Gå til innhold

Hvor godt går en 320d e90 i forhold til 325i E36?


 Share

Anbefalte innlegg

generelt vil dieselen virke mer sportslig og anbefaler også denne på det varmeste

Så rart at BMW Motorsport ikke kom med diesel på nye M3 da, hvis dieselmotorer er så sportslige?

For dumt å påstå det der ;)

det er for dumt å påstå det motsatte.

nå parkerer en 325tds som er justert deg, i mine øyne er det sportslig når den river seg løs på 2 og 3 gir på tørt, noe jeg har mine tvil om at en 328i klarer etter hva jeg så i dag(en 328i som spola av gårde, daua ut på 2 gir) så da kan man vel si at de er sportslige i forhold til mange bensinmotorer..se på båtracing, mer og mer over til diesel.. lamborghini måtte ha 10 liters motorvolum for å holde følge med en 5 liter turbodiesel. Se på WTCC eller le mans...Men selvsagt smak og behag, her i gården er det turbodiesel som gjelder LETT! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå parkerer en 325tds som er justert deg, i mine øyne er det sportslig når den river seg løs på 2 og 3 gir på tørt

Isåfall synes du feil. Kraftig betyr ikke nødvendigvis sportslig og sportslig betyr ikke nødvendigvis kraftig. Sportslighet handler mer om motorkarakteristikk enn rene krefter. Derfor regnes ofte Honda og Alfa Romeos motorer som svært sportslige (i hvert fall de klassiske versjonene), selv om de ikke produserer nok krefter til å dra løs hjulene i standardform.

Se på WTCC eller le mans...Men selvsagt smak og behag, her i gården er det turbodiesel som gjelder LETT! :)

De aller fleste løpsserier tilbyr i dag strengere krav til bensin- enn diesel-biler, derfor har diesel-biler blitt langt mer utbredt innenfor grenene. Ofte tillates det turbo på diesel-bilene opp til en viss størelse, mens bensin har en langt strengere grense å forholde seg til.

I LMP1-klassen (Le Mans Prototype 1) er for eksempel forskjellene slik:

intended especially for manufacturers: minimum weight of 900 kg (1980 lb). Naturally-aspirated engines limited to 6000 cc (366.1 ci). Turbochargers and superchargers allowed for gasoline engines with a maximum displacement of 4000 cc (244.1 ci) and for diesel engines with a maximum displacement of 5500 cc (336 ci).

http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Mans_Prototype

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Er med simmelim på denne altså, har også prøvd en 120d med chip, har aldri prøvd noe i nærheten!

Hvordan finner folk sånne gamle tråder ? :P

Ja da har du jo kjørt mye sprækebiler, vis en 120D med chip er noe av det råeste :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er med simmelim på denne altså, har også prøvd en 120d med chip, har aldri prøvd noe i nærheten!

Hvordan finner folk sånne gamle tråder ? :P

Ja da har du jo kjørt mye sprækebiler, vis en 120D med chip er noe av det råeste :lol:

Sier bare det er sportslig :) Er ikke det råeste jeg har kjørt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha..jeg elsker at slike gamle tråder bumpes. Orket ikke å lese hele en gang.

Som de fleste her vet er jeg virkelig dieselmann, men er på hagenisse sin side på det jeg leste iallefall.

"dieselfansen", som nå plutselig er alle og enhver, ødelegger for seg selv. Man viser gang på gang at man ikke ANER hva man prater om. Det finnes mange gode sider med diesel, og noe få ulemper. En av dem er respons, og bunndrag (det under 1700 i en liten firer).

Og at det er "momentet som er viktig, ikke hestekreftene", jeg har kranglet på dette så uttallige mange ganger at til slutt så havna sannheten om "moment og effekt" som en egen liten del i bunn av diesel tråden min på teknisk. Det er slike ting dieselfolket bommer så totalt på. Og de få som vet hva moment og effekt er, bruker ofte uttrykket litt feil for enkelhetsskyld (inkludert meg, gidder ikke å skrive en avhandling hver gang).

Når det gjelder hvor vidt en bil oppleves som sportslig eller ikke, så er jo dette noe folk har veldig forskjellige kriterier på. Jeg hører til stadighet at bmws M biler ikke er sportsbiler (hvilket i ytterste konsekvens kan være helt riktig), men hvor ligger lista da? 911 gt3? m3 csl? f450? biler "ingen" av oss har råd til og som de færreste har prøvd?

Videre liker jeg at de som har bestemt seg for å "hate diesel" ofte er en gjeng som ratter rundt i en litt trist 3 serie, gjerne med rekkefirer. Kanskje de blir litt irritert når en gammel tds drar fra så det holder og svartrøyken står? eller en nyere 330d forsvinner uten svart røyk? da forsvant mulighetene å harselere med den svarte røyken også gitt.

