Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

On 12.11.2017 at 10.49, Skulebollen skrev:

Egr er kodet bort, og jeg har erstattet hele erstattet egr kjøler osv. Med Trf egr pro kit. Så alt som har med Egr og gjøre burde vel da vere utelukket?

Visst det ikke er noe på trykksiden som lekker eller lignende, og du fortsatt får feil på lamdasonde. Så tror jeg du kan se nærmere på sonden din.

Prøv å les ut live data, og se hvordan lamda reagerer under forskjellig last, og full gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

håper noen kloke hoder kan hjelpe meg litt. 

Har en ‘09 520d som plutselig stoppet mens den sto og gikk på tomgang. Starter igjen etter lang kinning på starter, går i ca 30 sekunder før den stopper. Fikk den hjem på gården på biltralle og byttet dieselfilter da jeg hadde dette liggende. Bilen starter igjen, går ca 20 min. på tomgang før den igjen dør. Får en kompis til å komme med diagnoseapparat og leser ut feilkoder:

- for lavt railtrykk ved oppstart

- for lavt railtrykk 

- feilkode på dpf (husker ikke nøyaktig hva som sto)

Har bytta matepumpe i tank, uten hell. 

Noen som kan hjelpe meg med veien videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt å bytte litt deler igjen på min e39 530d facelift i romjula, ting fungerer greit men er litt ulyder her og der jeg har lyst å bli kvitt :)

Dreier seg mest om ting forran motor, så lista mi når det først skal gjøres noe der er følgende: ( alt org bmw deler ) 

- Vannpumpe ( følger det med pakning her, eller må det kjøpes utenom? koster bare 70kr men sikkert brukt flere tusen oppigjennom tidene på å kjøpe pakninger separat når det som regel har følgt med pumpa. bilder på Google viser begge deler :)

- bmw value line reimkit for hovudreim + klima. er vell alt jeg trenger slik jeg tolker koed. 

- hovedtermostat og agr termostat

- pumpe i tank. 

- brukt travers fra koed pga sprekt sveis på min

- bunnpannepakning. ( kun pga travers uansett skal ned egentlig) 

- ny original bmw eksosmanifold pga sprekk + muttere + pakninger mot topp og turbo ( bruker det å være problem med å bruke oppigjen org studsa i topp? ) 

- tilbakestrømmingsventilen til diesel fremme i motorrom. ( supplytrykket er 3,5 bar på tomgang, 2,9 på flat pedal - ny pumpe fra samme leverandør som org) riktignok er jeg usikker på tilstand på pumpe i tank og denne ventilen. Så bytter bare begge ettersom jeg ser en del har problemer med de. 

noen som kommer på noe annet kjekt å bytte når man først har nede alt der framme? 

 

Hatt en periode der den ikke har vert noe glad i å starte på varm motor, lå inne feilkoder på pre supply fuel pressure og speed sensor. Bytta til ny matepumpe og bytta både kamføler og veivføler og ikke hatt noe mere problemer eller feilkoder. 

 

Hva er folkets erfaringer med støy og effekttap ved sprekke i eksosmanifold før/etter bytte? ( Ser ikke noe mørkt på jobben, men ikke tid til å bytte den før etter jul pga jobb. men samtidig veldig spent på om det blir noe forandring :)

 Ikke studert det veldig nøye omfanget, men den sprekken som er synlig uten større bryderiet er identisk med den på bildet ( stjelt fra HPI ) under. Blir det egentlig noe vesentlig støy av slikt? Får akkurat spissen på ett lite rekkeklemme skrujern inni. Syns min støyer veldig, selv om jeg har bytta til bra original eksos.  Kan ei slik sprekk tillate eksoslekkasje så betydelig det påvirker driften av turbo? 

 

gallery_55120_166_2830937.jpg

 

 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motor svetter både her og der, så blir nok både bunn og etterhvert toppdekselspakning også. Kan ikke fordra svetting/lekkasje av motorolje siden alt blir svart og sleipt. 

 

Fant frem side 256, der det står veldig godt forklart av deg hva ett slikt kit inneholder/hva det gjør. ( tenkte bare det var greit å se hva det var/gjorde før jeg sendte pm om bestilling) 

men stussa litt i de bildene du hadde lagt ut av en m57, deretter begynte jammen meg de små grå å surre så vidt rundt. Ut i mørket, på med hodelykt og bort med 5 cm snø på panseret pluss motordeksler. Joda, her er det verken EGR termostat eller eksos :oops::oops::applause::lol: trodde det var kun bytta til EGR delete, men resten er vist tatt bort, slått flatt røret fra grenrøret og sveist tett. Ser ut som det er bytta til ett vannrør uten den ekstra tuten til agr systemet. så den jobben er allereie utført ser det ut som, riktignok  noe mere primitivt enn ditt oppsett. 

så uansett kan jeg vell stryke agr termostat fra lista, hadde lett kjøpt kit fra deg for å blende men tror heller det går videre til TRF tuning. må bare få bort etterslepet på tekniske ting. 

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenrørspakken fra GS kom før helga isteden for etter slik som bergenet. nyskjerrigheten tok derfor overhånd :)

når slike smådyre deler først skal byttes er jo det gøy om man merker forskjell, og det tror jeg det blir :) Har vert i 2 deler lenge, og fremste cyl hadde 1 løs bolt og 1 knekt + blåst pakning. 

5a195e4d74472_24093791_10215051565102055_1798194441_o(1).thumb.jpg.3fe20d4f6e8cec67c7eca2a24258d1c3.jpg

5a195e51c0700_24085323_10215045560231937_2078440326_o(1).thumb.jpg.372c42f0713e971aa7c03eb2d259c677.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet motor på min 2006 530d. Den nye motoren har en svak tikking, og jeg sjekket med inpa at sylinder 5 er litt lav og sylinder 6 er litt høy. Så kom jeg på det at kan det være slik at man kanskje må kode inn alle seks injektorene siden det er injektorene fra den gamle motoren som er kodet inn i ecu som da selvfølgelig ikke er byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...