Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Otis skrev:

Det heter vel active steering? Kanskje du ser etter feil ord?

Active steering var vel enda et hakk opp var det ikke? Med utveksling endret seg i fart, mens servotronic bare justerte hvor mye kraft du fikk av servoen ut fra hastighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, E.C. skrev:

Tror at alle bilene hadde som minst servotronic. Kan alltid sjekke i delekatalogen på VIN og se om man har deler for dette.

Det er feil. Jeg hadde e61 2008, uten noe hjelp på styring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

@E.C.

For å komme med mer info, så står det i manualen at fra 03/2005, så er servotronic standard på e60.

Men det står ingenting om e61. Og jeg er 100% sikker på at jeg ikke hadde servotronic på min e61.

Jeg hadde også en 08 520d uten og synes den var litt for tung på styringa i hverdagen så hvis det blir E60/E61 igjen frister det med servotronic. Kjørte en E83 X3 som taxi for 10-12 år siden som hadde det og hvor jeg syntes styringa var perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

@laffe Og 520d er litt lettere på styringen enn sine søsken med R6 diesel.

Nå har jeg x5 .ed active steering og adaptive drive. Dæsken det er behagelig!

Ja, ser den! Har både en veldig velutstyrt 08 525xd (uten servotronic i utstyrslista) og en ok utstyrt 05 525xi (med servotronic) i kikkerten. Men det er X5 jeg skulle hatt (selv om jeg egentlig solgte 520n for å kjøpe Touareg😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Tror at alle bilene hadde som minst servotronic. Kan alltid sjekke i delekatalogen på VIN og se om man har deler for dette.

Skal sjekke litt i delekatalogen når jeg kommer meg til en Pc - litt tungvindt på mobilen. Var egentlig nysgjerrig på om det var noe som kunne ettermontere evt. Men har Google litt uten å bli noe veldige mye klokere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, laffe skrev:

Skal sjekke litt i delekatalogen når jeg kommer meg til en Pc - litt tungvindt på mobilen. Var egentlig nysgjerrig på om det var noe som kunne ettermontere evt. Men har Google litt uten å bli noe veldige mye klokere. 

Alt kan ettermonteres! Selv om BMW aldri gjorde det tilgjengelig som en ettermontering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka litt i delekatalogen nå:

05 525XI (med Servotronic i utstyrslista) har tannstang med delenummer 32 10 6 780 124 og benevnelse Rmfd hydro steering gear Servotronic.

06 525XI (Pre-LCI) og 08 525XD (LCI) uten servotronic i utstyrslista har tannstang med samme delenummer og benevnelse.

Er også samme delenummer på det som kalles Torque converter servotronic til de 3 over

Min tidligere 08 520d har en tannstang med delenummer 32106795340 og benevnelsen Rmfd hydro steering gear Servotronic.

Så det virker som om alle har Servotronic. Eneste jeg fant på det store internett er at fra 09/05 ble styring av Servotronic flyttet til en annen modul

"The Body-Gateway Module (KGM) will be fitted as of 09/2005 in the E60, E61, E63, E64. The KGM replaces the gateway function of the Safety and Gateway Module (SGM) fitted to date. The following additional functions are integrated in the KGM" 

Front central-locking system (previously in the door module)
Front power windows (previously in the door module)
Door mirrors (previously in the door module)
Front door lighting (previously in the door module)
Micro power module
Servotronic

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Otis skrev:

@laffe Ja, det er sant. Jeg har lest feil/dårlig dårlig sjekket. 

Men jeg er helt sikker på at jeg ikke servotronic på min 08 e61 525d. Det var ingen forskjell på min.

Ja, det var det samme på min 08 modell som også hadde servotronic i følge delekatalogen. Men den var ikke lettere på rattet i lav hastighet slik jeg ville trodd den skulle ha vært. Mulig BMW etterhvert gikk bort fra den funksjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Som helt fersk E61-eier lurer jeg litt på originalhøyde. Synes den er litt lav forran stiv. Nå er det 18toms M-Sport felger som jeg synes er veldig fine. Disse har lav profil. Sett opp mot min gamle E39 med 16toms felger får jeg med en gang denne senket følelser.

Avstand dekk til skjermkant er drøyt 3cm. 
 

Ser i utstyrslista at det ikke er nevnt noe med nivåregulering bak. Kom alle E61 med luftbelger og nivåregulering?

Har sportsinteriør med tilhørende ratt. En person har dytta inn BMW emblemet så det er bulka. Ser ikke spesielt kult ut. Kan Airbag tas ut og kapslingen tas av slik at jeg kan dytte emblemet ut igjen?

Rattet er i tillegg veldig seigt. Nesten klissete å ta på. Ganske ukult. Det er såpass slitt at teksturen i skinnet er vekk. Det er også helt matt. Er det noen måte å få dette bra på? Eller kan et nytt ratt være bedre? Hvis det er FUBAR.

Festeskruene(vri en halv omdreining) til lokket på innsiden av bakluka, der mangler det en. Finner dem ikke noe sted i ETK. Noen tips til delenummer?

Ellers noen tips en uerfaren E61 eier må se på? Bilen kjører ellers veldig bra synes jeg. Går jo som en GoCart i svingene.

Forøvrig en 525i med M54 motoren. Vanos og DISA-deler er allerede bestilt. Synes den bruker litt mer bensin enn jeg tror den skal. Snitter på 1,1 på blandet kontra min gamle E39 520 som snitter på 0,85 på blandet kjøring. Den brukte dog mye mer da jeg kjøpte den.

Dette er mye bil for pengene til godt under 50 000kr

LED-bar skal flyttes under skiltet eller fjernes helt. Har ikke bestemt meg helt. Lyser jo som en sol..

B734FD6B-BB00-4FA9-9601-7E3A9E4BAF21.thumb.jpeg.1cd950e4645e870629df3af5037f4d7a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...