Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, E.C. skrev:

Kan høres ut som glødepluggrelatert dette. Fyrer opp så lengde det er under 30 grader på kjølevæska de (på N57). Normalt bytter man "alt" samtidig for å slippe å tenke på det de neste 5-10 åra. Altså plugger, rele og strømkabel til rele.

Er en del som gjør det ja.

Er det egentlig noe spesielt som får en glødeplugg til å slutte å fungere, eller bare slutter de "når de vil" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig rart? Basert på alder så tenker jeg at alle slike ting kan feile når de bikker ca. 10 år. Mtp. kilometer så er forventet levetid i området 80-100 000 km. Hvis én plugg feiler ved over 60 000 km anbefales alle byttet (ref dokumentet over). Ergo ikke helt unormalt at noen plugger kan ryke på dette intervallet. Nå snakker vi originale Bosch plugger også. Billigvarer kan ryke før det igjen. Det går an å ha sikkert 10 biler med høy km-stand og alt i orden uten at det nødvendigvis danner et solid statistisk grunnlag for når slikt ryker.

Du har ikke sagt km-stand på nåværende bil heller. Har du hatt samme motor med samme type plugger før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, E.C. skrev:

Er det egentlig rart? Basert på alder så tenker jeg at alle slike ting kan feile når de bikker ca. 10 år. Mtp. kilometer så er forventet levetid i området 80-100 000 km. Hvis én plugg feiler ved over 60 000 km anbefales alle byttet (ref dokumentet over). Ergo ikke helt unormalt at noen plugger kan ryke på dette intervallet. Nå snakker vi originale Bosch plugger også. Billigvarer kan ryke før det igjen. Det går an å ha sikkert 10 biler med høy km-stand og alt i orden uten at det nødvendigvis danner et solid statistisk grunnlag for når slikt ryker.

Du har ikke sagt km-stand på nåværende bil heller. Har du hatt samme motor med samme type plugger før?

Kan sikkert stemme.

Denne er gått 106k, og ja. Ikke 100% samme motor (N57 vs N57N), men etter RealOEM å dømme så bruker de samme pluggene (Bosch GLP5) i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme motor og samme "problem". Bestilte først Beru-plugg og fikk feilmelding om at forskjellige typer plugger var installert. Bestilte så Bosch (husker ikke om det var en eller to jeg byttet), og fikk samme feilmelding på diagnose. Nå har jeg bestilt 6 nye Bosch-plugger, og angrer på at jeg ikke gjorde det til å begynne med. Styringsenheten venter jeg litt med siden den koster en del, men hadde det ikke vært min egen bil så hadde jeg nok byttet alt samtidig. Heldigvis går det bare et par sekunder med rufsete gange før alle sylindre er happy. Jeg fikk en a-ha opplevelse når jeg leste litt (bl.a dokumentet som E.C. har lagt ved). Glødeplugger er ikke det samme som i gamle dager, disse skal ikke ha 12V rett på, men bare noen få volt. Krever derfor at styringsenheten (feilaktig kalt gløderele) fungerer som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, togga skrev:

Har samme motor og samme "problem". Bestilte først Beru-plugg og fikk feilmelding om at forskjellige typer plugger var installert. Bestilte så Bosch (husker ikke om det var en eller to jeg byttet), og fikk samme feilmelding på diagnose. Nå har jeg bestilt 6 nye Bosch-plugger, og angrer på at jeg ikke gjorde det til å begynne med. Styringsenheten venter jeg litt med siden den koster en del, men hadde det ikke vært min egen bil så hadde jeg nok byttet alt samtidig. Heldigvis går det bare et par sekunder med rufsete gange før alle sylindre er happy. Jeg fikk en a-ha opplevelse når jeg leste litt (bl.a dokumentet som E.C. har lagt ved). Glødeplugger er ikke det samme som i gamle dager, disse skal ikke ha 12V rett på, men bare noen få volt. Krever derfor at styringsenheten (feilaktig kalt gløderele) fungerer som det skal.

Ja, ser det står advarsel på KOED at å blande Bosch og Beru plugger ikke er innafor.

"Important! Mixed fitting between the manufacturers Beru and Bosch is not permitted."

Må si jeg ble overrasket av å se prisforskjellen på Bosch plugger mellom GS Bildeler og KOED.

607kr hos GS vs 442kr hos KOED.

Eurodel har de til 401kr.

Får se litt om jeg gambler på å kun bytte de to eller om jeg skal ta alle sammen samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje ikke "unormalt" at disse feiler selv på lav km.stand med tanke på at de går igjennom flere sykluser, kontra en bil som kjøres over lenger strekninger?

Ser for meg at en bil som kjører dobbelt så langt på like mange år sjeldnere har behov for at glødepluggene må aktiveres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47 E60.

Sliter med glødeplugger som ryker. 

Da jeg kjøpte bilen var to av fire glødeplugger røket. Bilen hadde da originale glødeplugger og rele. 

Byttet først to glødeplugger, som umiddelbart etter oppstart ble ødelagt. Etter en liten stund ble en glødeplugg til ødelagt. 

Deretter byttet jeg til fire nye glødeplugger og nytt gløderele fra Hitachi, i håp om at dette ville løse problemet. Det gikk fint en dag (til forskjell fra tidligere), før to nye glødeplugger røk. Dette er status i dag.

Strømtilføreselen til glødereleet er ikke byttet, men kan dette gi slike problemer? Strømtilførselen er derimot ohmet, og virker ok. Er litt usikker på hva annet som kan gi lignende problemer. Noen som har tips? 

Det er verdt å nevne at jeg har feilkoder på lambdasonden som dukker opp i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...