Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

53 minutter siden, E.C. skrev:

Hva kjøpte du og hvor? Kan det være fake/dårlig kvalitet eller inkompatibilitet mellom plugg og rele?

For å være ærlig, kjøpte jeg billige plugger, og jeg begynner å lure på om det er problemet. Tenkte det var begrenset hvor dårlig pluggene kan være.

Første runde: Kamoka på Eurodel. 

Andre runde: Biltema. Måtte ha nye plugger kjapt, og har hatt hell med disse før på en Ford Mondeo, men er det kun originalt eller Bosch som gjelder?

 

44 minutter siden, 540is skrev:

Hva verdier får du da?

 

0 Ohm. Husker ikke helt motstanden jeg målte da pluggene var nye. 

Endret av wSax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og huske å måle motstand i lederne til multimeteret. Kan være ca. 0,1-0,2 ohm der. 

Bosch Duraterm 5V er ca. 125 spenn hos Autodoc i appen nå, jeg hadde tatt investeringen, særlig når det er snakk om kun 4 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, 540is skrev:

De skal ha ca 1 ohm når de er ok. Pluss minus 0.2 ish ohm.

De er vel på 5 volt, og glødereleet leverer 5 volt? 

Jeg hører forskjell på oppstart med fire fungerende glødeplugger, og to gående, når det er ned mot 0 grader. Dette kombinert med at dårlige plugger ikke viser noe utslag på multimeteret, gjør meg ganske sikker på at ISTA gir riktig info om pluggene. 

Jeg skal måle spenningen fra releet før jeg monterer nye plugger. Regner med at dette er lettest på plugghettene. Aktiverer bilen glødepluggene hver gang bilen låses opp og igjen, eller finnes det en annen måte å trigge glødereleet på uten å starte motoren. 

26 minutter siden, E.C. skrev:

Og huske å måle motstand i lederne til multimeteret. Kan være ca. 0,1-0,2 ohm der. 

Bosch Duraterm 5V er ca. 125 spenn hos Autodoc i appen nå, jeg hadde tatt investeringen, særlig når det er snakk om kun 4 stk.

Godt tips. Har bestilt 4 Bosch nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan vanskeleg sjå for meg at eit dårleg ledningsnett (spenningsfall) kan føre til ødelagte glødepluggar. Det einaste som då vil skje er jo at effekten går ned og då burde dei i teorien vare lenger og virke dårlegare?

Men glødepluggar er ganske high tech greier, så det kan nok lønne seg å kjøpe noko skikkeleg. Eg tok med ein neve med glødepluggar frå Febi, eit merke eg har god erfaring med men blir litt skeptisk så lurer på om eg skal kaste dei å kjøpe BOSCH :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Er veldig fornøyd med tuningen steg 2 som QuickFix installerte på min BMW 3-serie. Nå skal jeg bytte til en 5-serie og trenger ny tuning. 
Det står på chatten på hjemmesiden, https://www.quickfix.no/, at de er online.. Får ikke svar. Har også sendt e-post til han og TRF uten svar. Er de på er gutta syke, på ferie eller har de sluttet med tuning?
Hvilke andre seriøse aktører anbefales?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, John_Harald skrev:

Hei. Er veldig fornøyd med tuningen steg 2 som QuickFix installerte på min BMW 3-serie. Nå skal jeg bytte til en 5-serie og trenger ny tuning. 
Det står på chatten på hjemmesiden, https://www.quickfix.no/, at de er online.. Får ikke svar. Har også sendt e-post til han og TRF uten svar. Er de på er gutta syke, på ferie eller har de sluttet med tuning?
Hvilke andre seriøse aktører anbefales?
 

TRF er i utlandet. Han er ikke tilbake i Norge før på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk svar! Betyr det at Hans Marius i Quickfix heller ikke kan levere tuning av BMW før på nyåret?

Dette ble gjort i 2021 på min BMW 316d:
TRF Stage 2 M47/M47n2/N47 
TRF EGR Deaktivering 
TRF EGR Termostat kit N47/N57 
Montering EGR Termostat kit 1 stk 

Hva anbefales i tillegg til steg 2 til 2010 BMW F10 530dA?
Tuning av automatgirkassen, f.eks XHP FLASHTOOL?
Hybridturbo, større intercooler, andre dyser?
LSD-diff som Quaife?
Hvem andre kan levere tuning til den nye bruktbilen min?
 

Endret av John_Harald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Noen som har erfaring med installasjon/bruk av brukt original NOX sensor (produsert av Continental+Bosch) på 530d N57 (med AdBlue) nedstrøms katalysator?

Ny original koster ca 6600kr, brukt original koster ca 2750kr, fra GS/KOED, så en del å spare, men ikke vits i å kaste penger ut vinduet på en brukt dersom risiko er at den også ryker kjapt. Hva er normalt levetiden på slike sensorer? Bilen har gått 128000km.

I Nord-Amerika er garantien på disse utvidet til 10 år/120k miles (fant et TIS-skriv på det), men ikke i Europa gitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger

Endte du opp med ny sensor? 120k miles blir tett under 200k km og det ser ut som at det er samme delenummer på sensor som brukes både i Europa og i USA, så det er nok rimelig å forvente at den siste sensorrevisjonen bør holde 200k km eller 10 år +

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2024 at 12:58 PM, papertiger said:

Noen som har erfaring med installasjon/bruk av brukt original NOX sensor (produsert av Continental+Bosch) på 530d N57 (med AdBlue) nedstrøms katalysator?

Vil tru det er eit sjansespel, men får du tak i frå en kondemnert bil som allereie har skifta sensor så kan du jo vere heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...