Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

EGR; egr ventilen og kjøleren er to forskjellige ting ja :)

DPF; Ja. Mange år og mange biler, "ingen" problemer. Men vi gjør en del tiltak for at det skal være resultatet, som andre tunere ikke gjør. Men det er klart, man må være klar over at det kan føre til mangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å notere koden, men vet ikke om den er riktig uansett siden det er Carly.

Sitter den sammen med oljenivåsensor i bunnpannen eller?

Er ikke så lenge siden det ble utført oljeskift på motoren, så kan jo være den ble ødelagt da. Tror ikke koden var der før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Denne var heller ikke spesielt pen. Kommer fra en 2000 modell m47d20, knapt innkjørt (260 000 km). Jif ovnsrens er effektive saker! Forsøkte samme behandling på innsuget. Resultatet ble dessverre ikke like skinnende som tilfellet er med egr-en. 

IMG_20190828_193501.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bortsett fra et lite hikk med min f25 2012 modell så har min 2 liter diesel kjørt 108.000km.
Har siden jeg fikk bilen vurdert dette med egr/agr, men ikke tatt noen avgjørelse enda. En kompis som er mekaniker anbefaler ikke fjerning av egr (disable i software), og heller ikke "tuning" (ikke den billigste typen, heter det kanskje mapping?) Han mener bmw har satt opp bilen som den er for å holde lengst mulig, og at endring vil kunne provosere girkasse og motor  mer enn nødvendig..

Personlig vil jeg ha minst mulig trøbbel med bil og motor (vet turbohavari kan forekomme og er dyrt å fikse).
Er det noen grep jeg burde gjøre for å sikre meg mot dette?

Bilen har jeg hatt i 1 år, kjørt rundt 8k. siden den gang. Olje og oljefilterbytte årlig. Vurderer også bytte olje i girkasse og den andre i boks jeg ikke husker navnet på... For å ta litt vedlikehold før det blir reparasjon..?

Edit: fant mye bra i sistepost her fra romarto:

 

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å chippe en bil av ett seriøst firma i Norge er helt trygt . og du vil få mere glede av bilen din på alle måter :) EGR er bare noe tull og det finnes kun positive sider ved å få det fjernet! Hold olje på motor og drivverk ferskt og nytt med ett rent luftfilter  så vil du få mye mere glede av bilen din:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja nå har jeg lest alt - også det med tuning. Hadde kun sett på motordelen og egr, men nå er jeg litt meir up to speed.

Så kort og godt: jeg tror det holder med min originale 164hk.

Men om det er bra for bil og motor vil jeg prøve med egr delete. Og kanskje slå av auto-stopp/start funksjonen.

Samt få bestilt en time for å bytte girkasseolje og fordelingskasseolje.

Bilen har hatt alle servicer hos merkeverksted, er det dumt av meg og gå til et billigere alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte girkasse olje og olje på fordelingskassa bør gjøres hver 60 000km som en regel- hvis du er glad i bilen din:) EGR ventilen er det bare å få bort først som sist , det er bare negative ting å si om egr, motoren din holder seg friskere uten;) få det bort😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en mekaniker her som nevnte at store motorer , 6er dieseler er mye mindre utsatt mht små kjøring og tett partikkel filter, kontra en 4er. Større motor og mere trykk sier han. Selvfølgelig må en ta en tur og blåse den rein av og til, men generelt mindre utsatt. Stemmer dette med deres erfaring også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man overhodet ikke trenger mer trykk ut av eksos, eller mer pådrag. Bilen min ordner dette selv når jeg kjører. Som oftest vil den dog legge turtall litt høyere enn normalt, når regenerering er aktiv. Det verste med dpf er fremdeles småkjøring.

Jeg har automat, så bilen bestemmer selv turtall i så måte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart. Småkjøring er ikke bra, men er en oppmerksom på dette og blåser den rein med litt lengre turer av og til går det nok bra. 

Jeg tenker også å få montert en Defa kontakt varmer på bunnpanna (300w) + Batterilader .Snakket med Defa og de anbefalte denne. Tanken er å ha den påkoblet «hele tiden» Holde litt lunk i olja når bilen står i garasjen. Får samtidig vedlikeholds ladet batteriet. 

Endret av OMyren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...