Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Alle har luft bak, se opp for ledningsbrudd til bakluke og sjekk drenering fra takluke (om utstyrt med). Bilen er litt lav i utgangspuntet, kan måle på min med M-sport, men det er bedre mål med midten på navet til skjermkant. Emblemet på ratt skal kunne byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg gjorde da jeg besiktiget var å sjekke radio-mottak, fjernstyrt sentrallås, vindusvisker, vindusspyler, vindusåpning, baklukeåpning og lukking(servo), alle lys i bakluka.
Alt virker enn sålenge. Så får vi håpe det forholder seg slik :)

Lette spesifikt etter en bil uten takluke. Har styra nok med takluker på tidligere biler, og bruker det aldri.

Emblem på ratt lar seg ikke nappe av, mulig jeg må inn med tyngre skyts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Har sportsinteriør med tilhørende ratt. En person har dytta inn BMW emblemet så det er bulka. Ser ikke spesielt kult ut. Kan Airbag tas ut og kapslingen tas av slik at jeg kan dytte emblemet ut igjen?

Emblemet er vel limt på.

 

Rattet er i tillegg veldig seigt.

Du kan jo prøve med skinnrens da. Men har det sprekt og søm er kommer ut, å er det ikke mye en kan gjøre enn å trekke om eller bytte rattet.

 

Forøvrig en 525i med M54 motoren. 

Driftsikker motor til aller høyeste grad. Skift olje ofte, plugger, veivhusvent.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emblemet er limt på altså! Da skal jeg prøve å varme det forsiktig opp og prøve å vippe det av. Jeg har lest litt rundt på nett hvor det blir sagt at det ikke er limt.. Har du erfaring?

Ja, jeg skal forsøke skinnrens i helga. Dro av det med en fille igår og det kom av mengder med svart guff.

Ja, jeg har god erfaring med M52 og M52TU og mine foreldre har den senere N52 i sin E60 523i. Jeg blir litt skremt av hvor mye mer avansert en neste generasjon motorer fra BMW ble!
Derfor jeg i hovedsak ville ha M54.

Oljeskift blir gjort straks. Den har gått drøyt 6000km på denne olja nå. Har for vane å bytte hver 10 000km.

I tillegg til DISA-ventilen og Vanos o-ringer er det første jeg sjekket på motor veivhusventilasjonen.
Den er byttet på et tidspunkt leser jeg ut av servicehistorikken(som forøvrig er fulgt til punkt og prikke). Fikk imidlertid ingen turtallsendring eller noe reaksjon overhodet da jeg tok av oljepåfyllingslokket. Flyttet oppmerksomheten bort på peilepinnen og den er selvfølgelig løs. Jeg antar at den var ute en tur da dette ble byttet.

Jeg nevnte kanskje i tulletråden(eller heter den Off-topic nå?) at jeg synes den på jevn belastning kan nappe litt. Så det første jeg skal få orden på er veivhusventilasjonen. Det skal vel helst være tett mellom blokk og peilerør.
Så jeg har bestilt bolten og o-ringene til peilepinne og rør, så får vi prøve dette først. Får samtidig sjekke avstikkeren som går mot oljeseparator om det er tett.

Om ikke det utløser noen reaksjon når oljepåfyllingslokk tas av så får jeg gå mer drastisk tilverks. Foreløpig er det ikke noen form for sug i oljepåfyllingen slik jeg mener det er på min E39 med M52TU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FredrikE24 skrev:

Emblemet er limt på altså! Da skal jeg prøve å varme det forsiktig opp og prøve å vippe det av. Jeg har lest litt rundt på nett hvor det blir sagt at det ikke er limt.. Har du erfaring?

Ikke erfaring, men husker for endel år siden da jeg var på jakt etter ny airbag på min E60 og da så jeg flere der logoen var avrevet. Så ut som bare en pappbit bakom. Så det så veldig ut som på bildene der at den bare en limt på. Har heller aldri sett løse logoer til ratt i ETK heller.




Jeg nevnte kanskje i tulletråden(eller heter den Off-topic nå?) at jeg synes den på jevn belastning kan nappe litt.

Det er kjent problem på tidlig (nå nevner ikke du din årsmod.) E60/61, lugging, napping og da har ofte converter vært synderen.

 

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha revet av emblemet på rattet mitt kan jeg skrive under på at det ikke er limt.

Jeg tror kanskje det er best å ta airbagen av rattet og se om man kan ta av "kapslingen" på en eller annen måte.

Emblemet har fire armer som er satt inn i tilsvarende fire hull i kapslingen og foldet 90grader. Så da jeg rev den av, så måtte jeg bruke mye kraft for at disse skulle rette seg ut.

For min del så var emblemet stygt bulket fra før at jeg i utgangspunktet var ute etter å rette det ut.
To en PEN-hammer og retta det greit ut igjen fra baksiden. Lagde en slakk bøy på alle armene og tredde de inn i sine respektive hull nok til at den sitter fint på. Det blir nok imidlertid et nytt 45mm emblem til å klistre på i framtiden!

