dopus Skrevet Juli 17 Skrevet Juli 17 (endret) usikker på om ventilen er lik på E61 og F11. Veldig vanlig problem på F11, og lett å finne på Ebay til F11. Fant en link til norsk nettbutikk. https://www.autoupgrade.no/products/selenoid-valve-til-kompresor-bmw-e61-e70-e71-e72 Jeg ville ha tatt ut og demontert ventil fra kompressor, og koblet strøm på ventil for å se om den klikker av og på slik den skal. Endret Juli 17 av dopus laffe reagerte på dette 1
laffe Skrevet Juli 17 Skrevet Juli 17 Takk for alle tips @dopus og @E.C. Endte med å bestille ny "komplett" kompressor da det frister litt å ha fungerende bil i ferien (selv om det er nummer 2 bil) og det er vel det som gir største sjansee for å få fikset feilen raskt. Men skal ta en titt og se på kompressoren når jeg kommer hjem, er det fiksbart kan jo evt. ny kompressor sendes i retur. E.C. og dopus reagerte på dette 2
laffe Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 Er i gang med bytte av kompressor, men ble litt forvirret når det fulgte med et ark fra Arnott om å fjerne fittingen på de originale luftslangene og montere de direkte i de premonterte nipplene på kompressoren. Ble liksom ikke 100% komfortabel med å fjerne nipplene på de gamle slangene da de ikke ser helt like ut som de på bilde.
Ingvaldsen Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 (endret) 1 time siden, laffe skrev: Er i gang med bytte av kompressor, men ble litt forvirret når det fulgte med et ark fra Arnott om å fjerne fittingen på de originale luftslangene og montere de direkte i de premonterte nipplene på kompressoren. Ble liksom ikke 100% komfortabel med å fjerne nipplene på de gamle slangene da de ikke ser helt like ut som de på bilde. gjorde akkurat denne jobben, ringene med kon var for trange til å få presse inn slange som tenkt så måtte skru de ut å montere på de nye koblingene manuelt. det kan jo være en fordel for det er jo en oring på innside og utside som da blir ny. men det er jo ingenting i veien for å bruke de gamle, du finner fort ut med såpevann om de lekker. dette er vell en bruksanvisning som ønsker at ting blir gjort så ikke folk skrur for hardt å ødelegge blokka/gjengene. Endret Juli 24 av Ingvaldsen laffe reagerte på dette 1
laffe Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 @Ingvaldsen Takk for svar. Endte med å skru ut de nye nipplene som fulgte med kompressoren og gjenbruke de gamle. Fikk dog ikke bilen til å løfte seg så om det ikke lekker fra de nevnte koblingene til ventilblokka kan det se se ut som jeg har gått i delebytte-fella🙈 Får sjekke med litt såpevann rundt koblingene etterpå, men kjente ingen antydninger til lekkasje med fingrene i hvert fall. Så heller ingen skade på høyre belg når jeg drev å bytta kompressoren så blir litt i stuss uansett nå.
laffe Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 Ja, starter og går frem til level control feilmeldingen slår inn. Skal gå over belgene og koblinger med såpevann i morgen og se om jeg finner noen lekkasjer.
Ingvaldsen Skrevet Juli 24 Skrevet Juli 24 28 minutter siden, laffe skrev: Ja, starter og går frem til level control feilmeldingen slår inn. Skal gå over belgene og koblinger med såpevann i morgen og se om jeg finner noen lekkasjer. kan det være at høydesensorer ikke liker seg der de står nå ? kanskje det hjelper å jekke bilen bitte litt for å få et annet punkt på kontaktflaten på sensor. kan også prøve å slå av og på transport modus også. laffe reagerte på dette 1
laffe Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 Skal teste det ut👍 Fant forøvrig ikke noe lekkasjer rundt ventilblokka sine tilkoblingener så ser ut som det ble bra. Skal prøve å sjekke belgene også nå med litt såpevann, men litt vanskelig å skikkelig innsyn til disse samtidig som kompressoren går.
Otis Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 Får du overhode noe trykk noen plass når kompressor går? Du kan teste det ved å koble av en trykkledning og montere en ballong feks. Du har diagnose verktøy for å styre kompressor?
laffe Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 @Ingvaldsen testa litt med å jekke opp og ned litt på begge sider uten at det endret noe. Men nivå sensorene ser ut til å fungere i hvertfall, kompressor starter når jeg slipper bilen ned med jekken og stopper når jeg jekker den opp til "riktig" høyde. Men sliter litt med å få sett skikkelig på luftbelgene samtidig som kompressoren går. Ingvaldsen reagerte på dette 1
laffe Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 4 minutter siden, Otis skrev: Får du overhode noe trykk noen plass når kompressor går? Du kan teste det ved å koble av en trykkledning og montere en ballong feks. Du har diagnose verktøy for å styre kompressor? Har ikke diagnoseverktøy til å starte kompressor nei. Tør ikke si hva slags diagnoseverktøy jeg har her😅 Har ikke testet om om det faktisk i kommer noe trykk nei, burde sikkert gjort det før jeg demonterte den gamle kompressoren også🙈
Otis Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 Vil du låne mitt verktøy? Vi bor jo ganske nært hverandre. Evt kan jeg sikkert bistå deg litt. Ingvaldsen, laffe og E.C. reagerte på dette 3
laffe Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 @Otis Ikke utenkelig at det blir aktuelt, takk for tilbudet👍 Skal prøve å få sjekka om det kommer luft fra ventilblokka før jeg gjør noe mer. Har også 2 billig luftbelger liggende som fulgte bilen også som jeg evt. kan prøve å montere. Klarte dog ikke se noen lekkasjer fra belgene, men vanskelig å få sett de skikkelig med bilen på bakken og hjulene montert.
dopus Skrevet Juli 25 Skrevet Juli 25 såpevann rundt koblingene bør jo avsløre lekkasje (da bobler det) Har ikke erfaring med E61, da jeg har F11, men regner med at den har en fordlingsblokk etter kompressoren slik som på en F11. Sjekk først om det kommer luft ut fra fordelingsblokken når kompressor går. Det går an å teste om solenoidene åpner og lukker seg i den fordelingsblokken. Ligger en video på youtube som viser framgangsmåte.Hvis det ikke kommer luft ut fra fordelingsblokken når kompressor går, så er det et eller annet med blokken. ca 8min 30 sek ut i denne videoen: https://youtu.be/jBzNmhH7J-0?si=PKFm6vly72hbB7y6 laffe reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå