Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg bytta både i tank og under setet da min pumpe under setet gikk i stykker. Bosch og VDO fra Ebay, under 3500kr totalt, inkl. frakt og alt (februar 2017). Sjekka klistremerket på Boschen mot nettsiden deres, kom tilbake godkjent, så tror/håper at pumpen er ekte Bosch. GS skulle ha en god del mer, men jeg hadde muligheten til å la bilen stå og vente 1-2 uker på delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Ingvaldsen skrev:

den under sete må jo jobbe overtid når tankpompa takker for seg så ikke umulig

lå på 2,5-3,2 bar fortrykk med defekt pompe i tank

 

 

8 timer siden, E.C. skrev:

Jeg bytta både i tank og under setet da min pumpe under setet gikk i stykker. Bosch og VDO fra Ebay, under 3500kr totalt, inkl. frakt og alt (februar 2017). Sjekka klistremerket på Boschen mot nettsiden deres, kom tilbake godkjent, så tror/håper at pumpen er ekte Bosch. GS skulle ha en god del mer, men jeg hadde muligheten til å la bilen stå og vente 1-2 uker på delene.

 

 

jeg koblet av slangen inn på pumpen under bilen i dag.  det kom ikke en dråpe fra tanken. 

så da er spørsmålet:  bytte begge pumpene eller bare tanken 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du nesten vurdere selv. Bytter du preventivt eller har muligheten til å bruke andre framkomstmidler hvis pumpa under setet går i stykker så kan du kjøpe billigere pga. lang leveringstid fra utlandet. Hvis pumpa stopper og du må ha bilen fort på veien igjen så ender du fort opp med en styggere pris. Et annet moment er generell stand på bilen og hvor lenge du har tenkt å ha den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør dere for å unngå eller minske skadene ved cp4 havari?

Jeg lurer på om noen av disse tiltakene kan hjelpe/Er gjennomførbart?

1. Bruke liqui moly 5122 diesel tilsetning. 

2. Slik jeg har forstått det er det rulleren i pumpen som blir slitt ut og fører til havari. Man kan kjøpe nytt stempel og ruller for under 1000lappen, så vil det hjelpe å bytte ut de f eks hver 100.000km? Det ser relativt enkelt ut å bytte disse delene uten noe særlig demontering, kan noen avkrefte/bekrefte at det faktisk er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2020 den 22.21, Ingvaldsen skrev:

den under sete må jo jobbe overtid når tankpompa takker for seg så ikke umulig

lå på 2,5-3,2 bar fortrykk med defekt pompe i tank

 

 

På 1.11.2020 den 20.44, E.C. skrev:

Det må du nesten vurdere selv. Bytter du preventivt eller har muligheten til å bruke andre framkomstmidler hvis pumpa under setet går i stykker så kan du kjøpe billigere pga. lang leveringstid fra utlandet. Hvis pumpa stopper og du må ha bilen fort på veien igjen så ender du fort opp med en styggere pris. Et annet moment er generell stand på bilen og hvor lenge du har tenkt å ha den. 


oppdatering:    Pumpen i tanken ble byttet, og bilen fyret tvert!   Ingen symptomer av noe slag.  Dette var nå i helgen.  Bilen har stått en 2-3 dager siden.  
 

i dag kjørte jer hjemmefra.  Bilen startet som normalt.  Kjørte 300 meter, så kom dde-lampa på igjen.  Bilen fusket, røk noe voldsomt og ristet.  Snudde og kjørte hjem igjen.  Stoppet så bilen og startet på nytt.  Da var lampene slukket og bilen hadde en normal gange.   Men røk fortsatt MYE.  Kanskje pga det lå uforbrent diesel eller lignende i eksosen? Ikke vet jeg

dessverre så slettet jeg ikke feilkildene etter fiks av pumpa, så jeg vet ikke hva som er nytt eller ikke.  Så jeg slettet bare alt og kjørte en liten tur og tok ny diagnose.  Ingen feil utover resirkulasjonventil, som jeg antar er blokkert egr.

 

Leste samtidig ut noen live data ( lest av etter motor var startet på nytt og gikk ok)

Alle tips mottas!    Tenkte jeg skulle sjekke tilstand på turbo i morgen.  Ut over det er jeg litt hjelpesløs

C0B2A987-2678-45E1-8B8D-91B2B4E91AC9.thumb.jpeg.3b686fefd6e5da8981dbd9abaa7cc609.jpeg96470ADF-8AA8-4724-A80B-9685E2C2DEC8.thumb.jpeg.02dc3ca5a1614355d85fec59e9f4a496.jpegB7733F34-42E6-4C2C-A7B5-2863ADB440E6.thumb.jpeg.0ba7589fe2d6f1a59fa83ea87b903ac1.jpegU

2EBDC30E-BB70-438C-A349-5A44066F9158.thumb.jpeg.3790ad5f09725890ebdd09c11bada273.jpeg Endret av Robin L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen direkte gale verdier på det du har tatt bilder av, men det å sjekke dyser kan være lurt. Hvis du har tilgang til INPA kan du lese av korreksjonsverdiene, suppler gjerne med en returtest. 

Retur-testere er ganske enkle, så hvis du får tak i en hos Biltema så er den helt sikkert grei. De koster dog opp mot 1000 spenn, noe jeg mener er for mye. Man kommer like langt med 6 stk 20-30mL sprøyter, litt tubing og plugger, samt tilkoblinger fra en returlinje fra en delemotor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei, kjøpte meg nylig en 525D xDrive E61 2009 modell, denne har 3Litern (M57D30TÜ2) Forrige eier har staket ut DPF og remappet til angivelig 265-270hk.

La merke til når den stod på tomgang i dag, at den har en svak ulyd, kan minne "chainslap", et slakt kjede som blir kastet att og fram. Er dette en svakhet på disse motorene? Høres isåfall ut som en dyr affære. Trodde dette var "skuddsikre" motorer. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er nevnt i tråden men jeg er såpass lat at jeg ikke gidder å lese gjennom 371 sider for å finne det ut, så:
Noen som har meninger/erfaringer mtp åpent/konfilter på diesel? Har en toliter firer som går ganske godt og har allerde grom innsugslyd gjennom original luftfilter.
Jada vet at olje fra K&N ikke nødvendigvis er bra for MAF og at åpne filter henter varme fra motorrom hvis man ikke gjør det riktig.
Men, hvis original luftfilterboks potensielt er en begrensning og enda kulere lyd kan oppnåes med en annen løsning er jeg all in.

Sakset fra hjemmesiden til K/N

  • Guaranteed to increase horsepower
  • Designed to improve throttle response and engine sound
Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...