Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål:

Har LCI 525d det vedlikeholdsfrie filteret til veivhusventilasjon? 2008mod vis det har noe å si.
Driver å handler inn til preventivt vedlikehold, så alt som bør taes blir tatt :)

Og har disse swirlflaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Julianv skrev:

Kjapt spørsmål:

Har LCI 525d det vedlikeholdsfrie filteret til veivhusventilasjon? 2008mod vis det har noe å si.
Driver å handler inn til preventivt vedlikehold, så alt som bør taes blir tatt :)

Og har disse swirlflaps?

Swirlflaps har de ikke. 

Veivhusfilter er jeg usikker på, kan ikke huske at det ble byttet på min 525 Lci.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.6.2016 at 17.58, BrilleBjørn skrev:

Hei,

Har ett problem med min e46 320d, 150hk. Byttet turbo på den i fjor, den var da rullet 190000km. Nå rett før helgen, jeg skulle ut av ett kryss, forsiktig gasspådrag, så kom det ett svakt "poff" fra motoren, og den ble dau  som få... Turboen så grapsa ut både på eksos og kompressorside, kast i akslingen, jeg håpte det var noe av vnt-mekanismen som hadde løsnet og hatt en runde i eksoshuset. Den gang ei, har sendt turboen til de jeg kjøpte den av, og de sier at det har kommet fremmedlegeme fra manifold\lenger inne i motor, og hatt seg noen runder før det har blitt spytta ut eksosen. Motoren sveiv forøvrig helt fint, og jeg klarer ikke å høre noen ulyder. Har ikke startet den uten turboen.

Så til mitt spørsmål; Hva er letteste måten å få sett inn i sylindrene på denne motoren? M47N..Noen som har opplevd at motoren har spyttet ut biter? Hvilke deler er det eventuelt som kan komme ut gjennom eksos? Swirl-flaps er fjernet på denne. glødepluggene skal vel godt gjøres at klarer å løsne ned i sylinder? Stempelringer? Noen måte å få sjekket sylindre uten å ta av toppen? Har lite inspeksjonkamera, men ser vel for meg at den eneste mulig veien er der glødepluggene står?

 

Mvh

 

 - Bjørn 

 

On 1.7.2016 at 20.16, BrilleBjørn skrev:

Hei,

Den forrige turboen havarerte ikke, så det kom ingen biter fra kompressorhjul inn på innsugssiden av motoren, bilen er også kjørt 9000km siden turbobytte, så rester fra forrige "havari" er uansett uaktuelt. Noen som har opplevd/hørt om glødeplugger og/eller stempelringer som har løsnet på disse motorene? Kan nevnes at det bare var en liten bit som hadde knekt av turbinhjulet på eksos-siden av turbo, så det kan ikke ha vært store saken som har løsnet. Se bilde; der ser man det knekte bladet, og også at resten av bladene er bøyde i tuppene. Hvis man ser nøye etter ser man også at akslingen står litt off-center grunnet at akslingen har blitt bøyd. 

De andre bildene er fra turboleverandør under deres diagnose. 

Hvis noen har tips til hva jeg kan se etter så hadde det vært flott.

 

Mvh

Bjørn 

20160625_213433.jpg

DSC_0179.JPG

DSC_0182.JPG

Liten update her om noen kan gi meg en pekepinn på hvor å lete videre. :-)

Fikk ut alle glødeplugger, ingen skade på noen av dem, men så var selvfølgelig kameraet jeg har ca 1mm for stort for å komme ned den veien... 

Har målt kompresjon på alle sylindre, hadde ikke utstyr som var beregnet for diesel, så manometeret stoppet på 300psi.

Alle 4 sylindre dro opp til 300psi, og var fremdeles stigende, men for å unngå å skade kompresjonstester, så gav jeg meg der.

Vet ikke hva man skal forvente å få på en slik motor, men at alle klarer 300psi++ virker da lovende?

Dette skulle vel tilsi at sylindre/stempelringer/ventiler er i orden? 

Holder på å ta av eksosmanifold nå(en bolt på oversiden av manifold runda jo selvfølgelig), for å se om det kan ha kommet noe gjennom der, og for å få sett inn i topp med kamera.

Prøvde å snike meg inn via innsugsventil med kamera, men den åpnet akkurat ikke nok til at det gikk gjennom der heller, var også litt uggen vinkel jeg kom inn i, så håper jeg kan komme lettere inn gjennom eksosventiler.

Hvor store er egentlig sjansene for at ett fremmedlegeme skal ha klart å komme seg gjennom fra innsugsiden uten å gjøre noen skade innvendig i motoren, for så å totalt grapse turboen? 

Har jo av begge trykkrørene fra turbo til innsug nå, og kan ikke se noen spor etter noe fremmedlegeme der heller. Luftfilter så også bra ut, så kan ikke helt se hvor fremmedlegeme skal ha kommet fra. Kan intercooler ha "sluppet" biter? 

Hvordan er det med dysene, kan disse "miste" biter? Ingen feilmeldinger på dyser på diagnose heller.. Er vel lite sannsynlig vil jeg tro...

