Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg _tror_ oppgitte tall er 0,56 - 0,71 - 097.

 

Jeg har hatt den godt nede på 0,5 (0,56 som oppgitt) tallet på langkjøring. Snittet i daglig bruk ligger dog rett over 0,7 (0,72-0,75). Dette er jo forøvrig også trimmet bil med større hjul enn det som kanskje er vanlig (org m5 eller msport alt ettersom).

Den går overraskende billig er mitt inntrykk utifra kjørestil, effekt, automat og bruksmønster.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer det. Jeg får inn setene jeg trenger (3stk) i den (faktisk bedre enn e61), men blir litt bekymret da det vil være svært vanskelig/umulig for eldstemann å få av seg beltet selv. Det synes jeg ikke er helt greit om en skulle komme i en situasjon hvor man må ut fort (vann/brann).

Synd. Uten tvil den bilen jeg har hatt som kjører best "rett ut av boksen" ift sin klasse. Eneste jeg har gjort med denne er et par hardere foringer og hardere stabstag (tilsvarende m5).

Det er dog viktig å påpeke, "the devil is in the details". Skal du ha femmer som kjører skikkelig bra er det et par ting som må være på plass, dette var også mine absolutte krav når jeg kjøpte den:

- Full M sport med 705 pakken (beste understellet)

- Fast bakrygg (lettere og stivere)

- Ingen takluke (lettere og stivere, samt mindre problemer med rust i kanaler)

- Sedan - langt bedre bakstilling mtp kjøreegenskaper

- 2001 eller nyere pga de store bremsene, og den nevnte versjonen av M pakke.

- Alcantara seter, sier seg selv, bedre å sitte i.

- 3,0d motor rett og slett for å ha nok effekt til at den "går bra" i det daglige og på langtur. Det er greit å kunne bruke effekt til å løse enekelte situasjoner.

Edit: jeg innser at jeg nå fjernet enhver tvil om jeg er "litt spesielt interessert" hehe. Men det får bare være.

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er helt sikkert derfor det stinker olje/diesel (fin blanding) inni bilen under kjøring også, antar jeg?

Ikke ta den der du!

Du skrev at det var svetting av motor, ikke dette.

Men selvsagt vil svetting på motor komme når det er lekkasje på en pakning!

Når det gjelder dette problemet så kan det være lekkasje på en dyse, slange, egr, manifold eller tett veivhusventilasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta den der du!

Du skrev at det var svetting av motor, ikke dette.

Men selvsagt vil svetting på motor komme når det er lekkasje på en pakning!

Når det gjelder dette problemet så kan det være lekkasje på en dyse, slange, egr, manifold eller tett veivhusventilasjon.

 

Ikke ta hva da? Jeg spør i uvitenhet, ikke for å prøve å drite ut noen [-X:-s :-s

Skal få sjekka det opp etter hvert, tar litt tid her i gården. Vi har tatt en titt nedi der, øverst på blokka er det rimelig vått (nesten 1cm olje på det meste), men siden vi ikke kom til pakninga i mangel på verktøy, fikk vi ikke bytta den og sjekka om det var problemet ;)

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en n47 og har oppdaget et litt rart mønster i kjølevannstemperaturen.

Tempen stiger jevnt opp til 80 grader, men idet den når 80 faller den til 70. Den går opp til 80 og faller ned igjen til 70 3-4 ganger før den stiger over 80 og stabiliserer seg på 88-90 grader. Temp på 88-90 grader er ok, så jeg regner med at termostaten er i orden, men hva er det som gir fallene fra 80 til 70 grader?

Kan det være ventilen til varmeveksleren i kupeen? Jeg får lite eller ingen varme i bilen før kjølevannstempen når 80 grader..

 

Edit: Jeg svarte kanskje på mitt eget spørsmål, men er det meningen at man ikke skal få varme i kupeen før man når 80 grader? I 20 minus tar det laaaang tid før man får effektiv tining av ruta og fjerning av dogg.

Endret av Mjukas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en n47 og har oppdaget et litt rart mønster i kjølevannstemperaturen.

Tempen stiger jevnt opp til 80 grader, men idet den når 80 faller den til 70. Den går opp til 80 og faller ned igjen til 70 3-4 ganger før den stiger over 80 og stabiliserer seg på 88-90 grader. Temp på 88-90 grader er ok, så jeg regner med at termostaten er i orden, men hva er det som gir fallene fra 80 til 70 grader?

Kan det være ventilen til varmeveksleren i kupeen? Jeg får lite eller ingen varme i bilen før kjølevannstempen når 80 grader..

 

Edit: Jeg svarte kanskje på mitt eget spørsmål, men er det meningen at man ikke skal få varme i kupeen før man når 80 grader? I 20 minus tar det laaaang tid før man får effektiv tining av ruta og fjerning av dogg.

 

På min N47 får jeg varme når vannet har passert 45 grader. Så virker veldig rart at det skal være sånn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

sliter litt med en E46 320D M47-D20 motor, den fjusker. når den startes når det er kaldt og en prøver å gi den gass, så hakker den seg oppover på turtall. alle glødeplugger er i orden og gløderele virker.

bilen går også generelt dårlig, og forbruket har økt med en liter på mila. ingen feilkoder, helt ny turbo. 

hvis jeg legger den på 2gir og gir gass så går den dårlig til ca 2500rpm så drar den bra, men putter du neste gir så er det som å tråkke på en svamp, null reaksjon.

liker seg spessielt dårlig ved rundt 1800rpm i 5gir, ligger da og hakker av/på hele tiden. 

ryker blått og stinker dieseleksos ved rusing/tomgang.

feilen kom gradevis nå i det siste, men er blitt værre. i dag ville den nesten ikke starte, og når den først starta gikk den bare 1000rpm en stund og røyk veldig blått, ingen gass respons før den hadde "svelga unna" det som for meg, virka som mye uforbrent diesel.

 

LMM? 

 

neppe toppakning, kjølevann er bra, samme med olje etc.

fødepumpe viker bra

alle filter er byttet

 

tenkte på dieselpumpe, høytrykkspumpe, kan denne gi noen feil, i form av dette? eller er den stort sett i orden frem til den går i stykker slutter å gi diesel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har problemer med gløding på min m57n motor. Har feilmelding på gløding.

Har tatt diagnose og fikk feil på glødeplugg nr 2,3,4 og 5 trur jeg det var.

 

Byttet alle glødeplugger, kontrollert rele og fant svidd kontakt. Byttet til ett rele jeg hadde liggenes, Som jeg vet er i orden og byttet plusskabelen.

Glødelampa kommer ikke bort nå heller. Har demontert egr systemet, men ikke kodet det bort det enda. Kan det være årsaken?

 

Lampa kommer på ved mye pådrag eller ved oppstart av og til.

Endret av Vanvikz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...