser at turbotrykket går av ganske kraftig i øvre del av turtallskurven (ned 0.2-0.3bar), vet ikke helt hvorfor. Det er mulig dette er den originale trykk-kurven til turboen, som JB+ naturlig nok bare følger siden den bare plusser på originaldataene fra ECUen, mens Ventura trolig justerer trykket turtallsavhengig og dermed kan få holdt trykket oppe lenger. Dette gjør uansett at effektkurven flater ut mye tidligere, og derfor forskjellen blir såpass stor. I mellomregisteret er både effekt og dreiemoment ganske likt, som man ser av at forskjellen i maks nm er bare 13nm.  

Merk at dette er kalkulert effekt/nm på bakhjula, og trolig ikke helt presist, så dette er mer for å sammenligne de to enn for å få ut nøyaktige tall. 

Jeg har skrudd jb+ ned et knepp eller to fra originalinnstilling fordi jeg synes turbotrykket peaket litt høyt (over 1 bar), men siden jeg nå ser at den går ned såpass mye på slutten lurer jeg på om jeg skal dra den litt opp igjen. 

image.thumb.png.9b3ce49968d15ec41ab6684426929767.png

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Ang støydemping - du kjører ikke på runflatdekk du? Jeg kommer til å bytte til Vredestein non-runflat om en drøy uke, så skal prøve å få tatt en støymåling i bilen på vei til og på vei fra dekkomlegging.

Nei, bilen kom jo med runflats - men byttet ganske raskt. Det hjalp litt, men de jeg har nå er nok ikke av de mest støysvake de heller (Kumho PS71/91). Jeg var ute og målte med iphone på grov, norsk motorvei nå (E6 ved Vestby) og resultat:

I 100km/t hadde jeg en gjennomsnittsmåling på 81.9dB (vifte og alle andre støykilder i bilen avslått). Ikke akkurat støyfritt.. Er jo nok til å skaffe en stakkar hodepine på en middels lang tur. Arbeidsmiljøloven: "Arbeidsgiver skal stille hørselsvern til disposisjon når gjennomsnittlig lydtrykknivå overstiger 80 dB eller arbeidstakeren opplever støynivået sjenerende". Kanskje det er hørselsvern som er løsningen.. :D 

I følge http://www.auto-decibel-db.com/ så skal denne generasjonen F30 ligge på 64.5dB i 100km/t, vet ikke hva slags vei det er på, sikkert gress eller noe. :D 

Det er vesentlig mindre støy på bedre vei, så det er nok primært vei/dekkstøy jeg plages av. Og Norge er jo dessverre verdensmester på grov asfalt. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, fupsaker skrev:

Gleder meg til å høre hvordan du opplever forskjell med støydemping hos @Nautiluz. Og fint om du sammenlikner hvordan det blir med skum i hjulbuene også. Og så er jeg spent på @papertiger sitt stunt med nye dekk. :)

Ja, nå har jeg jo db-målt en baseline i dag, egentlig burde jeg kanskje gjøre den en gang til før jeg drar for å se at jeg klarer å få noenlunde likt uten å gjøre noe som helst. Så kan jeg måle etter innvending demping, og så igjen etter understellsbehandlingen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, macrorain skrev:

I 100km/t hadde jeg en gjennomsnittsmåling på 81.9dB (vifte og alle andre støykilder i bilen avslått).

Jeg liker jo å gå litt vitenskapelig til verks når jeg tester ut slike ting, og fant ut i går at dette ikke var helt riktig, måleren jeg hadde benyttet brukte feil vekting (Hvilken frekvenskurve som benyttes) som ga høyere resultat enn A-vekting som typisk benyttes til støymålinger, så det er trolig hvertfall 5dB lavere enn dette, kanskje mer.

Jeg har skaffet meg en ordentlig app til telefonen + at jeg har allerede en ordentlig dB-måler (hifi-dilla) som jeg skal kalibrere appen mot så jeg vet at den gir riktig tall. Så skal jeg kjøre ut i kveld og måle i hvertfall to forskjellige hastigheter og kjøre flere ganger på samme strekning for å se hvor mye avvik man kan forvente uten å gjøre noe som helst. 

Jeg fant en test i bladet Car hvor de hadde testet tre forskjellige biler med profesjonelt måleutstyr, og det var "bare" 3dB forskjell mellom en Audi Q2 og Mercedes S-klasse i 100km/t, så tipper det ikke blir de helt store målbare forskjellene med disse tiltakene. Men den absolutte dB-verdien er jo bare halve historien, hvilke frekvenser støyen er i er jo også viktig. Så det får bli en kombinasjon av målinger og opplevd forskjell. :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på dekk: Opplevde du noen bedring i retningsstabilitet når du byttet fra runflat til vanlige dekk? Jeg synes min oppfører seg såpass dårlig at jeg vurderer å kaste de sprell nye runflat'ene allerede nå. Må korrigere nesten hele tiden. Hadde samme problemet på min gamle E92, og det forsvant helt når jeg fikk på "skikkelige" dekk. (Støyer mye gjør det og ja, men F30 er rett og slett bare dårlig støydempet dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...