Egentlig litt overrasket over designen BMW har valgt her mtp at det er så enkelt å bulke emblemet. Er formet litt som en glassflaske-kork.


Sjekket opp i veivhusventilasjonen. Ved å stappe peilerøret godt på plass nedi blokka så fikk jeg suget jeg ville ha fra påfyllingshullet. Sier meg fornøyd med det. Har heller ikke opplevd rykk etter dette.
At dette er relatert til converter i mitt tilfelle tror jeg ikke. Har vært borti dette på Mercedes og det er litt mer "voldelig" i fremtoningen, om ikke så mye.

Hører svak susing fra DISA-ventil området. Mekanismen virker, men jeg tror at selve spjeldet får rotere fritt. Momentet fra motoren virker å være litt ujevn. Kan ha flat pedal og det går bra, men i det jeg går av gassen(lavere luftstrøm i innsuget?) kan den kvikne til litt som om spjeldet skifter posisjon til sitt eget forgodtbefinnende. Knapt merkbart, men allikevel. Som tidligere nevnt er DISA-ventil reparasjonskit bestilt med alu-spjeld, ny membran og spjeldoverføring.

Har også kjøpt ny innsugsbelg da denne har diskutabel tilstand.

Neste ting:

Gikk gjennom bilen igår, lastet ut vinterdekka og gikk gjennom bagasjerommet.
Det ene hengselet på gulvluka er gåen. Ganske kjipt når man åpner luka og gassfjærene løfter den opp og hengselet på ene siden ikke henger med.

Igjen synes jeg ETK er vanskelig å finne frem i. Finner ikke hengselet..! Noen tips her?

Rollo i bagasjerom. Denne virker å ha en fancy funksjon hvor den i overtrukket tilstand viker unna når man åpner enten glassluka(?) og bagasjeromsdøra. Dette hangler litt. Noen spesielle ting jeg skal se på? Noen med tilsvarende erfaringer? Etter å ha åpnet luka hører jeg aktuatoren til disse pinnene rører seg, men rollo har ikke løftet seg.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektriske motorer på baksiden av plasten der rolloen går opp. Halvveis stuck her også. Demonter og sjekk at motorene funker og sjekk at rolloen går lett oppover, ellers har ikke motoren nok kraft til å dra den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må mase litt om denne luftfjæringen. Vet mange skryter uhemmet av luft. Er det fordi dette regnes som eksklusivt i bilverdenen? Særlig på biler med luft i alle hjørner? Jeg må si at jeg selv aldri har latt meg imponere stort over luftfjæring. Konvensjonelle fjærer er både komfortabelt og bra. Når det kommer til nivåregulering hadde jeg en Mercedes med hydraulisk nivåregulering og dette var behagelig saker! Var imidlertid et kostbart og avansert å reparere. Ser for meg at luft er en mye billigere løsning som ikke nødvendigvis er bedre.

Jeg har alltid følt det litt stumpete og stutt. Skal det være slik? Min E61 er nemlig temmelig stutt bak. Bilen står rett, har fin høyde, og kompressoren jobber ved lastendring. Så den biten er nok OK. Men det føles allikevel stumpete og stutt. Noen erfaringer? Føler jeg kjører senka bil over fartsdumpene. 18toms M-Sport hjul hjelper sikkert heller ikke på komforten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte litt det samme på min E61, spesielt de gangene jeg att i baksetet tenkte jeg litt mere på det. Men aldri sånn at jeg så på det som et problem. Evopower her inne slet vel med at hans E61 var veldig stiv etter bytte av dempere bak om jeg ikke husker feil. Usikker på om han fant noen løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Otis skrev:

Ganske enig med dere begge, men det er så mye bedre med last at jeg velger å ikke bry meg så mye om bevegelse med tom bil.

Ja, ganske kjekt å slippe en feriestappa bil som henger på bakfjærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører E61 med x-Drive og har hele tiden tenkt at den er så stiv bak fordi den har standard understellet som bare kjører rundt med litt mer luft en biler med vanlig høyde. Har ikke sjekket delenummer mot en bil uten x-drive, så er en standard hofteskudd antagelse.
Er det noen som har opplevd at disse blir mykere i baken etter litt nedjustering av høyden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn erfaringsmessig, hvor lenge varer hjullagere bak? Har 245k km på min og har byttet de foran preventivt. De bak vil jeg helst slippe å bytte i garasjen som jeg har nå og han lokale skrumesteren sier at han muligens ikke har alle de nødvendige avdragere liggende. Ikke så mye på Google om gåen hjullager bak på E60 heller, så tyder på at de holder en stund. Kjører standard M-sport hjul bak, så blir nok lavere slitasje på lager kontra hos de som spacer ut hjula maksimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...