Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kjipt å se hvor store skader disse BMWene gjør når de tar fyr. 

Alle som har vært på bimmers noen år vet jo at eldre BMWer har en lei tendens til å ta fyr og kan bli stående langs veien,  men det er skummelt å se konsekvensene av dette - når hobbybilen din, garasjen og huset brenner ned i tillegg. I verste fall skjer dette på nattestid og tar livet av hele familien. Ikke bra. 

Skrevet
2 timer siden, Werther skrev:

Det er kjipt å se hvor store skader disse BMWene gjør når de tar fyr. 

Alle som har vært på bimmers noen år vet jo at eldre BMWer har en lei tendens til å ta fyr og kan bli stående langs veien,  men det er skummelt å se konsekvensene av dette - når hobbybilen din, garasjen og huset brenner ned i tillegg. I verste fall skjer dette på nattestid og tar livet av hele familien. Ikke bra. 

Jeg har ikke inntrykket av at BMW brenner oftere enn andre biler egentlig. Har vært noen tilfeller grunnet EGR, men hva med alle de Teslaene som plutselig bare spontan antenner? Det er langt skumlere synes jeg. Videre så er vi jo her på Bimmers og vi ser jo i denne tråden kun saker som omhandler BMW. Da er det lett å få ett inntrykk av at BMW brenner ofte 

I saken over her så ser det jo heller ut som at brannen har startet inne i garasjen/huset og spredd seg til bilen på utsiden. At det var en BMW er nok helt tilfeldig i dette tilfellet 😀

Skrevet
1 time siden, mossing 92 skrev:

Interessant sak! Lillebroren til en kompis har havnet i akkurat samme situasjon. Han har en F20 118d som er tunet og har DPF delete, og flere synlige modifiseringer som 135I look eksos, senk, felger og styling. Han traff ett rådyr mens han lå på motorveien med cruisecontrollen på, altså skaden oppsto under normal kjøring. Skadene ble taksert til over 130 000 kr. Men det nekter forsikringsselskapet å utbetale fordi bilen var trimmet, selv om skaden ikke har noen som helst tilknytning til selve trimmingen. 

Skrevet

Det finnes mer juridisk oppegående mennesker enn meg, men jeg tror ikke jeg ville gamblet på at en slik sak vil gå i forsikringstakers favør hver gang. Forsikringsavtaleloven kan fint tolkes til at opplysningsplikten er brutt om bilen ikke lenger er i hht vognkort, slik jeg leser den.

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvordan klausulen vedrørende ulovlig tunet motor strider mot bestemmelsene i opplysningsplikten til forsikringsselskapet, men så har ikke jeg lest disse bestemmelsene heller.

Jeg mener at det må være en klar relevans mellom hendelse og årsak for at det skal kunne avkortes/nektes utbetaling - altså ikke slik som @Fredrik 90 skriver, der uhellet foregår i jevn hastighet og totalt utenfor førers kontroll, og bilen i seg selv har heller ikke skyld i det (jeg kommer jo akkurat fra en lik ulykke selv, så vet hvor lite en kan gjøre for å forhindre slikt). Dersom det derimot kan trekkes en relevans mellom konsekvensene/effekten av ulovlig økt motoreffekt og uhellet så er saken en annen. Om jeg tar på meg djevelens advokat-hatten.

Skrevet

image.png.da3a6a6673000fdb263f998cd14924d3.png

image.png.08c43a346cef6af9b4a7379bcf08cc3d.png

Så blir det finjuss i forhold til hva som regnes som "risiko" og hvorvidt det kan bevises at avviket/avvikene vil kunne ha påvirket skadesaken. Om du drar av veien og krasjer en bil som viser seg å ha 50% høyere effekt enn det som er oppgitt i gjeldende dokumenter vil du potensielt kunne få et problem. Om den samme bilen blir stjålet får du neppe noen problemer.

Skrevet

Har man en tunet bil så får man skrive det i en mail til forsikrings selskapet da, en slik mail adresse man finner på hjemmesiden som garantert bare forsvinner i systemet. Da har man iallfall sagt ifra :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...