Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis jeg girer opp på relativt lavt turtall, så kjennes det ut som om den kveler seg (kveler seg ikke, bare får ikke gasset og den mister fart, som om den har kvelt seg) også kommer det en lampe i instrumentpanelet hvor det er bilde av en spiral også står det "DDE". Da må jeg gire ned for å kunne gasse/kjøre videre. Er det normalt eller er det noe galt her?

 

Merker også noen ganger når jeg girer fra første til andre, at det tar litt tid, ett sekund elns, før jeg går gasset. Og når jeg får gasset, så får bilen et lite røsk. Hva kommer det av?

Dette problemet forsvant da jeg byttet til nytt batteri idag :) Mindre tungstartet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns forbruksmåleren i 330d'n min er gaanske optimistisk.

 

Viser typisk 0,85 på bykjøring, men er alltid oppe i 1 liter når jeg regner ut.

 

Hørt den kan lyve mye dersom bilen er chippa på dårlig vis, men bilen min skal ikke være chippa(i følge forrige eier) og isåfall er den sløv til å være chippa :P

 

Har ikke lest av noe feilkoder på bilen, men kan det være noe typisk som gjør at bilen tror den bruker mindre den gjør?

 

Syns forøvrig e46'n er noe tørstere enn e92 325D'n jeg hadde som er nokså samme motor. Noe grunn for det? Nå har jeg automat da mot manuell som 325d'n var, er vell kanskje den som utgjør forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn i den hemmelige menyen i speedometeret. Men det var en lang prosess. Finnes beskrivelse på google.. Jeg justerte litt, og så var den helt ute og kjørte, huska sef ikke tallet den sto på så måtte bare prøve et tall, kjøre en tank og regne ut. Så gikk jeg opp et tall av gangen mens jeg målte selv. Nå kan jeg ha et forbruk på 0.82 på skjermen, og reelt forbruk på 0.8167 for eksempel. :)

Sent fra min Nexus 5 bruker "skriveleif-talk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann folks.

 

Er nok ute på tynn is her siden min BMW motor er montert i Opel Omega, men tar sjansen på å spørre fordet!

 

Har montert M57D30 i Omega'n, med TRF Steg4, og har fått prøvekjørt litt nå. Div feil dukker opp. Får ikke tilgang på livedata pr. dags dato, men får lest ut feilkodene som kommer. Regner ikke med at de nødvendigvis er like som på BMW, men gir det en sjans for å se om dere kan hjelpe. (PS, har lest og søkt for å finne noe som ligner, men finner ikke noe som er i samme gate.
 

Feilen(e) opptrer som følger: 
Første feilslag er at jeg ikke får start når den er varm. Må stå en times tid før det er mulighet igjenn. Siden alle 6 dysene er nye/overhalt, ser jeg det som liten sannsynlighet for at indre lekkasje er årsaken, men venter på et sett med utstyr/måleglass for å teste for sikkerhetsskyld. Den kinner rundt, og kan tenne et sekund, for å så være livløs igjenn. Det er ikke startsperre som forsårsaker dette.

Neste problem begynte med fuel-cut ved pådrag. Etterhvert endte det med konstant "nød-modus" og max 3500omdr. Dette vedvarer etter motor har kjølt seg ned igjenn(venta til dagen etter). Da kan jeg starte som normalt, men etter noen sek. går den i nød, og igjenn max 3500omdr. 

 

Følgende mistenkelige koder kommer opp:

P1260 - (1) Reduced fuel quantity, due to low fuel pressure - Not present
P1260 - (4) Presupply pressure under limit for starting process - Not present

P0335 - (B) Camshaft sensor signal missing - Not present

P0220 - © Accelerator pedal position senson 1-2 correlation - Not present

 

Har i tillegg feilkoder som følge av fjerna swirlflaps og egr + div andre ikke relevante ting.

Jeg skjønner jo forsåvidt at det er matetrykk som kanskje tuller her, men er det noen spesielle punkter som jeg bør sjekke først?

Tankene faller på matepumpe, høytrykkspumpe, sensor på høytrykkspumpe og ventilen som styrer returen

 

Railtrykksensor er i tillegg bytta til den som hører til Steg4 oppsettet Selvfølgelig teit at jeg ikke får livedata nå, men det kommer etterhvert. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke start når varm: trolig kam sensor feil (vanlig m57) evt sammen med manglende matetrykk. Lavt matetrykk gir seg utslag i lavt railtrykk. 

Kort og godt, du _må_ ha tilgang til live data. Matetrykk bør være oppimot 3,5bar reltativt / 4,5bar absolutt til vanlig, og kan krype ned noe under fult pådrag. 

 

Pedal feilen din tipper jeg har noe med det å gjøre at i en "ekte" m57 bil, så har pedalen to verdier, som en sikkerhet for å kunne overvåke plausibiliteten til signalet. Dersom dette ikke er ok etter omkobling kan også det skape problemer. 

 

swirl og egr får vi ordna senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du ja:) 

Har en kamføler jeg kan prøve med.

 

Pedalen er kobla sånn den skal i følge skjema, så skjønner ikke helt årsaken til den, men den virker som den skal ellers. Hadde oversett én kabel til pedalen tidligere(da var den død), men fikk ordna den og da virker pedalen.

Men siden du er på banen TR, er mappet veldig snilt, eller er det div feil her som kan gjøra at den ikke yter max? Altså, det virker jo greit, men slapp fram til ca 2-2500 omdr(var faktisk kvikkere før ramap, men veit jo ikke helt hva jeg bør forvente nå).

Max ladetrykk er ca 2bar. Før fikk jeg nærmest umiddelbart utslag på måler fra 1500omdr, men nå er det så godt som null utslag før mellom 2-2500. Ryker mildt sagt GODT, så suppe virker det som den får:P

Altså, ikke oppfatt det som kritikk eller klaging, det er kun tanker:)

PS: har time på Opel i Askim til fredag, så forhåpentligvis får jeg livedata da. Ettersom det i mitt l.nett er kun K-line som går som kommunikasjon mellom OBD kontakt og ECU, og jeg får ut feilkodene, så håper jeg absolutt at livedata er tilgjengelig med rett utstyr. 

Endret av timon90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...