Fredrik 90 Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Jeg går med tanker om å bytte den gode gamle 520en inn i en nyere bil i løpet av våren! Dette gjøres motvillig ettersom jeg stortrives med bilen som jeg nå har hatt i flere år, men tiden er inne for å bytte med tanke på km stand og verdi tap Jeg har hele tiden vært innstilt på å gå over til en E60 530D, men så kommer fruen og forlanger en bil som er nyere, har gått mindre men er like stor, komfortabel og godt utstyrt. For en E60 530D så kunne jeg tenke meg å betale mellom 350 000 kr og 400 000 kr, da for en 04-05 mod som har gått 120 000-140 000 km og betegnes som godt utstyrt. Fruen mener at 250 000-300 000 er mer passelig og da har jeg kommet opp med denne som jeg liker ganske godt: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20762878 Forsvarer den virkelig en eldre 530 som har gått lengre og koster over 100 000 kr mer, som denne jeg har kikket mye på: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20748967 Har prøvd flere BMW 530er og A6er som vist til over her og BMWen er jo overlegen i yttelse, men til tross for bensin så er kanskje A6 litt mer billig når det kommer til bilhold, da den ikke er gått så langt som BMWen. Hva synes dere?
316 Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Nå tenker vi litt: Vil du sitte halvvondt i en Audi og spinne rundt på fremhjulene med 170 hester og tenker at for 100 000 mer kunne du sladdet deg elegant runt, sittet godt og hatt en BMW med 230 hester?
hagenisse Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Dette gjøres motvillig ettersom jeg stortrives med bilen som jeg nå har hatt i flere år, men tiden er inne for å bytte med tanke på km stand og verdi tap Dette slår meg som en noe merkelig grunn for bytting av bil. Verditapet vil jo være mye større på de nyere bilene du ser på. Er du opptatt av akkurat det bør du jo bare beholde den du har lengst mulig. Ellers er det jo ingen automatikk i at en bil trillet 150.000 er noe dyrere i drift enn en som har trillet 80.000. Mye kan være byttet allerede, og selv om muligheten for at ikke normale slitedeler ryker er større, så går det jo litt opp i opp med innkjøpsprisen.
Saltkjelen Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Jeg har noen innvendiger om de aktuelle bilene som jeg ville ha tenkt svært nøye over; 1. E60 erstattes av F10 til våren og jeg frykter av den grunn at E60 vil falle enormt mye i pris. Husk at E39 falt med 11% over natten når E60 ble lansert i 2003. E39 har allerede hatt sin dose med enormt verditap. 2. Prisen er stiv for en 2004 modell. Jeg holdt på å kjøpe meg en 2004 E60 530dA med 110.000km på telleren og vesentlig mer utstyr for 330.000kr. Husk, man får en 2008 modell faceliftet 520d/525d for noen ti-tusen mer. Hadde man slått av min. 60.000kr for denne bilen hadde det straks blitt mer interessant. 3. 530d har desverre hatt div. problemer med turbohavari. En 2005 mod 530dA jeg prøvde for en stund siden hadde sprekt manifoil. 4. A6 hadde ikke vært ett vurderingstema for min del. Konklusjon: Vent med å kjøp E60 til F10 har kommet. Da vil du spare masse penger og du vil kunne finne fullspekkede 530d/535d til en rimelig pris da disse eierene trolig hopper rett over på en ny F10 530d..
mAZE Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Evt behold samme motorstørrelse du har nå og gå for en 520d. Da får du fort en mye nyere bil med mtech for 300000,- som ikke har rullet all verden. Det ligger mange ute. Audi er ikke noe alternativ, er det vel? Det er mange biler som burde vurderes før Audi mener nå jeg.
