Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan skal jeg rent praktisk gå frem for å ta en slags punktsjekk av en motor i en E39 525TDS for å finne ut om den er bra eller ei?

Hva bør man se etter og legge vekt på? Har allerede fått beskjed om tungstartet(det må kjinnes litt). Det er vel fødepumpa baki tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som kan forårsake følgende: I fart opp til 20-40 km/t så er hører jeg nesten ikke den distinkte diesel tikke lyden fra min 525d 2006 modell. Bilen høres mer ut som en bensinbil med et lite hull i potta. Merkelig nok så virker den litt "tett i nesa" på en måte... Vanskelig å forklare, men håper noen har vært borti det samme. Kan nevnes at jeg har glødeplugger som trenger og byttes snart da noen er dårlige og gitt feilkoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik: det kan etter min mening være enten fødepumpa eller glødeplugger. Hoster den rett etter start er det mest sannsynlig pluggene. Har skiftet fødepumpa på min og det var kurant jobb. Har hørt at på motorene våre så skal man:

følge med på turbo (kjenne etter slakk i hjulet)

se etter tett intercooler (samler seg mye skitt i kjølerillene)

lekkasje på dyser (spesielt den dyre med ledning)

Lekkasje på dieselpumpen (koster fort 10000 for å overhale)

Var det jeg kom på i farten.. Rett meg hvis jeg har feil eller har glemt noe. Forøvrig en fantastisk motor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god! Skal reise å se på en imorgen! Så jeg skal legge mest vekt på diesellekkasje på dyser og pumpe :)

Er bare vant med Mercedes diesel og der er det jo aldri noe galt og enkelt å ordne. BMW har jeg mindre peiling på gjengangere av feil! Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skrudd mye på merce men syns tds en er lett å skru på. Nå har jeg bare gjort enkle oppgaver som å bytte filter og glødeplugger da.. En annen ting, LMM har en tendens til å tette seg med skitt og bare fungere halvveis, og den bli dyr å kjøpe ny. Driver å feilsøker min nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som er normalt/akseptabelt oljeforbruk på en M57TU2D30 (E61 LCI 525d)?

 

Gammle bilen til min far var en E60 LCI 525d og han fylte rundt 8 dl mellom vært oljeskift. han skifta oljen mellom 20k-30k. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! lurte på om noen kunne hjelpe meg!
jeg hadde turbo havari på min 2001 530Dat for en snau måndte siden, og i forigårs bytta vi turboen, oljerør og retur rør.

det gikk smertefritt.

MEEEEEEN! når vi hadde skifta olje og alt var montert så prøvde vi og starte, den sto og fila i noen sekunder så starta den. så vi lot den stå i noen min også skrudde av for å sjekke etter lekasjer. men alt var tett og fint.

 

også skulle vi fyre bilen igang igjen for å ta den ut av garasjen. men da var det ikke snakk om.

så vi har prøvd å "manuelt" feilsøke etter feil uten hell.

så i dag så kobla vi diagnose utstyret på bilen og håpet på det beste,

men neida! diagnose utstyret fant ikke hjerna/motoren.

Alt annet ville ikke finne motoren.

 

så vi fortsatte og feilsøkte men fant ikke noe å bli klokk på.

så etter en haug av timer så fant jeg ut at jeg måtte prøve å starte bilen med *host hark kremt* startgass til diesel motor. og da fila den i noen sekunder og starta. så vi lot bilen stå og gå seg varm, så kjørte vi en tur. alt virket normalt

eller som før hvertfall.

 

har et til lite problem men kommer til det etterpå.

 

så etter turen var kjørt så tenkte vi at vi fikk vel prøve å stoppe bilen igjen for å se om samme problemet.

bilen starta etter sirka 8 sekunder filing på startern, så jeg skrudde den av igjen å prøvde på nytt og samme greia.

 

så noen som har noen ideer om hva det kan være? glødeplugger? gløderele?
 

Tingen er at jeg bor i kirkenes, så nærmeste bmw verksted er i tromsø/alta eller eventutl råvanjemi(finnland)

så er ikke veldig keen på å dra noen av plassene MTP at jeg ikke fikk kontakt med hjerna/motoren kommer de til å gjøre det?

 

 

og det andre problemet jeg har eller har hatt siden jeg fikk bilen, er at når jeg kommer til rundt 150-160-170 så er det som at jeg mister all kraft den vil ikke akselerere mere,

jeg hadde en misstanke til at det var turboen men nå siden den er byttet så viste det seg jo ikke være det.. så noen ideer?

 

 

takk på forhånd til alle tips og råd!

 

mvh

 

Jan-Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...