 

Setter stor pris på alle innspill her, da jeg begynner å gå tom for ideer til hva det kan være som har drept turboen.(Om det ikke faktisk er turboen som har mistet en bit av vnt, men turboleverandør ikke vil innrømme dette)

 

Mvh

 - Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en Volvo 740 turbo hvor alle bladene på kompressorhjulet var bøyde oppe i hjørnet. Jeg gjorde ingenting med det og motor feila ingenting. Eneste jeg fant som kunne forklare det var en bitteliten bit av slangen mellom luftfilter og turbo som manglet etter mange år med varme og olje men om det var årsaken vites ikke.  Motor ble overhalt flere år senere men den var helt i orden innvendig så hvis det hadde vært et fremmedlegeme så må det ha kommet via luftfilter eller innenfra turboen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, E.C. skrev:

Filtret koster 450 spenn hos GS, det er bare å bytte.

Men har ikke de nyere utgavene cyclon-filter som ikke skal skiftes? Er vel bare to kanaler istedetfor et filter som går tett.
Er mest usikker på når dette ble introdusert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hpi skrev:

Jeg hadde en Volvo 740 turbo hvor alle bladene på kompressorhjulet var bøyde oppe i hjørnet. Jeg gjorde ingenting med det og motor feila ingenting. Eneste jeg fant som kunne forklare det var en bitteliten bit av slangen mellom luftfilter og turbo som manglet etter mange år med varme og olje men om det var årsaken vites ikke.  Motor ble overhalt flere år senere men den var helt i orden innvendig så hvis det hadde vært et fremmedlegeme så må det ha kommet via luftfilter eller innenfra turboen.  

Begynner å se ut som jeg har vært griseheldig, om det har vært fremmedlegeme gjennom motor. Har nå hatt av eksos-manifold, og klarer ikke å se spor etter noe fremmedlegeme i den, eller skader på noen av de 8 eksos-ventilene. 

Var på Bavaria en tur også i dag, i håp om at de hadde kamera som kunne komme inn til sylindre via hull til glødeplugg, men den gang ei. Fikk dog ett tips om en annen merkeforhandler som kunne ha, så får ta en tur innom der i morgen. Hvis jeg får sett gjennom hull til glødeplugg, og ingen av stemplene viser skade, så monterer jeg bare sammen igjen, og satser på jeg har vært meget heldig. 

Har vel funnet ut at å ta av topp ikke er noe alternativ, da dette jo innebærer at alle dyser må ut, og det er ett eventyr jeg ikke har lyst å begynne på... :-) Er jo lettere å bare finne en annen motor å sette inn..

Får også ny turbo av turboforhandler til under halv pris, så dette ser ikke så galt ut som jeg først fryktet.

Ett spørsmål, hvis noen har hatt oppe disse motorene; hvor høyt opp kommer stempelet på TDC? Ser på bilder at glødeplugg stikker litt ut under topp, så hvis jeg kun stikker kamera såvidt inn i forbrenningskammer, så burde jeg vel være safe ifht. å knuse kamera med stempel? Blir jo uansett kun dreiing av veiv med skralle, så har vel sånn sett kontroll på om stempelet kommer for nær kamera.

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Da kan de se ut som jeg virkelig har hatt griseflaks. Tok en runde med kamera i alle innsugskanaler i toppen, og der fant jeg faktisk en swirl-flap. Det ble satt inn blendeplater ifbm. glødepluggbytte i januar 2015, da manglet det en flap, men han som gjorde jobben for meg fant den ikke noen sted, så han regnet med motoren hadde vært overhalt, og at de som hadde overhalt den ikke hadde vært klar over hva som forårsaket havariet. Så den flapen har faktisk ligget inni der iallefall i 1,5 år!! 😂  Det som er litt rart er at den lå i den øverste innsugskanalen i toppen, hvordan den har havnet der er ett mysterium jeg ikke klarer å forstå.

Med funnet av denne flapen, så har jeg gjort rede for alle 4 flaper ÷ den ene skruen som holder flapen på akslingen. Det er da sannsynligvis denne som har løsnet fra flapen og hatt seg en tur gjennom sylinder, for så å drepe turboen. 

Ser minimalt med skade på stempel i den aktuelle sylinder, så hvis kompresjonstest med egnet utstyr(som går over 300psi) ikke viser nevneverdig avvik, så monterer jeg ny turbo. 😉 

Noen som vet hva man normalt skal få av kompresjonstrykk på disse motorene?

 

Mvh

Bjørn 

20160708_185840.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,
Kobla på trykkmåler på min orginale 530d her en dag, bare for og se hvordan trykket oppførte seg.
Dette er da i oppoverbakke, ikke full gass, men nesten.

Den stiger jo til 1.7 bar først, og så detter den til 0.9 og opp til ca 1 og blir liggende ganske stabilt der (hvertfall over lengre tid, nå var ikke videoen så lang at det synes da.)


Er dette normalt eller? Bilen virker helt normal, godt drag og ikke noe ulyder osv. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...