Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Alt i alt kommer det an på behov og kjørestil. Har man virkelig behov for mer hvis man kjører en 3-serie med 250 gamp? I tyskland med motorvei ja men i Norge? :)

 

Som min gamle bestefar sa det: Når eg kjører er eg ikkje bekymret for hvilken galning som sitter bak mitt ratt. Eg er mer bekymra for han som kommer kjørende mot meg :=)

 

Jeg kjører selv en E39 med 260hk men venter på deler for å få 330-350hk.  Jeg har også fått det spørsmålet mange ganger om jeg har behov for det i Norge med våre fartsgrenser og hvis målet kun er å holde følge med trafikken så er svaret selvsagt nei. 

 

Men det handler selvsagt ikke om å klare å holde følge med trafikken. Det handle heller ikke om å kjøre i 250 km/t i Norge. Det handler om kjøreglede. Å kjenne at du blir presset bak i setet når du akselerer ut av et kryss eller tar ei forbikjøring som forøvrig er unnagjort på et øyeblikk. Å kjenne hvor uanstrengt motoren jobber og hvor mye kraftreserver du har selv når du ligger i 130+ km/t gjennnom de svenske skogene. Å finne sine små korte strekninger å gi full pedal på i hverdagen f.eks mellom 2 rundkjøringer og selvsagt er det gøy å kunne overraske en Audi Q5 eller lignende i ny og ne :smile:

 

Så for min egen del ihvertfall så handler det om aksellerasjon og kraftreserver og ikke om toppfart.

 

Folk kjøper jo f,eks M5 også med sine 500+ hk i Norge. Jeg må si jeg har full forståelse for de som gjør det selv med norske fartsgrenser.  Kjøreglede er verdt mye penger for enkelte :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det å fjerne partikkelfilter med tanke på nye regler på eu kontroll som kom i år? Blir det problemer å få bilen igjennom?

Handler ikke om å kjøre så fort på disse vegene vi har her i landet, men som sagt å kjenne draget når en drar ut av et kryss eller tar en forbikjøring er morro :)

 

Er det forskjellig typer clutch på dei 3 modellene?

 

I følge mekonomen er motorkoden min M57-TUD30. Har en 07 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda eg ser jo den. Skulle gjerne fyrt rundt i en M3 med over 400 gamp…Det er en unik opplevelse

 

Likevel kjør med vett :)

 

Ja absolutt , der er vi helt enige. Bor selv på vestlandet og det er ikke særlig mange steder som er egnet for høye hastigheter rundt her jeg bor bortsett fra noen lange tuneller. Men som sagt så er gleden å komme fort opp i fart eller å kunne ta ei forbikjøring kjapt og effektivt.

 

Så er det jo litt morsomt å kjøre rundt i en gammel "sleeper".  Har et inntrykk av at mange med ny bil automatisk tror at det nyeste bilen er den raskeste og blir litt overrasket/skuffet over å bli frakjørt av en 10-15 år gammel diesel Bmw med svart eksos :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så er det jo litt morsomt å kjøre rundt i en gammel "sleeper".  Har et inntrykk av at mange med ny bil automatisk tror at det nyeste bilen er den raskeste og blir litt overrasket/skuffet over å bli frakjørt av en 10-15 år gammel diesel Bmw med svart eksos :smile:

 

Elsker den følelsen!

Husker for ikke lenge siden var det en Ford Mondeo som bråka fælt (ungdom som kjørte sef) både i eksosen og luftfilteret, han yppa og jeg kjørte fra han. 3. gangen han prøvde slapp jeg han forbi. Da for han som et olja lyn og skulle vise seg frem. :P Men han kjørte selvsagt fra meg, jeg var jo ikke interissert i noe race... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei da er jeg tilbake. M57d30

 

Jeg har skiftet LMM,veivsensor,kamføler,trykksensor. demonterte innsug lagt det i diesel bad. rengjort og fikset alt. MEN den vil fortsatt ikke starte.

Men har ikke montert innsug, må innsug være montert for at den skal fyre. Den går fortsatt bare på starten.

 

Demontere også ebay chip boxen.

 

Har du noen forslag nå? Her helt tom for ider :(

 

Dette er også en M57d30, dette er også model motor uten swirl flapes, hva forteller deg det? model , hk? nm?

 

Skjønner at en diagnose  er på sinn plass nå. men vis du kunen tipse om noe mere før det? hva jeg kunne testet?

 

Tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 520d. Denne har igrunn aldri fungert skjikkelig særlig lenge :P Den har litt "heng" som i at når jeg gjir gass så "lagger" den litt før den begynner og dra. Dette går litt opp og ned..

Jeg kjøpte bilen, så skiftet jeg LMM måler til original Bosch. Da funket bilen mye bedre, følte dog at der fortsatt var noe lite som ikke var helt rett.. Så skiftet jeg innsugspakninger, blendet EGR med TRF tuning sitt opplegg. Da ble bilen nesten litt verre.. Men manglet en skrue til LMM og en til innsug. Fikk så tak i dette og jeg følte bilen funket bra en stund. Men nå i det siste er den blitt mye verre. Og det ødelegger virkelig kjøregleden.

Det jeg lurer på er: Vil dette komme opp som en feil om jeg feilsøker med BMW scanner? Er det evt. andre feilsøkingsapperat som vil kunne vise hvor feilen er? Eller må man feilsøke mekanisk?  Er klar over at det kan vere problemer med vakumslanger. Er det noen som hadde orket og ta seg bryderiet med og linke meg ett bilde fra Feks. GS sin etk katalog med hvilke slanger det er og hvor dem går?

 

Og så ett siste spørsmål til TRF: Den Egr blende tingen.. Den går det en vakumslange innpå. Høgre side om man står fremme og ser på motor. Men der er to utganger. Hvilken utgang skal vakumslangen innpå? Tror den ene er blendet mens den andre muligens er åpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer dårlig å linke til gs sider. Men det er fra "vakumrør" (går fra vakumpumpe, under innsuget og til bkf) til turbo.

Den blenderen du har. Den ene er en "dummy" til å feste den gamle vakumslangen på. Den andre er til å måle turbotrykk, eller evt blende med blendeskruen som fulgte med om du ikke vil måle turbotrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TRF racing, lurte på om du kunne ta deg tid til og svare på noen av de spørsmålene jeg hadde? Hadde vært kjempeflott:D Leste igjennom første siden, veldig godt skrevet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TRF racing, lurte på om du kunne ta deg tid til og svare på noen av de spørsmålene jeg hadde? Hadde vært kjempeflott:D Leste igjennom første siden, veldig godt skrevet. :D

Han har jo sagt at du må ta en diagnose nå, ellers er det som nåla i høystaken. Feilmelding vil peke i hvordan retning mam skal se om ikke annet.

Kvitt deg med skropeln, og kjøp noe ordentlig fra bayern! Ville også streiket visst jeg som BMW motor ble puttet i en Opel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvitt deg med skropeln, og kjøp noe ordentlig fra bayern! Ville også streiket visst jeg som BMW motor ble puttet i en Opel. :)

Hahaha den var stygg men morsom :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...