Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Den er satt tilbake til original men fremdeles en bitch. Snakket med en kompis som er mekaniker på et verksted der de mapper endel bobiler og sånt og han har vært borti at føleren på railen henger seg opp pga for mye trykk, begynner å mistenke noe lignende på min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37.000 for overhaling av en kasse på e39 :o

Hvor mye effekt forventes av steg 4 Hpi :)?

 

Hvor mye hadde du sett for deg da? :P Syns det var ganske grei pris med tanke på at den er forsterket og tåler mye mer en orginal.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvasi: Det enkleste er jo å vise "set point" eller "requested" value sammen med "actual" når du logger. Da ser du jo avvikene? (også slipper jeg å legge ut en haug med tabeller her).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wastegate må være stengt når den er stengt ja.

Adne:

For det første, alle automatkasser får problemer over tid, bare så det er klart.

Vi har kjørt med 650Nm på biler med veldig høy km (og original kasse) over lang tid uten problemer. Programmering av girkasse ecu har vi lagd en del verktøy til, men er på langt nær i mål med testing av software. Målet med dette er dog mer effektiv lockup, kasse i seg selv tåler masse krefter som den er.

Steg 2+ (rør, IC, software, en ny sensor) ligger på 17 000,- ink mva og gir 260hk (+) og 550Nm (+).

hmm, får nøye meg med dekat og omprogrammering med det første.. du hører fra meg, seinast når feriepengane kommr  ;)

 

Eks fra F25

Nummeret på plass seks og syv er et internt nummer hos enten getrag eller zf. Den angir maks overførbart moment den er designet for. f.eks 45=450Nm men det tallet stemmer ikke på alle kasser slik det står. Ville googlet litt på den kassen du har evt sendt mail til zf eller getrag. 

 

Jeg ville vært mer opptatt av klutsj/svinghjul/konverter da det er svakere deler og har langt større risiko for å feile

attachicon.gifimage.jpg

takk for tips :)  min heter noe med 39, det vil jo si 390nm som er det motorn ska gi orginalt.. men så noe snakk på ett utenlands forum at det var rundt 480nm hvis du regna vekk sikkerhetsfaktor ellerno, men aner ikke om det er tilfelle.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"overhaling" da antagelig.

Prisen det nevnes er egentlig ganske bra for jobben som er utført så vidt jeg kan forstå meg på.

Bergs automatservice driver kun med MB kasser og w124 er nok ikke den aller mest kompliserte automatkassen :P Di tar 1500 for demontering og montering igjen av girkassen foreks.  Men nok OT om det :) 

Tøft noen faktisk legger litt penger i en "gammel e39"

Skal selv ha steg1+ til min m47 når den engang går rent og skjikkelig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ikke være mange deler de skifter for 10000,-  Det er dessverre ikke noen standard for hva som kan kalles en full overhaling så det kan være mye rart.

 

Automatservice i Bergen var de eneste i Norge som ville bygge noe som de gir 2 års garanti for at kassen tåler steg 4.  Jeg snakket med flere både i Norge og Usa og prisene er ganske like så lenge det er samme jobben som skal gjøres men det er mye forskjellig som kalles overhaling så jeg fant ut etterhvert at jeg måtte spørre spesifikt hva overhalingen og eventuelt forsterkninga bestod av.

 

Til sist stod jeg igjen med 2 firma som mente å kunne bygge en slik kasse, et firma i USA og Automatservice i Bergen. Prisen hadde blitt ganske lik men jeg hadde blitt veldig lenge uten bil hvis kassen skulle til USA.

 

Jeg ønsker heller ikke manuell gir. Synes ikke det passer i det hele tatt i en milsluker som E39 er.

 

Målet her var jo ikke å få det så billig som mulig men å få noe som er holdbart. En setter ikke igang med steg 4 og forsterka girkasse hvis det skal koste minst mulig, da er det beste valget å kjøpe en Prius. Jeg vil ikke ha en bil som havarer rundt første sving, da er hele moroa borte. Den skal tåle å bli brukt hardt og det gjør den nå.

 

Målet med steg 4 er ca 350HK og 700nm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo si 390nm som er det motorn ska gi orginalt.. men så noe snakk på ett utenlands forum at det var rundt 480nm hvis du regna vekk sikkerhetsfaktor ellerno, men aner ikke om det er tilfelle.. :P

Det sa de til meg også første gang jeg tuna bilen. Kassen skulle tåle 475nm uten at jeg vet hvor det tallet kom fra. Uansett så kjørte jeg i 4 år med 450nm og det gikk helt strålende.  Så TRF sier så har de kjørt over lengre perioder med 650nm og det har også gått helt fint så tall er tall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, får nøye meg med dekat og omprogrammering med det første.. du hører fra meg, seinast når feriepengane kommr ;)

takk for tips :) min heter noe med 39, det vil jo si 390nm som er det motorn ska gi orginalt.. men så noe snakk på ett utenlands forum at det var rundt 480nm hvis du regna vekk sikkerhetsfaktor ellerno, men aner ikke om det er tilfelle.. :P

Har tidligere jobbet med mekanisk design og det er ikke uvanlig å legge inn minst 25% sikkerhetsmargin på maks belastning på mekaniske deler men da er utmatting tatt med. I realtiten vil det være litt mer. Men 39 trenger ikke være nøyaktig 390nm da det bare er etinternt referansenummer hos enten zf og getrag. I noen tilfeller sammenfaller tallet med maks overførbart moment, veldig forvirrende lagt opp det der som du ser på F10 da det er annerledes på manuelle kasser (hentet fra fabrikkmanual). På manuelle oppgis nemlig ikke overførbart moment

post-62313-0-18115800-1399143021_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sa de til meg også første gang jeg tuna bilen. Kassen skulle tåle 475nm uten at jeg vet hvor det tallet kom fra. Uansett så kjørte jeg i 4 år med 450nm og det gikk helt strålende.  Så TRF sier så har de kjørt over lengre perioder med 650nm og det har også gått helt fint så tall er tall :-)

Kassen tåler det som regel fint. Verre med konverter/svinghjul som eg skrev tidligere. I de fleste tilfeller går det fint men en kan ikke forvente samme levetid som når motor er orginal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM kasse ;)

For øvrig står samme kasse i noen amerkianske v8 biler, deres erfaring er at på selv brukte (ikke overhalede) kasser sliter de ikke med slipp før rundt 1000Nm.

a5s 360/390 r er jo kjent sak. Det største problemet på disse er jo ventilhus av dårlig materiale. For øvrig er det 360 som sliter mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...