Fredrik 90 Skrevet Februar 5, 2010 Forfatter Skrevet Februar 5, 2010 Nå tenker vi litt:Vil du sitte halvvondt i en Audi og spinne rundt på fremhjulene med 170 hester og tenker at for 100 000 mer kunne du sladdet deg elegant runt, sittet godt og hatt en BMW med 230 hester? Hehehe! Du har et poeng der, Audi er ikke like komfortabel å sitte i men de 177 hestene i 2,4en går overaskende godt. Ja jeg skjønner at det blir litt enten eller men det er mest for nattesøvnens skyld når jeg bytter pga verdi tap. Og jeg vet at det snart nærmer seg noen store slitedele reprasjoner på 520en som kommer til å svi og det faktum at bilen nå er 8 år gammel 520I er ikke noe tema, pga jeg vil enkelt og greit ikke ha samme motor som nå(ikke fordi den er dårlig altså), og 520d passer ikke i en 5-serie synes jeg da!(Ja det er flere som har sagt at jeg er vanskelig) Jeg må si at i tillegg til å være BMW mann så er jeg også Audi mann, fruen lokker også med at hvis jeg går for Audien så kan ho vellvillig gå med på denne til sommern: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20422792 Huff det skal ikke være lett dette her takker for svar så langt
Fredrik Skrevet Februar 5, 2010 Skrevet Februar 5, 2010 Det virker som om du har bestemt deg for å bytte bil og dermed har du også akseptert verditapet som realiseres når du selger din gamle bil. Det er med andre ord bare et spørsmål om hvor mange penger du vil hive opp av lommeboken. Jeg ville ha valgt en mer nøktern E60/61... f.eks en to-tre år gammel 523i eller en 520d. Ellers er det nesten alltid billigere å holde en gammel bil kjørende enn å kjøpe en ny bil (iallefall så lenge ikke noe helt katastrofalt skjer med bilen). Utfordringen er at et kontinuerlig vedlikehold på en gammel bil er langt mindre spennende enn å kjøpe en ny bil... man synes liksom ikke at man får noe for pengene ved å bare bytte en oppsetning gamle støtdempere. Da er det mer fristende å legge de samme 10-12 festblankettene inn i en ny bil, men det blir som nevnt totalt sett ganske sikkert mye mer kostbart.
Fredrik Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Jeg kom over litt interessant informasjon knyttet til et mulig salg av min egen bil på den danske bilauksjonssiden http://www.bilbasen.dk/default.aspx (pendant til finn.no i Norge). På deres sider kan man få en prisvurdering av alle biler som er rimelig treffsikker her i Danmark. Jeg vet at mange bruktbilselgere bruker denne guiden. Vel... hvis jeg legger inn min egen 2003 E46 318d Touring som nå har kjørt ca. 236000 Km får jeg en vurdering på ca. 130000 danske kroner (ca. 145000 norske kroner). Dette betyr at jeg ved et evt. privat salg kan legge ut med dette beløpet og samtidig være rimelig optimistisk med tanke på å få solgt bilen. Man kan leke litt med denne guiden og dermed se hvor mye f.eks en øket kjørelengde betyr for vurdering. Hva er f.eks vurderingen med en kjørelengde på 300000 Km (bilen er ellers identisk)? Vurderingen falt til ca. 115000 danske kroner. Ergo ville man hatt et verditap på kun 15000 kroner ved å ha kjørt ca. 65000 Km ekstra... forutsatt at bilen ellers var like fin og intet annet nevnverdig påvirket prisen. Hva er f.eks vurderingen med en kjørelengde på 400000 Km (bilen er ellers identisk)? Vurderingen falt til ca. 102000 danske kroner. Ergo ville man hatt et verditap på kun 28000 kroner ved å ha kjørt ca. 165000 Km ekstra... forutsatt at bilen ellers var like fin og intet annet nevnverdig påvirket prisen. Hva er f.eks vurderingen med en kjørelengde på 500000 Km (bilen er ellers identisk)? Vurderingen falt til ca. 90000 danske kroner. Ergo ville man hatt et verditap på kun 40000 kroner ved å ha kjørt ca. 265000 Km ekstra... forutsatt at bilen ellers var like fin og intet annet nevnverdig påvirket prisen. Hva viser dette? Først og fremst viser dette at bilens kjørelengde objektivt ikke er spesielt viktig når bilen først har kjørt over ca. 200000 Km og ikke lenger kan betraktes som en nyere bruktbil. Bilens faktiske tilstand betyr mer enn et kilometertall. Vurderingen viser også at prisfallet nogenlunde tilsvarer kostnaden for en byttemotor og/eller gearkasse. Dette er helt nytt når det gjelder BMW, men helt alminnelig når det gjelder f.eks Mercedes-Benz... og helt klart en positiv utvikling for BMW. Vurderingen viser også at folk kikker på hvor mye som må betales for å kjøpe en tilsvarende ny BMW... altså differansen mellom prisen på en ny E91 318d og en eldre E46 318d Touring. Når differansen er stor; hvilket den er i dette tilfellet (ca. 400000 kroner), støtter det opp under prisen på en brukt E46 318d Touring og i den sammenhengen betyr en kostnad på 40-50000 kroner for en byttemotor og/eller gearkasse lite. Det er med andre ord mye billigere å beholde en eldre BMW enn å kjøpe en ny BMW. Utfordringen er imidlertid at det ikke er like spennende og det gir heller ikke like mye streetcred.
