Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

On 7.10.2016 at 10:17 PM, Evenol said:

Skal bytte bremser rund baut på en E61 525D. Hva er deres erfaring med å f.eks kjøpe uorg. skiver, men org. klosser? Eller bør alt kjøpes originalt? Ser Koed f.eks. tar 500,- per uorg. skive, kontra GS sine uorg. for 1100,- og originale for 1500,-.

Bremser ville jeg kjøpt originalt/OEM, om du ikke vil ha slisser etc., siden prisforskjellen ikke er så stor. Med BMWCCN rabatt får jeg opp 682,50 for OEM fremre bremseskiver og 540,- for bakre hos Koed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ^B^M^W^ skrev:

Bremser ville jeg kjøpt originalt/OEM, om du ikke vil ha slisser etc., siden prisforskjellen ikke er så stor. Med BMWCCN rabatt får jeg opp 682,50 for OEM fremre bremseskiver og 540,- for bakre hos Koed.

OEM hos Koed er ikke originalt fikk jeg beskjed om. Tror det var A som er originalt, og disse koster vel 1200 eller 1300 hos Koed før rabatter.

Endte på Zimmermann skiver og Textar klosser og er veldig fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle starte bilen (2004 530i - M54) i dag så ville ikke starteren være med på den slags. Når jeg vrir om nøkkelen fungerer alt unntatt starter. Ikke så lett å høre om noe klikker eller ikke ved starteren siden det er så mye som drar i gang når nøkkelen vris om, men jeg synes det virker som om den er helt tyst derfra. Skal ta en diagnose senere for å se om det er lagret noen feil.

Noen som har noe godt tips til hva jeg kan sjekke? Vil ikke skru så mye siden jeg har feber og ikke er i form. Er jo umulig å komme til starteren uten å demontere innsug, så det orker jeg ikke å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Evenol said:

OEM hos Koed er ikke originalt fikk jeg beskjed om. Tror det var A som er originalt, og disse koster vel 1200 eller 1300 hos Koed før rabatter.

Det stemmer ikke med min erfaring fra kjøp hos Koed.

OEM = samme kvalitet fra samme fabrikk/produsent som originalt, bare at det ikke er gravert BMW på delene. Det kan muligens være en misforståelse med at Koed bruker "A" etter delenummeret for disse delene, eller tilfeller der BMW har byttet OEM. Det Koed kaller kvalitet A er imidlertid fra annen fabrikk/produsent eller B-sortering med annen merking, her bruker de "U" etter delenummeret. For originale deler bruker de delenummeret alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst på litt mer lyd i bilen. Selvfølgelig digg at den går så stille, men kunne vært litt mer lyd. Tenkte derfor å åpne den bakerste lyddemperen og sveise igjen hullene i røret som går gjennom lyddemperen, eventuelt byttet ut røret med et som er helt. 

Noen som har tanker om dette? Vil ikke ha during på motorveien, men jeg vil høre litt motorlyd når jeg gir på :) 

Hvor mye demper den bakerste lyddemperen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda da var tiden inne for eu kontroll på min 530xdat. Ikke eu godkjent pga oljelekkasje innsug og lekkasje på slange til intercooler, samt defekt glødeplugg, prisoverslag 20000,- før rabatt vel å merke, oh lord. Flere med 3,0d motoren som har opplevd lekkasje på innsug??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Torbjørn E39 skrev:

Jadda da var tiden inne for eu kontroll på min 530xdat. Ikke eu godkjent pga oljelekkasje innsug og lekkasje på slange til intercooler, samt defekt glødeplugg, prisoverslag 20000,- før rabatt vel å merke, oh lord. Flere med 3,0d motoren som har opplevd lekkasje på innsug??

Uansett om man får kvittering i handa eller ikke, hadde jeg aldri gjort den jobben der på verksted! :o Hva kom det på inkludert rabatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Torbjørn E39 said:

Jadda da var tiden inne for eu kontroll på min 530xdat. Ikke eu godkjent pga oljelekkasje innsug og lekkasje på slange til intercooler, samt defekt glødeplugg, prisoverslag 20000,- før rabatt vel å merke, oh lord. Flere med 3,0d motoren som har opplevd lekkasje på innsug??

Jeg hadde lekasje fra swirlflaps mekanismen (det rant olje ut), så kjøpe et slikt blende sett på ebay med nye pakninger for innsuget og det gjorde susen. 500-750 kroner inkludert frakt og toll og jeg gjorde jobben selv som er ganske grei. Om du ikke skrur selv så kan du be et verksted montere det. Da fjerner du/de swirlflaps, du får nye pakninger om lekkasjen kommer fra et annet sted og du slipper å kjøpe et nytt innsug. 

Defekt glødeplugg og litt olje på intercooler røra kan da ikke være EU feil..? Har nettopp EU godkjent en BMW hos BMW med 1 defekt glødeplugg. Og i følge BMW er det helt normalt med litt olje i intercooler da jeg har sett dette og spurt dem en annen gang. Eller?   

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekkasje fra innsug er alltid i gjennomføringen til swirlflaps (med mindre innsuget ditt er sprekt, som er heller sjeldent). Montere swirl flaps erstattere så er problemet løst.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke for å disse på e60...men. Jeg har hatt flere e28 og deretter e60. Den ble solgt og nå har jeg en e39. 

Må bare si at e60 er god å kjøre. Man flyter avgårde uten noe støy og man har mange valg i idrive og multimedia alt etter hvilket utstyr man har. Sports eller komfortsetene er gode. Det er god plass. Hjulbuene kan romme store flotte hjul.

Men: makan til dårlig sammenskrudd bil, full av el.feil, barnesykdommer, osv osv. Jeg hadde mer følelsen av å kunne stole på e28 jeg hadde for 11 år siden. Denne var også mekanisk og gjorde som jeg ønsket. E60 med fly by wire og automatkasse var skjeldent like kjørbart og inspirerende. Bilen ble hakket for stor til aktiv kjøring også. Altså mindre bmw gener i mine øyne. Jeg hadde preface 04 automat og vet om alle feilene med disse.. 

Nå har jeg e39 manuell facelift og har fått tilbake den gode bmw følelsen. Det er kjørbart, mer lekent, dashbordet er vinklet mot føreren, alle funksjoner er til stede med et knappetrykk istedenfor via menyer på idrive. Og komforten er jaggu ikke langt unna e60. Mindre som kan gå galt med mindre elektronikk. Ja e39 begynner å ruste, men minimalt på min heldigvis.

E39 er også den 5 serien som er finest å se på i mine øyne, selv om jeg har falt fullstendig for f10/11 også. Men spørsmålet er om jeg stopper med e39. Etter e60 erfaringen så er jeg ikke sikker på om alt nytt er så veldig mye bedre. Less is more. Det er vel også e30 et godt eksempel på.

Ellers ønsker jeg alle e60 eiere lykke til med et flott fremkomstmiddel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en e60 med M54B22, og synes ikke den går spesielt bra. Merkes ikke ved vanlig kjøring, men ved forbikjøringer og ved hard akselerasjon er det ikke spesielt imponerende. Ja, jeg er klar over at 170hk på 1600kg ikke er spesielt mye, men må da flytte seg litt det også? 

Skulle foreta en forbikjøring i dag. Lå i 90 km/t og hadde kald motor, så ville ikke dra den helt ut. Satt den derfor i 4., men det skjedde ikke spesielt mye. Farten økte, men ikke spesielt fort. 

Tok derfor diagnose, da jeg kom hjem. Har ikke dukket opp noen nye feilkoder siden sist, men jeg tror heller ikke den er noe latere enn den var for noen måneder siden. 

Uten%20navn_zps5f0aqfna.png

Nr. 2 er oljenivåsensor. 

Nr. 3 er kjølevannstemperatursensor? 

Nr. 4 er noe med klimaanlegget? 

Så, kan feil på disse sensorene gjøre at den struper effekten litt? Og pleier det å være kabelbrudd, eller pleier disse sensorene å ryke? 

 

Edit: Sjekket DISA-ventilen min nå. Den holder vakuum og pinnen til spjeldet sitter godt, så jeg tror den er i orden. Den slapp spjeldet ca 45 grader tilbake da jeg tok vakuumtesten. Synes kanskje det er litt langt ift. hva jeg har sett på nettet, men den holder iallefall vakuum. 

Endret av Eselfjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Eselfjes skrev:

Har en e60 med M54B22, og synes ikke den går spesielt bra. Merkes ikke ved vanlig kjøring, men ved forbikjøringer og ved hard akselerasjon er det ikke spesielt imponerende. Ja, jeg er klar over at 170hk på 1600kg ikke er spesielt mye, men må da flytte seg litt det også? 

Skulle foreta en forbikjøring i dag. Lå i 90 km/t og hadde kald motor, så ville ikke dra den helt ut. Satt den derfor i 4., men det skjedde ikke spesielt mye. Farten økte, men ikke spesielt fort. 

Tok derfor diagnose, da jeg kom hjem. Har ikke dukket opp noen nye feilkoder siden sist, men jeg tror heller ikke den er noe latere enn den var for noen måneder siden. 

Uten%20navn_zps5f0aqfna.png

Nr. 2 er oljenivåsensor. 

Nr. 3 er kjølevannstemperatursensor? 

Nr. 4 er noe med klimaanlegget? 

Så, kan feil på disse sensorene gjøre at den struper effekten litt? Og pleier det å være kabelbrudd, eller pleier disse sensorene å ryke? 

 

Edit: Sjekket DISA-ventilen min nå. Den holder vakuum og pinnen til spjeldet sitter godt, så jeg tror den er i orden. Den slapp spjeldet ca 45 grader tilbake da jeg tok vakuumtesten. Synes kanskje det er litt langt ift. hva jeg har sett på nettet, men den holder iallefall vakuum. 

På min e60 m54b22 merket jeg også dårlig drag, men motsatt av det du beskriver. Her va motoren så lat at det må ha vært noe feil med den. Først når jeg passerte 4500 omdreininger gikk den slik at man kunne kjøre forbi biler eller rett å slett bare øke farten på en litt aktiv måte. Under 4500 var det som å kjøre med halv gass.

Jeg fant frem til at det var feil på vanosen. Den ene kammen sto i høyt turtall posisjon. Derav dårlig bunndrag. I tillegg var autonatkassen på trynet. Fikk ikke bygget opp nok trykk i converteren. Siden automatkassen snakker ilag med hvor mye man presser inn gasspedalen, ble det til kickdown bare man skulle øke farten littegrann. Det endte med at den måtte kjøres stort sett i manuellfunksjon på automaten.

Siden du ikke har noen feilkoder ville jeg sjekket vanosenheten først :)

Jeg var også i tvil om det skulle være slik siden e60 er en tung bil. Men etter å ha prøvd en e36 320i med 20hk mindre som virket til å ha nesten det dobbelte i effekt i mellomregisteret, var jeg ikke i tvil. Vanosen var på trynet. Men solgte bilen, orket ikke å fikse det også. Hadde ikke gjort annet enn å fikse snåfeil på den.

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...