Det finnes knapt noe penere enn noen av bmws r6 m motorer, lyden, trykket, RESPONSEN, turtallsviljen. Dette gir gode følelser. Dette kommer som en følge av at motoren er lagd for å gjøre akkurat dette, og spjeldene er plassert så nært forbrenningskammere som mulig (jada, det er fremdeles en motor beregnet på gata). Slik er IKKE historien når vi ser på de "vanlige" bensinmotorene. Spjeldet står milevis ifra, og motoren er på ingen måte lagd for å ha noe fenomenal respons. Soft messig (og kam, porting osv) er det helt andre ting som står i fokus, forbruk, utslipp, kjørbarhet for vanlige sære luksus mennesker som ikke greier å bruke clutch osv. Faktisk, med litt programmering er det ikke noe problem å få en diesel (spes gamle 2,5tds) til å ha minst like bra respons som disse, men en diesel blir fort veldig slitsom til vanlig "småkjøring i byen" om en endrer på respons karakteristikken i soft. Dette fordi den primært styres av drivstoffmengde og ikke luftmengde som en bensin. Og som kjent jobber dieselen effektivt selv ved svært varierende AFR, noe som resulterer i at den lille bevegelsen av pedalen gjør veldig mye moment messig, og slik går det, i rykk og napp. En suge bensiner, om aldri så sprek, er _litt_ mer tilgivende ved slik kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Her var det mye morsom lesing. Spesielt fra unge (åpenbart) lovende simmelim.

For det første er jeg enig i at det ikke er sånn at det kun er motoren som avgjør om en bil er sportslig eller ikke. (Selv om den er en sentral del). For det andre så er det heller ikke sånn at bensinmotorer er sportslige, mens dieselmotorer ikke er det. Jeg har kjørt mange bensinbiler der motoren på ingen måte kan karakteriseres som sportslig. Det mest riktige er vel å angi grad av sportslighet, i stedet for enten-eller. Dieselmotorene kommer fortsatt på bunn da, takket være sløv respons og snevert register. (at de går godt har ikke noe med saken å gjøre). Når det gjelder bensinmotorer så er det flere (også BMW sine) som kunne hatt godt av en skarpere respons, selv om registeret er bra. Ser man bort fra S-motorene, så er nok M42 noe av det sportsligste jeg har kjørt fra BMW. Andre sportslige motorer er Honda sine V-Tec, Toyota sin T-sport etellerannet. (Satt i siste Celica), Opels DOHC 16v som satt i gamle Kadett GSI, Calibra osv.

Jeg er 100% enig med hagenisse. og det virker som TRF-racing er den eneste dieselentusiasten som forstår hva han sier. Jeg har ingen problemer med at noen liker diesel. Men jeg blir oppgitt når dieselentusiaster buser ut med ting de ikke har peiling på*. Det meste er sagt, både om dreiemoment, respons osv. Så jeg orker heller ikke å begi meg inn på det.

*Får skynde meg å legge til at ikke alle bensinentusiastene er like saklige alltid heller, men de virker ikke å være i like stort antall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Nope... kjører stadig dieselbil (har gjort i 15 år siden 1998). Diesel er komfortabelt og billig til daglig pendling/kjøring, men skal det være litt mer sportslig og inspirerende bør man se seg om etter en annen type motor. Utfordringen er imidlertid at mange nye bensinmotorer med ladeluft minner mye om moderne dieselmotorer. Helt flate momentkurver fom. 1300-1400 rpm gir en avslappet kjørestil. Ellers legger jeg merke til at flere profiler har forlatt forumet siden sist (trist) og at noen eksterne linker ikke lenger virker (irriterende)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg står fortsatt på mitt, Diesel er i utgangspunktet best i landbruksmaskiner og industri, jeg har fisi mye rundt i diesel sjøl, men en motorkonstruksjon som tilsier at en MÅ ha turbo for å i det hele tatt dra snerken av kakaoen, nei det er jeg imot.

 

det er et eller annet med diesel som er utrolig tafatt, så jeg klarer ikke for alt i verden å se det sportslige i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg står fortsatt på mitt, Diesel er i utgangspunktet best i landbruksmaskiner og industri, jeg har fisi mye rundt i diesel sjøl, men en motorkonstruksjon som tilsier at en MÅ ha turbo for å i det hele tatt dra snerken av kakaoen, nei det er jeg imot.

det er et eller annet med diesel som er utrolig tafatt, så jeg klarer ikke for alt i verden å se det sportslige i det.

100% enig Stig. Bare når man starter noe sånt blir man demotivert.

Er det kun pga økonomi man velger diesel? Er jo ingen andre fordeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...