Fredrik Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Hehehe... hva ville så verdien på bilen ha vært hvis den var kjørt 999000 Km og ellers var identisk? ... 17000 danske kroner eller ca. 18700 norske kroner...
flobben Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Jeg kom over litt interessant informasjon knyttet til et mulig salg av min egen bil på den danske bilauksjonssiden http://www.bilbasen.dk/default.aspx (pendant til finn.no i Norge). På deres sider kan man få en prisvurdering av alle biler som er rimelig treffsikker her i Danmark. Jeg vet at mange bruktbilselgere bruker denne guiden.Vel... hvis jeg legger inn min egen 2003 E46 318d Touring som nå har kjørt ca. 236000 Km får jeg en vurdering på ca. 130000 danske kroner (ca. 145000 norske kroner). Dette betyr at jeg ved et evt. privat salg kan legge ut med dette beløpet og samtidig være rimelig optimistisk med tanke på å få solgt bilen. Man kan leke litt med denne guiden og dermed se hvor mye f.eks en øket kjørelengde betyr for vurdering. Hva er f.eks vurderingen med en kjørelengde på 300000 Km (bilen er ellers identisk)? Vurderingen falt til ca. 115000 danske kroner. Ergo ville man hatt et verditap på kun 15000 kroner ved å ha kjørt ca. 65000 Km ekstra... forutsatt at bilen ellers var like fin og intet annet nevnverdig påvirket prisen. Hva er f.eks vurderingen med en kjørelengde på 400000 Km (bilen er ellers identisk)? Vurderingen falt til ca. 102000 danske kroner. Ergo ville man hatt et verditap på kun 28000 kroner ved å ha kjørt ca. 165000 Km ekstra... forutsatt at bilen ellers var like fin og intet annet nevnverdig påvirket prisen. Hva er f.eks vurderingen med en kjørelengde på 500000 Km (bilen er ellers identisk)? Vurderingen falt til ca. 90000 danske kroner. Ergo ville man hatt et verditap på kun 40000 kroner ved å ha kjørt ca. 265000 Km ekstra... forutsatt at bilen ellers var like fin og intet annet nevnverdig påvirket prisen. Hva viser dette? Først og fremst viser dette at bilens kjørelengde objektivt ikke er spesielt viktig når bilen først har kjørt over ca. 200000 Km og ikke lenger kan betraktes som en nyere bruktbil. Bilens faktiske tilstand betyr mer enn et kilometertall. Vurderingen viser også at prisfallet nogenlunde tilsvarer kostnaden for en byttemotor og/eller gearkasse. Dette er helt nytt når det gjelder BMW, men helt alminnelig når det gjelder f.eks Mercedes-Benz... og helt klart en positiv utvikling for BMW. Vurderingen viser også at folk kikker på hvor mye som må betales for å kjøpe en tilsvarende ny BMW... altså differansen mellom prisen på en ny E91 318d og en eldre E46 318d Touring. Når differansen er stor; hvilket den er i dette tilfellet (ca. 400000 kroner), støtter det opp under prisen på en brukt E46 318d Touring og i den sammenhengen betyr en kostnad på 40-50000 kroner for en byttemotor og/eller gearkasse lite. Det er med andre ord mye billigere å beholde en eldre BMW enn å kjøpe en ny BMW. Utfordringen er imidlertid at det ikke er like spennende og det gir heller ikke like mye streetcred. fælt så opptatt du har blitt at streetcred i dag da Fredrik, andre gang i dag jeg leser dette ordet fra deg Ellers så behøver man vel ikke være økonom for å forstå at det er billigere med eldre bil en ny bil. Verditapet på bilen er vanskelig å regne på før man selger, reperasjonsutgiftene har man kanskje litt mer oversikt over. På min gamle s60 som jeg hadde i hele to år, tror jeg den kostet meg ca 80.000 i året, med verditap og reperasjoner. Hadde jeg valgt å beholde den lenger så ville denne summen synket betraktelig siden verditapet villle jevnet seg mer ut. Hadde stort fall i pris, grunnet at ingen i norge er på utkikk etter sedan. Alikevel valgte jeg å bytte bil. Grunnen var selvfølgelig at jeg hadde lyst på noe nytt. Kostnaden i året tror jeg forhåpentligvis blir litt bedre, siden jeg var ekstremt uheldig med når jeg solgte den. Når det gjelder Audi bs BMW så skjønner jeg godt at mange synes BMW er mer spennede bil å kjøre en en forhjulstrekkende BMW. Skal man vurdere Audi så synes jeg firehjulstrekk er et must, og da blir bilen plutselig mer interessant, og det er lettere å få tak i Audi med firehjulstrekk i fornuftig prisklasse en BMW. Hvis det er kostnader i året man skal se på så tror jeg valget av en "premium bil" er dumt. Det koster å være kar, så her må det nok litt andre argumenter inn ovenfor fruen en kun kostnader. Fredrik 90:Jeg ville nok også vurdert 3serie eller A4 hvis jeg hadde vært deg. Siden du ser på sedan så antar jeg at du ikke behøver plassen, og dermed kan du få en nyere 3/A4 for samme prisklassen som antagelig holder seg bedre i pris.
