Gå til innhold

Hvordan Fotografere Bilen Proft?


tmice
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 844
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Hei! vet ikke om dette er riktig tråd å spørre i , men!

Her er noen bilder jeg har (prøvd) å ta. :

1zy7d386vq8z8mtb6n9s.jpg

rszk25xysvs5oidxylpe.jpg

j7yvwx93d96jz2zlum9p.jpg

Som dere ser, så blir bildene helt feil, vil helst ha de sånn at man ser bildet klart, å ikke sånn at bilder henger igjen ett sted, å stopper et annet sted. eller at det blir altfor mørkt.

Kameraet jeg bruker er et Canon Eos 1000D.

så hvis noen har noen tips å komme med, så blir jeg glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gadd ikke og lese igjennom hele tråden men her er noen ting jeg tenker på når jeg skal ta bilder av bil som står stille

#location

#gjerne ganske mørkt sted (evnt kvelden) (vis du har tilgang til blits osv)

#hindre/dekke til alt uekte lys (gatelys osv da dette har en fæl tendens til og forvrenge farger)

#spennende vinkel (tar gjerne bilder i 8-9 forskjellige vinkler for og ende opp med 2-3 brukendes)

#softbox/lastolite (kan også bruke laken/gardin så lenge det er hvitt) til og ha foran blitsen for og mye opp lyset

# vis salg skyt foralldel i jpeg og slipp unna redigering.. mange blir redde vis de ser at bildene har vært igjennom PS.. vis til annet bruk skyt i raw vis du har tilgang til PS...

#se for deg hva du evnt vil gjøre med bildet i PS når du tar de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har for lang lukkertid.

Bruk stor blenderåpning (lavt tall) og høy iso, og prøv å hold lukkertiden så kjapp som mulig (høyt tall)

Det som da blir problemet er at bildene blir alt for mørke, ser bare lys fra bilene. som som her :

d9k7z8sjh7e33tccnv3a.jpg

56wzna29gq7szbufn7zf.jpg

Har ikke prøvd som som du sa, bare noen bilder jeg hadde fra jeg prøvde. åssen får jeg stilt inn som du sier? er ganske blank på det med speilreflekskamera:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

først og fremst stiller du inn "hjulet ditt til M,A,S eller P der M: er helt manuelt, A: har auto lukkertid og lar deg velge blender, S: er vel auto blender og mauell lukkertid og P: auto blender og lukkertdi og mauellt på div andre funksjoner.. hvordan du justerer disse foskjellige tingene er forskjellg fra kamera merke til merke men det finner du ut ved og lese bruker veiledningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et meget godt tips hvis noen skal redigere et bilde,

1; gå inn på www.tinypic.com

2; last opp bilde du skal ha

3; når bilde har blitt lastet opp, er det en liste ved siden av bilde, der trykker du på Edit

4; så for du opp bilde du skal redigere, her kan du velge størrelse av bilde, lysstyrke, fogge bilde, få frem detlajer, skrive ord på bilde i masse forskjellige skrifter, bivinkle bilde osv, utrolig stort utvalg i tillegg er dette elg gratis, jeg synes dette fungerer meget bra! Og er lett og bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Har ikke prøvd som som du sa, bare noen bilder jeg hadde fra jeg prøvde. åssen får jeg stilt inn som du sier? er ganske blank på det med speilreflekskamera:P

Vet jeg svarer på et gammelt immlegg, men jeg tviler strekt på at Canon 1000D med maks ISO på 1600 og kitlinse kan produsere kjapp nok lukkertid for å fryse bevegelsene i bildet uten at de blir for mørke.

Det trengs nok et nyere kamerahus med mulighet for høyere ISO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fotoekspert, men litt har jeg da plukket opp her og der. Det spiller ingen rolle hvor bra kamera man har, dersom man ikke bruker det riktig. Gode spec på iso, blender og lukketid hjelper deg et stykke på vei, men skal man ta gode bilder i dårlig lys er det stativ som gjelder. Hvis ikke blir det kornete, og/eller motivet flyter utover. Fargene blir også helt rare. Mange vil gjerne fotografere bilen når den står stille, og da er et stativ en billig og god investering. Alternatibt kan nyere speilreflekskameraer ta bilder i RAW-format, hvilket fordrer egen programvare og masse redigeringsmuligheter i etterkant. HDR er også et fint triks dersom man sliter med mørke skygger og utbrente farger i samme bildet.

Noen eksempler på bilder jeg har tatt. (Alt er knipset med et gammelt Canon 350D):

Enkelt bilde tatt med stativ og 30 sek lukketid.

fpjuvfts9bf2n8b0ows2.jpg

Lang lukketid kan også brukes til å lage kule effekter:

016le3nl737nr260gbkj.jpg

Og så har man HDR-leken. F.eks. Kan disse 3:

5gadh3xh8dgfm5qziiow.jpg

7b6e7glbg9ku6wh23ujs.jpg

shmm21acb6j4jmloemxc.jpg

Kombineres for å håndtere de vanskelige lysforholdene som solen gir, og få dette:

auell24h9svnmh3fx6kk.jpg

Eller man kan gjøre det litt fancy (men mer unaturlig):

hw9zbl9e75ltaa5xoxdj.jpg

6t1p9ac86dd2ai2xqexa.jpg

a0dvocs2f5x1a72e9cxm.jpg

Siste er tatt med ustø hånd. Derfor noe uklart. Men poenget er den dramatiske himmelen.

Disse bildene er langt fra plettfie. Jeg kunne listet opp en haug med feil på hvert eneste selv, uten at jeg er noen proff. De er bare for å illistrere mulighetene, og vise hva man kan få til med riktig bruk. Jeg har knipset lite i bevegelse, men der kommer riktig kombinasjon av lukketid og stø hånd virkelig inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har RAW format på mitt kamera men er ikke helt sikker på hva det er? Tror i allefall det er et format som ikke svekkes i kvaliteten jo mer du redigerer, lagrer osv :P

Har EOS 1100D og det synes jeg er et perfekt kamera for meg, har også økt ISO fra 1000D på 1600(?) til 6400 og ingenting å klage på :) Men mangler er godt stativ da jeg har bl.a 55-250 linse og har lyst å ta litt mer bilder i mørket, noen som vet om et bra og billig stativ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen bilder fra meg. De fleste er tatt med nikon D5100. Har et Sigma 18-200 (3,5-6,3) objektiv. Stiller som regel inn på høyeste blenderåpning.

Tar imot all (konstruktiv) kritikk :D

DSC_0167_zpsfaa6baf1.jpg

DSC_0056_zps31cb7f67.jpg

DSC_0170_zpsf661d68d.jpg

DSC_0136_zps32e9b718.jpg

DSC_0095_zpsc03859c5.jpg

DSC_0014_zps25bd1528.jpg

DSC_0040_zps5f2643e7.jpg

Mvh

Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...