Mexos Skrevet Februar 12, 2010 Skrevet Februar 12, 2010 Kanskje du burde kjøpe en Toyota? har ikke de mottoet "fornuft & følelser" ?
Fredrik Skrevet Februar 13, 2010 Skrevet Februar 13, 2010 fælt så opptatt du har blitt at streetcred i dag da Fredrik, andre gang i dag jeg leser dette ordet fra deg Hehehe... det er litt vanskelig å være oppfinnsom med ordene når man har skrevet over 13000 innlegg her inne, men jeg skal skjerpe meg.... Jeg tror forøvrig at personlig forfengelighet betyr så mye som 80-90% ved valg av en bil. Vi har alle meninger, fordomer og ulike preferanser når vi velger biler. En måte å samle disse begrepene i et uttrykk er å formuleringen "streetcred". Altså at man tenker over hvordan man fremstår vis a vis andre når man kjøper en bil... noen mer enn andre.
Fredrik 90 Skrevet Februar 13, 2010 Forfatter Skrevet Februar 13, 2010 Fredrik 90:Jeg ville nok også vurdert 3serie eller A4 hvis jeg hadde vært deg. Siden du ser på sedan så antar jeg at du ikke behøver plassen, og dermed kan du få en nyere 3/A4 for samme prisklassen som antagelig holder seg bedre i pris. Jeg har også vurderet sterkt 2005-2007 A4 1,8T Quattro, men den har rett og slett falt i fra pga blandt annet gammelt interiør og det at jeg synes den er litt trang, jeg har sansen for store biler. Jeg vil også helst ha en bil med sekser under panseret og da er alternativet 2,7 TDI eller 3,2 FSI som er alt for dyre! Nå det gjelder 3-serie så er E46 helt uaktuelt, E90 320D hadde gått med det er firer igjen, 325 diesel eller bensin skulle jeg gjerne ha hatt men å betale over 400 000 kr for en brukt 3-serie som har gått opp under 100 000 km er helt utelukket. Grunnen til at jeg vurderer A6 er at jeg føler jeg får mere bil for pengene, jeg får jo en topp utstyrt 2006 2,4 liter til samme pris som en middels utstyrt 2003-04 E60 520I! Men som sagt så er problemet om jeg skal legge mer på bordet for en E60 som jeg kan leve med! Men jeg har funnet ut at jeg behøver ikke nødvendig vis ha 530d heller, 525d bør holde i masse vis og da åpnes jo mange dører økonomisk sett og A6en står ikke lengre så stekt Var forøvrig å prøvde denne i dag: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20612768
CrZyWiz Skrevet Februar 13, 2010 Skrevet Februar 13, 2010 Fredrik 90:Jeg ville nok også vurdert 3serie eller A4 hvis jeg hadde vært deg. Siden du ser på sedan så antar jeg at du ikke behøver plassen, og dermed kan du få en nyere 3/A4 for samme prisklassen som antagelig holder seg bedre i pris. Jeg har også vurderet sterkt 2005-2007 A4 1,8T Quattro, men den har rett og slett falt i fra pga blandt annet gammelt interiør og det at jeg synes den er litt trang, jeg har sansen for store biler. Jeg vil også helst ha en bil med sekser under panseret og da er alternativet 2,7 TDI eller 3,2 FSI som er alt for dyre! Nå det gjelder 3-serie så er E46 helt uaktuelt, E90 320D hadde gått med det er firer igjen, 325 diesel eller bensin skulle jeg gjerne ha hatt men å betale over 400 000 kr for en brukt 3-serie som har gått opp under 100 000 km er helt utelukket. Grunnen til at jeg vurderer A6 er at jeg føler jeg får mere bil for pengene, jeg får jo en topp utstyrt 2006 2,4 liter til samme pris som en middels utstyrt 2003-04 E60 520I! Men som sagt så er problemet om jeg skal legge mer på bordet for en E60 som jeg kan leve med! Men jeg har funnet ut at jeg behøver ikke nødvendig vis ha 530d heller, 525d bør holde i masse vis og da åpnes jo mange dører økonomisk sett og A6en står ikke lengre så stekt Var forøvrig å prøvde denne i dag: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20612768 Du har ikke tenkt at det er en GRUNN til at du får de Audie'ene såpass billige? Hadde ærlig talt ikke tenkt tanken engang, man kjøper bare ikke en halv Audi som Audi gutta sier. Det er idioti! Man får som oftest det man betaler for, og Audi'en er rett og slett ikke i klasse med E60n hva angår kjørekomfort og følelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå